Йорданка Фандъкова: Важното е да мислим за устойчиво развитие, а не мандатно
Йорданка Фандъкова: Важното е да мислим за устойчиво развитие, а не мандатно / Sofia Photo Agency, архив

Интервю със столичния кмет Йорданка Фандъкова в „Седмицата" по Дарик.

Кметът на най-добрият град за живеене в класацията на "Дарик" радио и "24 часа" миналата година.

Надявам се, че и за следващата година.

Въпросът е какво ще стане тази година. Кои са новите аргументи от тази година, за това, че София остава най-добрият град за живеене според вас?

Идвайки насам, аз наистина много мислих по това, много е важно да подчертаем, че става дума за най-добрия град за живеене, и то в рамките на България. Какво му трябва на човек, за да се чувства добре? Трябва му работа, образование за децата, развлечения, спорт, туризъм. Разбира се, че градът ни има много проблеми, но ще кажа само няколко неща, които се случиха тази година в посока решаването на тези проблеми. Част от проектите, които приключиха, част от тези, които започнахме, и част от преходните обекти. Метрото безспорно е една от първите теми, които трябва да подчертаем, защото сме свидетели на това какво се случи миналата година при откриването на втората част на първи метродиаметър. В момента тече усиленото строителство в три обекта, в три различни участъка на метрото. Това, което мога да кажа на гражданите, като...

Я да ги кажем трите.

Това е участъкът от "Надежда" до... т.е. вторият метродиаметър от "Надежда" до "Лозенец", до "Черни връх". Вторият участък е "Обеля" - "Надежда". И третият участък, това е част от първия метродиаметър "Младост" - "Цариградско шосе".

Кой докъде е?

Всичките вървят много интензивно. Вече около...

Кой ще е първият готов от тези три?

Всички ще бъдат готови 2012 г., това е крайният срок и за трите участъка. Тоест 2012 г. наистина е годината, в която най-големите обекти в София, които в момента се реализират, ще бъдат приключени, т.е. ще се обърне някак си посоката на...

Тоест "Обеля" - "Надежда", "Надежда" - "Лозенец". Другата линия от...

Тоест целият първи...

..."Младост", която е, отива до...

"Цариградско шосе", да, където в момента се изгражда метростанцията и най-големият паркинг, буферен паркинг, за 1300 места. Това е много важно от гледна точка на трафика на движението и най-вече от гледна точка на добрия градски транспорт.

Тоест идеята е хората да си спират колите, които идват в София, да си ги спират на края на града и да взимат метрото.

И да използват метрото.

А трите линии ще са вързани ли?

Да, всички линии имат...

Ще имат пресечени точки...

...имат пресечени точки. И всъщност 2012 г. ще имаме метро за около 400 000 души на ден. Това е капацитетът на първия и втория изцяло изградени метродиаметри. В момента се работи и проектът за третия метродиаметър.

Той какъв ще е?

Той е от "Княжевско шосе" към "Ботевградско шосе", това е посоката, в която се работи този проект. Но той, разбира се, е във фаза, само проектна фаза в момента. Но...

Той кога би бил готов? Ако се спазят сроковете, които вие сте си сложили, като опции и като пари...

Все още няма конкретен срок, но със сигурност е важно да бъде включен за финансиране отново с европейски средства, както това се случва сега и с втория метродиаметър, в следващия програмен период по оперативните програми. Така че това е амбицията, по която вървим. Другият много важен обект за града това е Околовръстното. Тази година се откри драгалевският възел. Всички виждаме колко бързо се придвижваме вече от "Симеоновско шосе" до... почти до улица "Пушкин". Тоест почти до "Горнобански път". Аз скоро минавах оттам, това е просто наистина едно удоволствие за шофьорите, а пък за града е успокоение...

Кога ще се махне почтито? И ще стигне до "Горнобански път"?

По-скоро обратно работим. Вече минаха търговете в Министерството на регионалното развитие и започва изграждането на участъка от "Симеоновски шосе" до "Младост". Пусковият срок отново е 2012 г. Затова казвам, че доста неща ще се случат през следващите година и половина - две.

"Младост" да свържете там, където след "Бистришко шосе" се отново разширява, има магистрален път?

