Дамян Лазаров за безопасността на детските площадки
Дамян Лазаров за безопасността на детските площадки / снимка: DarikNews

Дамян Лазаров, председател на Комисията за търговия и защита на потребителите в интервю за „Седмицата" по Дарик:

Кампанията „Безопасно лято на детските площадки" на Комисията за защита на потребителите, подкрепена от Дарик радио, продължава. Една година вече от старта й?

Да, продължава и може би не сме точни като казваме кампания, защото ние мислехме, че ще е кампания, но се оказа, че това е един дълъг процес. В началото през месец юни положихме начало не на кампания, а на процес. И това ни беше грешката всъщност, защото от това, което виждаме и това, което предстои, изисква много време и усилия.

Знае ли някой колко детски площадки има в България?

Не бих могъл да отговоря на този въпрос, едва ли някой знае. И поради това, че този въпрос би затруднил много хора в страната, които имат отношение към детските площадки, това ни провокира да започнем по-рано тази кампания, въпреки че не беше завършил проектът, по който ние работихме и се обучавахме, за да може всички заинтересовани страни - ползващите ги и стопанисващите ги - да знаят къде е тяхното място и какви са техните отговорности.

Вие колко площадки проверихте?

Относително малко. Проверихме 1468 площадки.

И казвате, че това са малко?

Да, това са детски площадки и за нас е относително малко като число, но с тях, мисля, че постигнахме първоначалния ефект, тъй като установихме, че само в 462 случая са нарушени случаите за безопасност минимално. Т.е. с много лека корекция площадките може да се приведат много бързо в съответствие.

А в останалите?

В около 1000 случая площадките трябваше да ...

Две-трети от проверените площадки от комисията са в някаква степен опасни за децата?

В някаква степен са опасни, като в 56 случая тази опасност не можеше да бъде отстранена в рамките на очаквано разумно време и трябваше да бъдат демонтирани съоръженията.

Какво и е всъщност опасното, дайте примери?

Много и различни неща. Най-елементарното, което е, навсякъде сме свидетели на това, липсата на ударопоглъщаща настилка. Използва се цимент, асфалт.

Рядко има площадки с такава настилка, но има. В „Оборище" има.

Има, но е рядко. Има и на територията на някои търговски вериги. И за първи път ние сме удовлетворени, че един стопанин си сертифицира площадките и втори стопанин си сертифицира площадките, т.е. преминаха през съответните оценки за безопасност. Освен ударопоглъщаща настилка, много често се срещат стърчащи и ръждиви крепежни и други елементи към съоръженията, към оградите, към пейките, към пързалките - болтове, ламарини, тръби и др. Също така липсват отделни елементи към съоръженията - седалки на люлките и пейките, стъпала на пързалките, счупени улеи на пързалките или напукани. Всичко това създава предпоставки за опасност от нараняване на децата и нанасяне на големи поразии.

Лошото е, че те нови слагат и след два дена са счупени от тези потребители, които искат защита от вашата комисия.

Ето тук е големият философски въпрос - какво да правим в този момент. За това ние, освен този момент на извършване на контрола, се опитахме да поставим в обществото, чрез обявяване резултатите от едногодишната работа, да поставим в обществото дебата кой, каква отговорност носи сам за себе си.

Какво да правите. Това означава една община да ги смяна, да ги сменя. Гледам, че нашата община в парка до Дарик радио полага искрени усилия, обаче в центъра на София ги чупят.

Нека да започнем от най-лесното. Най-лесното това са родителите, те преди да заведат детето наистина трябва да знаят в какви възрастова група попадат децата ми, дали са до 3 години, дали са от 3 до 12 години, дали са от 12 до 18 години, за да могат да ги заведат на правилната площадка. Ако случайно площадката има някакъв стикер или информационна табела, която дава информация за някакъв елемент на опасност, те да се съобразят с него. Ако ли не, наистина децата да ползват тези площадки, които са предназначени за тяхната възрастова група. Тези, които са стопани трябва да създадат условия и ред, който да гарантира доброто стопанисване на площадките. Безспорно, когато тези площадки са на открито и когато до тях не винаги може да има лице, което да ги обезпечава с охранителната дейност, тогава гражданското общество би трябвало да реагира по един очакван начин. Очакваният начин е ако някой прави нещо на площадката, което се приема за неразумно, да подходи по два начина - или да сигнализира на телефона на потребителя 070011122 или към съответния телефон на стопанина, който трябва да бъде сложен на входа на площадката с информационна табела с някои данни за него, включително и телефон за връзка. Това са нашите препоръки и съвети, за да може обществото да започне да реагира достатъчно адекватно и съпротивително срещу тези неподходящи хора, които попадат на тези детски площадки.

Как са детските площадки в курортите - по морето, по планините? Там проверявахте ли?

За миналата година започнахме проверките, но тази година това е елементът на изненада, с който ще изненадаме търговците, предлагащи туристически услуги. Първата акция, която ще бъде проведена в началото на месец юли, ще бъде свързана с детските площадки, които са на териториите на хотелските комплекси.

На хотели по курорти?

Заведения за хранене и развлечения, крайпътни заведения, в които също виждаме, че има детски площадки. Но, това, което видях след мероприятието в Бургас, ме притесни много.

Бургас - това е всъщност срещата, на която представихте резултатите от едната година от кампанията „Безопасно лято на детските площадки"?

