Йордан Христосков: Осигурителните плащания в България са гарантирани
Йордан Христосков: Осигурителните плащания в България са гарантирани / снимка: DarikNews

Управителят на Националния осигурителен институт Йордан Христосков в студиото на "Седмицата". Здравейте, г-н Христосков.

   

Съвместима ли е системата на Националната агенция по приходите с тази на Националния осигурителен институт, има ли България проблем със системите?

 

Има проблем със съвместимостта на системите, докато те са в процес на разработване или пък на тестване. Националната агенция по приходите заработи ефективно от 1 януари 2006 година. Уговорката беше, че за целите на социалното осигуряване тя ще ползва временно информационната система на НОИ, след което след около 6 месеца се очакваше да разработи своя собствена система и след един преходен период от около още 6 месеца на тестване изцяло да работи системата на НАП. За съжаление това нещо не се случи. Сега, след като са изминали 2 години, малко повече от 2 години от старта на агенцията по приходите, някои от модулите са заработили и са изцяло модули на агенцията по приходите, но все още се ползват информационни модули на Националния осигурителен институт и при преноса на данни от НОИ към НАП, за да заработи тази система, при преработката на тези данни се случват и някои неудачи.

   

Според информации отпреди няколко седмици, ставало дума за грешки между 500 хиляди и 1 милион в  данните за осигурени лица и фирми, заради което и Държавната агенция "Национална сигурност" била проверявала НАП за сигурността на информацията.

   

Аз не съм запознат с проверките на ДАНС, включително и в тази област. Само ще кажа, че в момента в НОИ, в нашата информационна система са акумулирани около 500 милиона записа за осигурените лица, това са данни за социалното, за здравното осигуряване, така че, ако има грешки в 500 хиляди записа, това е един процент, това е един процент от общия брой на записите, които се съдържат в. . .

   

Чакайте малко, колко казахте. . .

   

Петстотин милиона. . .

  

Тоест имате 500 хиляди. . .

   

Ако има в 500 хиляди, това е един процент, нещо, което е допустимо за информационните системи. Освен това тези грешки, те винаги могат да бъдат коригирани, защото информацията, която се съдържа в НОИ и в НАП, е информация, която се подава от работодателите или от самите самоосигуряващи се лица. Тези данни винаги подлежат на корекции и затова има специална коригираща декларация. Така че това не е никаква драма и никакъв проблем, но аз не съм сигурен, нали, дали точно 500 хиляди са. . . или един милион са сгрешените записи, защото те са в процес на непрекъснато коригиране. . .

   

Тези грешки до какъв проблем водят? Примерно това, което се говореше за изплащането на болничните, има ли връзка с тези грешки?

   

В някои случаи да. Също се поражда проблем, когато един самоосигуряващ се трябва да извади удостоверение за отсъствие на данъчни и осигурителни задължения, често се получава в тези случаи, че той с платежните нареждания, с които е правил преводите към нас, доказва, че е извършил преводите и че не дължи суми, а в така наречената система за управление на приходите, в частност в данъчно-осигурителната сметка излиза, че дължи.

   

Излиза, че дължи. Какво се прави тогава?

   

Това са неща, които са в самата система за управление на приходите и аз не мога да кажа дали грешката е в системата, или пък е в човека. Но  когато той с платежни нареждания докаже, че е извършил плащането, тогава му се издава документ. Проблемът е с това, че човек се разкарва.

 

А добро ли беше, по принцип, решението за обединяване на системата за събиране на приходи както от данъци, така и за осигуряване?

