НДСВ иска да се гарантира възможността за висока избирателна активност
НДСВ иска да се гарантира възможността за висока избирателна активност / БГНЕС

Часове наред продължиха дебатите по промените в конституцията ни, които ще позволят провеждането на изборите за национален и европейски парламент на една и съща дата. Сливането на двата избора в един е кауза на НДСВ, която обаче и този път остана неподкрепена от коалиционните партньори БСП и ДПС. Гласуването в пленарната зала е в четвъртък и резултатът е ясен още отсега. Ще ни се наложи да отидем два пъти до урните, за да гласуваме веднъж за европейски и втори път за национален парламент.

 

Яни Янев, заместник-председател на парламентарната група на НДСВ, коментира темата:

 

Как приемате поражението?

 

Аз не мисля, че нещата в една парламентарна демокрация, когато се води дебат, могат да се приемат за поражение или не? Аз мисля, че днес като цяло ние имаме стъпка в развитието на темите по българска демокрация, тъй като всеки дебат парламентарен има своята полза и тя е в полза на обществото, независимо от това дали парламентът ще реши едно или друго, дебатът е полезен.

 

Къде видяхте ползотворната стъпка?

 

Аз я видях ползотворната стъпка затова, че във всички случаи вече пред българските граждани аргументите "за" и "против" това да има избори две в едно са ясни. Второто, което е, ясни са кои са "за" и кои са "против". Така че българските граждани ще имат възможност да направят своята преценка доколко са основателни противниците, колко основанията на противниците са съществени, и доколко в крайна сметка можем да се разграничим на базата на това имаме ли основание да правим стъпка в развитието на българската демокрация и държавност или с малко не дотам добри аргументи се опитваме да възпираме процесите.

 

Аз обаче все пак не разбрах защо не успяхте да убедите, след като имате нужните аргументи, защо не успяхте да убедите колегите си и от БСП, и от ДПС да ви подкрепят? Това не беше кауза пердута.

 

Това е трудно да се каже, това е трудно да се каже. Аз си мисля, че тук не надделяват, не надделяват чисто юридическите аргументи, макар че се опитаха да представят такива. Всеки един от тях е категорично уборим. Тезата за противоконституционност направо казано е несъстоятелна. Обратното, бих казал, че сега действащото приложение, включително и чрез решение за Конституционния съд, оставят сериозни съмнения за конституционността на приложението на закона по този начин, но така или иначе, струва ми се, че в крайна сметка онова, за което се коментираше, че има други интереси, които имат чисто партиен характер, които надделяват като че ли в този момент над тезата за това да не злоупотребяваме с търпението на българския избирател.

 

Господин Янев, знаете ли, когато говорите за тяснопартийния интерес, няма да скрием тук и аз, и вие, че мнозина всъщност ви подозират, че така отчаяно защитавате тезата двата избора да бъдат в един ден, именно изхождайки от тяснопартийния си интерес заради съмненията, че нямате особено голям потенциал да спечелите добри резултати и на евроизборите, и на втора дата за национален парламент.

 

Ами вижте, аз мисля, че тези, които в момента коментират, че ние си правим някаква пиар акция, са напълно неоснователни техните твърдения не заради друго, а защото видими са месеци наред социологическите проучвания за очакваното одобрение за НДСВ от българските граждани. Ясно е, че НДСВ под никаква форма няма никакъв интерес да се яви на избори при повишена избирателна активност. А нашата битка е това - да има висока избирателна активност на българските граждани, както това се очаква да се случи при вот две в едно, така и във връзка с предложението ни изборният ден да бъде един работен ден, обявен за неработен. Така че обвиненията в тази насока са твърде, бих казал, елементарни, защото за вас е ясно, че когато има висока избирателна активност, 4-процентният праг в абсолютно изражение става едни високи числа, които като че ли на този етап ние не сме способни, по предвижданията на социологическите агенции, да ги прескочим. Така че в тяснопартиен интерес НДСВ не може да бъде упрекнат. Но това се казва и се тълкува по този начин, защото не ще да се възприеме тезата, че НДСВ като цяло в политиката си, с поведението си не защитава тяснопартийни тези, а защитава принципни позиции за развитието на демокрацията и държавността в страната.

 

Да гледаме ли, господин Янев, на тази подписка за промени в конституцията, в която по ваши данни дотук са се включили 130 000 българи, като на едно, как да кажа, своеобразно преброяване на електората на НДСВ?

 

Трудно е да се каже, че е точно така. Тя беше в един кратък период от време направена. Другото, което е, забележете, че социологическите проучвания, които дават агенциите, идеята... над 65 процента от българските граждани по социологически проучвания подкрепят идеята за две в едно. Така че подписката е един допълнителен аргумент в тази насока, но тя естествено, че не може да бъде категорично представителна по начина, по който все пак социологическите агенции предлагат своите проучвания и излагат тезите относно общественото мнение.

 

Знаете ли, по-скоро се опитвам да сравня. Днес погледнах, през 2005 година на парламентарните избори НДСВ спечели 725 хиляди, над 725 хиляди българи гласуваха за вас. Това ли е летвата, която си поставя и през 2009 година НДСВ?

