Костов: Трябва да работим на много по-високи обороти
Костов: Трябва да работим на много по-високи обороти / снимкa: Sofia Photo Agency

Иван Костов, съпредседател на "Синята коалиция", в предаването на Нова телевизия, "Здравей, България".

Докъде стигнахте с разговорите с ГЕРБ. До вчера беше до. . .

Ами да, започват разговори. Няма да бъдат официални. По-добре е да напреднем достатъчно в двете посоки. Първата е, разбира се, какви програмни намерения ще запише правителството за управление, нали, очакваме от него много големи подвизи - изваждане на страната от кризата, преборване на корупция и т.н. Това са все много големи и тежки задачи. Затова е много важно какво ще има в правителствената управленска програма. И второто, разбира се, как "Синята коалиция" ще помогне със своите политици, експерти, със своя опит в управлението на страната.   

В смисъл от това зависят преговорите, така ли да разбирам?

Това са темите на преговорите. Така е, така е поне от наша страна.

Не е ли нормално, примерно господин Борисов като човек, който най-вероятно ще стане министър-председател, да каже - ето, това са приоритетите на моето правителство. Искате ли да участвате в него, подкрепяте ли го?

Да. Нормално би било, ако той има пълно мнозинство, а ситуацията в Народното събрание е следната.

Почна се.

Ситуацията е. . .

Лора много се притеснява от вчера, че вие най-вероятно ще поставите някакви изисквания, непоносими за господин Борисов, и нещата ще се разсъхнат. . .

Не, не, не. Не, ние имаме сходни програми, но все пак трябва да се съгласуват програмните намерения. Това е много важно и не е проста задача. Не бива да се казва, че този, който има повече депутати, непременно ще определи цялата управленска програма, а всички други ще помагат. Защото в парламента, освен че има мнозинство дясно-центристко, има мнозинство срещу мафията. Защото. . . и срещу корупцията, защото и РЗС, и "Атака" са се обявили много категорично срещу тези явления в българския политически и обществен живот. И ако се прави нещо друго сериозно, в смисъл промяна на конституцията, трябва да се търсят още по-широки мнозинства, за да се съгласуват общите действия и да се предприемат наистина много сериозни мерки. Защото с обикновени промени в законите и смени на определени институции, дори през промяна на институциите, няма да може да се постигне много.

Какво трябва да се промени в законите? Аз доколкото съм наясно, разбира се, като пълен лаик в областта, законите са си напълно достатъчни и добри, ако просто някой ги спазва. Какво да променяме?

Ами да променим законите така и конституцията, че да принудим всички да ги спазват. Да създадем такива механизми на контрол върху политическата прослойка в страната, да променим законите за изборите, да променим законите за политическите партии. Защото партиите идват в управлението на страната в законодателната власт през корумпирана процедура, през купуване и продаване на гласове, през преливане на гласове и оттам започва опорочаване на политическия живот.

Има достатъчно сериозна наказателна отговорност, ако купуваш и продаваш гласове.

Да, но сега по закон това нещо може да се прави сравнително безопасно. Значи трябва да има драстични наказания за тези неща, трябва да има отнемане на вот, трябва да има отмяна на изборни резултати. Трябва да има много по-сериозни мерки, ако говорим само за политическата структура на страната, т.е. за партиите. От друга страна, трябва да заработи съдебната власт. Там не може без промяна на конституцията. И в този смисъл трябва да се търсят много по-широки съгласия. Освен това за антикризисната пък програма, аз мисля, че трябва да се търси още по-голямо съгласие, защото антикризисната програма на страната няма да бъде лесно упражнение, няма да бъде лесна за прилагане. Тя трябва да се направи, както в миналото сме правили най-сериозните ходове, с много широко обществено съгласие, за да може все пак да даде и бърз ефект.

Добре. Дясно-центристко мнозинство в парламента, а в същото време криза, антикризисна програма предполага по-скоро леви мерки. Аз от вчера непрекъснато питам и запитах и господин Борисов кои са трите десни неща, които обещавате на България в рамките на този мандат.         

Първото дясно нещо е саниране на институциите, в смисъл съкращаване, опростяване, електронизиране, увеличаване производителността на публичната администрация, контрол върху администрацията за. . .

Тоест метла.

Ами не метла, а просто трябва да се рационализират структурите. Вижте, има 8 национални институции, които се борят с корупцията в момента. Има три министерства, които се занимават с европейската интеграция, три, трима министри има в момента.

Вчера Борисов го заяви това, че ще маха някои. . .