Да, да.

Това е целта?

Това е целта и това е проектът. Всъщност важно е, че работим в момента и проектите за западна дъга и за северна скоростна тангента. Тоест това се работи усилено, за да можем отново да използваме европейски средства и да гарантираме изграждането на Околовръстния път. Очаквам през следващите години интензивно да се работи, защото това е алтернативата. Ако искаме да освободим централна градска част от автомобили, това е добър градски транспорт и обходните маршрути, Околовръстното и вторият ринг, който се надявам да започне следващата година, тъй като сме го заложили в заема от Европейска инвестиционна банка. Част от "Тодор Каблешков"...

Към това трябва да прибавите обаче и непопулярното - да ти стане скъпо да ходиш до центъра със собствената си кола, както е впрочем в големите градове в цяла Европа.

Първата стъпка в това отношение е идеята и по-скоро концепцията за паркирането, която съвсем скоро ще влезе за обсъждане в общинския съвет. Иначе беше подложена на широко обществено обсъждане. Но да кажа още няколко неща, които тази година се реализираха или до края на 2010 ще бъдат реализирани. До края на следващата седмица се пуска първият участък или едното платно в посока аерогарата на бул. "Брюксел". Това е също изключително важен обект за града, още повече че това е и...

Тоест дойде в София, кацне там и като мине по тоя разбит булевард, си казва "ужас".

Това е лицето наистина, първата среща с града, и ще подчерта, в тази посока по темата екология, която е изключително важна и в анкетата за най-добър град за живеене, първата в България шумоизолираща стена се изгражда вече там на моста на "Брюксел".

Хората в "Дружба"...

Да могат да спят.

Да спят.

Защото си представяме какъв е шумът в околните блокове, който се чува... и денонощно.

По цялото протежение ли ще бъде?

По цялото протежение, да, на моста.

И от двете страни.

В момента се изгражда, аз вчера бях да проверя как тече строителството. Слава богу, че днес и утре се очаква да е хубаво времето, за да могат да приключат тези обекти. "Бяла черква", улица "Бяла черква", там се изгражда един голям конектор, канализационен, също до края на следващата седмица ще бъде освободена, ще бъде преасфалтирана, така че този участък да се отвори за движение.

В кой квартал...

Това е моят квартал, "Иван Вазов".

Ще кажат "кметът си направим конектора"...

Не, конекторът... не, няма да обслужва "Иван Вазов", той ще обслужва едни квартали, които са много скъпи и нямат канализация. Това е темата, която на трето място аз поставям като...

Тия, дето ги снимаха тая седмица отгоре с... луксозните квартали. . .

Луксозните квартали, скъпи квартали, в които, пак подчертавам, хората живеят, но няма канализация. Оплакват се понякога, че улиците са разбити или нямат улици, но как да правим улици, когато няма изградена канализация. Така че само го казвам като тема, защото това е изключително важно.

А кога е реалистично витошките квартали да бъдат канализирани?

В момента сме разработили проекти и реализираме изграждането на канализация в 9 района на София. Работи се изключително усилено. Целият проект за водния цикъл на София с финансиране от Европейския съюз... 58,5 милиона евро - това е стойността на проекта по ИСПА, който включва 6 големи канализационни конектора, включва рехабилитация на рилския водопровод, която ще приключи също така може в рамките още на тази година. Отделно от това инвестиционната програма на "Софийска вода" също включва изграждането на канализация, в "Горубляне" ще приключи изцяло, защото там се работи и уличната канализация. Но сам разбирате, че първо трябва да се изградят големите конектори, централните, и след това вече да се пристъпи към улична канализация.

А какво ще правите със стари, уж налични канализации, които нямат нищо общо с новите строежи? Били са на улички с къщички на един-два етажа.

Освен изграждане на нови канализационна система, в инвестиционната програма на концесионера са включени и подмяната на канализации и водопроводи, стари водопроводи и канализация. Това е важно, защото вие, ако говорите за т.нар. незаконни канали, те вече се...

Не, аз говоря... аз живея на такава малка улица, която е била с малки къщи. В момента са големи блокове и като завали един дъжд, се наводняват всички мазета и гаражи, защото не може малката тръба да поеме...

