Кунева: Искам да бъда много полезна днес, сега, веднага
Кунева: Искам да бъда много полезна днес, сега, веднага / снимка: Sofia Photo Agency

Не бих се поколебала да кажа, че това е криза, това каза първият български еврокомисар Меглена Кунева по повод спирането на въздушния трафик в Европа. Както вече ви съобщихме, бившият еврокомисар за защита на потребителите от днес е политически съветник на заместник-председателя на Европейската комисия и комисар по транспорта Сийм Калас. Ето какво още каза Меглена Кунева в предаването "Денят" на Дарик.

Да започнем от най-важното, когато говорим за тази авиокриза от последните дни, и това са икономическите последствия от нея. Кажете според Европейската комисия какви ще бъдат те? Международната асоциация за въздушен транспорт вече прогнозира, че последиците ще бъдат много по-сериозни и много по-тежки, отколкото тези след атентатите на 11 септември. Имате ли подобни разчети в Европейската комисия и какво показват те?

Все още се работи. Ние събираме, в Европейската комисия се събира информация от различни източници. И, разбира се, бизнесът е един много важен източник на информация, също европейската агенция, ИАТА, това, което страните през националните си власти дават като информация. Всичко, всичко това ще доведе до един общ, една обща сума от загубите. Но действително са много, много, много тежки последиците. Между 8 хиляди и 9 хиляди са полетите, които липсват на практика от обичайния трафик. Става въпрос за загуби, които се отчитат буквално всеки ден. Така че още преди междувпрочем да е свършила кризата да се каже колко ще загубим, е, така, излишно. Аз имах един разговор вече с комисаря Алмуня, който е отговорен за конкуренция и в областта на държавните помощи и разговаряхме с него, че  един от прецедентите, които има в света, е точно това, което вие казахте преди малко - 11 септември. Тогава индустрията е пострадала много и тогава е имало такава държавна помощ, която е била отпусната ад хок. Така че вероятно това ще бъде обсъждано. Но естествено комисарят по транспорта е този, който има водеща роля, това е вицепрезидентът Сийм Калас. За мен е много важно, като имам предвид опита от. ..  този пазар да кажа, че доверието, възстановяването на доверие в пазара е нещо много важно, още повече преди лятото, когато много хора ще си помислят през коя компания да минат, как да изчислят най-добре за себе си евентуалните трудности, които биха имали. И затова е важно тези компании, които в момента се справят добре, да бъдат подкрепени и да бъдат похвалени, да им бъдат казани имената, защото това работи за доверието в пазара.

Понеже самата вие казахте думата помощ. Европейската комисия може ли да окаже финансова помощ на най-засегнатите авиокомпании и дали при вас вече има постъпили молби за такава помощ от някоя от компаниите?

Като казвате "при вас", нека все пак да имаме предвид, че аз съм просто политически съветник на комисаря Калас. Така че той има абсолютно лидерство в това как точно ще процедира по-нататък. Но държавната помощ всъщност се разрешава от комисията. . .

Като негов политически съветник знаете ли дали има такива молби?

. . . но тя се дава от националните държави.

Какво се случи с правата на потребителите в тази криза?    

Твърде неравно представяне на страните. Дори, ако вие си направите труда и погледнете през различните уебсайтове на компаниите, ще видите, че някои от тях са добри, някои от тях са по-малко добри, а някои просто не дават никаква информация или не такава, която може да помогне на хората. Има всъщност три основни неща, по които можем още сега да преценим какво се случва с потребителите. Едното е достъпът до информация и всеки има право съгласно законодателството за правата на пътниците на такъв тип информация. След това как могат да бъдат компенсирани за този полет, който не се е състоял, тоест да бъдат върнати обратно или да продължат дестинацията си през друго място. И другият въпрос е свързан с това, ако е просто останал между, на летището и ако пътува от едно място до друго и се връща след това пътникът, какво може да се направи с възстановяването на престоя в хотел. Това междувпрочем е също много неравно прилагано от различните авиокомпании. Има един голям, голям, така, голям обхват от въпроси, които са свързани с по-уязвимите потребители. Представете си едно голямо семейство с няколко деца или възрастен човек, или малко бебе, това не са просто пътници, това са пътници, за които трябват специални грижи. Тоест доколко ние сме готови и как реагираме при такъв, наистина събитието никой не може да го предвиди, но всяко управление трябва да предвижда, ако е добро, че такова събитие може да се случи. Така че нещата, които аз предложих на комисаря Калас днес сутринта, бяха да направим такава оценка на ситуацията, да видим какви оплаквания са получени, как страните са реагирали на оплакванията, кои компании са реагирали най-добре и какво да правим оттук нататък - дали има липсващи звена в нашето законодателство. Но още по-важно е дали има липсващи звена при прилагането на това законодателство. И след това да излезнем откровено с нашите заключения. Мисля, че тук е много важно да се събира информация от потребителите през европейските потребителски центрове, през съответните национални власти, които вероятно получават много такива оплаквания и, разбира се, през самите авиокомпании.

Имате ли усещането за това, че се създаде прекалено голяма истерия около този случай? Наблюдавахме буквално ефекта на доминото - една след друга европейски държави затваряха въздушното си пространство изцяло като междувременно експерти коментираха, че на много места това не е необходимо, тъй като концентрациите на пепел във въздуха не са толкова големи, че да предизвикат повреди на двигателите на самолетите. Международната асоциация за въздушен транспорт. . .

Да, да, да, ИАТА.

