Нона Караджова: Имаме една добра перспектива - имаме пари
Нона Караджова: Имаме една добра перспектива - имаме пари / DarikNews.bg
Нона Караджова: Имаме една добра перспектива - имаме пари
32736
Нона Караджова: Имаме една добра перспектива - имаме пари
  • Нона Караджова: Имаме една добра перспектива - имаме пари

Министърът на околната среда и водите Нона Караджова в „Седмицата" на Дарик:

Заплаха за националната сигурност ли е боклукът?

Може да се каже така. Въпросът с решението на въпроса не само със софийските отпадъци, а на територията на цялата страна по един цивилизован и европейски начин, е наистина едно голямо предизвикателство за нашата страна, тъй като отдавна изтекоха сроковете, в които ние трябваше да имаме едни модерни съоръжения. За съжаление в по-малко от половината от населените места имаме такива изградени модерни съоръжения.

А каква е перспективата? Кога боклукът ще замирише из цяла България, ако България започва да се бави, продължава да се бави?

Имаме една добра перспектива - имаме пари. Трябва малко повечко работа и от страна най-вече на общините и по-конкретно на сдруженията на общините. Знаете, че едно от първите постановления, които нашето правителство прие през 2009 г. август месец, беше именно за отпадъците и по-конкретно за обезпечаване на липсващи средства по оперативна програма "Околна среда", недостигащите по-точно, така че да се покрият всички нужди на територията на страната. Когато беше прието това постановление, а след това и Законът за държавния бюджет за 2010 година, редица обекти бяха осигурени с финансиране. Слава богу стартира строителството на около 5-6 депа, които бяха в критично състояние. Ще спомена няколко. Това са депото във Враца, депото в Сандански, депото в Шумен, няколко сепариращи инсталации, т.е. всички общини, които имаха проектна готовност, бяха веднага подсигурени със средства. По оперативна програма "Околна среда" разполагаме също с около 600 - 700 милиона лева за изграждане на съоръжения за битови отпадъци. За съжаление заварих една незавидна ситуация. Нито една община не беше готова със своите проектни предложения. Първа подаде своето проектно предложение Столична община, но тъй като това е голям проект по правилата на Брюксел, проектът се изпрати за оценка в Европейската комисия. Това е един сравнително дълъг процес. За съжаление обаче от другите 23... от 23-те региона остават 22. Като извадим София, от другите 22 района, за съжаление готовността е на много незадоволително ниво. Поканили сме първите 4 региона, които са готови.

Кои са те?

Перник, Ботевград, Видин и Бургас. Това са проекти с ненапреднала фаза. Казвам региони, тъй като това са центровете на регионалната система и съответно около тях има общини, които също тангират към съответния регион.

В едно изказване правите прогноза обаче, че заради местните избори през 2011 г. общините ще продължат да предпочитат да правят вместо проекти за незавършени към момента на изборите депа за отпадъци и инсталации ремонт на площади и градинки.

Вероятно именно това... фактът, че едно депо не се вижда, не се усеща от гражданите, може би поради тези причини се неглижираше от местната власт този въпрос. Но смятам, че на всички стана ясно, че това е сериозна тема. Поради тази причина ние се принудихме да въведем и един икономически механизъм, така че общините да се позабързат да построят своите съоръжения за отпадъци, включително и своите сепариращи и компостиращи инсталации за оползотворяване на отпадъци.

С вдигане на такси.

Не, не вдигаме такси. Нека да обясня. Още през 1997 г. в Закона за местните данъци и такси е определен начинът, по който общините са длъжни да формират такса за битови отпадъци. Тя има три елемента. Освен разходи за почистване, тази такса трябва да включва следните елементи - разходи за събиране на отпадъците и транспортирането им до съоръженията за третиране, в повечето случаи това са депа за отпадъци. Вторият елемент на тази такса съгласно този закон трябва да е разходи за изграждане на бъдещи съоръжения след изчерпване капацитета на съоръженията, които действат в момента. И третият елемент на тази такса са разходи за рекултивация на съоръженията след тяхното изчерпване и закриване и последващ мониторинг, 30-годишен. Това са всъщност европейски изисквания.

От 1997 досега обаче, не са заделяни средства за строеж на бъдещи съоръжения за боклук.

Не са заделяни. За съжаление малко са общините, които са включвали такива елементи в своята такса "Битови отпадъци". Ето защо ние се принудихме да въведем едни отчисления със Закона за управление на отпадъците, като направихме и кореспонденти в Закона за местните данъци и такси, така че общините да започнат да събират такива средства. Това не са очисления, които идват в държавата или в някакви фондове, те си остават на разположение на общината.

Тоест общини, които през 2014 година продължават да депонират много отпадъци, ще плащат много повече гражданите им, по 35 лева на тон. Това е вашето решение?

Да. Таксата е много...

Това означава 11 лева повишение на такса смет през 2014?