Това нещо не може в една страна, намираща се в криза, да си го позволи, нали така. Просто трябва да има опростяване, трябва да има много по-висока ефикасност на тези. . .

Не беше съгласувано това, което вчера, така, още столичният кмет, лидерът на ГЕРБ заяви за някои министри, които ще отпаднат, за някои институции, които ще бъдат, така, съкратени, като например контрол върху еврофондовете и мисля, че евроинтеграция беше едно от споменатите. Това не е съгласувано с вас, но от това, което чувам, вие сте на еднакво мнение.

Но това е ключово, това е ключово. Да, да, разбира се.

Значи все пак сте водили преговори.

Не, не сме, не сме. Просто има съвпадение в програмите.

Какво чакате? Какво чакате?

Не, не, започваме, аз ви казах. Само че казвам, че е неофициално.

Кога започвате?

Казвам, че е неофициално. В смисъл не искаме да изнасяме информация в медиите.

Днес, утре, кога започвате? Кажете, че сте започнали поне.

Добре. Ще започнем съвсем скоро. Значи ние имаме малка кратка процедура при себе си. Ние трябва, "Синята коалиция", да уточним собствените си виждания, да уточним собствените си позиции по тези въпроси още един път, въпреки че имаме своя програма за управление на страната. Трябва да помислим, нали, как тя ще бъден интегрирана в общата управленска програма. Освен това трябва да съгласуваме своето участие, хора и т.н. и да предложим всичко това на ГЕРБ.

Чухте ли се вие с Борисов? 

Да, чул съм се.

По телефона?

Чули сме се, да.

Уточнили ли сте се за някакъв ден, за някакъв ден?

Да, уточнили сме се.

Кой е денят?

Добре, утре.

Утре?

Да.

Тоест утре започват преговорите за съставяне на парламентарно мнозинство и правителство.

Добре, кажете го така.

От какво не можете да отстъпите? Коя е базата?

Ами от тези максимални цели не можем да отстъпим. Просто аз виждам големия ентусиазъм на хората, по улиците ме поздравяват като победители, казват - махнахме ги тия, почваме, нали, очакваме. Хората имат много високо настроение, поне пред мен го показват, и в магазините, и буквално по улицата. Виждам го това. Не можем да им кажем - няма да извадим България от кризата. Не можем да им кажем - няма да отървем тая страна от корупцията. Не може да им кажем - няма да върнем авторитета и респекта към държавата. Защото ако не го направим, те ще бъдат крайно огорчени и само след една година ще казват - долу.

Казахте, че ви поздравяват като победител, а в същото време след 8 години в опозиция, т.е. не носите никакъв пасив от властта вече, се връщате едва със 7 процента от гласоподавателите.

Много наши, много наши симпатизанти и дори съмишленици гласуваха за ГЕРБ и ми го казваха по време на кампанията, когато ходех по улиците на София. Изпращаха ми такива въпроси или такива позиции в сайта "Отговори. eu". Казват - много ви харесваме, но ще гласуваме за ГЕРБ, за да ги махнем онези, като под онези разбираха. . . 

Защо не гласуват за вас, а гласуваха за ГЕРБ? 

Защото има мажоритарен вот и мажоритарният вот притегли към себе си през желанието да бъде спечелен, защото ние, нали, направихме една успешна разяснителна кампания, че в мажоритарния вот се крие ключа към управлението. Хората разбраха това и просто всички отидоха да подкрепят ГЕРБ, за да може да спечели мажоритарния вот срещу БСП и ДПС. И вижте какъв учудващ резултат се получи. БСП няма нито един мажоритарен кандидат, ДПС има там няколко, но. . .

Искате да кажете, че този клип, ако избираш Бойко, избираш Костов, всъщност ви направи добра услуга?

Не, просто направи добра услуга, за да ориентира избирателите и да дадат колкото се може повече гласове и народни представители в ГЕРБ, където все пак е концентрирана надеждата, че ще има сила да промени системата. Защото за ГЕРБ се гласува като за хора, които са в състояние да прочистят държавата от корупция и мафия. Такъв образ те са създали за себе си.

Какво е личното ви отношение към Борисов? От близкото минало, наскоро в студиото ни заявихте, че сте диалогичен вече, че сте готов да работите с него, но в близкото минало той ви наричаше Гаргамел, доколкото си спомням.

Ами да оставим тези неща в близкото минало и да гледаме напред към проблемите. Страната има толкова тежки проблеми.

Как ще работите с личност като него?

