Мутафчиев: Няма ограничение за възрастта на автобусите, трябва да са изправни
Мутафчиев: Няма ограничение за възрастта на автобусите, трябва да са изправни / netinfo
Мутафчиев: Няма ограничение за възрастта на автобусите, трябва да са изправни
19972
Мутафчиев: Няма ограничение за възрастта на автобусите, трябва да са изправни
  • Мутафчиев: Няма ограничение за възрастта на автобусите, трябва да са изправни

Интервю с министъра на транспорта Петър Мутафчиев в предаването "Седмицата" на Дарик

С вас предстои тежък разговор. Най-тежкият въпрос лично към вас е за личната ви съдба, за пореден път ви поставят от опозицията искането за оставка

Аз най-напред искам да изкажа съболезнования на семействата на жертвите за случилото се в Ямбол. Наистина това е един тежък инцидент.

По отношение на оставките, винаги могат да се получават оставки, след като примерно вината за този случай е конкретно на определено лице. Много често подобни случаи се използват и конкретно за политически цели и това е нормален акт от страна на политическата система.

Но по този инцидент наистина има много неща, които трябва не само да се проверят, но и да се кажат, затова защото транспортната система е система, в която участват много институции, включително и частни фирми, и много лица. Стотици хиляди са работещите в транспортната система, така че, за да функционира нормално, всеки един, който пряко участва, трябва да изпълнява своите ангажименти спрямо законите на страната.

Добре. Хайде да минем по веригата и да видим евентуалните проблеми, които има в системата, която вие управлявате, макар че не беше честно докрай всичко да се хвърли само в транспортната част. Ние коментирахме и с кандидатите за евродепутати, че в края на краищата проблемът е доста по-голям, изобщо как се организират такива масови прояви в България. Но да говорим конкретно за транспорта. Защо например такситата да са на възраст до десет години, според законите в България, а автобусите, които возят повече хора от такситата, да не са до десет?

Ще ви отговоря на този въпрос, но нека най-напред да си дадем сметка кой какви отговорности носи по отношение на извършването на обществени превози, по отношение на движението по пътищата. Министерството на транспорта е това, което трябва да осигури законодателството, което е свързано с обществените превози. И аз мисля, че в целия този процес от четири години ние максимално сме се стремили в един добър диалог с превозвачите да намерим най-верния път. И включително чувам сега, че трябва да променим законите. Трябва да се спазват законите. Аз мисля, че тези закони, които са приети, включително и 60-те наредби, които за една година трябваше да променим и да синхронизираме с правилата в Европейския съюз, са на едно високо ниво. Разбира се, има малки части, където по отношение на контрола също трябва да се пипне. 

 Тоест първият отговор, който давате вие, е правила има

Правила има.

Вие сте ги написали, имаше няколко неща, които не минаха, за които ще говорим после, например. . .

Това, това е друг въпрос, че много трудно вървяха тези промени, включително и със защита на определени интереси. Това е задължението на Министерството на транспорта. Съществува агенция, която е контролният орган, която агенция включително издава лицензите, проверява фирмите, които ще извършват превозите. Тази агенция трябва да извършва контрол. Чуха се приказки - занижен е контролът. Увеличен е контролът, но друг е въпросът дали е ефективен. Аз само ще ви дам две цифри, за да разберете, че стремежът ни е бил да увеличим този контрол. Броят проверки на пътя през 2005 година е 216 хиляди, през 2008-ма е 325 000 - едно увеличение около 50 процента, с 260 човека инспектори. Броят на съставените актове е 33 хиляди през 2005-та, 40-41 хиляди през 2008 година. Дванадесет пъти са се увеличили постъпления от актове - от 300 хиляди през 2005-та, на 3,845 млн. лв. през 2008-ма. Но пак казвам - това не значи, че този контрол е ефективен. Но тук вече става дума и за конкретни административни действия и ред в цялата система. Във връзка с това. ..  съвпадна един случай, аз се надявам, че ще говорим и по него, където еднозначно при едно от разследванията на журналистите се продава книжка, което е де факто престъпление.