Точно така. Вечеряхме с колеги, бяхме седнали на заведение на открито. До нас имаше люлки, които бяха предназначени за деца между 12 и 18 г. На тях се опитаха да се качат деца, които са надхвърлили възрастовата група от 18 г. За съжаление ако ние не се бяхме намесели, нямаше кой друг да се намеси. Напълно апатично е отношението от страна на обществото, въпреки че ние оповестихме чрез медиите резултатите. Нашето желание е всеки да намери мястото си и отговорността как да опазим площадките. Един път те да бъдат направени, както трябва. И втори път как да ги опазим, за да бъдат такива, каквито са направени.

Какво друго ще проверявате по курортите това лято?

Много неща - заведения за хранене и развлечения с дневен и нощен режим на работа. Ще има елемент на изненада по време на почивката на плажа, да видим как са обявени цените на шезлонгите, на чадърите.

Е, как трябва да са обявени?

Достатъчно разбираме. Като отидем ние с вас, да можем да знаем какво трябва да платим и за какво плащаме.

Правят една далавера с шалтетата като отидеш. Те ти казват шезлонг, пък после „Ама ти и искаш и шалте", дай още толкова пари.

Това във всички случаи може да бъде стопирано, стига да има малко по-голяма активност от страна на потреблението. Като казвам по-голяма активност, сега не винаги това го правят.

Аз съм гледам в други държави, като ти дават чадър, се подразбира, че всичко си върви с чадъра. А при нас отделното те таксуват за чадър, за масичка и т.н. и на час по лъжичка ти казват.

Ще понесат глоби за тези неща, ако не са се привели в съответствие. Имахме последна среща с концесионерите на плажовете в средата на месец юни. Искаме така да е започнало лятото, не астрономическото, а това, което ние си наричаме лято, дългите, топли дни, слънцегреенето, появата на по-масово почиващи по плажа, търсещи слънчеви лъчи, за да могат те да осъзнаят, че тези хора няма да стоят беззащитно на пясъчната ивица.

Има изискване за 20% от плажа, че трябва да бъде свободен.

50%.

Там също обаче започват конфликти. Ти отиваш, плащаш си, да си като бял човек с чадър, шезлонг, а пък тези от свободно идващите, идват и застават между чадърите, пред теб точно, защото там е най-хубаво.

Във всички случаи, когато има желание за създаване на конфликта ситуация, независимо дали е от търговеца, дали е от потребителят, тя може да бъде създадена. Целта на законодателя е да направи двете страни равнопоставени - тези, които ползват услугата, и тези, които желаят свободно да плажуват.

Най-честно е плажът да си се разделя. Виждал съм такива плажове във Франция. Да се разделят - едните с чадъри и там няма начин да ходиш ти между чадъра, да си пред чадъра, а другата половина на плажа да е празна.

Не трябва да асоциираме само с чуждестранни плажове тази подредба, и в България има такива плажове. Аз съм виждал.

Това е най-разумното.

Разумно е. Ето, например в Бургас Север плажа са подредени шахматно - зона за концесионера, свободна зона, които са равнопоставени. Едната е на брега, следващата е на брега. Т.е. ако искаме да ползваме чадър срещу 1 лев заставаме на чадъра до момента или ако искаме без чадър, без да плащаме стоим пак на морето. Да, ще се преведе това в обществото, заедно с контролния орган ще въздействат върху търговеца, но малко повече упоритост и воля трябва от двете страни.

Какво прави клиент, който чел чудеса за хотела, в който отива, обещават му изгледи, етажи, съответно оборудване в стаята, отива и това го няма?

Аз бих казал, че този проблем е по-малко за българите и повечето за чуждестранните туристи, ако изобщо съществува такъв въпрос.

Свалят им звезди, дорде дойдат, те после пак не идват.

Защото те идват с туроператори и обикновено това е проблем на туроператора. Първо туристът трябва да поиска компенсация от туроператора и ако е достатъчно активен може да сезира контролния орган за невярната информация, която му е предоставена.

Вас или съответната комисия в неговата държава?

Зависи къде е сключил договора. Мисля, че няма никакъв проблем дори да разбере в България или като се върне обратно в неговата страна, има възможност да реагира по адекватен начин. Създадени са предпоставки за комуникиране чрез съответните представителства - дали чрез нашия контролен орган, дали чрез Европейския потребителски център. За българските туристи това не е проблемен въпрос, тъй като той ходи все още, за съжаление, не организирано и не може да използва един подреден пакет от страна на туроператори, където и самите цени са малко по-изгодни за тях. Но, това е вече въпрос на преценка и избор - дали ще отидем случайно, избираме маршрут, който идва според нашите очаквания към момента или предварително с някакви нагласи.

Да завършим с това, че това не е кампания. Площадките за игра на деца трябва да бъдат безопасни, а тази година Комисията за защита на потребителите ще обърне особено внимание на такива площадки към хотели, към ресторанти и други заведения, които разчитат, слагайки пързалки и люлки, някои от тях едно към гьотере, да привличат родителите с децата им - те ще бъдат проверявани и санкционирате, ако не са безопасни.

Да, така е. Ние трябва да не забравяме, че всеки един сигнал, постъпил на телефона на потребителя относно безопасността на площадките и други потребителски проблеми, също ще бъде приоритет.

Я го кажете пак за финал.

070011122