   

Аз винаги съм се отнасял много резервирано към това обединяване, защото то е станало само в няколко страни, и във всички страни, в които е извършено - една от прибалтийските републики, в Унгария, сега Македония се мъчи нещо подобно да направи, не говоря за страните, в които социалното осигуряване е базирано на данъци като Канада, и във всички страни има сериозни затруднения поради простата причина, че целта на данъчната администрация е да събере приходи за съответната година и да осигури финансирането на бюджета. Осигурителната администрация, освен че събира приходи, тя държи на това за кого персонално са тези пари, защото оттук произтичат осигурителни права, в т.ч. съвършено навреме точно да бъдат трансферирани парите към капиталовите фондове без никакви грешки, защото те се инвестират. Но осигурителната администрация държи на още един фактор - време, кога човекът е работил, кога е заработил тези пари, защото това е т.нар. осигурителен стаж. Затова осигурителната система е доста по-сложна и когато се прибегна до избора на готов продукт, който да бъде адаптиран за целите на НАП, в управителния съвет на НАП стои моето особено мнение, т.е. аз съм бил винаги против това. Не срещу конкретната фирма, това е работата на агенцията да си избере кой ще извърши. . .

   

Вие искахте те да си събират данъците, а вие да продължите да си събирате осигуровките.

   

Така, това беше моята позиция и до ден днешен я поддържам, дори мисля, че, ако се установи, че е извършена една, така, сериозна грешка, тя може да бъде поправена.

   

А докъде се стига в предполагаемата далавера с приходите в държавата, само в ДДС сферата ли мошенически фирми правят далавери, ползвайки ресурс от данъка в случая, или и във вашата сфера вие хващате, сигурно мащабите не са такива, но за по-големи предприятия лъгане с осигуровки не е невъзможно, става дума не за неплащане, а за теглене за различни неща, хващате ли?

   

Повече от две години това вече не е в нашата компетенция, така че не мога да ви отговоря. Нека специалните служби си свършат работата. Но в чисто човешки план на мен ми е много неприятно, че се случват такива или по-скоро, че се коментират такива неща в агенцията по приходите. На мен ми се иска всичко това да не е вярно.

   

Остава ли планът за ръст на пенсиите, включително преизчисляване с по-голяма тежест на всяка година трудов стаж, с 10 процента по-голяма тежест от 1 април, или заради кризата може да се наложи намаляване на разходите, защото падат приходите, нещо, което предположи като голям потенциален проблем финансовият министър Пламен Орешарски в предаването, че по-малко приходи ще има в държавата?

   

Такъв план за коригиране на политиката в областта на пенсиите засега няма. Тази година пенсиите ще бъдат увеличени на три стъпки. Първата стъпка вече е факт. Около 800 хиляди души сега, през месец февруари, получиха увеличение на пенсиите си в резултат на това, че минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст се увеличи с около 11 лева, социалната пенсия за старост, която е измерител за т.нар. нетрудови пенсии, също беше увеличена с 10 процента. И всички хора, които попадат в, както са ниво минимална пенсия или са в диапазона между старата минимална и новата минимална пенсия, получиха парите си през месец февруари. НОИ подготвя софтуер за преизчисление на всички стари пенсии, отпуснати до. . .

   

Това е вашият софтуер, не на НАП.

   

Това е нашият софтуер за разходите, не на НАП, да. Ние. . .

   

Всички стари, отпуснати до . . .

   

До 31 март тази година и са свързани с трудова дейност, т.е. там, където има осигурителен стаж, да бъдат преизчислени с новия коeфициент 1.1 за всяка година осигурителен стаж. Това на практика ще засегне някъде около 1 милион и 700-800 хиляди души, които получават трудови пенсии.

  

Това значи автоматично увеличение с 10 процента на пенсията.

   

Точно.

   

Не е някакви сложни изчисления.

   

Точно така. Само че. . .

   

. . .софтуер, какво. . .

   

Да. Но все пак това е едно преизчисление на всички пенсии и сравняване на 2 млн., близо 2 млн. души и същевременно сравняване на сегашния, действителен размер с новия размер, който ще се получи. И тук именно искам да кажа, че хората, които са на минимално ниво и чиято действителна пенсия дори след това преизчисление ще си остане под 124.84 лв. те няма да получат увеличение. Например пенсията е 113 лв., увеличава се с 10 процента, но е под минималното ниво. Те ще си останат на това, което получават.

