Цецка Цачева: Съзнаваме отговорността, с която ни е натоварило обществото
Цецка Цачева: Съзнаваме отговорността, с която ни е натоварило обществото / снимка: Sofia Photo Agency - Юлиана Николова
Цецка Цачева: Съзнаваме отговорността, с която ни е натоварило обществото
21278
Цецка Цачева: Съзнаваме отговорността, с която ни е натоварило обществото
  • Цецка Цачева: Съзнаваме отговорността, с която ни е натоварило обществото

Интервю с председателя на парламента Цецка Цачева в „Седмицата" по Дарик радио

Новият парламент вече се конституира, депутатите положиха клетва, оттук нататък с какво започвате? Доста хора отбелязаха, че първата ви работа е била да си дадете една свободна седмица, при всички обещания за бърза и стегната работа. Затова питаме - първо с какво ще започнете?

Позволете ми да не се съглася с наложеното явно мнение сред българските граждани, че едва ли не сме си дали почивна седмица. Това не е вярно. Това, че народните представители не са в пленарна зала, не означава, че... В момента тече трескава работа най-вече по изработване новия Правилник за организация и дейността на Народното събрание. Временната комисия, която беше избрана с решение на Народното събрание в първото му редовно заседание, води много интензивен, много интензивна работа. Проектът в първоначалния му вариант е готов, той ще бъде раздаден на всички народни представители още в понеделник, така че на председателски съвет във вторник да бъде включен окончателно като точка в дневния ред и на предстоящото пленарно заседание в сряда започваме работата по приемане на този основен документ за организацията и дейността на 41-то Народно събрание.
   
Какви ще бъдат законодателните приоритети на новото мнозинство?

Така, както сме обявили в нашата управленска програма, на първо място онова, което е категорично, че ние ще започнем с изборното законодателство, тъй като не приемаме начина, по който бяха изменени текстове от закона, който регламентира избора за народни представители така, както доби гражданственост, в 12 без 5. Другото обаче, което също е безкрайно актуално, това е специалните закони, изобщо нормативната уредба, която е необходима, за да започне нормално да функционира новият кабинет. Знаете, че беше връчен мандатът на г-н Бойко Борисов, излъчен с решение от Парламентарната група на ГЕРБ за председател на Министерския съвет, предстои конституиране на правителството и избирането му от Народното събрание, след което, заработвайки, то трябва да внесе в пленарна зала най-спешните законопроекти, които да гарантират преодоляване на неприятните последици от икономическата криза в момента, така също и осигуряване на нормалния есенен и зимен сезон за училища, здравеопазване, пенсионери и т.н.

Сега, от деветте принципа за подкрепа, предложени от Бойко Борисов, личи, че едно от първите неща, които 41-то Народно събрание трябва да свърши, е да промени изборните закони, както и вие отбелязахте, да ги унифицира и това непременно да стане още в самото начало на мандата. Как трябва да изглежда новият избирателен кодекс, единен например, както личи от точките?

Във всеки случай той не би следвало да бъде конюнктурен, защото това, което се случи на последните проведени избори за Народно събрание, стана ясно, че в този законопроект имаше много политика и не толкова мисъл за това как занапред ще работи Народното събрание. Действително в избирателния закон няма как да не са отразени вижданията на различните политически групи и партии за изборното законодателство, но във всички случаи то трябва да даде формулата след провеждане на демократични избори за ефективно съставен кабинет, за да може и ефективно той да работи.

Едновременно с това, съдейки пак от деветте принципа, трябва да стартирате и актуализиране на бюджета. Кажете ни как ще стане това?

Във всички случаи това е приоритет на изпълнителната власт. Трябва да имаме погледа върху икономическото състояние, най-вече бюджетно-финансовото състояние на държавата към настоящия момент, това ще бъде анализирано от нашите експерти и специалисти, и след като по надлежния ред съобразно конституцията и новия правилник, който ще приемем, има внесено предложение за актуализация на бюджета, народните представители ще изпълнят своята задача по конституция.

Сега, точка 6, в същите тези принципи се променя структурата и дейността на Народното събрание. Как ще се оптимизира административната и организационна структура на парламента?

