Евродепутатите за свършеното през първите ни 3 месеца в ЕС
Евродепутатите за свършеното през първите ни 3 месеца в ЕС / снимка: Sofia Photo Agency
Дебат с евродепутати за свършеното от тях в първите три месеца след приемането ни за член на ЕС: Атанас Папаризов от БСП, Четин Казак от ДПС, Мартин Димитров от СДС, Константин Димитров от ДСБ – в предаването „Седмицата” на Дарик.

Да поговорим за това какво върши един евродепутат? Понеже... ако можем без общи приказки, да кажете лично вие като евродепутати за тези 3 месеца, които бяхте, почти 3 месеца, в парламента какво свършихте. Хайде по право да започнем с най-голямата група в българския парламент - Атанас Папаризов. Кой е най-големият ви успех като евродепутат?

А. Папаризов: Добър ден. Преди всичко мисля, че имаме един голям общ успех, всички тук, които сме, а това е това, което направихме българите в Европейския парламент още в деня, когато ни посрещнаха. Предложихме резолюция във връзка с положението на петте български медицински сестри и палестинския лекар. Тази резолюция на практика я предложихме всички основни политически сили с почти един и същ текст, заедно с наши колеги от съответните групи, и резолюцията беше приета такава, каквато я подготвихме тука, в София, заедно с Министерството на външните работи. Значи един евродепутат, когато също се ръководи по национални въпроси, винаги може да бъде, да успее в Европейския парламент, когато тези въпроси засягат основни ценности като борбата за правата на човека, европейското гражданство, когато засягат основни принципи, върху които е изграден ЕС, и когато е достатъчно активен. Освен това всеки от нас работи в съответните комисии. Аз например съм много доволен, че и двете ми поправки, за пръв път правих поправки към доклад, това е докладът за "Евратом", бяха приети. В интерес на истината трябва да кажа повече с гласовете на Народната партия, отколкото само с част от гласовете на моята политическа сила, но е известно, че социалистите не са много за атомната енергетика. Въпреки това моите поправки. . .

Това са две ваши поправки за "Козлодуй".

А. Папаризов: Те не са за "Козлодуй", но по същество са свързани с "Козлодуй". Едната от тях е да се прикани Европейската комисия отново да предложи общи стандарти за оценка на безопасността. Само на основа на такива стандарти може да се реализира българската идея да се оцени наново "Козлодуй". И втората е Европейската комисия да продължи инвестиционната политика, включително и в мощностите, и в ядрената енергетика, чрез "Евратом" - това, което се отхвърля от противниците на "Евратом", от противниците на това ядрената енергетика да се ползва с гарантирани от ЕС заеми. Ето, и двете поправки се приеха, и се надявам вече на 9 май да бъдат приети от пленарната зала. В същото време ние рязко възразихме на опитите на наши колеги, в случая от Гърция, да ни дават уроци, че, нали, нашият пазар на телекомите не бил развит и затова за България нямало да се прилагат общите принципи за минималната цена на роуминга. Ние жестоко възразихме в нашата група, защото това беше от наша депутатка, но следващата седмица. . .

Какво са искали гърците?

А. Папаризов: Само да довърша.

Минимални или максимални? За максимални...

А. Папаризов: Не, следващата седмица на 12-ти в Комисията по индустрия и търговия тези поправки ще се гласуват. И там ние трябва да постигнем това те да не се приемат. Гърците искаха за България и Румъния, и предполагам, защото ОТЕ има и в двете страни, да не важат минималните, т. е...

Максималните трябва да е, максимална цена.

А. Папаризов: Максималните цени, да, извинявайте, максималните цени, които могат да се въведат за роуминга. И се опитаха да го обяснят с неразвития ни пазар. Ние всички възразихме срещу това. Ето такива неща трябва, и те се появяват във всички комисии, и българските евродепутати трябва навреме да парират.

Добре, г-н Папаризов сложи едно прагматично начало на разговора и той посочи три неща, които той отчита и вижда и своя личен принос като евродепутат. .. за България, че е свършил. Вие, г-н Казак, какво свършихте?

Четин Казак: Ако говорим персонално, аз бих предпочел да... по-скоро да подема това, с което започна г-н Папаризов, какво ние свършихме като евродепутати, тъй като там ние сме представители на България, ние, общо взето, има някои основни въпроси от национален интерес, които ние, независимо от цвета на политическата партия, към която принадлежим, трябва да отстояваме. И мисля, че това, което спомена в самото начало, още в първото заседание, пленарно заседание, в което участвахме, фактът, че ние всички се обединихме и предложихме резолюция в защита на каузата на нашите български медицински сестри, беше най-големият, най-значимият факт в този 3-месечен период от началото на нашия мандат като временни евродепутати. |И мисля, че ако продължим по същия начин и за в бъдеще, след изборите, тези, които бъдат избрани, ако продължат да отстояват тези въпроси от национален интерес заедно, мисля, че имаме по-големи шансове да успеем, отколкото, ако всеки поотделно работи в своята сфера.Естествено едното не изключва другото. Има други въпроси, по които също трябва да работим. Фактът, например опитът на колегите от СДС, колегата Мартин Димитров в неговата комисия да постигне консенсус около необходимостта да се премахнат минималните акцизи върху алкохола е нещо, което също заслужава обединени усилия, ако искаме то да има шансове да успее. Въпросът с бъдещето на ядрената енергетика в мащабите на целия ЕС.

