България може да се включи в проект за жп път между Китай и Турция
България може да се включи в проект за жп път между Китай и Турция / снимка: Sofia Photo Agency, архив
България може да се включи в проект за жп път между Китай и Турция
34184
България може да се включи в проект за жп път между Китай и Турция
  • България може да се включи в проект за жп път между Китай и Турция

Министърът на транспорта Александър Цветков пряко от Китай в предаването „Седмицата" на Дарик.

Ще изберат ли Китай и Корея  български пристанища, гари, летища за вход към Европа?

Има голям шанс за това, тъй като в Пекин проведохме една серия от срещи с китайски компании, с министъра на транспорта на Китай и министъра на железниците на Китай. На всички беше представена възможността за инвестиции в транспортна инфраструктура в България и тъй като има реален интерес, взехме решение да съставим контактни работни групи и съответно за започнем да стартираме разговори на техническо ниво още от следващата седмица. Интересното е, че от страна на министъра на железниците на Китай получихме предложение България да се включи в един общ проект, който се развива между Китай и Турция, за създаване на високоскоростни железопътни превози. Така че аз смятам това предложение за доста интересно и също така започваме веднага консултации, тъй като споразумението между Китай и Турция ще бъде подписано през декември месец и вече е въпрос на процента от наша страна дали това споразумение ще бъде двустранно или тристранно, т.е. дали ще се включи България.

Само да обясните. Това ще бъде железопътна линия, която тръгва от Пекин, стига до Анкара, Истанбул, идеята е да стигне до София и да продължи оттук към Европа. За целта какво, нови релси ли ще се слагат или?

Китай изключително приоритизира железопътния транспорт и, разбира се, инвестира в железопътен транспорт. Това е една много стара идея, разбира се, да се развие една високоскоростна железопътна линия през Азия към Европа и е естествено, след като Турция и България са на този път, това да представлява интерес за тях. Така че предстои още през следващата седмица, ние вече влязохме в контакт дори с турската страна, да преценим какви са условията в този проект да бъдем включени и ние. Надявам се, че условията ще бъдат изгодни за нас, така че, разбира се, да се включим в проекта.

Само практически въпроси, г-н Цветков. Това нова линия ли ще бъде?

Смятам, че срещите, които ни предстоят и днес, и утре с пристанищни оператори, също ще имат успех, тъй като разчитаме тук на тези срещи с най-големите всъщност китайски оператори.

Само да изясним за железницата. Става дума за нова железопътна линия, която да позволи движение на високоскоростни влакове. Тази линия да бъде собственост на обща проектна компания на Китай, Турция, България ли, каква е идеята, практическата?

Практическата идея е да се направи високосторостен коридор и съответно тези средства, които са за финансирането на този проект, могат да бъдат осигурени от страна и на китайски банки, но условията, разбира се, по този проект все още не са съвсем ясни и затова ми е рано да кажа дали проектът ще бъде изгоден за България или не.

Пристанищата - вариантите китайци да влязат в тях са или със смесени дружества, джойнт венчър, концесии, за кои пристанища говорите и за какви варианти?

Ние говорим за пристанищата Варна, Бургас, Русе и Лом. Това представяме на китайската страна. Засега има реален интерес към морските ни пристанища, към Варна и Бургас. Една от големите фирми, най-големите световни фирми в тази сфера, "Коско компани", проявява известен интерес и аз се надявам, че този интерес ще бъде съвсем реален. В крайна сметка представяме възможно най-добрите условия за китайските инвестиции. Интерес представляват, разбира се, и добрите данъчни условия, които България предлага, така че предстои в крайна сметка тези работни групи, които създаваме веднага, да уточнят всички детайли на техническо ниво.

А към какво има по-голям интерес - към концесиониране или към смесени дружества? Какво искат китайците?

Определено към концесиониране има по-голям интерес, тъй като това е една дългосрочна перспектива и една дългосрочна гаранция за инвестициите, така че концесионирането е формата, която е предпочитана тук, в Китай.

За целите пристанища ли говорите или за отделен терминал във Варна, в Бургас, който да бъде взет на концесия от китайски компании?

По-скоро се говори за отделни терминали, които могат да бъдат взети, тъй като се профилират товарите, които се обработват на тях. Така че на този етап има интерес към контейнерните терминали и насипните товари.

Бил сте, според съобщенията, които имаше през седмицата тук, в една от големите корейски компании за морски превози "Хан жин шипинг". Корейците пък какво искат в България?

Целта на посещението в Корея е същото - да представим възможностите за инвестиции в България. "Хан жин шипинг" е една също от големите морски компании и оператори на пристанища. Тя оперира и част от пристанището в Осан, едно от най-големите пристанища в света, и надявам се също на сериозен интерес от тяхна страна, така че там срещата ми беше с абсолютно същата цел. В крайна сметка посещението ми и в Корея, и в Пекин има една цел - да популяризираме възможностите за инвестиции в България и да им представим нашите пристанища и възможностите да развиват дейност тук, да развиват дейност в България. Така че тези срещи надявам се, че все пак ще доведат до реален интерес от тяхна страна.

А има ли интерес за включване в БДЖ, понеже сте бил в министерството на железниците, чета съобщение от Гърция, че гръцката държава търси купувач на техните фалирали железници, вие отивате ли толкова далеч - да търсите китайска инвестиция директно в българските железници?

Ами аз предложих едно сътрудничество с българските железници, най-вече в сферата на товарните превози, но засега е рано да се каже, тъй като все пак трябват проучвателни работи. Поканихме екип от страна на тяхното министерство на железниците, така че аз очаквам кога ще дойде техният екип в България на проучвателна мисия, тогава в крайна сметка ще изясним и колко е сериозен интересът към нашите железници.

Колко време според вас ще отнеме оттук нататък китайците и корейците да дойдат на българските пристанища и гари?

Вижте, концесиите се подготвят, те са в ход така или иначе и ще бъдат стартирани процедурите. Важното е тези концесии да бъдат успешни, в смисъл да има сериозна конкуренция, да бъдат сериозни и големи фирми, които да развиват истински бизнес на българските пристанища и да инвестират сериозни средства в тяхната модернизация. Именно затова се обръщаме към най-големите световни компании, за да популяризираме тази възможност. А самите концесии, те в крайна сметка се подготвят и преди края на годината ще бъдат стартирани като процедури. Важно е, разбира се, да бъде сериозен инвеститорът, който ще оперира в най-големите ни пристанища.

С две думи - вашата цел в Китай и Корея е да накарате огромни световни фирми в областта на морските превози и управление на пристанища да играят за концесия на Варна, Бургас, Русе и Лом.

Да, считам, че това е най-важно, тъй като псевдоинвеститори... смятам, че България няма нужда от тях. Реалните инвеститори са всъщност сериозните компании, които развиват големия бизнес. Затова всъщност са и тези усилия да привлечем най-сериозните, които са в бранша. Надявам се, че с популяризирането на възможностите, на условията, които България предлага, тези визити накрая ще се увенчаят с успех.