Какво значение има какво е говорил? Изпадайки в някакви настроения, човек често изпада в настроения и говори неща, които. . . Даже господин Доган каза - по време на кампания човек говори неща, дето след това се чуди как ги е казал, нали. Така че нека да проявим толерантност. Аз искам да кажа, противно на всички, че, така, очаквания от това, което ще кажа, че Бойко Борисов е прав в едно, когато казва, аз може да съм бил такъв и такъв, но сега съм такъв и ще бъда такъв. И това е един изминат път, такъв, пред очите на хората. И в този смисъл това е една спечелена позиция през доверието на избирателите. Това не може да се подценява от сериозни политици, защото това е реална политика. Да кажеш - не, не, това не е така, това е еди как си, това е от онова минало преди 10 години, това явление, нали, просто ще сбъркаме. Гледаме нещата такива, каквито са в момента. И за мен по-важният въпрос знаете ли кой е? По-важният въпрос е дали ГЕРБ ще концентрира нужната воля и решителност и едновременно с това и компетентност, за да може да реши тези въпроси, или да ги разсече, ако щете, със сила, но те са толкова сложни. Те са като гордиевия възел. Много е сложно. Няма защо да заблуждаваме хората. И положението в страната е изключително тежко, изключително тежко. И аз се чудя как да го обясня вече тежкото положение и ще кажа само две неща. Тридесет процента е паднала продажбата на горива по бензиностанцията. Знаете ли какво означава това? Тридесет процента по-малко изминат път, 30 процента по-малко осъществени пътувания, 30 процента по-малко икономически живот. Спаднали са доходите на таксиметровите шофьори в София със 70 процента. Казват - хората ни ползват само, за да заведат близък до болница или да отидат до автогарата, или до гарата, за да хванат друг превоз. Какво говори това? Това говори наистина за много бързо влошаваща се икономическа конюнктура. И сега ние при това положение вместо да се взрем точно към тези изключително сложни задачи и да търсим максимални съгласия, за да може да се решат, ние сега да се питаме кой какво говорел в близкото минало.

Добре, хайде продължете с още две неща, защото едно ми казахте, т. нар. прочистване на държавната администрация, съкращаване на държавни служители. 

Съкращаване на институции, на институции. Премахване на министерства, които са абсолютно излишни. Трябва всичко да стане много по-леко, много по-ефикасно, много по-гъвкаво.

Добре.

Трябва да работим на много по-високи обороти.

Още две неща, които ще бъдат факт до края на мандата на това мнозинство, на това правителство.

Трябва да има, още първата година, още първата година на този мандат трябва да има кодекс за изборите и закон за политическите партии, който категорично да се справя с проблема.

Чух много хора по време на изборите да негодуват за това, че наши сънародници, които са ни близки, които ги обичаме и т.н., но вече не живеещи в България, определят нашия дневен ред.   

Така е. Ето тези неща се решават в нов кодекс за изборите, който трябва да бъде направен по следния начин. Първо, трябва концепцията на закона да се съгласува в мнозинството. След това трябва да се потърси максимално съгласие както в парламента, така и с неправителствените организации, които наблюдават честността на изборите. Защото те натрупаха много опит. Те знаят къде са нарушенията. Знаят какво трябва да се направи. Имаха даже една, нещо, като харта, която искаха ние всички да подпишем, пък я подписахме само ние с ГЕРБ. Тези неща просто трябва да влязат през гражданското общество, като се позволи на гражданското общество да не допусне по-нататък извращаване на изборния процес. Защото в България изборният процес е извратен в момента. Той е тежко корумпиран. Така, че това е второто важно нещо. Защото, ако успеем тези две намерения, нали, да осъществим добре, тогава ще ликвидираме корупцията на най-високите етажи. Тогава ще гарантираме, че през законодателя в Народното събрание са влезли хора, които не са купували и продавали гласове, т.е. които не са корумпирани. И тогава тези хора могат да упражнят вече необходимия контрол върху администрацията. И третото нещо, което искате да ви кажа, ще го кажа, то е много просто, цялата тази публична администрация трябва да се електронизира, да стане напълно прозрачна, дейността й да се вижда отвсякъде. . .

Това е по-скоро технологично, отколкото дясно?

Това е технологично, но е много дясно. Защото това означава, че управлението преминава пред очите на хората, че конкуренцията за обществени поръчки, за каквото и да било, става публична абсолютно, че конкуренцията за европейските пари, с проекти, става абсолютно открита. Вижда се, знае се, държавата какво прави. А от друга страна, всеки административен служител се наблюдава какво прави, какво произвежда, какви документи, в смисъл, с какво е полезен. Защото, ако сложим такъв контрол, електронен контрол върху компютрите на всеки административен служител, ние ще видим, че през някои компютри се играят само компютърни игри. Това нещо не може една държава да толерира.