Добре, хайде да спрем. Три неща каза г-н Папаризов, три казахте вие. Хайде сега да чуем трите неща отдясно. Мартин Димитров, СДС.

М. Димитров: СДС прие програма на свои цели в ЕС и според тази програма започнахме и нашата работа в Европейския парламент. Сега ще ви кажа 7 ключови неща, които свърши СДС и аз в Европейския парламент. Вижте, за мен тези 7 неща са важни. Първото е отваряне на пазарите на ЕС за български и румънски работници. Отправих питане към Европейската комисия, на което тя ми отговори, че ще направи специален анализ как това не вреди и за изпращащата, и за приемащата страна, свободното движение на работници. Има 1 милион български граждани, които в момента са в ЕС. Голяма част от тях са неформално заети, буквално мият чинии, и ние трябва да се борим за техните права. В тази връзка промених един доклад на Комисията по вътрешен пазар на тема "Иновации", в който вкарах свободното движение на работници като основен принцип, и това беше подкрепено от цялата комисия впоследствие, въпреки че в началото социалистите не го подкрепяха. Следващото важно нещо, което свърших, е опитите, които предприехме заедно с колегите от Народната партия за премахване на минималните акцизи върху алкохолните продукти. Знаете, в момента Ласло Ковач, който е еврокомисар социалист, заедно с европейската група на социалистите се опитва да увеличи акцизите върху алкохолните продукти с 31 процента. Ако г-н Папаризов има съмнение, трябва да посети Мартин Димитров.com, където съм превел на български доклада на европейските социалисти. Те са три странички, лесно можете да го прочете.

Е какво искат, социалистите искат да облагат ракията.

К. Димитров: Според мен г-н Вигенин работи по тази тема.

М. Димитров: Искат увеличение на минималния акциз. Нека се изслушваме, г-н Димитров, след това ще чуем какво е свършила и вашата партия. Европейските социалисти искат увеличение на минималните акцизи върху алкохолните продукти с 31 процента. Това би означавало, че домашната ракия вместо 2.20 би се облагала с 3 лева, а нормалното производство на ракия вместо с 4.40 - с 6.00 лева. Това за нас би довело до много вредни последствия за България.

И вие какво направихте?

М. Димитров: В този доклад е имало конкретна промяна, т. е. предложил съм отпадането въобще на акцизите и съм предложил аргументи за това.

А, и въобще. .. и няма въобще ракията да се облага?

М. Димитров: Да. Тоест позицията на Народната партия е въобще да няма акцизи на европейско ниво и всяка страна поотделно - България, Гърция, Румъния, сама да решава какво облагане да . . .

Социалистите не щат.

М. Димитров: Социалистите в официалния си доклад. ..

А. Папаризов: Аз мисля, че това трябва специално.. .

М. Димитров: ... засега не искат, но г-н Папаризов в лично качество се надявам да подкрепи. . .

А. Папаризов: ...да го обсъждаме.Не аз в лично качество, а цялата наша група взе решение и г-н Вигенин...

М. Димитров: Нека всеки да си представи и да обясни нещата, и ще говорим по-нататък.

А. Папаризов: ... предлага съответните промени от наше име, съгласувани с министъра на финансите.

М. Димитров: Поправката, която съм направил аз в този доклад, е следната – че в момента сегашните минимални. . .

А. Папаризов: Така че такива наивни приказки като вашите не са много неподходящи.

М. Димитров: Сегашните минимални нива на акцизите, записах аз в доклада, са силен стимул за сива икономика и ако те бъдат увеличени проблемите ще станат още по-големи за България.

Хайде кажете сега още едно нещо, след това ще се връщаме...

М. Димитров: Това беше подкрепено... Отиваме след това на дизела, където отново комисарят социалист Ласло Ковач предлага увеличаване на минималните акцизи върху дизела с 25 процента. Това би означавало дизелът да поскъпне с 20 стотинки. Ние в България сме свикнали, когато настъпят тези събития, чак тогава да има митинги и протести. Сега е моментът това да бъде спряно. Отправих въпрос към Съвета на ЕС, с който аргументирано обяснявам защо това не трябва да се случи. Аргументите са ми много прости - разликата в заплатите между България и Германия е 10 пъти. При това положение общи минимални нива на акцизите, от които всички да са доволни, са невъзможни, това не може да стане. И затова е много важно сега тази идея да бъде спряна на ниво Европейски парламент. Взех и думата тази седмица пред Европейския парламент, обсъждайки тази тема. Ще ви дам още едно важно нещо, което свърших. Това е…

Хайде едно допълнително, че 7 казахте, след това е г-н Димитров.