...ако не се направят съответните съоръжения за отделяне на отпадъците, за предварително третиране, компостиране. А ето поради тази причина ние предлагаме следното: през 2011 година това отчисление да е по 3 лева на тон, което означава 98 стотинки средно за страната за жител, тъй като се генерират средно по 320 кг на жител. Но като се има предвид, че в редица населени места юрдическите лица поемат около 40 процента от таксата, това означава на жител реално... което означава около 25 стотинки на тримесечие.

Добре обаче така наказвате не кметовете. Тях ще ги накажат евентуално на следващите местни избори, които биха били през 2015 година, нали? А ще накажете гражданите, които ще плащат повече?

Няма как да се случи, местното самоуправлене по отношение на отпадъците, ако не започне отнякъде. Идеята е в дългосрочен план тази услуга наистина да стане местнообщинска и не държавата да решава на коя община кога какво да дава, какви съоръжения да си изграждат, а общините да се сдружават и сами да изграждат тези свои съоръжения. Междувпрочем знаете, че една от целите на нашето правителство, това е и в правителствената програма заложено, е изграждането именно на този регионален принцип на управление на отпадъците. Ето защо ние предложихме промени в Закона за управление на отпадъците и общините, които преди това се, меко казано, се бяха изпокарали в регионите, една от причините, заради които и е изостанали толкова в подготовката на проектите, за да се разберат какво съоръжение ще правят, къде ще го правят, по какъв начин ще си заплащат една на друга. Тези въпроси се уредиха в закона и в момента имаме доста създадени сдружения. В голяма степен и напредналост е подготовката на проектите. Поетапно се предават в общините и смятам, че наистина най-късно до края на следващата година ще е започнало изграждането на същите тези 23 регионални съоръжения. Казвам и на последните. Но затова трябваше една много солидна подготовка. Първо министерството трябваше да подготви едни много детайлни правила, второ - трябваше общините да се подготвят. Ние даваме ежедневни консултации. Лично при мен се провеждат много срещи с представители на по 5-6 - 10 общини, в зависимост от това колко е регионалната система, така че да се постигне някакво съгласие.

Това ще са регионални съоръжения, залози за боклук, както се казва, където ще се рециклира отпадъкът...

В повечето случаи става въпрос за изграждане на депо и съпътстващи съоръжения, които са сапарираща инсталация, в която преди депонирането ще се отделят всички полезни компоненти, и компостираща инсталация, на която от биоразградимите отпадъци съответно се произвежда компост. Тъй като една голяма част от отпадъците в градовете са биоразградими, само че искам да припомня защо е необходимо отдалеч ние да се подготвим за бъдещи предизвикателства. Съгласно една европейска директива от 2008 година страните - членки на Европейския съюз, трябва да достигнат следните нива на оползотворяване на отпадъците през 2020 година. Битовите отпадъци трялбва да се оползотворяват минимум 50 процента.

А сега колко оползотворява България?

Ами не сме първенци в тази област. Само няколко са градовете, които имат предварително третиране преди депониране.

Тоест... (говорят едновременно, не се разбира - бел. ред.)...

Не мога да ви кажа точния процент, но примерно в София, където има 5 такива инсталации в момента за предварително третиране и отделяне на отпадъците, поне 30 процента от отпадъците, ако не и повече, бих казала, някога до 50 процента, почти съм уверена в тази цифра, която казвам, се отделят полезни компоненти и съответно се предават по предназначение. Също така такива инсталации имат община Търговище, община Ямбол, още две-три общини. За съжаление обаче...

Заради всички останали процентът обаче пада.

Да. Така че ние имаме да гоним национални цели и наистина тези цели трябва да достигнат до строителните отпадъци и за отпадъците от разрушаване на сгради, този процент е 70 процента. Тоест ние имаме едно... за постигането на едни много сериозни цели... и ако чакаме и лежим на тази, че имаме още цели десет години, колко много са тези десет години, и започнем да мислим как да решаваме този въпрос една или две години преди това, отново ще сме на опашката, отново ще сме пред прага на наказателни процедури, нещо, което не искаме да се случва. Аз като министър наследих 17 наказателни процедури в областта на околната среда, нямам никакво желание да оставям такова наследство. Целта е да решим проблемите, които сме наследили, и да не създаваме нови проблеми и да ги разрешаваме поетапно. За целта...

А работят ли системи за биоразградими отпадъци? Сега идва есента, шумата от дърветата например се оказва голям боклукообразуващ фактор. Отпадъци от плодове и зеленчуци...

За съжаление...

Трябва да се намалели с една четвърт според европейските планове.

Да, точно така. Примерно към 2015 година България трябва да оползотворява не по-малко от 50 процента от биоразградимите отпадъци, които е произвеждала към 1995 година. През 2020 година България трябва да оползотворява най-малко 75 процента от биоразградимите отпадъци, които е образувала като нива през 95 година, тоест за 20 години.

Е колко инсталации има в България за такова нещо?

Ами почти няма такива инсталации и това е...

