Интервю със зам.-министъра на образованието Милка Коджабашиева в „Денят" на Дарик:
Г-жо Коджабашиева, дали наистина ще има училища, които ще останат без закуски по програмата „Чаша топло мляко"?
Въпросът ви е ориентиран в две посоки, тъй като наистина с постановление е приета националната програма за по-пълно обхващане на учениците в задължителна училищна възраст. Тя включва различни модули, които, за да бъдат изпълнени, е необходимо да се разработят механизмите, по които ще се осъществяват предвидените в тях дейности. Това ще стане до, предполагам, разработването на самите програми края на януари, поне така е предвидено в програмата на министерството, за да може да бъдат предложени за обсъждане и приемане в МС. Идеята за реализирането на програмата следва от самото й наименование - по-пълно обхващане на учениците в задължителна училищна възраст, от което се подразбира, че това е инструмент, с който се цели да се задържат ученици, застрашени от отпадане с оглед намаляване броя на отпадналите от училище, като идеята наистина е така да се използва този инструмент, че да има максимална ефективност от средствата, които държавата предвижда за тази програма. Практиката показва, а изследванията, които са правени, ориентират към това, че приблизително 6 процента от ползвателите на програмата я използват целесъобразно ефективно. Процентът е осреднен и той може да бъде различен, много по-малък в някои общини, много по-голям в други общини. Но на практика, за да постигнем пълен ефект на тази програма, наистина трябва да я ориентираме към тази категория, която има най-голяма нужда от нея, така че да бъде подкрепена в рамките на организацията на учебния процес да задържи децата в училище с оглед тяхното образование, за да постигнем и крайния резултат, към който се стремим - качеството.
Г-жо Коджабашиева, кои са всъщност училищата, които са заплашени да останат без безплатни закуски по тази програма? Може би и да кажем в кои от градовете са най-много.
Значи, не може да се каже такова нещо предварително, тъй като все още се работи механизмът на програмата. Училищата сами ще заявяват своето участие. Така че в зависимост от училищната политика, от преценката на това как ще се използва този инструмент, зависи кои училища ще бъдат финансирани като перспектива.
Министерството на образованието предвижда да прави промени по тази програма. Какви ще бъдат те?
Имайте предвид, че все още работим по събирането на всички тези програми.
Кажете някои от тях?
И вече споменах за това, че идеята е да бъдат ориентирани наистина към тези ученици, които имат необходимостта от това, за да се постигне ефектът "задържане в училище". Това могат да бъдат различни групи на социално слаби, това могат да бъдат групи от онези слоеве на населението, които икономически са по-нестабилни, и затова програмата се ориентира към тях.
Имате идея да се кандидатства за нея.
Идеята е със заявки на училищата да се случват нещата, за да може наистина да се прецени на място кое е най-доброто, като разсъждаваме и в посока на това дали да бъде закуска, или по принцип да го наречем ученическо хранене.
Като казахте ученическо хранене, от септември се планира поетапно въвеждане на целодневното обучение за първи клас. Обмисля ли се там някакъв вариант за храненето на учениците през деня?
Много точно казахте, че е поетапно въвеждане. И затова идеята е наистина, където съществуват тези условия, да се случат нещата с оглед пребиваването на учениците да бъде обвързано и с възможността да се осигурява и храненето. В бюджета са предвидени 7 милиона, въпросът е да бъдат разпределени рационално, така че наистина там, където се въведе целодневната организация, да може да са създадени оптималните условия за това.
Какво да разбираме под целодневно? От колко до колко часа детето ще прекарва в училище?
Не бих се ангажирала с часови рамки за целодневната организация, защото това е свързано с началото на учебния ден, на учебните занятия, а то може да бъде различно - от 7.30 часа, 8.00 часа. Но принципно целодневната организация предвижда освен учебните занятия, които са за деня, говоря за конкретните учебни часове, да се предвидят и дейности, които са свързани с отдиха на учениците, със самоподготовката за следващия учебен ден, както и със занимания по интереси, които са ориентирани към различни дейности, могат да бъдат ориентирани по посока на спорт, по посока на игри, по посока на други технически дейности, които да се извършват в училище. Могат да бъдат обвързани с конкретни интереси в областта на наука, изкуство, музика, така че наистина да има едно редуване на дейностите, тъй като в първи клас концентрацията на вниманието на учениците не е толкова голяма и трудно бихме могли да ги ангажираме последователно, дълго време с една и съща дейност. Логично е те да се редуват. Възможности ще бъдат предоставени училището само да прецени как да направи целодневната организация - дали да редува учебните занятия, както ни е познатата схема в момента, учебни занимания в редовни учебни часове и полуинтернатна група в следобедното време, или, също обмисляме този вариант, след часа по математика да има самоподготовка по математика. След часа по български език и литература - самоподготовка. И тук вече да се вкарват елементите на заниманията, допълнителните, за разтоварване на децата, на отдиха за разтоварването на децата. Естествено времето, което ще е необходимо за това трябва да бъде много точно разпределено, така че да се гарантира и качеството на учебния процес, в смисъл такъв - да имаме регламентиран учебен час и след това вече дейността, която ще дойде по подготовката за следващия ден. Мисля, че училищата ще могат по-добре съобразно спецификата, която имат като училищна политика, като населено място възможности, пък и за организация на свободното време на децата в рамките на целодневната организация, да направят своя по-добър избор в абсолютно тясна връзка и непрекъснато партньорство с родителите.