М. Димитров: Примерно пътеводителят за европейски граждани - ситизънс сайнпост сървиз, не беше достъпен на български за европейски граждани. Това е една услуга, която безплатно за 72 часа решава проблеми, като, да речем, признаване на квалификация, признаване на дипломи. Това е нещо много важно. Отправих питане към Европейската комисия, направих контакти с тях, срещнахме се няколко пъти и те поеха ангажимент от 30 юни тази услуга да бъде достъпна на български език за българските граждани.

Това през интернет ли е?

М. Димитров: Да, и става и по телефона - за хората, които нямат Интернет, става и през Интернет. На моята лична уеб страница съм обяснил точно как се ползва тази услуга - за всеки, който желае. Но тези безплатни услуги, които решават проблеми на български граждани на европейско ниво, са много важни и ние трябва да се борим за тях.

Сега за останалите неща под формата на реплики. Г-н Константин Димитров, ДСБ.

К. Димитров: ДСБ, ние предлагаме договор за силна България в силна Европа и това определи моята лична дейност като депутат в Европейския парламент. Първо, аз зададох въпрос, свързан със съдбата на договора за концесията на магистрала "Тракия". Отговорът на комисията беше ясен - този договор противоречи на българското законодателство, прието на 1 юли 2006 година, и всякакви промени било то в основната част на договора, било то в анексите към него биха довели действително до санкции и силни възражения от страна на Европейската комисия. Това е изключително важно, защото доказва огромния корупционен потенциал на тази сделка и, разбира се, загробването на милиони евро в ущърб на българските данъкоплатци. Второто, което искам да кажа, е питането, което отправих във връзка с недопустимото закъснение за разработването и одобряването на националната стратегическа референтна рамка за европейските пари за България. Това е по вина на българското правителство. Има изключително закъснение за оперативните програми, които трябва да следват от тази рамка. С други думи, ние искаме в първите месеци на членството да докажем, че това правителство превръща България от естествен бенифициент, т.е. ползвател на европейските пари, които ние заслужаваме, в държава, която ще си плаща членския внос и заради некадърното управление на тройната коалиция няма да може да получи навреме нито един евроцент в полза на себе си, на своите общини, на своите граждани, на своите неправителствени организации. Разбира се, трябва ясно да кажем, че ние, ДСБ, имаме виждане за това дали или не Турция трябва да бъде, неподготвена Турция трябва да бъде член на ЕС. Една от основните задачи, която с удоволствие мога да кажа, че успешно съм реализирал, е да формираме единна позиция на Европейската народна партия /ЕНП/. Повечето партии в рамките на ЕНП запазват своето мнение и го доразвиват на базата и на нашата позиция, че Турция не е подготвена и че трябва много по-реформирана да бъде, за да има претенции за членство в тази организация. И не на последно място, разбира се, искам да се върна на въпроса, свързан с нашите медицински сестри в Либия. Аз бях един от съавторите на тази резолюция. Трябва в интерес на истината да кажем, че имаше съпротива от определени либерални среди, включително от средите на комисията за приемане на тази резолюция, но твърдата позиция на всички депутати от България прие тази резолюция. И още нещо в тази връзка. Аз съм внесъл поправка във важен документ на ЕС за отношенията с целия арабски свят. В тази поправка се казва, че ЕС ще развива отношенията си с която и да е арабска държава само ако тази арабска държава спазва стриктно правата на човека и не подлага на неправомерни съдебни процеси, незаконно задържане, осъждане, включително на смърт, който и да е гражданин на ЕС.

А. Папаризов: Сега, аз искам две неща да кажа. Това, което не правят обикновено европейските депутати, мисля, че и ние не трябва да правим. Те обикновено не използват европейския парламент, за да си решават отношенията с националните правителства. Това го правят в националните парламенти. И веднъж си спомням Меглена Кунева, на която един от нашите колеги зададе въпрос, също му отговори много тактично, че тя сега все пак не е представител на българското правителство, а е комисар на ЕС. Общо взето, има един много важен принцип: всяка една уважаваща се политическа сила в своя парламент се опитва да решава националните си въпроси, а не да занимава с това другите парламенти. Второто, което е много важно, разбира се, че парламентите работят по политически групи. Но всеки, който иска да постигне даден въпрос, търси, така да се каже, хора, които го подкрепят не по политически признаци. И никой не говори дали един комисар е социалист, крайно десен, ляв или какъвто и да било. Комисията е един орган и се работи с комисаря и неговите служби. Тъй като те не са политизирани служби, те, освен комисаря, имат европейски чиновници, които са декларирали, това са стотици хора...