   

Това не ви разбрах.

   

Ако действителната пенсия на човек например, хайде за по-лесно, е още 100 лв., има такива пенсии, след преизчислението с по-високия коефициент за една година осигурителен стаж. . .

 

Става 110.

   

. . . тя ще стане 110 лв., но той получава гарантиран минимален размер от 124.84 лв.

   

Той ще си взима 124.

   

Очевидно е, че той няма да получи увеличение, защото той ползва по-благоприятния режим. Също така от 01 април. . .

  

Колко са такива?

   

Предполагам, че ще са някъде около 700 хил. души.

   

Такива, дето няма да им се увеличи. Няма да им се увеличи.

   

Които са на новия минимален размер. Да.

   

От колко пенсионери? Тоест една. . .

   

От общо 2 млн. и 200 хиляди души пенсионери.

   

Тоест около една трета, една четвърт по-скоро от пенсионерите. . .

   

Нека не бързаме, защото. . .

  

 . . . няма да получат увеличение.

   

Аз. . . .

   

Защото тъй или иначе те взимат повече, отколкото са изкарали по правилата.

   

Отколкото са заработили, да. Също така увеличение няма да получат онези, чиито пенсии ще бъдат над новия максимален размер от 01.04. - 700 лв. В този случай тяхната пенсия, ако 1000 лв. ще стане 1100, но те ще продължат да си получават 700 лв.

   

Четох, че 17 000 ще останат. . .

   

Ще станат 17 от около. . .

   

. . . ограничени.

   

От 60 хил. души ще останат 17. . .

   

Седемнадесет хиляди няма да взимат пълния размер.

   

Няма да взимат пълния размер.

   

И това не са членове на политбюро, а са. . .

   

Не, това са хора. . .

  

 . . . по-скоро миньори. . .

   

. . . военни, миньори, работили в строителството хора, химици и т.н. Вече и от доста. . .

   

Тежък труд.

   

Да.

   

Е, добре защо ги държат, при положение че са работили на такъв. . . и става дума за 17 000 души, защо ги държите и не им платите. . .

   

За съжаление тук опираме. . .

   

. . . истинските пенсии?

   

. . . до обществената поносимост на разликата между минималната и максималната пенсия. Нека да кажа, че от. . .

   

Не се задържат така. Той, ако е миньор и е бъхтал в мините години. . .

   

До 2000 г. . .

   

. . . а друг не е работил нищо. . .

   

. . . съотношението между минималната и максималната пенсия беше 1:3 и да припомня, че минималната пенсия беше 37 лв., максималната беше 111. След това имаме и увеличение на тези разлики и освен това има няколко изключения, те не са повече от 10-20 случая, когато пенсиите са над 5000 лв.

   

Няколко.

   

Няколко, да.

   

Какви са тия хора? Гледали ли сте конкретно?

   

Това са хора, които са. . . Не, не бих цитирал конкретна информация.

   

Не, добре, става дума наистина какъв. . .

   

В никакъв случай. . .

  

 . . . човек би взимал 5000 лв.

   

Но това, са хора, които са работили във финансовата сфера и които заради старото законодателство, което им даваше възможност да си изберат три най-добри години, на тях им се определя изключително висока пенсия.

   

Това са някакви банкери в комунистическо време, така ли?

   

В новото време.

   

А, в новото време.

   

В новото време и то в периода, когато банките фалираха.

   

А най-богатите пенсионери биха били банкерите, които са управлявали фалиралите банки.

   

Нещо такова се получава.

   

Има ли достатъчно средства за безработните? Колко може да поеме фонд "Безработица", след като през януари според Агенцият по заетостта 8000 българи са останали без работа?

   

Нека преди това да кажа, че в областта на пенсиите има и трета стъпка.

   

А, добре.

   

От 01 юли пенсиите ще бъдат увеличени приблизително с още 10 процента. Това е стандартната. . .