Следващите в системата това са фирмите, където имат ясни ангажименти за изпълнение по отношение на извършването на всеки превоз. Имайте предвид, че всяка фирма трябва да има сключен договор с медицинско лице, което да извършва преглед на всеки един от шофьорите, трябва да има технически преглед и да се издава документ, че автобусът, когато се пуска в действие, съответно е технически изправен, трябва да се спазват по Закона за движение по пътищата и по Закона за превозите всички изисквания към шофьорите - да минават съответно на психологически преглед през всичките тези години, в които работят, в период от три години, трябва да се извършва преглед на самото превозно средство през шест месеца, на автобусите и камионите, и т.н., и т.н. И накрая прекият участник в движението, който е и самият водач.

От друга страна, по отношение на превозите в общините - тези ангажименти ги имат и самите общини. По отношение на контрола на пътищата е другата институция, това е КАТ, която отговоря и за организацията, отговаря и за контрола - дали се спазва

Законът за движение по пътищата. Ако една брънка в тази система се провали, то наистина системата става рискова. Така че затова говорих за отговорностите. Аз се опитах при един тежък инцидент също да говоря по тази тема, но тогава като че ли не бяхме разбрани. Ако това нещо не го постигнем, ако в България ясно и категорично не кажем, че законите трябва да се спазват и всеки един от нас да го осъзнае като основен принцип на демокрацията, а да говорим - нека да ни контролират. Добре, защо не спазваме законите и защо очакваме, че един примерно черезвичаен контрол, защото стопроцентов контрол не може да има, трябва да спасява нещата. Не, всеки един от нас трябва да си носи отговорността - както аз като министър, така и администрацията, и контрольорите, така и съответно всички, които участват в този процес.

Със сигурност най-простото е да се иска оставката на министъра. Но все пак логичният въпрос към вас е защо автобуси над 10 години в България се движат, за разлика от такситата. Вие казвате, че законодателството зависи от вас. Защо през годините не предложихте. . .

Знаете, че ние сме били винаги радетели именно за това. Но в европейското законодателство, в регламентите и в директивите няма ограничения за автобусите. До 2007 година съществуваше ограничение, където примерно автобус над 10 години не може да бъде регистриран в България. И ако си спомняте, тогава и като опозиционер подкрепих аз подобна идея с част от народните представители от "Коалиция за България", но имаше и много противници в тази посока. Европейското законодателство. . .

Тоест имате предвид, че вие сте бил за ограничението до 10 години?

Дори и това да не го отбележите, по принцип аз поддържах подобна теза.

Не, това е важно да изясним, защото сега ви атакуват остро примерно за това - защо сте оставил тези автобуси. . .

Аз не съм чул някой да атакува остро по този въпрос. Чувам, че и определени компании казват - трябва да се въведе, но тогава точно браншът също беше против едно такова въвеждане. Така че 2007 година този закон трябваше да бъде променен, за да можем да синхронизираме нашето законодателство, и той беше променен. Но изискването на законодателството на Европейския съюз е, че всички тези автобуси и превозни средства трябва да бъдат технически изправни. Ние въведохме ограничение за таксиметровите шофьори, имахме страшен натиск да го отменим, не го отменихме, но там е възможно, тъй като за таксиметровите превози това е национално законодателство и всяка една страна може съответно да предприеме действия, каквито счете за. . .

Тоест не е възможно България да въведе заради европейските изисквания, не е възможно, дори въпреки личното ваше желание, което казвате като депутат още сте имал, не е възможно да се въведе такова ограничение.

В момента не е възможно да се въведе, това е. . . и съответно нашите европейски експерти са категорични по този въпрос. В противен случай ще има отчитане на дискриминация, което може да доведе съответно. . .

Възможен ли е данъчен натиск обаче?