Добре, ама няма ли го това разделение, г-н Папаризов, за това, за което говори г-н Димитров?

А. Папаризов: Не, няма го това.В комисията... първо... първо в комисията няма...

Социалистите искате акцизи, то нормално е да искате, защото искате повече социални помощи, трябва пари да влизат.

А. Папаризов: Искам да кажа, че няма такова разделение в комисията и много вредно ще бъде да се насажда...

А в парламента?

А. Папаризов: ...да се насажда такова впечатление, че има такова разделение в комисията. Второ, в самия парламент поне групата на социалистите няма обща позиция по акцизите, както няма и по ядрената енергетика. Това са теми, които са много национални и по такива въпроси - размер на акцизи или отношение към ядрената енергетика, ние винаги гласуваме според съвестта си или според националните си убеждения. Има няколко такива въпроса, по които няма общи позиции. И това е напълно разбираемо, тъй като страните са в различно положение, и трябва да се търси съгласие. Примерно в същата комисия, за която говори г-н Димитров, работи Кристиян Вигенин. С решение на нашата група, на българските социалисти, той беше упълномощен да възрази на това. В същото време написахме и писмо до министър Орешарски, с когото...

На акциза да възрази.

А. Папаризов: ...да, на когото... на акцизите на алкохола, пред когото настояваме той в рамките на съответните органи – съвети финансови, икономически и финансов, икономически и социален на Европейската комисия, да застъпи същата позиция.

Сега да ви отговори Мартин Димитров и след това реплика и на Константин Димитров.

М. Димитров: Има нещо много важно и то е, че г-н Вигенин в своето изказване пред Комисията по икономически въпроси каза, че той не е за увеличаване на акциза, но е и против премахването му. Т.е. тук имаме голяма разлика. Позицията, която аз и народната партия защитаваме, е въобще да няма минимални акцизи и всяка страна да решава за себе си.

И за ракия, и за дизел, за всичко.

М. Димитров: В случая става въпрос за ракията, за дизела не сме го докарали дотам. Вижте, това са стъпки, които трябва да бъдат предприемани една по една. Но на 11 април ще има гласуване в тази комисия и е въпросът кой ще подкрепи този доклад. Защото ако той не бъде подкрепен, остава предложението на комисията, което е за 31-процентно увеличение на акциза върху алкохолните продукти. Това за България ще бъде много тежък удар и ние трябва да направим всичко възможно той да не бъде понесен. Така че... Вижте, аз не ви прекъсвах, г-н Папаризов, изслушах всичките неща - за комисията, кой бил социалист, кой не бил. Сега и вие ме изслушайте. На 11 април е важно всеки български депутат да гласува за това да няма минимални акцизи върху алкохола, а не след това да има митинги в България и да се чудим какво да направим след това. Сега е моментът, в който се взима решение, и е важно всеки в България да се определи, всяка партия да каже как ще гласува там. Г-н Вигенин явно няма да подкрепи доклада, който е изготвен от г-жа Люлинг и който е подкрепен от мен, в който аз имам поправка. Това е нещо важно. Другото, което...

А. Папаризов: Трябва да се знае, много е важно, че не може едни депутати, които и да са те, дори и г-жа Люлинг, да измени цялата директива. По-разумно е да се гласува срещу увеличението, и по-реалистично е, на този акциз. Не е възможно парламентът да премахне въобще акциза. И не трябва да се създават такива очаквания сред българите.

М. Димитров: Но парламентът може да го... Вижте, парламентът може да го предложи и ако това го подкрепи съветът, тогава имаме решение. Но въпросът е...

А. Папаризов: Можем да го предложим всичко, но не е разумно.

М. Димитров: Значи, г-н Папаризов, вижте хората, които протестират в България, вижте всичките проблеми, които ги има, те могат да бъдат решени еднократно именно по този начин. Заслужава си всяка минута дебат по тази тема.

Реплика на Константин Димитров, след това Четин Казак.

К. Димитров: Аз категорично не приемам позицията на левицата, която ясно отхвърля възможностите за данъчна конкуренция, ясно тегли нагоре акцизите както по отношение на горивата, така и по отношение на алкохола. Тук няма какво да говорим повече, трябва да дадете крачка назад. Но друга тема, която е много важна и по която има ясна разлика между десница и левица, в частност ДСБ и управляващи, това е въпросът за енергетиката. ДСБ търсим и намираме съюзници за това да бъде действително париран този вреден за България проект АЕЦ "Белене". Ние започваме акция срещу сключения вече договор за Бургас - Александруполис. Във вторник националното ръководство на ДСБ специално ще се събере в Бургас, защото ние доказваме ясните вредни екологични последствия от този проект и в това отношение ние намираме съюзници в Европейския парламент. Това се отнася за Белене, това се отнася като цяло за монополното положение на "Газпром" на енергийния пазар в цяла Европа и десницата е изключително притеснена. И ние, заедно с нашите колеги, ще работим за това ЕС действително да изработи единна политика в областта на енергетиката по отношение на Русия, в частност да не се позволява политиката "разделяй и владей", която се практикува от руския монополист с отделни държави, особено там, където се управлява в момента от социалисти.