Това, с което аз приоритетно се занимавах в дните след избирането ми за председател на Народното събрание, е да се запозная с начина, по който е функционирала до момента администрацията на парламента. Проведох срещи с по-голямата част от директорите на дирекции, с административния секретар, с главния секретар на Народното събрание. Мога да споделя за вашите слушатели първите ми впечатления и от директния ми контакт с голяма част от служителите. От тях за малкото време, което имах, да посетя работните места на всички, които са разположени в сграда 1 на Народното събрание. Срещнах се с хората, които всъщност остават зад камерите, но тяхната дейност е много важна. Впечатлена съм от рутината на голяма част от тях и техния, така, професионализъм. Това, което обаче ми направи неприятно впечатление, оказа се, че голяма част от служителите - експертен състав и между съветниците, четири години не са ползвали отпуска и сега при предстоящо прекратяване на трудовите им правоотношения една голяма част от бюджета на Народното събрание, разбрах дори, че това са средства, които били планирани още в началото на календарната година, ще отидат за обезщетения на неползван редовен отпуск през годините. Мога да споделя за вас и за вашите слушатели, че има фрапантни случаи, когато при прекратяване на трудовото правоотношение би трябвало да се изплаща обезщетение за неползвана отпуска в размер на повече от 100 работни дни. Сами бихте могли да прецените за какви суми става въпрос.

Точно това щях да ви питам - горе-долу в какъв размер ще бъдат обезщетенията, за които говорите, цялостно, общо.

Стойностно като цифра не бих могла да ви кажа, защото те са различни, но това, което ми беше предложено като заповеди, проект за заповед за прекратяване на правоотношенията, повтарям, има немалка част от служители, които трябва да получат обезщетения за повече от 100 работни дни. Имах разговор с директора на дирекция "Човешки ресурси", това е една практика, която по информация на хората, пряко ангажирани с нея,  върви така от няколко народни събрания насам. Категорично е решението ми, волята ми е с тази практика да е преустановено. Освен това функционално във всички случаи ще се наложи ново щатно, защото има разделяне на дирекции, изслушах хората, които работят там, имам становища техни, имам вече поглед върху нещата и след като това се обсъди с председателския съвет, мисля, че след приемане на правилника в рамките на края на другата седмица, най-късно началото на по-следващата, ще имаме и ново щатно на Народното събрание. Това, което искам да се чуе в ефир, да го чуят вашите слушатели, а така също и голямата част от служителите на Народното събрание, че както съм обещала на моите избиратели в предизборната кампания, ще бъде търсена за работата най-подходящата по компетентност фигура, т.е. хората ще бъдат назначавани според тяхната компетентност и познания, а не обратно, за конкретни хора да се търси работа.

Това, както говорите, ми изглежда на един повсеместен цялостен конкурс във всички... те са над 600 души, позиции за администрацията в парламента, значи ще има ли съкращения и стартирате ли такива конкурси за всички позиции?

Сега, полагането на правоотношение в администрацията е веднъж по трудово правоотношение, втори път това са държавните служители, които работят на служебно правоотношение. Режимите съобразно законовата уредба са различни. Във всички случаи, съгласно Закона за държавния служител, при назначаване на държавен служител конкурсното начало следва да се спазва, защото така е вменено в закона. По отношение на трудовите правоотношения, там няма такова задължително начало, освен ако закон или нормативен акт не изисква задължително конкурсна форма за възникване на трудовото правоотношение. Във всички случаи обаче ще има един предварителен подбор, бил той по документи или събеседване, практиката показва различни варианти. От опита ми като юрист имам поглед върху тези неща. Във всички случаи ще има известна вътрешна конкуренция между отделните кандидати дори и тогава, когато кандидатстват за място по трудово правоотношение.

Какви ще са мерките за преодоляване на недоверието също искам да попитам. Например какъв механизъм ще предложите за справяне с гласуването с чужди карти, нещо, което знаем, препъна добрите намерения на всички парламенти досега?