Тоест сега нищо не оползотворяваме, така да се каже, а трябва 50 процента да стане през...

Да, да. Да 2015.

2015.

А 2011-2012 година трябва да са около 25 процента. Така че имаме за решаване сериозни задачи. И ако искаме да сме европейци, аз смятам, че всички отговорни политически партии смятат, че трябва да сме европейци, знаят, че това предизвикателство и трябва да вървим натам и трябва една консолидация на силите на общините, на правителството, на партиите, ако щете, за да решим този проблем.

Обаче вие казахте, че очаквате, че всяка община ще си го решава, и това успоредно с поредно решение боклукът на една община, на София, да се разпръсне при други общини. Ще се откаже ли правителството да изпрати бали от софийския боклук в Цалапица, Карлово, Севлиево и Ловеч заради протестите на общините?

Преди да премина на отговора на този ви въпрос, само да уточня - под формата на средства от оперативна програма "Околна среда" и на бюджетни средства, отделяни от правителството от държавния бюджет, поне 900 милиона лева чакат общините да бъдат усвоени за инсталации за оползотворяване на отпадъци и за депа. Чакаме ги. Така че тези малки средства, които в момента ги молим да заделят под формата на отчисления, ще бъдат една част от техния принос, който се изисква за съфинансиране на проектите. Тук не става въпрос за нещо ново, за някакво натоварване, за някакви безкрайни покачвания на таксите. Въпросът е общините да поемат по този път и да свикнат. Свикнат ли веднъж, нещата ще вървят напред.

Ще се откажете ли да пратите бали от София в Цалапица и... от Севлиево също са по-така, ярки несъгласията.

Имаме проблем. Този проблем стои на дневен ред от 2007 година. Проблемът трябва да се реши, това е ясно на всички. Тези бали, заради които е стартирала и наказателната процедура от 2007 и все още е висяща и пред влизане в европейския съд... Трябва да се намери решение. Ясно е, че тези отпадъци няма къде да се изпарят в момента...

150 хиляди тона.

Да, това са последните 150 хиляди тона, които по някакъв начин трябва да бъдат организирани.

Те в момента къде стоят?

На площадки за временно съхранение...

Които не са сметища.

Не, не са сметища, това са площадки за временно съхранение.

Стоят на поляни.

Да, но твърде много вече стоят на тези площадки и сме поели ангажимента и трябва да се справим с този проблем.

Ако продължат да стоят там, какво ще стане? Ще гният.

Със сигурност...

Освен че Брюксел ще наказва с някакви пари, какво лошо има?

Това в крайна сметка са площадки, които не е редно, не е редно просто да бъдат заривани с отпадъци. Това е все едно да си изхвърляме отпадъците, където ни се прииска...

То все едно пък не е така за много от българите.

То почти е така, за съжаление е почти горе-долу така, така че да се върна на темата. Въпросът трябва да има решение. Последователно Столична община е извозвала бали в други градове. За съжаление във времето с големи пазарлъци, с искане на много сериозни средства от страна на държавата, от страна на общината, в някои случаи с доста по-високи такси, отколкото съответната община, където се возят балите, се е изисквало също. Ето защо ние решихме в крайна сметка, и не само за този случай, недай си божи, но в бъдеще могат да се случат такива неща, има и природни бедствия, кризи, не е ясно какво ще се случи, за да няма в такива случаи пазарлъци, правителството предложи и парламентът прие промени в Закона за отпадъците, съгласно който в такива кризисни ситуации правителството на държавата може да използва максимум 10 процента от оставащия капацитет на депата за отпадъци, така че да решава проблеми от други региони.

Ако те са изграждани предимно с държавни пари.

Които са изграждани предимно с държавни пари.

Сега да изясним, понеже Пловдив най-много надига срещу това, Цалапица предимно с държавни пари ли е изградена?

Да, държавата от 1994 г. през годините е дала...

Колко пари е дала България като държава за Цалапица?

...21 милиона лева за депото в Цалапица.

А колко струва цялото?

Може би около не повече от 22 милиона, т.е. може би общината... нямам информация, почти всичките сто процента са дадени...

Тоест почти всички пари са дадени от всички данъкоплатци в държавата да се построи депото в Цалапица.

Точно така, точно така, но в случая не е само това. За да предложим това решение на Министерски съвет в кои депа съответно да се извозват отпадъците, ние взехме предвид данните, с които разполагаме за остатъчен капацитет, и за Пловдив нещата стоят така. Първо, Пловдив има съоръжение за третиране на отпадъците. Това е заводът в Шишманци, за който също от държавата от 2002 г. насам са дадени 36 милиона лева.

А колко струва цялото?

37 милиона лева.

Тоест вие искате да кажете, че всъщност софиянци с данъците си са участвали доста солидно в построяването на тези съоръжения за боклука на Пловдив.