. . .също обяви, че според нея това не е било необходимо да се случва.

Да. 

Не дойде ли малко в повече истерията?

Ами вижте, това е решение на националните власти. Тоест, ако националните власти, които контролират въздушния транспорт, считат, че има риск, те могат да направят това, могат да затворят въздушното пространство, защото представете си, ако се случи нещо. Това е много, много. . .

Рискът за сигурността.

. . . важен и много дълъг разговор - управлението на риска. В моята област, в защита на потребителите аз винаги съм казвала две неща - че сто процента без риск няма, няма как да съществува такава среда, но и че ние трябва да направим сто процента усилия, за да можем да минимализираме този риск, защото този въпрос е вероятно релевантен, аз не съм технически експерт, за да мога да кажа това, но представете си, ако се случи някакво нещастие - кой ще носи отговорността за това. Така че точните данни и общите оценка, и координираните действия са много необходими. Ако нашият извод е - не ни достига достатъчно координация и не ни достига достатъчно, как да кажа, технически капацитет, за да може да се стигне до общо решение, това вече е извод, върху който трябва да се работи през следващите години.

Г-жо Кунева, позволете и два въпроса извън темата за авиокризата.

Заповядайте.

Благодаря ви. Вероятно мнозина от хората, които са чули новината за това какъв пост заемате от днес, си задават въпроса защо преди време отказахте висок пост на г-н Барозу, а сега приехте предложението на комисаря по транспорта Сийн Калас да бъдете негов политически съветник? С какво ви спечели в повече това предложение?

Вижте, защото според мен. . . аз много се радвам на добрата реакция от България. От това, че. . . получих даже много SMS и много поздравления по телефона и хората казваха - браво, честито, нов пост. Това не е пост, това е една покана от страна, имам всъщност две такива, с които ще се ангажирам, това е комисарят Калас, вицепрезидентът Калас, и вицепрезидента Нели Крус - по дигитална икономика.

Ще бъдете и неин съветник?

И на двама дадох съгласието си, защото това е така да се каже почетен пост. Аз не съм служител на комисията, както бих била в другия случай, и ми разрешава да бъда много повече време, точно така, както смятах, че е редно поне в следващите месеци да го направя, повече време в България. Всъщност нека да бъда съвсем ясна, че това е пост, който не е платен и аз не съм част от администрацията на Европейската комисия, но съм много щастлива, че от моите знания Европейската комисия и моите колеги продължават да се интересуват.

Споменахте за реакцията в България, българските медии, ваши приятели и колеги, които днес са ви поздравили. Знаете и за една друга реакция на българските медии, свързана с вашето име, което през последните месеци се слагаше в списъка на кандидатите за президент евентуално. Сега, поемайки тези отговорности, свързани с Европейската комисия, хората, които ви слагаха в списъка, да ви извадят ли оттам?

Това е въпрос, който не на мен трябва да ми задавате. Аз лично смятам, че всеки коментар по тази. . . всеки опит да се отговори на този въпрос, дори и в отрицателен план, признава въпроса. А пък на този етап това, което аз искам да правя, е да бъда много полезна днес, сега, веднага с всички важни теми, които са за България. Това, което мен ме притеснява е, че ние нямаме рефлекса все още за истински дебат и да използваме знанието, което сме натрупали, всеки в своята област, за да може наистина да имаме национален приоритет, за да можем да управляваме по-добре. Комисията между другото е едно от местата, където за моите 10 години работа с нея, аз много научих това, че има буквално изисквания, които могат да бъдат написани на един лист - какво означава да имаш гаранция за добро управление и това добро управление да бъде устойчиво. Това ми е интересно, това искам да правя, искам да намеря това, което ще направи диалогът в България плътен и устойчив и ще може година след година нещата у нас да се променят към по-добро. И нищо не ми пречи да го правя сега. Само че за тези няколко месеца, в които бях след мандата, аз установих, че някак си позитивният дебат, дебатът за бъдещето все още не се самозаражда в България. Ние трябва някак си малко да го внесем отвън. Затова моето предложение е следното - в момента аз ще се занимавам с транспорт, което е една много интересна тема, включително и с конкуренцията на този пазар, с дигитална икономика, което също е много интересна тема, и то специално в областта на здравеопазването, и съм поела ангажимент към Европейската климатична фондация и към една друга организация, която се нарича Лисабонски съвет, това е съвет, свързан с икономика на знанието. Всички тези неща, както и натрупаното от тези 10 години, много бих искала да го използваме и да си зададем правилните въпроси, за да можем да имаме после и правилните отговори. Не знам дали отговорих на вашия въпрос, сигурно няма да сте много доволна, но ви благодаря, че ми дадохте възможност да кажа какво мечтая да се случи в България.

Всъщност от отговора ви разбирам, че няма нищо лошо в това вие да започнете този дебат, който мислите, че не се състоял в България.

Да, само че трябва да има формат, защото засега форматът на такива дебати е през медиите. А за да може един дебат да има устойчивост, трябва да има формат, в който той се провежда, трябва да има съгласие между всички участници в този дебат, че той няма да остане само за един път. Тоест как се изгражда съгласие и как това съгласие бива след това отчитано обратно на обществото, на хората, които са повярвали, че може да се изгради съгласие и от него да се получи нещо различно и нещо добро за страната, това е, което трябва да се направи. Иначе аз мога да продължа да говоря с медиите, което обаче не е единствената и достатъчна форма.

Успех в новите ви задачи засега.

Много ви благодаря. Ще разчитам на вас.