Явно това е един от любимите въпроси на всички ваши колеги и това е съвсем очаквано, тъй като празната пленарна зала и гласуването с чужди карти са двата момента, които най-много влияят върху ниския имидж на Народното събрание като институция. Категорично ще бъде решен проблемът с гласуването с чужди карти, в две посоки. Първо, осъвременяване на техническата база. Стана ясно, че има закупена техника, която позволява да бъде отчитан само гласът на конкретен народен представител, който е в залата, от друга страна, специалистите ми обясниха, че се налагали някакви допълнителни приспособления, аз не бих могла в детайли технически да обясня какви точно са тези приспособления, но в най-общ план мога да нарека, че това е първата, техническата страна на нещата по преодоляване на проблема. На второ място обаче, който за мен може би е и преди първия, това е да се намери вътрешното самосъзнание във всеки един народен представител, че неговото работно място е в пленарната зала, че той е изпратен там, за да работи, поради което е недопустимо картата му да бъде в залата, а той да бъде из кулоарите или изобщо извън сградата на Народното събрание. Мога да споделя с вас, че за народните представители от групата на ГЕРБ имаме волята, имаме решимостта, имаме заръката на г-н Борисов този проблем да бъде преодолян. Мисля, че в най-скоро време ще покажем, така, едно поведение и една дисциплина в Народното събрание, с което се надявам най-малко добрият пример да повлече след нас и останалите представители на други парламентарни групи.

За тази нова система, за така нареченото чекиране на депутатите, с единна карта да влизат и излизат, за това ли говорим, и пръстови отпечатъци като вариант за гласуване, така, умувате ли, ще въвеждате ли, това ли са по-конкретните параметри на тази система техническа?

Не бих могла технически в детайли да дам пояснения първо, защото този въпрос е в компетентността на временната комисия, която изработва правилника. Аз присъствах на едно от заседанията на представителите в тази комисия, от групата на ГЕРБ, тогава обаче се обсъждаха други текстове, така че, за да не звуча като лаик в сферата на техническата терминология, на този етап просто заявявам, че има предложения за техническо решаване на въпроса, което ще стане факт идната седмица и мисля, че в следващото ваше предаване зрителите ви ще бъдат съвсем конкретно информирани за начина, по който ще действа тази система.

Кой ще следи обаче за отсъствията на депутатите от залата, за да могат да бъдат глобявани с 2/3 от месечната им заплата при три последователни отсъствия от залата? Така, ако се пошегуваме, от досегашния парламентарен опит май излиза, че например лидерът на ДПС трябва да го оставите без заплата?

Лидерите са проблем на съответните партии, а що се отнася като дисциплина в пленарната зала, това е мое задължение като председател на Народното събрание, заедно с моите заместник... всъщност заместник-председателите на Народното събрание, които са мои помощници в осъществяване на функциите ми, няма да се поколебая, та било и спрямо лидер на политическа партия, да наложа санкциите, които ще се предвидят в новия Правилник на Народното събрание.

Не се ли нарушават конституционните права на гражданите с ограничението, което въведохте - да не могат да се сформират нови парламентарни групи? Знаем, че дори и като независими депутати дадени избраници могат да подкрепят някоя група.

Това е въпрос на проект в правилника. Той обаче намира подкрепата не само на групата на ГЕРБ, а на повече от колегите в парламента. Лично моето мнение е, че това е едно добро решение. Не мисля, че има нарушаване на права, лични права по конституция, тъй като всеки един народен представител е получил мандат от своите избиратели. Той е избран с конкретна листа, със симпатизанти, членове и привърженици на конкретна политическа партия или коалиция, поради което оставането му в групата с колегите, с които той е избран, е въпрос не само на морал, но и на закон. Тъй като това е правомощието, това е мандатът, това са функциите, с които той е упълномощен, образно казано, от своите избиратели. Преминавайки в друга група, или ставайки независим, на практика той къса тази връзка със своите избиратели и не мисля, че това би трябвало да се тълкува като ограничаване на негово право, защото правата на един народен представител се простират там и до толкова, той е овластен с волята на хората, които са го избрали.

Сега, да продължим да разглеждаме деветте принципа, формулирани от бъдещия премиер Бойко Борисов. Последната, девета точка, той е фиксирал обсъждане на промени в конституцията на ниво парламентарни работни комисии при гарантирано участие на гражданските организации. Какви промени? И как ще участват гражданските структури?