Това ли са трите неща. . . 

Ами, те са може би най-важните, за да заработи силно държавната машина. 

Още преди обаче да се сформира правителството, Борисов заяви, че не е сигурен, че ще изкарате цял мандат. Вие какво можете да кажете?

При това мнозинство може да се изкара цял мандат, разбира се, ако се действа по правилния начин. Аз не мисля, че трябва да се изразяват такива колебания, защото пак да напомня, две мнозинства има в това Народно събрания. Те са изключително стабилни и ще бъде наистина ужасно, ако ние изпуснем тяхната сила. Мнозинството за конституционни промени, което да реши ето тези въпроси, всичките, с ликвидиране на политическа корупция, с прогонване на мафията от управлението. И мнозинството за управление, за изваждане на страната от криза, ако трябва, нали, да се приложат много сериозни икономически и други мерки.  

Един анекдот върви сега в момента. Коя била първата задача на Бойко Борисов - да опознае депутатите на ГЕРБ. 

Те са твърде много. Така, че. Не, аз. . .

Не въпросът не е в това, че са много, въпросът е в това, че не ги познава?

Аз се опитвам да се шегувам. Аз мисля, че се познават все пак. Не, няма такива. . .

От какво ще поискате, все пак, вие?

Аз знам каква борба се води в Кърджали за пропорционалното място, което спечели Вежди Рашидов. Няма как да не се познават. Това са тежки битки. Не подценявайте нещата. ГЕРБ не е спечелил току така. Той е вложил огромна енергия, за да, примерно, за да изкопчи едно място от кърджалийската листа или. . . 

Кърджали е по-специфичен пример.

Добре, какво да ви дам за пример? Вярно е, че имаше и лесни победи.

Има доста нови лица.

Да, вярно е, че имаха и лесни победи, но не подценявайте победителя. Той почти винаги знае как е победил.

Какво ще поискате?

Не почти, винаги, винаги знае как е победил. Винаги знае защо е победил. Какви слабости е показал политическият му противник. Не мислете, че тези неща стават, така, някак си като обществени явления. Това си е политика. Тя е  въпрос на. . .

Съгласихме се с вас. Какво ще поискате?

Какво ще поискаме?

Влизайки в правителството, подкрепяйки парламентарно мнозинство. Какво ще поискате?

Още един път, вижте ние. . .

Екатерина Михайлова, министър на правосъдието, прочетох някъде днес във вестниците?

Не, не, не, това са все, все са упражнения. Упражнения, които ние не толерираме. Ние не сме хора, които ще искаме нещо. Нека да е ясно. Освен тези големите, най-големите неща, които са най-трудни да бъдат дадени. Нали, антикризисна програма и то реалистична, успешна. . .

А личностно?

Личностно никой не претендира нищо от нас.

Но ще ви бъде предложено нещо?

Ако бъде предложено, ще разсъждаваме. Вижте, може да ни се предложат неща, за които ние нямаме сила да понесем отговорността, нали? И ние добре разчитаме тези работи. Примерно, какво да кажа? Примерно, да ни се каже, хайде вземете Министерството на финансите и понеже там ще има големи, тежки ревизии, на бюджетни разходи, съкращения, и го направете. . .

Това ще е доста сериозно предложение.

Да, ама, можем ли да понесем отговорността? Дайте да говорим реалистично.

Можете ли?

Може ли "Синята коалиция"...  Аз мисля, сега това е мое мнение, ето защо е необходимо ние да изработим позицията си, като застанем пред вас, да говорим от името на всички. В момента вие ме хванахте преди да сме изработили позицията. . .

Нищо, ето, кажете вашето мнение.

Личното ми мнение е, че ние нямаме сила да понесем такава отговорност.

Но можете заместник-министри да имате?

Е, примерно, можем да помагаме с опит, с компетентност.

Това ли е новата стратегия на "Синята коалиция"?

Не, не, не по отношение на всичко, нали?

Не на върха, но малко под него?