Да, и никой, и никой не е спорил, никой не е спорил, докато Столична община през това време е дала към момента вече от собствени средства само за изграждане на... довеждат инфраструктура за новия завод, това са електропроводи, пътища, проучвания, водопроводи, промишлено водоснабдяване, е дала вече около 15 милиона лева от собствения си бюджет да се закупуват терени и не е чакала на държавата да й даде пари.

За да го преведем най-просто, вие казвате: и софиянци построиха Цалапица и е честно да могат да го използват сега, когато се налага.

Мисля, че тази солидарност е задължителна при решаването на национални проблеми, но нека да се върна на Пловдив. Не е само това съображението да вземем решение. Значи, Пловдив си има завод, в който си третира отпадъците. Жителите на Пловдив не трябва да имат...

Който пак е построен солидарно от всички, от цяла България.

Който пак е солидарно от всички, т.е. жителите на Пловдив не трябва да имат притеснения, че няма къде да си третират отпадъците. Второ, депото на Цалапица се намира на територията на Община Родопи, не се намира на територията на община Пловдив. Трето...

Е може ли тогава общинският съвет в Пловдив да вземе решение за затваряне на Цалапица, както се готвят те да направят?

Не мога да ви отговоря на въпроса какво е това решение и дали има право Община Пловдив да го направи. Трето, трето...

А тогава защо за Цалапица...

Трето, трето, нека да ви кажа...

Само да изясним. А защо за Цалапица тогава се даваха пари на Пловдив?

Не мога да ви отговоря защо от 1994 г., не си спомням дали тогава Община Родопи беше самостоятелна община или малко по-късно стана община.

Не, ама сега, сега нали имаше едно решение за колко, стотина милиона...

Петнайсет милиона, да.

Да, 15 милиона чакат.

Както и предишните.

Те дадени ли са тези 15 милиона?

Както и предишните, но искам да се върна, за да обясня защо взехме това решение. Освен това, освен че община Пловдив има Шишманци, където се третират отпадъците, не е на нейна територия. Трето, през тази година община Пловдив, общинският съвет в Пловдив взе решение да приеме 30 хиляди тона отпадъци на нейна, на депото на Цалапица. Тоест, значи, общинският съвет е казал - ние имаме достатъчно капацитет. И на фона на всички тези...

Ама, вие сега искате, нали тези 30 са отишли вече...

Не, не са отишли. За тях става въпрос.

А, не са.

Да, не са. За тях става въпрос. И така, и изведнъж няколко месеца след това общинският съвет, тъй като правителството е взело това решение, тъй като явно не успя да се спазари със Столична община по някакви причини, изведнъж каза - ние, ама не ги искаме тези...

Кой, Пловдив не успя със София?

...Пловдив... Да, вероятно. И един абсолютно политически...

А колко е това, което...

...инатлък, бих го нарекла, тъй като се задават местни избори и да се настройват пловдивчани срещу софиянци, или една абсолютно безумна, бих казала, ситуация.

А колко е капацитетът на Цалапица?

И по това имаше спор. Тъй като ние...

То е важно колко е свободният капацитет...

Да, да, да.

...защото според вашето решение, на мнозинството в парламента, десет процента може да се запълнят.

Да, до десет процента. Когато вземахме това решение, освен съображенията, които изказах преди малко, взетото решение за 30-те хиляди тона, което означава, че общината преценява, че има капацитет, наличието на Шишманци, както и че това е едно депо, което е буквално в коритото на реката и колкото по-бързо се затвори, толкова по-добре, ние взехме предвид и данните, които официално са подадени от община Пловдив в края на 2009 година по Закона за отпадъците, съгласно които данни капацитетът на депото тогава е бил 411 хиляди тона. Ние пресметнахме по експертни данни и съответно данните показаха, че е над 300 хиляди тона остатъчният капацитет. Община Пловдив обаче възрази и каза - това не е вярно, остатъчният капацитет е 120 хиляди тона. И за да няма...

Тоест Пловдив е успял да напълни...

И за да няма, и за да няма...

...с боклук за половин година...

А, това няма как да се случи, това няма как да се случи да запълни с боклук, тъй като Пловдив е най-големият генератор в региона, той си извозва отпадъците в Шишманци. Заводът се въведе в експлоатация декември 2009 година. А останалите общини имат пренебрежимо малки количества отпадъци, това са малки общини. За да няма спорове, ние възложихме проучване. Поканихме общината да присъства на това проучване, това е геодезическо заснемане, което има най-точни данни, това не са данни на хартия, а си има специални методи, по които съответните специалисти си правят замерванията. Данните показаха, че остатъчният капацитет е над 330 хиляди тона, около 340 хиляди тона остатъчен капацитет. Въпреки това общината възрази. Вчера някакви невероятни слухове се разнесоха из София, доколкото си спомням, зам.-кметът на общината, че Министерството е дало 1 милион лева на някакви незнайни фирми, които са роднини на не знам си кой. Това са абсолютно несъстоятелни твърдения.

Кой ходи да мери колко място има?