Наличие на гражданските структури за мен лично е много важно и необходимо, както имах възможност вече да заявя, и в работата на постоянните комисии, и дори в пленарна зала, а и с предложения по съответния ред, внесени в деловодството на Народното събрание, съответните браншови организации, неправителствени организации или гражданското общество като цяло е, така, важен инициатор за законодателни промени. Конкретно за въпроса, който ме питате, конституцията, като приета в началото на прехода, в голямата си част вече не регулира по адекватен начин новите обществени отношения, които са факт 20 години след прехода. Безспорно има необходимост от пререгламентиране на голяма част от този кръг въпроси. Как обаче технологично това ще се случи, трябва да стане ясно след приемане Правилника на Народното събрание. Оттам насетне другото е въпрос на инициатива от страна на съответните групи, гражданско общество, отделни народни представители, т.е. всички онези способи и правни институции, които нашата конституция до момента и правилникът предвиждат.
   
Като говорим все пак за конституционни промени, не мога да не попитам, ще премахнете ли депутатския имунитет? Всъщност за това призова например и главният прокурор Борис Велчев още от първия ден на мандата си.
   
По този въпрос становището на г-н Бойко Борисов и на екипа, който е работил за управленческата програма на ГЕРБ в частта по законодателство и правосъдие, има волята този имунитет да бъде премахнат. Друг е въпросът, че и към настоящия момент този имунитет е само функционален. Неправилно, така, сред гражданството и обществото битува мнението, че народните представители са недосегаеми. Това не е вярно. Не е необходимо да се връщаме много назад в работата на предишни народни събрания, за да си припомним, че нееднократно този механизъм е бил прилаган и е имало хипотези, в които имунитетът на народни представители е свалян, а в други, в които пък самите те са се отказвали от този имунитет. Как точно това ще бъде разписано при изменение на конституцията, разбира се, че отсега аз лично, еднолично не мога да ви кажа. Трябва обаче да поясня, че институтът на имунитет на народните представители не е българска приумица. Този институт фигурира в конституциите и основните закони на редица държави, в това число и европейски водещи демокрации. Така, че аз съм убедена, че е необходимо да се намери оптималният вариант за функциониране на тези норми, така, че да има, от една страна, удовлетворение в обществото, че кой каквото е направил, ще носи отговорност за действията си, та било то и от народен представител. А след като това се изисква и от главния прокурор, мисля, че е въпрос, който много сериозно ще стои на внимание на обсъждането на народните представители.
   
Жална им майка на ГЕРБ, ако не постигнат нещо до Коледа. Ето с тези думи се закани в четвъртък проф. Людмил Георгиев от ДПС. Какво реално очаквате да се свърши до Коледа, от което и българите, и Европа да разберат, че ГЕРБ носи промяна, а пък и да не се сбъдне заканата на ДПС?
   
Очакванията в обществото са много големи. Всеки ден се срещам с хора, не само аз, но всеки един от моите колеги. Оценката върви от вярваме ви, подкрепяме ви, до, както вие казахте, мислете, ако не направите това, за което ние ви гласувахме доверието си.
   
От осанна, до разпри го, както се казва.
   
Точно. Точно. Съзнаваме голямата отговорност, с която ни е натоварило обществото. Имаме воля. Мисля, че много скоро, така, както вече се забелязва промяна в работата на Народното събрание, отварям една скоба, например временната комисия за изработване на правилника работи при открити врати, прозрачно, с представители на медиите. Те веднага довеждат до съответните зрители и слушатели, до всеки български гражданин, каква е позицията на отделните членове в тази временна комисия, представители на различни партии. Аз лично имам идеята и ще направя писмено предложение в тази насока към комисията още в понеделник, пленарните заседания да бъдат директно излъчвани в интернет, за да може във всеки един момент всеки български гражданин, който пожелае, да не разчита само на БНР, както е в момента, или на отделните репортажи на националната телевизия, която снима заседанията, но не излъчва пълен запис от работата на събранието, идеята ми е, ще го направя като предложение към комисията, ако се възприеме, ще бъде внесено за гласуване от всички народни представители. Но мисля, че няколко детайла към затягане на дисциплината, към по-висока отговорност за работа, първо от страна на Народното събрание, ще даде добър ефект и върху работата на новото правителство. А, повярвайте ми, там ще се работи много енергично, без летни ваканции, защото лятото преваля, идва есента и зимата, и ние трябва да бъдем готови да отговорим на нуждите на гражданите.
   