Не, не, не и това не. Не, но зависи от отговорността. Има много тежки министерства. Изключително тежка е ситуацията в здравеопазването например. Нека да говорим едно към едно, нали. Там НЗОК е на дефицит. Тя вече бърка и ползва резервите си. Ще приключи с 350 милиона дефицит. Ще влезе почти без никакви резерви. Тоест, напълно изтощена. Не може в момента да финансира лекарства, животоподържащи на хора, които са хронично болни и са длъжни да взимат тези лекарства, защото иначе животът им ще си отиде. Тоест, тя е дезертирала от най-важните си функции. Човек, на който е ясно какво да взима, проведено му е лечение и лечението му зависи от лекарства, и ние не можем да му ги дадем. Каква здравна система? Вижте до къде сме изпаднали. И сега, може ли, примерно, да се каже на "Синята коалиция", хайде взимайте и оправете здравеопазването. С кои сили? С каква тежест? С каква солидност и подкрепа ще стане това? Значи, има неща, за които може, има неща, за които няма да имаме сила.

Ако ви бъде предложено да станете председател на парламента, чу се нещо такова тези дни?

Във всяка страна, във всяка демокрация председателят на парламента произтича от най-голямата парламентарна група. Това е желязно правило на демокрацията. Защото как председателят се оправя с парламента, като не може да се оправи с най-голямата му група? Това са, така, неща, които не могат да се нарушават.

Вие къде се виждате?

Аз се виждам в парламента. Аз се виждам. . .

Къде точно там?

Знаете ли как би трябвало да започнем, ако следваме опита? Трябва да се излъчат групи. Разбира се, хора, които имат отношение преди всичко към институционалните реформи, т.е. към закона за партиите, закона за изборите, устройствените правила на Народното събрание, конституционни промени, и да напишат концепции. Тези групи трябва да започнат да работят почти веднага. И така се тръгва, ако искаме да работим по най-добрия начин. Излъчва се група от икономисти, която започва да пише концепция на програма за излизане от кризата. Колкото се може по-бързо, толкова по-добре. Много лесно се пише, защото сега има електроника. Организациите на работодателите са си казали вижданията. Профсъюзите са си казали вижданията. Има програмите на политическите партии. Както веднъж чух г-н Кадиев да казва, те 80 процента са сходни. Това, което е сходното, се копира, слага се, нали, оглежда се още веднъж. Но тези групи трябва да започнат да пишат концепции. Концепциите веднага и бързо да се превръщат в решения, нали, дали законови или чрез Министерския съвет, или по друг начин, за да тръгне веднага да се произвеждат решения. Огромният проблем на тристранната коалиция е, че не произвеждаше решения за управленските проблеми на страната. Тя задръсти управленските проблеми.

Как, имаха си съвет на старейшините?

Не трябва да има съвет на старейшините. . .

Тоест, при вас с Борисов няма да се. . .

Не, не, не трябва да има. Аз казах моето мнение и се радвам, че колегите го подкрепят. Ние ще разрушим формулата 3:5:8. Едно от най-лошите неща в управлението беше тези формули, които Доган въведе. На мен това и това, и това министерство. Това се казва преди преговорите, нали? Аз искам земеделието и екологията, защото там има най-много европейски фондове. И тогава влизат в правителството. Ние не казваме така. Нека това да го чуят хубаво хората.

Няма да има такава формула. . .

Не поставяме такива условия, не настояваме за никакви квоти. Ние искаме цялата отговорност да бъде възстановена и да бъде в правителството като колективен орган и лицето на правителството не само да представлява, но и реално да носи тази отговорност за работата на колективния орган. Защото иначе, каквато и коалиция да дойде, пак ще нарисува някакви числа и пак ще играем някаква блатна игра.

Само още нещо. Бяхте в управлението, бяхте извън управлението. Какъв съвет ще дадете на Борисов в момента?

Бойко Борисов и изобщо всички, които ще влязат в правителството, трябва много бързо да кажат истината на хората, за това какво е положението. Просто трябва да кажат - стартираме от... и с един доклад, не да пишат бели книги и да казват кой е виновен, защото нищо не излиза от тях. Просто да кажат реалното положение, това и това, това и това, проблемите са едно, две, три, четири, пет. И всеки път по една. . .

Това ще отнеме няколко месеца?

Няма да отнеме. Това, ако се работи бързо, правителството би трябвало да излезе със своята управленска програма още през септември. Защото, 30 октомври е срокът за бюджета за следващата година. Не може да се изработи реалистична финансова политика, която е основна на държавата, без да знаем как ще приключи тази. Тоест, трябва да има управленска програма. Тя да включва ревизия на този бюджет. Да може да бъде актуализиран бързо, до края на септември, евентуално в началото на октомври, за да може следващият да стъпи на здрава основа. Ако това нещо не се следва като последователност, ако минат месеци, всичко ще се задръсти. . .

Много кратък срок е това обаче.

Еми, много е кратък, но.

Но това е.

Но това е реалността.