Ние възложихме на геодезична фирма, като сумата е без ДДС 19 хиляди лева, а не един милион. Сметнете каква е разликата между това, което се съобщава на гражданите, тези пълни измишльотини. Избрана е по реда на наредбата за малките обществени поръчки. Всеки може да има достъп до пълната информация как е избрана фирмата. Поканени са четири фирми, съответно на базата на цена и срокове, които се представят, е избрана съответно тази фирма.

Тоест обаче самите пловдивчани, пловдивското ръководство е казало, че в края на миналата година, че има над 400 хиляди тона място.

Четиристотин и единайсет хиляди тона.

А колко годишно, примерно за 2009, а 2008 колко е било? Тоест колко годишно се пълни това сметище може ли...

Община Пловдив генерира около 100 хиляди тона отпадъци на година, но повтарям...

Тоест цял Пловдив, даже да не ходи в Шишманци, не е...

Пак, пак има за три години...

...можел да напълни повече...

Точно така.

...от 100 хиляди тона.

Така че, така че, имайки предвид, че община Пловдив преобладаващо изхвърля отпадъците си на Шишманци и ги третира, имайки предвид остатъчните количества на другите общини, които са в региона, имайки предвид, че общините в присъствието на всички останали 15 общини в региона, бях на две срещи в Пловдив, единодушно решиха, че една част от общините, които бяха насочени навремето към Шишманци, ще си образуват нов регион, ще има регион Асеновград, община Асеновград е в пълна готовност. Осигурили сме средства за следващата година за изграждане на депо...

И на тях ще им бъде направено депо или инсталация...

Да, депо, и съответно тези няколко общини, които в момента остават и депонират в Цалапица, след година или две години най-късно ще се насочат към Асеновград. И съответно те ще си...

Тоест за Цалапица кандидат ще остане само София по вашите думи.

Ами, ще остане допълнително остатъчен капацитет, по-скоро депото ще трябва да се рекултивира, тъй като това всъщност е това, което трябва да последва.

Платени ли са на Пловдив обещаваните обаче компенсации, защото някой, като го научиш, че ще взима много пари за една работа, после трудно се отвиква от това, но като си му обещал, е добре да си изпълнил това, което си обещал. Дадени ли са парите за, всъщност 100 хиляди бяха тона балите, закарани там.

Да, точно така. Не само за тези общини, а и в годините за всички общини, където са извозвани бали, са предоставени редица много сериозни суми за разнообразни проекти. За община Пловдив също в миналото са давани солидни суми. Освен това Столична община е заплащала сериозно.

Дължи ли държавата нещо или Столична община на Пловдив?

В края на миналата година нашето правителство взе решение във връзка с предишните 100 хиляди тона бали да отпусне за следващите три години на Пловдив, на община Пловдив, за различни проекти 15 милиона лева.

А, за три, до 2012.

Да, точно така. Още в края на 2009 г. ние преведохме за конкретен проект на община Пловдив 800 хиляди лева. За тази година община Пловдив подаде свое проектно предложение за почистване коритото на река Марица. Нашите експерти прегледаха проектното предложение и за съжаление видяхме, че сумата е доста по-голяма от обичайните стойности на такъв проект.

Колко?

Значи, беше подадена сума за четири милиона и половина, а нашите разчети показват, че тази сума би следвало да бъде не повече от два милиона и половина.

Не може ли да пратите някого за два милиона и половина да го изчисти?

Помолихме община Пловдив да ни подаде проект, който е реалистичен. За съжаление обаче и до момента не получаваме такъв проект. Общината настоява, че това е стойността, но ние смятаме, че, все пак това са пари на всички българи и след като...

Тоест от 15-те милиона, които трябва да бъдат преведени до 2012 г. за проекти на Пловдив за софийския боклук, са усвоени до момента 800 хиляди, Пловдив иска 4 милиона и половина, вие смятате, че това, за което ги искат, струва 2 милиона и половина, и това е спорът.

Точно така. Освен това ясно беше казано, включително от премиера, че, след като бъдат представени реални проекти и реално извършени разходи по тези проекти, тези суми съответно ще бъдат заплатени на Столична община, вчера и в разговори с Министерство на финансите, което потвърди тази своя готовност. Но ние чакаме готови проекти, реални проекти, разумни проекти.

Севлиево също са против, 20 хиляди тона софийски боклук, вчера имаше съобщение, че само за един ден 900 души са подписали протестна подписка. Другата седмица общинският съвет се готви да приеме протестна декларация, кметът Йордан Стойков също се обявява против, местният бизнес.

Ще ви кажа откровено, че съм изненадана от реакцията поне на Севлиево, но това е един интелигентен кмет, един интелигентен град. По-скоро според мен е припяване...

Така като го казвате, излиза, че Пловдив не са интелигентен град.

...припяване, така, в общия тон. Депото на Севлиево е с 800 хиляди тона устойчив капацитет. Мисля, че 20 хиляди тона могат да поемат без никакви проблеми.

А на тях дължат ли им се някакви пари от стари обещания?