Не случайно поставям тази тема, темата за канализацията на София, на много предно място в решаването на проблемите. И пак ще подчертая, че тази програма, изпълнението й не се вижда както построяването на някоя нова улица или пък реконструкцията на някой голям мост, но в същото време засяга живота на хиляди хора. Така че тази програма интензивно се работи.

А където правите нови улици, първо оправяте ли всичко отдолу? То проблемът е, че те са много господари там, едни са с жици за ток, други за телефон, трети за кабелна телевизия, ВиК са си отделно, "Топлофикация", пето, и обикновено се прави... един копае, смени неговия кабел, после асфалтира, друг прави второ...

Затова тази година заложихме, всъщност, когато планирахме изграждането или ремонта на, цялостния ремонт на улици, заложихме ремонта там, където се изгражда канализация или се подменя водопровод, за да не става обратното. Такъв е случаят
например с бул. "Черни връх" от ул. "Сребърна" в посока Околовръстното шосе, където се изгражда, където се реализира част от проекта по ИСПА, изгражда се един голям водопровод, в същото време обаче имаше планиран на "Софийска вода" изграждането на друг водопровод. Направихме координацията така, че да работят едновременно, и след това пък ние планираме цялостното преасфалтиране на улицата. Мисля, че това е правилният подход.

Значи метро, пътища, канализация, три аргумента дотук допълнителни, новите инвестиции, които са направени, София според вас да си остане най-добрият град за живеене.

Ще кажа още няколко неща, които започваме и част от тях много бързо ще реализираме, изграждане на велоалеи. Приключи конкурсът. Започваме с изграждането на 7 километра и 800 метра в "Младост" мрежа от велоалеи.

То въпросът е да тръгнат от някъде и да стигат до някъде...

Затова говорим за...

...защото и сегашните, ние с децата караме колела, ами, да ви кажа, тръгва от нищото и стига до нищото и...

В момента имаме над 8 километра изградени, но частично изградени, прав сте за това, но вече имаме разработена цялостна схема за цяла София, която е с продължение около 100 километра и амбициите са ни до края на 2013 г. тя да бъде реализирана, като тази година започваме в "Младост". Имаме готови проекти за "Люлин". Надявам се да приключат и проектирането за центъра, така че да могат да се свържат, ето тези например...

Тоест от "Люлин" да дойдеш да покараш в центъра колело и да си се върнеш пак до "Люлин" с колело.

Това е по логиката на първия метродиаметър, да кажа така. В тази посока това са изключително важни проекти, които не изискват чак толкова голямо финансиране, но ще облекчат и трафика, и екологията в града. Така че за мен това е много важна...

Недостатък обаче на София е, да ви кажа, за добър град за живеене. Няма къде да се разходиш по улица, каквато имат даже почти всички български по-големи градове, а и по-малки, а за Западна Европа и Централна Европа е много важно да тръгнеш по една улица, от двете страни да има магазини, тя да бъде изцяло пешеходна, да има исторически забележителности.

Всички се радвахме лятото, когато август месец на няколко пъти затваряхме за движение "Шишман" и имаше интересни събития. Но нека да подчертая, че "Витошка", която се води пешеходната улица на София... всъщност няма да връщаме трамвая там. Така че нашата амбиция е да превърнем "Витошка" в една истинска...

Пешеходна.

...пешеходна улица с...

Откъде, от "Патриарха", където се пресича... до "Алабин".

От "Алабин" до "Патриарха", да, т. е. трамваят да... има две алтернативи, които се обсъждат, да не връщаме движението на трамвая, да бъдат построени и да бъдат отворени хубави кафенета, ресторанти, тъй като вече всички виждаме, че, така, търговията се измества в големите МОЛ-ове, но пък за сметка на това може да има хубави кафенета и мисля, че ще достигнем и този уют на малките градчета.

Тоест "Витошка" става пешеходната, главната, стъргалото на София.

Аз се надявам да е първата, но не единствената, защото в момента се разработва, знаете, археологията на ларгото и пред ЦУМ по "Мария Луиза".

Там кога ще стане готово?