Четин Казак, след като чу за този сблъсък между левите и десните, либералите...

Ч. Казак: Явно кампанията вече за нашите родни избори за Европейски парламент е вече започнала, защото...

Впрочем, забравих да ви питам - вие в листите ли сте на ДПС?

Ч. Казак: ...ДПС, вие чухте от... преди малко от вицепремиера Емел Етем, ще реши, ще определи своята листа другата седмица. Тогава ще стане ясно. Искам... Исках да кажа, че, за съжаление, вече всички сме подвластни на кампанията и, общо взето, като че ли търсим темите за конфронтация, отколкото темите, които ни обединяват. Аз мисля, че все още ние трябва, поне в Европейския парламент, на този етап ние да търсим възможности за сътрудничество както между... вътре в групите, т.е. ние да търсим съюзници за българската кауза както вътре в нашите собствени политически фракции в Европейския парламент, така и между фракциите да способстваме за намиране на общите точки между самите фракции вътре в Европейския парламент. Мисля, че това е, уважаеми колеги, по-добрият начин ние да постигнем нашите цели, отколкото всеки да изтъква той какво е направил своята фракция... в комисията, в която членува, и т.н. и, общо взето, накрая резултатът да не бъде такъв, какъвто... за какъвто ние създаваме повишени и неоправдани очаквания.

А. Папаризов: Ако може само едно изречение. Действително се надявам, че кампанията, която тук е започнала, няма да започне в Европейския парламент, поне през другата седмица, тъй като там заедно с г-н Константин Димитров, сме, така, съорганизатори, и с Джефри ван Орден, на една конференция за енергетиката в Югоизточна Европа в следващата сряда. Там темата все пак е 3 и 4 блок на АЕЦ "Козлодуй". Надявам се там да се вместим в тази тема и да не започнем кампанията... тъй като сме поканили достатъчно много депутати...

К. Димитров: Да.

А. Папаризов: ...и темите, които сега повдигнахте, предлагам да ги отложите за по-следващата седмица.

К. Димитров: ДСБ няма да отложат тези жизненоважни за българите теми, включително там ясно ще се разграничим от позицията на г-н Овчаров и българското правителство. Воденето на такава енергийна политика е опасно политически, икономически, екологично за българските граждани. Това е...

А. Папаризов: Аз се надявам, че Дарик ще прати представител на тази интересна дискусия...

К. Димитров: С голямо удоволствие ще ви слушам.

А. Папаризов: ...и ще дадете възможност да оцените дискусията.

М. Димитров: СДС действително има различна позиция в областта на енергетиката и аз смятам, че тя е по-прагматична и по-разумна. "Белене" може да се строи единствено ако се покаже, че икономическата ефективност на проекта е добра, че ползите са повече от разходите. Това никой не е показал до момента, т.е. строят си хората атомна централа, не е ясно колко ще струва токът след това, колко са всички разходи, кой ги плаща. И до момента, забележете, не е ясно кой ще финансира този проект и дали държавата ще издава държавни гаранции, но това са конкретните неща. Иначе да си говорим принципно против "Белене", защото е нещо лошо, защото започва с "Б", примерно, или защото е атомна централа, не го приемам.

А вие правите връзка между "Белене" и БСП, защото са с "Б"?

М. Димитров: Не, казвам ви следното нещо... Не, не правя такава връзка. Казвам ви, че трябва да си говорим точно, конкретно и прагматично. Влагаме по 4 млрд., без да е ясно какви са ефектите. Това е проблемът ни. Проблемът ни е много конкретен.

К. Димитров: Ако говорим за точност, трябва да допълним - 4 млрд. плюс неясни източници на финансиране плюс нито дума за това как ще се финансира съхраняването на отпадъците и къде ще бъде това съхранение.

Сега, да, дайте да не отваряме обаче енергийна дискусия...

К. Димитров: Изключително важно, ако говорим за конкретиката на този енергиен дебат.

Впрочем истината е, че... г-н Мартин Димитров и г-н Папаризов, тези примери за мобилните оператори, с дизела, дадохте образци колко всъщност засягат предстоящите евроизбори всички български граждани.

М. Димитров: Да, между другото...

Тези списъци сигурно могат да бъдат удължени.