Не, нямаме никакви ангажименти. Помагаме на всички общини да изградят своите екологични обекти. Нещо, което искам да подчертая, в момента нашето министерство и правителство помага на община Пловдив да реши един сериозен техен проблем с отпадъци от друг тип, които ще отиват на територията на други общини.

Какви, какви отпадъци, от какво?

Искам да припомня това, тъй като...

Не, чакайте сега, да разчепкаме. Какви боклуци има Пловдив, дето не си ги слага в Пловдивско, ами ги кара по други общини?

Става въпрос за утайките от пречиствателната станция. И много ми е любопитно, ако по същия начин реагират гражданите на другите общини, какво ще се случи.

Къде ще ходят тези утайки?

В момента се търсят решения. Другата седмица ние ще помогнем на Пловдив по някакъв начин. За тази солидарност говоря. Ако се караме всички коя община къде ще си вози тези или онези отпадъци, ще...

Сега вие няма да кажете къде ще ходят утайките?

Към момента... да, но тук отново повтарям...

Защото тези, дето ще кажете, те ще направят подписки пък срещу пловдивските утайки.

Да, ние сме интересна нация. Ние просто така си правим само подписки и само протестираме. Идеята е да се обединим и да решим проблеми, при това, каквото и решение да предложим, тук става въпрос за екологосъобразни решения, става въпрос за добри решения, не става въпрос за нарушаване на правила.

Готово ли е правителството да преодолее блокади, протести, но да закара боклука в Цалапица, в Севлиево, утайките на Пловдив другаде?

Аз смятам, че разумът ще надделее въпреки всичко. Смятам, че разумът ще надделее, и да затворим тази страница завинаги, свързана с тези бали. Надявам се, че кметовете на общини така ще работят...

Повече бали ще има ли да се возят някъде?

Не, това са последните количества.

И се изчистват тези софийски поляни...

Просто въпросът за...

...заради които пък Брюксел по 50 хиляди евро на ден ли се очаква да бъде санкцията?

Може да е много по-голяма, зависи съответно от решението най-вече на Европейския съд, тъй като има методика, но варират в много широки рамки тези наказания. Отново ви казвам, проблеми...

А те със задна дата ли се въвеждат, или?

...проблеми, проблеми няма, по-скоро Столична община има проблеми, тъй като има сериозни транспортни разходи за извозване на балите.

А, а кой плаща за този транспорт?

Ние.

Ама кои са ние?

Имам предвид хората, които живеем в София.

Тоест софиянци, понеже нали обяснихте трите компоненти, които се съдържат в цената на боклука, това разхождане на бали из България...

Изцяло се поема...

...е калкулирано само в софийската сметка.

Да, изцяло, изцяло Столична община, съответно гражданите на София поемат разходите за извозване на балите, не само, също така и разходите за депониране на другите депа, които в момента ние, приемайки и предлагайки Закона за управление на отпадъците, промените, предложихме в такива кризисни ситуации съответно цената на депониране да бъде равна на тази, на която съответната община, собственик на депото, си третира отпадъците.

Какво става със завода за софийския боклук? "Медияпул" припомня, че Бойко Борисов казваше, че това съоръжение трябва да заработи през 2011 г., след това сегашният кмет Йорданка Фандъкова ревизира сроковете до средата на 2012 г., а неназовани източници от еврокомисията говорят за края на 2012 г.

Първо искам да кажа, че за първи път от края на 2006-2007 г., Столична община за първи път взема решение за устойчиво управление на своите отпадъци с едни много сериозни проучвания, тъй като подготовката на един такъв проект отнема не по-малко от 2-3 години не само в България, а навсякъде по света, за да се вземе най-доброто решение, да се правят съответните обследвания. Какво е направено до момента - по информация от столична община със средства на общината, повтарям, не на правителството, а със средства на общината, разбирайте на софиянци, са осигурени двете площадки за съответно бъдещия завод. Тъй като, знаете, терените са ограничени на територията на столична, още повече такива, които са подходящи за такива съоръжения, изградена е, проектирана и изградена пътната инфраструктура, електрозахранването, водопроводи, съответно канализационни съоръжения са във висока степен готови. Това беше и поводът преди една година изграждането на тези съоръжения, които са част от целия комплекс и без които той не може да функционира, беше поводът тогавашният кмет и сегашен премиер г-н Бойко Борисов да направи тази първа копка. Така че тогава започна, тези съоръжения са във висока степен на готовност и почти изградени. Направиха се всички екологични, първо се направиха
обследванията, избра се подходящ вариант, направиха се екологичните процедури по оценка на въздействие върху околната среда, подготвиха се тръжните документи. Почти всички тръжни процедури за трите компонента - завод за механично и биологично третиране, компостираща инсталация и депо за отпадъци, са пред приключване или приключили. Формулярът за кандидатстване е представен през месец април тази година в Европейската комисия.

Става дума за 81 милиона евро финансиране от Европейската комисия.