 

Естествено, че трудно бихме могли да си поставим такава летва, но аз просто бих посъветвал всички онези, които правят сметките на НДСВ, да се въздържат да ги правят, защото ние през всичките години сме показвали, че НДСВ може от много ниски позиции, по социологически проучвания, да постига добри резултати на изборите. Това сме го правили нееднократно, така че... затова още веднъж подчертавам, че тук нашите предложения не са обвързани с тяснопартийната сметка. Така, както някои искат да ни го припише.

   

Ако искате да не гледаме другите какво казват и какво коментират за вас, за мен е важно да разбера вашата сметка каква е. Какъв резултат ще постигне НДСВ на парламентарните избори?

 

Нашата сметка е тази, която ви казах. НДСВ има за цел и желание да направи законодателни промени, включително и в конституцията, с които да се гарантира възможността за една повишена избирателна активност на българските граждани, тъй като само при такова състояние на нещата ние можем да очакваме, че в бъдеще ще имаме парламент, който ще бъде подкрепен от повечето българи. А такъв парламент на страната ще бъде необходим, и правителство, избрано от такъв парламент, ще бъде необходимо във времето на финансово-икономическа криза. Това е политическата теза на НДСВ и моля ви пак да не я свеждаме до дребните партийни сметки.

 

А вие при това положение, тъй като изборът утре е предизвестен, ясно е, че тези конституционни промени няма да получат одобрение на мнозинството от колегите ви, възможно ли е това лято да сме свидетели на една рекордно ниска избирателна активност?

 

Това е нормалното, което може да се очаква. Вторият избор във всички случаи ще бъде в края на юни, може би средата на юли, или до средата на юли месец, и нормалната практика не само в България, а и в развитите демократични държави, е, че избори през юли и август месец не се провеждат и че винаги, когато това са едни такива избори, те са с изключително ниска избирателна активност поради естествените нагласи за по-голямата част от гражданите. И поради тази причина очакването е, че всъщност именно тази ниска избирателна активност ще направи така, че следващият парламент да не бъде достатъчно представителен за българския народ и от гледна точка именно на предстоящи по време, в което ще се налага сигурно да се приемат и непопулярни решения.

 

Например какво имате предвид непопулярни решения?

 

Ами непопулярни, когато навлизаме във време на развиваща се икономическа и финансова криза, чиито резултати се очаква вероятно да се развият в същинския им параметър, поне по прогнозите на икономистите, през средата на тази година. Ясно е, че решенията, които ще трябва да взима бъдещият Министерски съвет и бъдещият парламент, вероятно може би ще бъдат и непопулярни от гледна точка на това, че трябва да се преодолява именно тази криза.

 

Разбрах ви, в този смисъл. Междувпрочем НДСВ ще продължи ли да упорства изборите за национален парламент да бъдат в работен ден, а не в почивен?

 

Да, разбира се. Ние не намираме в момента основание да се откажем и от тази теза, защото тя е възможна без промяна на конституцията, а само с промяна на действащите избирателни закони, тъй като и тази теза е обвързана именно с възможността за завишена избирателна активност.

 

Г-н Янев, вие сте заместник-председател на парламентарната група на НДСВ. След утрешния негативен вот предвиждате ли някакви последствия за коалиционния мир?

 

Не, на този етап ние не предвиждаме и по никакъв начин не сме обвързвали възможността да се предизвикват избори две в едно с поведението, към което не малко политически оратори днес ни тласкаха да предизвикаме правителствена криза, нещо, което е съвършено неприемливо от наша гледна точка като политическо поведение и именно от гледна точка на това, че в страната предстои да се развиват ефектите на икономическата криза и ние самите да бъдем причина за възникване на вътрешна политическа и парламентарна, и правителствена нестабилност. Така че това поведение няма да се изповядва от нас. За нас желанието беше това да се случи по пътя на конституционна промяна с нормалните парламентарни механизми.

 

Добре, ясно е, че изборите ще са два - един за европарламент, сетне за 41-ото народно събрание. Защо обаче управляващата коалиция, като цяло управляващото парламентарно мнозинство, разбира се, закъсня толкова много с промените в изборното законодателство?

 

Това е един сериозен недостатък и вярвам, че ние ще имаме упреци и от нашите партньори от ЕС и Европейската комисия, защото си мисля, че имахме една конкретна препоръка тези промени да бъдат направени в рамките на предходната година. Такова беше и нашето желание, на НДСВ, изборите за национален и европейски парламент, конкретно промените в законите за тези избори да не се извършват в годината на самия избор. Но това са политическите реалности за страната ни в момента и, пак казвам, аз лично също не съм удовлетворен, че това се случва по този начин.

 

НДСВ ще подкрепи ли въвеждането на мажоритарен елемент с, да кажем, избора на 58 мажоритарно избрани кандидати?

   

Темата е все още дискутируема, все още, тъй като ние по принцип поддържаме идеята за развитието на мажоритарността в изборните процедури, но не сме стигнали до окончателното решение за подкрепа на варианта, който ни предлагат колегите от БСП.