Значи, възможни са други варианти, ама вие от въпроси не ме оставяте да се доизкажа. Може ли да го кажа? Значи, аз на няколко събирания и със Сдружението на общините съм поставял този въпрос. Нищо не пречи, тъй като примерно превозите, които се извършват между отделните общини, става с конкурси, които се правят в общините. Областните управители са тези, които определят съответно превозвачите между областните градове. Министърът на транспорта, след като те предложат съответно схемата и направените конкурси, утвърждава тази схема и това е по закон функцията на министъра на транспорта. Но когато се правят тези конкурси, и аз съм го препоръчвал винаги, нищо не пречи да се заложи, че този обществен превоз трябва да бъде извършван със съответно автобуси, които са до еди-каква си година за тези четири години. Така, ако кажеш до 10 години, договорът е за четири, че през този целия период няма да има по-стари автобуси в градския транспорт, в междуселищния транспорт, които да са над 14 години.И тогава вече нямаш нарушения. Защо? Защото ти искаш по-добра услуга. И това е пътят, по който може всеки един да го реши. Така че затова говоря аз за отговорностите и волята, и участието на всеки един в транспортната схема.

Вижте как се нарежда пъзелът какво зависи от министъра. Министърът не може да сложи заради европейските забрани граница от години, но кметът може. Това казвате вие.

Значи, и министърът не може да сложи ограничения, примерно законът може да го направи, но подобна законова промяна в момента е невъзможна. Това е твърдението на всички експерти. Ние сме мислили по тези въпроси.

Каква е всъщност средната възраст на автобусите в България? Има ли такава статистика?

Такава статистика в момента нямаме и не мога да ви кажа. Но голяма част, примерно в малките населени места автобусите са стари. Но много е важно едно средство да се поддържа в изправност. Това е най-важното.

И това е следващият голям въпрос - проверките за техническа изправност. Стана ли ясно, ходил ли е физически на проверка този автобус наистина няколко дни преди катастрофата?

Проверката, която беше направена, констатира, че има протокол за съответно преглед, който е преминат. В протокола има един пропуск, който е направен, това е, че не са посочени данните за ръчната спирачка. Стопроцентови доказателства автобусът бил ли е там, или не, не може да има. След като този протокол е издаден от компютъра, съответно свързан със съоръженията, може да се каже, че да, имало е преглед. Но, за да докажем дали има някаква манипулация на тези данни, трябва да мине съответно следствието, да се види дали са подправени данни в компютъра, така че на този етап би било безотговорно да се твърди, че автобусът наистина не е минал. Това ще го докаже следствието. Има съмнение от "Автомобилна администрация" и те ми докладваха за това, че е възможно да е имало и манипулация на резултатите. Много сериозни нарушения обаче са констатирани в самата фирма превозвач. Първо, че няма трудов договор за назначението на шофьора, че той не е преминал психопреглед, който е трябвало да премине през 2007, тъй като предишният преглед е бил 2004 година. От друга страна, обаче са констатирани и договори, които имат подписани с медицинско лице и с фирма, която да извършва ежедневните технически прегледи на автобусите. В това отношение те са били изправни. Нека наистина да изчакаме следствието. Но това е резултатът от нашата проверка. Ние оттук нататък друго не можем да направим друго освен констатацията на тези данни. Разбира се, може да се предприеме действие поради неизпълнение на някои от функциите, включително и към отнемане на лиценза, но трябва да се спази цялата тази процедура.

Трябва ли да се промени системата на контрол на техническите средства в България, т.е. махалото да се върне към това държавата да си извършва само тя прегледите?