   

Там на всички ли?

   

 . . индексация на всички.

   

Там са всички, а тия дето са над минимума. . .

   

Да.

 

 . . . пак ще получат вече, но не. . .

   

Включително и тези, чиито пенсии на 01 януари. . .

  

Пак без тия, дето са на максимума обаче.

   

. . . авансово бяха с 10 процента. . . Точно така, но не и тези, които са над 700 лв. Що се отнася до безработицата, тази година за обезщетение за безработица са предвидени 101 млн. лв., но ако те се окажат недостатъчни, в рамките консолидирания бюджет на общественото осигуряване допълнителните разходи могат да бъдат покрити. . .

   

Колко души са? Тия милиони за колко безработни ще стигнат?

   

В момента ние очакваме, че ще има около 80 хил. души безработни с право на обезщетение.

   

А колко са в момента?

   

В момента са около 80 000 хил. души.

   

Т.е. вие сте готови за един ръст от около 10 процента. . .

   

В рамките на тези 101 милиона лева.

   

. . . на тия, които взимат обезщетения за безработица?

   

Да, да.

   

И това отговаря ли на очакванията ви, като само осем хиляди се появяват, според Агенцията по заетостта през януари? Тоест, ако се спази такава драстична тенденция на ръста на безработицата. . .

   

Едновременно с това имаме на изхода също някъде около 5-6 хиляди души, чийто период. . .

   

Ако е това. . .

   

. . . не, чийто период на обезщетение изтича. Освен това една част от тези 8 хиляди души ще започнат работа. Новото в областта на безработицата е, че ние изчисляваме вече размера на обезщетението, без да искаме справка-декларация от работодателя за размера на дохода, върху който се осигурява безработният, защото това са данни в персоналния регистър, с които ние разполагаме, и освен това вече за безработните от началото на тази година обезщетенията се изплащат по банков път, на около 5 хиляди души вече сме превели средствата по банковите им сметки.

   

Разумно ли беше увеличаването на минималните осигурителни прагове в кризисна година като тази?

   

Нека да кажа, че ако има някаква грешка, тя е съвместна грешка между работодатели и синдикати на браншово ниво, защото повече от три четвърти от минималните осигурителни прагове, които са в сила от 1 януари т.г., бяха договорени и на практика Министерството на труда, агенцията по приходите. . .

   

Само го регистрираха.

   

. . . само регистрираха тази договореност,  като съответно тя влезе в приложение към Закона за бюджета. Служебно определените на нивото на средното увеличение от около 25.6 беше само за онези, които не са извършили договаряне.

   

Отразява ли се кризата на НОИ? По-малко пари ли получавате?

   

Засега не, засега приходите са стабилни, но очаквам, че ще има известно намаление. Затова не случайно в кодекса за социално осигуряване и в преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет има текстове, съгласно които при недостиг на средства осигурителните плащания се гарантират със средства от други социални фондове, в случая това е фонд "Гарантиране и вземания", заемообразно, не да се изхарчат просто, а заемообразно. В случай на криза могат да бъдат ползвани такива средства от учителския фонд, също и от други социални фондове, така че осигурителните плащания в България са гарантирани.

   

Добре. Да обобщим. Управителят на Националния осигурителен институт гарантира ръста на пенсиите през 2009 г., от 1 април с 10 процента, но само за тези, които не взимат над минимума пенсия в България, който е сто и. . .

   

Засега е 124.84 лева.

   

Така, или пък над максимума, който е 700 лева. . .

   

Или пък над максимума, и този минимум ще бъде увеличен юли отново.

  

От 1 юли обаче всички от минимума ще получат, без тия със 700-те лева.

   

Да, точно така.

   

И второ, искате да си върнете събирането на осигуровките в Националния осигурителен институт. Сега ще използвате проблема с НАП, за да поставите отново въпроса.

   

Поне на първо време събирането на данните в персоналния регистър, защото там са най-големите грешки.