Да, цялостният проект е на стойност около 180 милиона евро, включващи всички компоненти, от които 50 милиона евро като собствено съфинансиране столична община осигури чрез взаимно споразумение от Европейска инвестиционна банка.

И сега въпросът е има ли риск и Европейската комисия да не плати за този проект?

В момента проектът е във фаза на оценка, сме в обичайните процедури на въпроси и отговори.

Вчера от левицата намекват, че във въпросите, които се изпращат от Европейската комисия, има съмнения например в избора на тази доста нова технология биологично стъпало на преработка.

Въпросът е, единият от въпросите, тъй като това е сложен проект и има много въпроси, редица въпроси и от екологично, и от финансово и техническо естество, е свързан с другата опция, която е инсинератор, вместо завод за механично-биологично третиране на отпадъците. Ние подготвихме своите отговори, тази седмица вторник или сряда ще бъдат изпратени в Европейската комисия, като специално по тази тема ние дадохме нашите обяснения. Искам само да припомня, че още 2001-2002 година със средства пак от Европейската комисия по програма ФАР е направено проучване за бъдещо третиране на отпадъците на София с евентуален потенциал за финансиране по програма ИСПА. За съжаление това не се случи, тъй като всички обследвани площадки в София за изграждане на инсинератор, точно за тази опция говорим, за която ни пита комисията защо не сме избрали тази опция, беше отхвърлен с процедурите по оценка на въздействие върху околната среда. В предпроектните проучвания, които 2008-2009 година извърши столична община, и то с експерти и специалисти, които разбират много добре от тези тематики, са разгледани четири опции, четири варианта, като едната от тях е инсинератор, който също по ред съображения е отхвърлен.

Каква е разликата? Какво прави инсинераторът?

Инсинераторът, става въпрос за изгаряне на отпадъци, а при механично-биологичното третиране става въпрос за използване на полезните компоненти и произвеждане на т.нар. RDF гориво, което се използва в топлофикационни пещи, в циментови заводи като гориво, като алтернативно гориво.

Е, добре, европейците не би ли трябвало всъщност това повече да им харесва, да използваш боклука да произведеш друг вид енергия, вместо да го направиш на пушек?

Точно така. Точно така. В йерархията на отпадъците това е, разбира се, и едно правило. Сега, Европейската комисия има право да си пита, това са сериозни пари, ние, разбира се, отговаряме. Мисля, че отговорите ще бъдат задоволителни. Само искам да подчертая...

А в Европа новите...

Искам да подчертая, че от самото начало на подготовката на този проект, от първия му ден към проекта е имало т.нар. управляващ комитет за вземане на решения във всяка стъпка от подготовката на проекта. В подготовката на проекта са участвали представители на Европейска инвестиционна банка и на инструмента "Джаспър", които са инструменти на Европейската комисия. Тоест проектът е бил следен от самото начало от европейски институции и ние силно вярваме, че след като наблюдението на проекта от самото начало и всяка стъпка е следена и е вземана като решение и с техни представители, надявам се, че тези решения ще бъдат потвърдени.

Впрочем оказа се, че проблемът с боклука има и съвсем малки измерения като описаното на цяла страница в "Стандарт" тази седмица. В Медвен се борят за три кофи за боклук, които имали и си ги вкарвали в дворовете, а пък съседите се опитвали да ги измъкнат оттам. Трябвали 20, а те имали 3. Това повсеместен проблем ли е по селата, по по-малките градове в България?

Слава богу, все повече населени места, дори и тези, които са по-малки, села, се включват в системата за организирано събиране на отпадъците. Вече много общини имат сто процента обхванато население, тоест да имат контейнери за изхвърляне и извозване на битовите отпадъци. В тази посока имаме, така, едно сериозно движение напред през последните години. Има все още, разбира се, необхванати села. Но това е по-малкият проблем, тъй като тук става въпрос за по-малки инвестиции, за по-малки средства. В заключение на тази тема, интересна тема и актуална тема, за битовите отпадъци, смятам, че сме в правилна посока, има пари, трябва само да посегнем и съответно да ги вземем тези пари, и да направим тези съоръжения, и да се научим по европейски да управляваме нашите отпадъци.

А кога на практика отиват балите от София в Пловдив, във...

Зависи от графика, който Столична община ще си организира.

Това трябва да стане преди зимата очевидно.

В решението на Министерски съвет сме дали срок до март месец следващата година.

А, тоест през зимата ще се...

Да, така че смятам, че това зависи от организацията на Столична община. Доколкото ми е известно, има сключен договор с превозвач на отпадъците. Тези дни...

Това колко камиона извозват, успяват да извозват този боклук?

Тук ме хванахте неподготвена, не мога да ви кажа бройката на камионите.

Защото пък с тези камиони си трошим магистралата, от друга страна, която я правим сега в другия край.