Планираме специално частта, която е между МС и президентството, да бъде готова до края на следващата година, а вече пред ЦУМ, заедно с изграждането и на метростанцията 2012 г., като пред ЦУМ се предвижда изграждането на пешеходна зона,
т. е. да преминават хората между археологията. Това ще бъде наистина един невероятен...

А отказахте ли се от "Арена ди Сердика"? Какво ще стане с тая част между "Дондуков" и "Московска", където археолозите казваха, че са намерили най-голямата арена след Колизеума от римско време, само че там се построи хотел, на НЕК има някаква земя, те май искат да си строят сграда?

Сложен е този въпрос, наистина е много сложен, защото колизеумът, който е открит е голям, но той обхваща една голяма територия и това, разбира се, е нещо, което държавата и Министерството на културата трябва да решават, но ние с тях обсъждаме заедно всичко това. Не можем да съборим центъра, за да разкрием на цяло цялата археология. На мен лично много ми се иска, но няма как да стане това, така че трябва... оттук нататък предстои обсъждане на този проект, няма решение за него, но нека да направим това, което можем - да открием археологията и да я покажем на ларгото, на "Мария Луиза". В момента се работи музеят в подземното пространство на "Света София", над 30 гробници открити. Почти на финала е този проект и 2011 г. също трябва да бъде готов и също така да кажа, тъй като, идвайки насам минавам под Моста на въздишките или на влюбените, кой както му харесва. Там е прекрасно място за разходка заедно с парка на НДК, който също така планираме да реконструираме напълно, частично, знаете, сцена тази година се откри, детска площадка голяма, т.е. това е също едно ново място за разходка и почивка на софиянци.

2012 г. казахте поне четири или пет пъти, което е следващият мандат. Вие кандидат-кмет ли сте за нов мандат?

Това за мен не е тема, но пък за сметка на това аз съм дълбоко убедена...

Ама то няма да е, след като вие всичко направите до 2011 г. и примерно...

Важното е да го направим и това нещо да остане. Важното е да мислим за устойчиво развитие, а не мандатно и това е отговорното. Аз смятам, че хората ще оценят този подход, така че при всички случаи за мен е важно управлението да е на ГЕРБ. Кой ще е кметът това все още е твърде рано да говорим.

Малко заглавия обаче с... така, по-неприятни за вас: "Безпарична София купува скъпо имот на морето", за почивна станция край Ахтопол на "Електротранспорт".

Много се шумя около тази тема. Това е един съвсем конкретен случай. Става дума за закупуването на един терен, за терен говоря, върху който години наред столичният електротранспорт е използвал и е инвестирал в бунгала, в база, за да почиват...

А той си ги има тези бунгала.

Има си ги, да.

Това не е станало ясно. А, и вие купихте земята.

Не става ясно, защото стана скандал. И тъй като е инвестирано много, дилемата е дали да кажем, "стига толкова, приключваме" и тия пари, които са давани...

Взимаме си бунгалата.

Да. Или да кажем "придобиваме една земя, при това с изгодни условия, които ни предоставя община Царево". Стоеше този въпрос за обсъждане преди няколко месеца и всъщност решението е от няколко месеца. Тук стана скандал в общинския съвет, защото в края на краищата хората... предстоят избори, хората гледат да се покажат, да се изявят.

А пускате ли парното е вече актуален въпрос към вас...

Да.

...предвид това, че е общинско парното отново от това лято?

Да, във всички обществени сгради, които са пожелали, може би над половината от детските градини и от училищата направиха това тази седмица, е пуснато парното. Също така и в много малка част от жилищните сгради също така, които са пожелали. Парното... "Топлофикация" е готова да пусне парното, но тъй като прогнозите за следващата седмица са за хубаво време, подходът е такъв. Всеки, който обаче има желание, може да заяви и да му бъде пуснато парното.

А петстотинте милиона лева дългове няма ли да доведат до това да се спре изобщо парното?

Няма да допуснем такова нещо. Обсъждаме оздравителен план и най-вече...

То срещу тях са 420 млн. несъбрани приходи. Горе-долу колкото имат да взимат неплатено парно в "Топлофикация", толкова имат и да дават.