Значи, това е направено преди много години - аутсорсването на тази дейност. Това, което ние правим в момента е непрекъснато да залагаме системи за сигурност, че тези прегледи не могат да бъдат манипулирани, говоря за техническите прегледи. И първото нещо 2007 година, което въведохме, това е всяка фирма, която извършва технически прегледи, да бъде сертифицирана по ИСО. Това дава възможност и за един независим контрол по отношение на фирмите, които са издали съответно удостоверението за качество, да извършват също контрол, не само автомобилната администрация, дали се спазват правилата. Защото ИСО е ясни правила при извършване на самата услуга. По ФАР предвидихме и включихме изграждането на цялостна интегрирана компютърна система, включително с камери във всеки от сервизите. Това ще дава гаранция, така че от централното място на "Автомобилна администрация" ще може винаги да се проверява какво се върши съответно в този сервиз. За съжаление знаете, че бяха спрени парите за ФАР, по настояване и на министрите, прие се решение на Министерски съвет, финансирахме от държавата този проект. Той ще приключи в края на годината. В момента мога да кажа, че около 40 процента от работата в тази посока е свършена.

Колко са тези фирми всъщност?

799, струва ми се.

А не трябва ли да са по-малко, за да се контролират по-лесно, или пък тогава ще започнат опашките на тези, дето ще проверяват колите си?

Виждате, когато се опитахме да въведем  криза на пазара, как реагираха най-вече либерално мислещите икономисти в пазара. Подобно ограничение трудно би могло да се направи. Пак трябва да го направим съответно със закон. Няма права в един свободен пазар министърът да слага ограничения, това ще отпадне веднага. Така че това, което зависи от нас ние го правим в тази посока. Аз ви казах, че са увеличени съответно и проверките - 2731 проверки са направени на тези предприятия, но не може администрацията да гарантира стопроцентов контрол какво правят във времето, когато нямат проверка. И затова отново искам да насочим вниманието и да се обърна към всички. Нека всеки спазва закона, нека всеки носи отговорността си за това. Няма никакви проблеми примерно да сочим държавата или този политик - той се маха. Добре, маха се, но оттам нататък как се решава проблемът, защото не може кметът или министърът, или който и да е друг да отиде и да изпълни ангажиментите на една компания, която печели от това, когато издържаш семейството си с това, да изпълниш и неговите ангажименти. Той трябва да спазва закона. Така че проблемът е общ. Аз не хвърлям вина върху когото и да е, но в края на краищата ние като общество трябва ясно да си кажем какво е демокрацията, дали е само права, или е отговорности. Много често с тази дума се злоупотребява. И вчера слушах един коментар, който наистина е много верен - че защо, защото при нас приемаме нещата така. И когато българинът отиде в Германия, се спазват правилата. Когато германецът дойде в България, започва да се учи като българина да не спазва правилата. Ако ние искаме да бъдем силна държава, трябва да бъдем и единни по отношение спазването на законодателството. В противен случай всички ще страдаме, така, както страдаме днес.

Има ли пробойни в правилата. Вчера Слави в своето шоу показа развалини на автобуси от фирма "Пътнически превози" - Перник на Васил Васев, общински съветник от Перник от БСП, който е член на икономическата комисия, която отговаря за транспорта на града, и който си има фирма, която проверява същите тези автобуси, поне така твърдят хората на Слави. Те показаха едни порутини, където този рейс, дето падна в Ямбол, е направо нов.

Няма ограничения да имаш фирма за прегледи и съответно да бъдеш и превозвач. Подобно ограничение не съществува в законодателството.

Може би има някаква логика да има.

Ами, може да се помисли и да се види дали е възможно да наложим такова нещо. Има други противоречия, но това, което още от началото на тази година. ..  да се направи пълна проверка на контролните органи дали имат конфликт на интереси с фирми, които са в тази посока, т.е. братя, сестри, които изпълняват подобна дейност, така че и това е направено от наша страна и съответно са подадени декларации. Но всеки един, който не изпълнява ангажиментите си, трябва да подлежи не само на административни санкции, но и на съответно преследване на закона, защото случаят, който излезе за това договаряне между една фирма, която подготвя обучението на шофьори, и то за превози обществени, и служител на ДАИ, това вече е престъпление и аз съм убеден, че прокуратурата ще започне разследване в този случай, за да се види дали няма и система в тази посока. Това е престъпление, престъпление е и към обществото.