Така. Едва ли това по някакъв начин ще създаде толкова проблеми за магистралите и за пътищата, не е в това проблемът. Но ние съответно ще имаме разговори със Столична община. Надяваме се другите общини също да не създават проблеми, за да приключим с тази сага. Мисля, че имаме доста по-сериозни задачи, за да си губим енергията с тема, която е ясно, че трябва да бъде решена. Ясно е, че има начин да бъде решена и технически. И смятам, че предстоящите местни избори не трябва да са повод нещата да се политизират и да се настройват едни или други избиратели срещу съответни решения.

Заболя ви гърлото да обяснявате за софийския боклук. Няколко въпроси за кратък отговор. Готов ли е екодокладът за нефтопровода Бургас - Александруполис, за който казвахте, че очаквате да получите през септември?

Все още не е внесен такъв доклад в министерството.

А имате ли информация дали ще бъде внесен наистина през септември, каквато беше прогнозата ви?

Това зависи от...

Това зависи от инвеститора.

Да. Нямаме, към момента нямаме никакъв знак, че такъв доклад в близките дни ще бъде внасян.

А със заповед, с ваша заповед се забранява всякакво строителство в зона Камчия. Това означава ли, че планът е край Камчия да не се строи оттук нататък, или това е само временно?

Това би било най-доброто решение, тъй като това е една от малкото...

Имаше една австрийска компания, която искаше да прави почивния комплекс.

Не мога да ви кажа каква е компанията. Това не е най-важното, коя е компанията и какъв е произходът й. По-важното е да запазим малките части от нашето Черноморие, които са останали все още незастроени. Тази заповед издадох по силата на Закона за биологичното разнообразие и се надявам да се намери по-трайно решение на въпроса.

Това, че никой не иска да купи "Кремиковци", каква е гледната точка на вашето министерство към него? Какво става с всички тези ангажименти, които България беше поемала в екосферата, със спирането на работата на "Кремиковци" всичко това приключва, така ли?

От гледна точка на околната среда спирането на работата на "Кремиковци" е шестица от тотото за софиянци. Без съмнение това е един комбинат, който сериозно замърсяваше. Ако се възстанови каквото и да е производство обаче, дори и частично, тъй като имаше някакви идеи някои от производствата, които са печаливши, да бъдат възстановени...

Тоест, ако някой купи нещо от "Кремиковци"...

...това означава модернизация на производството, означава много сериозни инвестиции, означава получаване на всички екологични разрешителни, което на който и да е инвеститор ще отнеме не по-малко от 2 години за подготовка на съответните проекти и изграждането на...

Правени ли са сметки тази част, която има смисъл да работи в "Кремиковци", от екологична гледна точка какво би струвало и реалистично ли е да се очаква някой да го купи?

Не, това не е и работа на нашето министерство да правим такива сметки. Но явно няма сериозен интерес от инвеститорите. Вероятно причините са много, но мисля, че "Кремиковци" може да има и друго бъдеще.

Учреди ли Христо Ковачки банкова гаранция за изпълнение на сероочистки в "Брикел" за 38 милона евро, които ви бил обещал на среща на 1 септември заедно с икономическия министър? Впрочем "Пари" пише, че единствено ...(не се разбира - бел.ред.)... на министерството до края на октомври да спре да работи, което пък било технологично невъзможно, пак според вас. Там става дума за 3000 души, които работят.

Това е пак една много неприятна тема, тъй като отново става въпрос за натрупани проблеми от 2003 година насам, с поети ангажименти от 2003 година насам, които е трябвало да се изпълнят към 2007 година. Съответно не са били изпълнени и отново трябва да се предприемат мерки. Безкрайно съжалявам за това, че около 1000 или 1500 работници биха останали без работа след затварянето на "Брикел", но друга алтернатива няма. Знаете, че към 2007 година след изчерпването на 20-те хиляди часа "Брикел" трябваше да затвори и да преустанови своята работа. Това е известно от 2005 година. Нали, отново повтарям.

Тоест в края на октомври "Брикел" спира.

В края на октомври "Брикел" трябва да спре. Нямаме друга алтернатива. Ако имаше друга алтернатива, повярвайте, щяхме да я предприемем, но това е тема, отново повтарям, която е трябвало да бъде решена през всичките тези години от 2003 година до момента. Съответно тази инвестиция, която в момента има намерение да се инвестира, е трябвало да се случи още от 2007 година, за да работят тези сероочистващи инсталации.

Добре. Трябва да свършваме. Каква трябва да бъде реакцията на вашето правителство на оформящите се протести на лекари, на синдикати срещу пенсионните промени? Усещате ли голямо обществено напрежение заради здравеопазването и пенсиите?

Винаги ще има недоволни. Това е ясно, че една или друга група от обществото в даден момент, когато се правят реформи, ще е недоволна. Когато казваме реформи и съответно от опозиционни партии казват, хайде, вие не правите реформи, напротив, ние правим реформи, но думата реформа означава да те заболи. Няма реформа, която да се направи и която да не заболи. Ако се кара по старото статукво, това не е реформа, това е продължаване в затъването. Така че аз смятам, че нашето правителство има кураж да направи тези реформи.