М. Димитров: ...това е много важно и това са много важни примери, че Европейският парламент касае живота на хората в България и че това са теми, които, ако не се вземат мерки, ще повлияят положително или негативно впоследствие живота на средния български гражданин, така че заблудата, че Европейският парламент няма отношение към това, което се случва в България, е неточна. Разбира се, не трябва да отиваме в другата крайност, която се анонсира в България, че едва ли не Европейският парламент ще решава всички проблеми на българските граждани, така че може правителството да излезе в дългосрочна отпуска. Това също е много неправилен подход...

В рамките на шегата, с ракията Европейският парламент доказа, че не само не решава, но и създава проблеми на българските граждани...

М. Димитров: Безспорно.

...с акцизите върху ракията...

К. Димитров: Европейският парламент може пряко да се намеси, позволете да допълня, пряко може да се намеси в много важни аспекти на живота на българските граждани. Проследяването на европейските пари за българите. Това е изключително важно. Строгият бюджетен контрол …изключително важно. Ние знаем какво правим там и ДСБ със сигурност ще продължат по този начин да действат и в бъдеще.

А. Папаризов: Аз смятам, че веднага след изборите ще заработи подкомисията по еврофондовете към Комисията по европейски въпроси, на която още съм председател, и там този въпрос трябва да се обсъжда...

В българския парламент.

А. Папаризов: ...в българския парламент и ще има една подкомисия. Ако тя не се справи, да се обръщаме към европейската...

М. Димитров: Безспорно Европейският парламент е една от трите основни институции на ЕС, участва пълноценно в процеса на взимане на решения в рамките на ЕС и затова е много важно нашите представители в Европейския парламент да бъдат хора, които ще отстояват националния интерес в тази институция.

Сега, по темата от седмицата, провокирана от официално даденото писмено съгласие от страна българските медицински сестри, осъдени на смърт в Либия, да станат кандидати за депутати в Европейския парламент. Как реагират колегите ви в парламента в Страсбург или Брюксел, зависи къде сте били през последните седмици, на тази идея, говорили ли сте си с тях?

А. Папаризов: Първо аз искам да кажа, че и през тази седмица направих в полза на това право на едноминутни изказвания, които имат депутатите по време на сесията, имах възможността отново да обърна внимание на българските медицински сестри, за една минута, и на приетата от парламента резолюция, която... за която говорихме в началото, но и на двете приети заключения на Съвета на външните министри на ЕС от 22.01. и от м. февруари веднага след нашата резолюция, които според мен са една основа за това да се търси общоевропейска позиция. В това изказване това казах - че могат да получи положително развитие съдбата на българските медицински сестри и на палестинския лекар, ако ЕС разработи обща позиция и направи общо предложение, включително и пред палестинския лидер. Това се прави в момента. . .

А какво ви казват... Колегите на вас какво ви казват на тази идея?

А. Папаризов: Все пак искам да ви кажа, че е най-важното в момента България да положи всички усилия да използва европейските институции, за да се постави въпросът силно пред либийската страна и мисля, че... мисля...

И някои казват, че страшно силно ще бъде, ако бъдат избрани тези...

А. Папаризов: Мисля преди всичко...

Г-н Папаризов, очаква се директен отговор от всеки един от вас на тази идея.

А. Папаризов: Преди всичко искам да кажа, че България трябва да положи усилия да защити българските медицински сестри, използвайки европейските институции. Всеки един жест като този, за който вие говорите, не е излишен, но той няма да реши проблема и на всеки от нас това трябва да е ясно. Либийската страна няма да се впечатли от това, че дадена медицинска сестра е избрана в Европейския парламент, а ще се впечатли от една ясна позиция на ЕС против несправедливия процес, за тяхното освобождаване. Все пак трябва да си даваме сметка за това.

Ч. Казак: Абсолютно мисля, че тази тема дойде в един момент, в който, както стана ясно вече, кампанията е стартирала и мисля, че това е... поставя се един въпрос, който е некоректно поставен в настоящия момент. Когато ДПС отстояваше при приемането на закона за избора на ЕП идеята да... т.е. тезата, че не трябва да се въвежда критерият уседналост, защото е противоконституционен, нито една от политическите сили, включително Яне Янев, който сега е много гръмогласен в отстояването на него... на позицията, че трябва това да стане, това, че медицинските сестри трябва да бъдат изключение, не застъпи тезата, че не трябва да се въвежда критерият уседналост, а ние още тогава предупредихме, че това ще засегне много хора, които... за които дори не подозираме в онзи момент, не подозирахме. Сега вече, за съжаление много късно, уважаеми колеги, и тези, които тогава отстояваха въвеждането на критерия уседналост, сега трябва да отговарят защо не предвидиха подобно развитие на събитията.

