България трябва да задейства независима стабилна съдебна система
България трябва да задейства независима стабилна съдебна система / снимка: Sofia Photo Agency
Докладът за България на Европейската комисия описва постигнатия напредък и осъществените действия, той не съдържа оценки – това каза в специално интервю за предаването „Денят” на Дарик бившият докладчик за България в ЕК Джефри Ван Орден. България да задейства независима стабилна съдебна система, която да е способна да дефинира случаите на конфликти на интереси и корупция и организирана престъпност – това са стъпките, които страната трябва да предприеме преди излизането на следващия доклад на ЕК през юли, смята Ван Орден.

Ето какво още каза Джефри Ван Орден пред Дарик:

Как бихте оценили сравнението между днешния доклад на ЕК и този от юли миналата година?

Този доклад съдържа само технически характеристики. Той не е оценка на постигнатия прогрес. Истински важният доклад ще бъде този, който ще излезе през лятото на 2009 година. Това е само кратък междинен доклад, който описва някои технически подробности за вече постигнатото през последните няколко месеца, като създаването на нови комитети и написването на ново законодателство, но не съдържа оценка на ефективността.

В този смисъл, кои са конкретните мерки, които България трябва да предприеме преди юли следващата година, за да може докладът тогава да е по-положителен?

България трябва да задейства независима стабилна съдебна система, която да е способна да дефинира случаите на конфликти на интереси и корупция и организираната престъпност. Това е, за което настояваме. Доказателство ще са конкретните резултати, съдебните дела и присъдите по отношение на корупцията и организираната престъпност. Необходими са конкретни доказателства и това как точно българските власти решават подобен тип проблеми. Това, от което хората се нуждаят, са конкретни резултати.

Можем ли да кажем, че днешният доклад съдържа добри новини по отношение на постигнатото от страна на България в кризисните сфери?

Той описва постигнат напредък и осъществени действия. Не прави оценка на резултатите.

В доклада не са поставяни оценки.

Няма поставяни оценки по отношение на усвояването на евро средствата, например. Това не е целта на доклада. Разбира се, контролът на фондовете е изключително важна сфера. Както знаете, по отношение на усвояването имаше сериозни проблеми. Но това така или иначе е отделен въпрос, който се решава по различен начин. Става дума за коренно различен процес.

Има ли други сфери, за които това също може би се отнася, по отношение на съдържанието на доклада?

Има много сфери, в които тепърва трябва да се постигне напредък. Тези доклади се фокусират върху определени сфери, фундаментални по отношение на доброто функциониране на системата в България, за коректна и действаща съдебна система, която да осигурява резултати, в които българските граждани да имат доверие.

Как би изглеждало сравнение между доклада за България и този за Румъния?

Не възприемам гледната точка, че трябва да се правят сравнения между отделните държави. Тези въпроси трябва да се решат от България. Реално не следва външни страни или лица да казват на България какво да прави. Това е нещо, с което в страната ви са наясно. Смятам, че хората стават много цинични, ако мислят, че техните политици не вършат това, което се очаква от тях. Ако смятат, че политиците работят единствено в полза на собствените си интереси, на хората доста им омръзва. Като последното е всевалиден коментар. Това се отнася, между другото, със същата сила и за моята страна, както и за всички други държави. В България обаче въпросът е доста по-изострен, бих казал.

Как очаквате написаното в доклада да се отрази на предстоящите избори в България?

Според мен винаги преди избори се наблюдава по-засилена активност. Всеки с изключителна готовност критикува или хвали. Това, което е истински важно обаче, е какво се случва след изборите. И дали тези, които са на власт, наистина правят това, което са заявили, че ще направят.