Имате предвид. . .

Случаят в Лом.

Телевизионните репортери, които взеха книжки, без да се качвали в рейса.

На Би Ти Ви.

А остава ли идеята ви за аутсорсване, каквато е модерната дума, на дейностите подаване на книжки, това, което не мина. Защото този случай доказва, може да се счита, че доказва пък вашата правота, че какво като ги дава държавата тия книжки и провежда изпитите. ..

Пак отново искам да ви кажа - не искам да бъда аз правият в никакъв случай, но вижте какво: това беше един опит, който ние взаимствахме от Германия, който внимателно обследвахме, който дава много добри резултати. Корупция в системите има и ще има докато примерно. .. първо, че контролът не е завишен по отношение на администрацията, и, от друга страна, ще има дотогава, докато и ние като граждани сме склонни да създаваме предпоставки за корупция. Що не си взема лесно книжка, да отида да им дам в края на краищата 150 лева. Имали сме такива случаи с ваши колеги, с които сме ги споделяли, нали. Или в един момент, когато пристигат при нас сигнали, знаете, че ние имаме и такъв телефон, и търсим свидетели - елате, напишете го, че този служител, примерно от ДАИ или от друг контролен орган, за това, че вие сте извършили нарушение, поискал пари. Казват - не, ние не можем да го напишем, защото също срещу нас ще бъде повдигнато обвинение, че сме ги подтикнали към корупция. Така че ние трябва да знаем ясно, че трябва да спазваме правилата, а не да си държим 20-те лева или 100-те лева в джоба, за да отидем и да заобиколим правилата. Във връзка с това искам да ви кажа, че това предложение беше готово от нас и аз се надявам, че и следващото правителство ще работи в тази посока.

Имате предвид книжките да започнат да се дават от контролирани частни фирми?

Да се аутсорсва дейността по отношение на изпитите. За какво става дума? Първо, контролът се засилва двойно. Имаш една компания, на която й се плаща, за да извърши съответно изпита. Контролът вътре е в самата фирма, така че служителите, хората, които имат компетентността да изпитват, са контролирани също от фирмата. От друга страна, контролният орган ще контролира тази фирма. Нашата идея не беше да бъдат много фирми и ще ви кажа защо, това го обсъждахме и с експерт, защото конкуренцията създава точно тази възможност за занижаване на критериите. Абе, в тази фирма примерно по-лесно се взима книжка, аз ще отида там. Затова ние настоявахме с конкурс да изберем фирма, която има опит, която наистина ще може да направи това в България. Не са много примерно в Европа, но това може да е примерно и сдружение, и т.н., и т.н. За съжаление тогава бяхме обвинени в схема, корупционна, виждате ли, те искат да придърпат към близки до тях фирми изпитите. Не, с конкурс това нещо не може да стане и с едни сериозни условия. За съжаление тази идея не беше приета и беше отхвърлена от парламента.

Трябва ли да има ограничения във възрастта на шофьорите на автобуси? Този човек е бил над 60 години.

Мисля, че подобно нещо също не може да се направи най-малко заради пенсионната система до 63 години. Какво ще направим, ако пенсионерите им кажем до 55? Това означава, че трябва да кажем, че те ще бъдат отново първа категория, до 55 години. В целия този демократичен процес, в който много и политици говорят. . .

Защо да не бъде, шофьорът на рейса да не бъде? Пък може да има някаква логика в това, да ви кажа. Да ви кажа, баща ми не кара, той е над 60 и не кара лека кола. Как може да пуснем един дядо да кара рейс?