Без лятна ваканция казвате, значи през август ще работи Народното събрание. По кои закони? С изборните закони ли започвате през август?

За да се случи това, известно е, че има един механизъм на законодателна инициатива, на разпределяне на постъпилите проекти по комисиите, които имат отношение към тях, разглеждане на законопроектите от съответната постоянна комисия, излизане със становище и едва тогава влизане в пленарна зала. В момента съм изискала един списък от Министерския съвет в оставка, за да видя по кои закони е работено в момента, кой от тях на какъв етап от изготвянето му е и най-вече с оглед срокове, които имаме към адаптиране на европейското законодателство и други условия, които стоят пред нас, да няма луфт между работата на двете народни събрания. Във всички случаи обаче това, което е било до момента, то влиза в архивите на 40-ото Народно събрание. Но неща, които са спешни, които отново биха внесени от състава на правителствата в новия Министерски съвет, т.е. министерствата в новото правителство или пък от отделни народни представители, ще бъде предмет на обсъждане в първите дни от нашата вече съвсем делова работа, след приемане на правилника.
   
Ще ползват ли депутатите от ГЕРБ служебни коли? Ето един въпрос, който много българи си задават. Вие, лично, например, като парламентарен председател би трябвало да ползвате, все пак сте третият човек в държавата, протоколът го изисква. Но депутатите от ГЕРБ?
   
Не само депутатите от ГЕРБ, има... съгласно устройствените правила, това ще бъде регламентирано и в правилника, който предстои да бъде приет, заместник председателите ползват коли със специален статут, председателите на парламентарни групи и това е съвсем обяснимо, защото не бива да се отива и в другата крайност, и да се гледа на ползването на кола като на екстра. За работата на определени хора, ангажирани с ръководството на групи и на парламента като цяло, това е жизнено необходимо, защото придвижването от една точка в друга също трябва да пести време. И това е една потребност, това е необходимост. Не трябва да се разглежда като луксозна придобивка. Също така по отношение на останалите народни представители знаете, че Народното събрание има един автомобилен парк, за който аз вече имам лично впечатление, че е много амортизиран, много остарял. Харчат се много средства за поддържането му. И в този смисъл не мисля, че спряната поръчка от моя предшественик, г-н Пирински, на стойност 1.5 милиона, сума върната в бюджета, която е била гласувана за закупуване на около 30 нови автомобила, е в правилната насока, защото ще бъдат похарчени много повече пари от тази сума, за се поддържа в техническа изправност амортизираният парк на Народното събрание. Трябва да има едно постепенно обновяване на този парк. Сега, размерът на т. нар., те всъщност са служебни автомобили, и режимът на тяхното ползване обаче във всички случаи ще бъде оптимизиран. С какъв проблем се сблъсках до момента? Оказа се, че шофьорите на тези коли получават извънреден труд за работа в събота и неделя, тъй като официално това са почивни дни, а това е тяхното естествено работно време, защото това е времето, в което народните представители, пътувайки по своите избирателни райони, им се налага да ползват такъв транспорт. Във всички случаи ще направя друг график на работното време, така, че събота и неделя да бъде работно време за шофьорите, т.е. те да не получават, да не им се начислява извънреден труд, а да почиват примерно във време сряда, четвъртък, когато са пленарни заседания на Народното събрание и тогава те просто не се налага да пътуват из страната с народни представители. Във всички случаи ще бъде изготвен нов вътрешен правилник за начина, по който ще се ползват автомобилите. Искам да споделя за вашите слушатели, че за настоящите почивни дни, днес и утре, въпреки въпроси, които стигаха до мен с искания от страна на представители от други парламентарни групи, как ще става ползването, няма разрешение за ползване на служебен автомобил за тази събота и неделя, преди да са изготвени правилата за това как ще става ползването на служебните коли.