К. Димитров: Демократи за силна България или лично аз като водач на листата съм човек с опит в дипломацията, в европейските дела. Това, което е сериозно, е - ние трябва да продължим да упражняваме натиск както върху либийския режим категорично, така и върху онези европейски държави, които продължават да развиват икономическа политика в своя изгода, оставяйки на втори план съдбата на българските медици. Не трябва кампанията около нашите действително нещастни сънароднички да скрива слабостите на президента и правителството, които не правят абсолютно нищо, за да осигурят онова, което Европейският парламент каза - незабавното освобождаване на българските медицински сестри. Българското правителство, българският президент не използват статута ни на членове на ЕС за натиск върху други европейски правителства да бъдат по-категорични и да обуславят много по-категорично развитието на икономическите си отношения с либийския режим. Това е големият въпрос. Инак ние работим абсолютно открито и ако някоя от медицинските сестри желае да влезе в листата на Демократи за силна България, аз съм склонен да обсъдя този въпрос с моите колеги.

А, ДСБ предлага място на сестра...

К. Димитров: Не, повтарям, повтарям, ако някоя от медицинските сестри желае да се включи изрично в нашата листа, аз ще предложа за обсъждане този въпрос. Това е положението.

Склонен ли сте да сте втори?

К. Димитров: Не, не съм склонен да съм втори, аз съм водач на листата и мога много повече да помогна за освобождаването на медицинските сестри като член на Европейския парламент, отколкото да злоупотребяваме по този груб начин с политическа цел със съдбата на тези нещастни, невинни българи.

М. Димитров: Вижте, тази тема я коментирам, аз и колегите от Съюза на демократичните сили, винаги по един и същи начин. Опасявам се, че нашите усилия, усилията на българските медици, на българското общество, на българските политици отиват в грешна посока. Това очевидно не решава проблема, и ако нашите усилия отиват в една посока, която не е правилна, това удължава неговото решаване. Безспорно имаме една трагедия, наистина в Европейския парламент работихме заедно всички основни политически сили в България по този въпрос, прие се резолюция, показахме, че по такива въпроси трябва да работим заедно, и това беше правилно. Така трябва да продължим оттук нататък - да се търсят всички възможности. А ние в рамките на народната партия, колегите в техните групи да търсим всеки възможен натиск за решение по този въпрос.

Добре, вижте, обаче имате един фундаментален проблем. Със сигурност аргументите, които изтъквате за това, че пращането на сестрите, издигането им за евродепутати едва ли ще им помогне. Нали, може да се направи аналогия и аз направих в началото на предаването - все едно англичаните да изберат за евродепутати 15-те пленени от иранците войници. Това със сигурност няма да реши проблема. Проблемът е обаче, че хората, голяма част от българите интерпретират създаването на пречки пред кандидатирането на сестрите като желание вие да си запазите възможностите да станете вие евродепутати. Нали, дали ще сте вие или сестрите - в еднаква степен това не решава проблема. Какво мислите по този ключов дебат, има ли правна пречка и ако има, трябва ли българският парламент да я отстрани, пред кандидатирането на българските сестри. Защото Камелия Касабова впрочем каза, тя е добър юрист, в парламента казва, че според нея няма пречка, тъй като насилственото задържане не трябва да се интерпретира като нарушение на правилото за уседналост. Как мислите да излезете от този доста неприятен омагьосан кръг?

А. Папаризов: Аз все пак, първо, мисля как вие, вие лично също ще излезете от този кръг, защото сте добър коментатор и познавате външната политика, и не би трябвало да отминавате така, с лека ръка това, за което говорим - какво трябва да направи българското правителство, българският парламент и ние в Европейския парламент. И тук в тази връзка, тъй като това е важно, искам да отговоря на г-н Константин Димитров, че не е вярно, че правителството не прави всичко възможно. Последните месеци, особено след резолюцията и за пръв път от 2004 година има решение на съвета на министрите, и за пръв път от 2004 година се излиза от четворката, така наречената - България, Либия, Щатите, Великобритания, и се отива на разговори в рамките на целия Европейски съюз. Това се прави в момента, това прави правителството в Съвета по външна политика и се надявам успешно да завърши тази работа.

Но имате вътрешен политически проблем с доверието на хората към тези усилия.

А. Папаризов: Сега да минем... Аз нямам вътрешнополитически проблем с доверието на хора...

Говоря за всички политици.

А. Папаризов: Та, към усилията на българското правителство, защото хората виждат реалните усилия на президента и правителството в последните месеци, пък и на обществеността. Ето, последните месеци и вие, и "Стандарт" поставяте този въпрос в една друга плоскост.

И Би Ти Ви.