Да, разбирам ви. А леки. . . добре, ограничения на леките автомобили също не можем да направим. Има разум в тази идея, но все пак трябва да се провери, отново искам да кажа, не искам да звучи като оправдание, напротив, като ангажимент към общото ни европейско законодателство, има ли някаква пречка. Ако няма пречка по отношение на социалните дейности и пенсионирането, подобно ограничение може да се направи. Но не бива, пак искам да кажа, да забравяме, че когато бяха първа категория, след това отново искаха да преминат към трета категория, за да може да продължи един човек да работи. Защото знаете каква е и съответно. ..  от социална гледна точка. А по отношение на безопасността, мисля, че ако са засилени контролите по отношение на медицинските прегледи съответно с медицинските лица, които имат фирмите, и съответно психоизпитите, то тогава наистина може да се гарантира безопасност, но може да се търси и подобен вариант. Аз ще разговарям с министър Масларова дали е възможно това нещо да стане.

С тоя разговор стана ясно, че вие сте имал през годините много идеи, които, ако са били реализирани, може би такива случаи, може би не конкретният, щяха да бъдат по-малко, макар че сега, и не случайно започнах разговора точно с личната ви съдба, вие събрахте цялата негативна енергия.

Вижте какво, когато още ми предложиха да стана министър на транспорта, аз знам, че транспортната система е най-тежката система. В нея има самолети, има автобуси, камиони, в нея има влакове, където навсякъде в света има риска от катастрофи. Но в края на краищата важно е едно - когато отиваш някъде, да имаш ясната визия за развитието. И аз мисля, че това, което беше по силите ни успяхме да го направим. И съм доволен най-вече от едно нещо - че успяхме с голяма част от браншовиците да създадем наистина един добър диалог, на база на който успяхме да променим закони.

Какво променят такива драми обаче, се пита пресата вчера и днес. Например мостът при Бяла според много медии си бил същият, защото имало организационни проблеми да се завърши реконструкцията, която правителството ви реши да бъде правена и финансира. Там, където имаше подобна катастрофа с автобус.

Аз точно не съм запознат, знаете, че пътищата не са към Министерството на транспорта, точно с проекта. Това, което беше докладвано, че мостът е разширен. Разбрах, че има някакво колело, което е трябвало да бъде направено. Проблеми с отчужденията и съответно с възможността за реализирането му там по отношение на безопасността, но не мога да бъда конкретен в тази посока.

Това, което трябва да направим е наистина да потърсим отговорността си всеки един в себе си. Нека не търсим контрола, а самоконтрола. Контролът е перманентен, самоконтролът трябва да бъде постоянен, на всички, от които зависи животът на хората по пътищата, хората, които пътуват с обществен и включително с личен транспорт.    Тук искам само едно нещо да ви кажа. Знаете ли, че ние имаме три дни, в които са загинали по 12 човека на българските пътища? Три дни за две години. Може би са и повече. Това е, което аз съм засякъл примерно от статистиката, 10-12. И тогава всички ние отминаваме като че ли ей така, с лекота.

Днес има поредни жертви на Шипка. Имате ли информация оттам?

Не, не.

Отново с участие на автобус.

 Не съм получил.

Катастрофа с двама в много тежко състояние. . .

Но това се случва ежедневно. Но имаме дни, където наистина се надхвърля границата на нормалното. И това, пак казвам, е отговорността на всеки един от нас, включително на министъра, когато се качи зад личния си автомобил, да спазва правилата и законите. И, разбира се, на държавните институции да създават условия също да се спазват тези. . .

Нещо встрани от задълженията ви като министър. Вие бихте ли отишъл на рожден ден със сръбски певец в деня на траур?

Не, аз съм си отменил всички мероприятия за три дни. Знаете, че тридневен е траурът, който е обявен в Ямбол, така че аз ще се включа в предизборната кампания чак в понеделник. Утре имам едно административно съвещание като председател на областния съвет. Него ще го проведем. . .          

А как гледате на тази история от снощи, където висшето ръководство на МВР, така, стана ясно, професионално ръководство се събира и се весели с Илич ли, как се казва тоя фолкпевец? После се опитват да извъртат, че било и благотворително.

Не мога да давам оценки на други институции. Всеки наистина трябва да носи и моралната си отговорност, и административната си отговорност в тая посока.