Има няколко посоки, в които очаквам да получа решенията в плана, оздравителния план. Едното безспорно е събиране на стари задължения. Но другата посока е инвестиции - инвестиции, за да може да се облекчава състоянието на "Топлофикация". И тъй като беше представен един план, който не ни удовлетвори, очакваме той да бъде доработен и да се гледа в общинския съвет. За мен като кмет и като практик е важно да гарантираме този сезон, защото ние получихме "Топлофикация" от държавата в навечерието на сезон, отоплителен сезон. Най-важното за мен е да има гарантирано отопление през сезона и да не се вдигат повече цените през този сезон и това е нещо, което можем да обещаем на софиянци.

Готови ли сте с бюджета за догодина за града?

Работим го в момента. Бюджета за 2010 година се изпълнява, така, в рамките на планираното, особено що се отнася до приходите от данъци и такси. Имаме...

Ще ги вдигате ли догодина?

Смятам, че подходът, който приехме тази година, като антикризисна мярка да не вдигаме данъците, но да работим за по-висока събираемост, даде резултат. Ние имаме една стабилност в бюджета си за тази година и за мен това е и походът, който ще предложа за следващата година.

Ще сбърка ли ГЕРБ, ако вдигне обаче в национален план парите, които събира от хората с осигуровки?

Това е тема, върху която не съм...

Ами примерно вие как ще се сметнете бюджета в София в момента, при положение че не знаете колко осигуровки трябва да предвидите за хората, които работят в общинската администрация. Това не ви ли притеснява, тия неясноти в управляващото мнозинство.

Ние сме достатъчно гъвкави и можем бързо да реагираме...

Ще се оправите в София.

Ще се оправим, както се оправихме при съкращенията на административните разходи, тъй като ние предвиждаме нещата. Във финансите изключително важно е да предвиждаш и да имаш няколко варианта и план Б, както един от министрите се изрази на едно от заседанията. Много е важно винаги имаш план Б, така че състоянието в държавата е трудно, не само в България. Виждаме какво се случва около нас и аз лично смятам, че ние се радваме на относителна стабилност, което пък на нас в общината ни позволява да си планираме и бюджета за следващата година. Той да бъде отново достатъчно балансиран, достатъчно консервативен, но в същото време с много привлечени средства. Всъщност това, върху което работим в момента, освен проектите, които реализираме, е подготовката на нови проекти. Когато станах кмет, аз заварих, подготвени проекти, което ми даде възможност тази година да ги изпълняваме. И моят ангажимент е да подготвим проекти за следващата година.

Бърка ли правителството с по-малкото пари за образование?

Парите не са по-малко, относителният дял е по-малко. Всъщност образованието, ако говорим за средното образование, след въвеждането на делигираните бюджети получи една подреденост и една възможност да контролира всяко училище, всяка детска градина, която е на делигиран бюджет, собствения си бюджет. Така че няма да се случи нищо фатално, но за съжаление трябва да се отложат някои от мерките, които са много важни, за да бъде развивано образованието. Но в условия на криза... аз като кмет, който трябва да си прави сметката за всички сектори, зная, че е много важно да говориш реалистично.

Искате ли да станете президент, г-жо Фандъкова? Вашето име е в петицата според пресата на вероятните кандидати за президент на ГЕРБ.

Това никога не е било тема, върху която да мисля. Имам прекалено много...

Е, то е или искаш, или не искаш.

А какво значи...

Има много хора веднага биха казали "аз не искам да бъда президент".

Какво значи да искаш или да не искаш. Въпросът е какво можеш, какви компетентности имаш и какви задачи можеш да изпълняваш. Аз не съм си мечтала да бъда кмет, когато съм планирала своето бъдеще, но смятам, че с натрупаните компетентности, с екипа, с който работим, имаме възможността да реализираме много от ходовете и от проектите на града и това е важно. Така че нека да говорим за работа, а не за постове.

Но да го кажем така накрая. Повече искате София да остане най-добрият град за живеене в класацията на "Дарик" и "24 часа" и тази година.

Това мисля, че е съвсем справедливо да се случи и можем да дадем всички аргументи, включително и като условия за почивка, като условия за култура, за спорт. Спортната зала ще бъде готова 2011 година. Вече малката спортна зала е готова и беше открита.