А. Папаризов: Заедно според мен действат правителството и гражданското общество. А сега, самият факт дали те ще бъдат в листите или не, и аз също съм готов да има сестра, медицинска, в нашата листа, но това искам да ви кажа, както ви казаха и колегите, че не това ще реши техния проблем. Това може да има морално значение, може да има чисто… както искате, едно човешко измерение, но реалното решение на българските медицински сестри минава през усилията на правителството, през усилията на европейските институции. Това трябва всички да го разберем и да работим в правилна посока.

Има ли правна пречка, г-н Казак, да се кандидатират, и ако има, трябва ли тя да отпадне?

Ч. Казак: Разбира се, че има правна пречка и по този въпрос Централната избирателна комисия, всички си спомняте, излезе с категорично становище, и то не е тайна за никого. Заслепени от желанието, основната част от тук представените политически сили, особено от опозицията, заслепени от желанието си по някакъв начин да уязвят Движението за права и свободи, те въведоха критерия за уседналост както за активното, така и за пасивното избирателно право. В настоящия момент категорично законът не позволява, въпреки добрите декларирани намерения на колегата Константин Димитров, да... той щял да обсъди дали възможността някоя медицинска сестра... няма правна възможност медицинска сестра в момента да попадне нито в листата на Демократи за силна България, нито в която и да е друга листа. Аз мисля, че ние трябва да имаме мъжеството като политици да кажем ясно истината такава, каквато е, да не се поддаваме на изкушенията на популизма и да продължим оттук нататък в посоката, която спомена г-н Папаризов - усилията на всички ни да постигнем крайната цел - освобождаването час по-скоро на тези медицински сестри.

Има ли правна пречка, как виждате вие в десницата проблема? Могат ли медицинските сестри да се кандидатират, въпреки че не са живели в България, като това бъде интерпретирано, че е било насилствено?

К. Димитров: Аз нямам какво да допълня. Бях съвсем ясен като представител на Демократи за силна България, налице е моята лична воля. Ако има правни пречки, съответните органи ще преценят. Това е.

Тоест вие бихте гласували за отпадане на такава правна пречка?

К. Димитров: Да, аз лично бих гласувал за отпадането на такава правна пречка. Разбира се, не знам каква е вече силата на приетото от ЦИК решение.

М. Димитров: Вижте, аз няма да тръгна по този популистки път и ще кажа следното нещо - основният дебат в момента е как българското правителство, как ние в Европейския парламент да убедим максимално колеги от Европейския съюз, от големи европейски страни да поставят на масата пред Либия този въпрос. И докато това не го свършим по най-добрия начин, няма да постигнем резултат за сестрите. Така че оставете популизма, нека да търсим конкретни решения. На тези хора не им помагаме по този начин. И независимо дали в обществото това е разбрано, ние трябва да го обясняваме. В момента е важно големите европейски страни в отношенията си с Либия да поставят този въпрос. Това е важно. Важна беше и резолюцията на Европейския парламент, важно е и решението на Съвета на Европейския съюз. Сега това е фазата, до която сме го докарали. Нека да не изместваме този основен въпрос. Трябва да бъдем честни към хората. Честността в случая е най-важна.

Проблемът, пак повтаряме, че проблемът е с българското общество в момента. Фактът, че то поставя така този проблем, фактът, че има големи части от обществените среди и искат това кандидатиране, фактът, че не разсъждават българите по начина, по който разсъждават англичаните, не вярвам, че някога в Англия ще има такъв дебат изобщо. Като им пленят някой, те да го направят кралица, примерно, за да докажат сила, да покажат колко е важен проблемът. Това показва недоверие към всички вас като политици.

А. Папаризов: Аз не говоря от името на българското общество и не си позволявам това, и не зная как вие може да говорите от името на българското общество. И виждам дебата, който върви, че има много и различни мнения. И на всеки, който разбира тези неща и се занимава с външна политика, би трябвало да е морално задължение да помага да се разбере проблемът, както току-що, досега говорихме. А такова някакво абстрактно понятие - българското общество, което сега искаме да го създадем като становище, аз не виждам.

К. Димитров: Аз искам да допълня във връзка с доверието към Демократи за силна България и мен като водач на нашата листа. Ние избрахме по изключително, бих казал, демократична процедура това подреждане, над 4 хиляди души участваха, и действително аз призовавам оттук всички членове и симпатизанти на Демократи за силна България, всички представители на българската десница, патриотите, да подкрепят така подредената листа, защото действително наред с другите неща аз съм сигурен, че имам способността да внуша, да окажа с моите колеги този натиск, който е необходим върху ключовите европейски държави, които със своя натиск да доведат до освобождаването на тези невинни наши сънародници. Това е истината. Всичко друго действително е заиграване, недопустимо, с трагедията на невинни хора.

Дебат в студиото на "Седмицата" с членовете на Европейския парламент: Атанас Папаризов – БСП, Четин Казак – ДПС, Мартин Димитров – СДС, и Константин Димитров – ДСБ.