транспортна комисия
транспортна комисия / БГНЕС
Коланите в автобусите - отново гореща тема в комисия в НС
98986
Коланите в автобусите - отново гореща тема в комисия в НС
  • Коланите в автобусите - отново гореща тема в комисия в НС
Заместник-председателите на транспортната парламентарна комисия разбират различно поправките за задължително оборудване с колани на автобусите и микробусите. Промените бяха гласувани спешно по искане на премиера Бойко Борисов след катастрофата в Своге на 25 август, при която загинаха 17 души. Според представители на Конфедерацията на автобусните превозвачи при приемането на законовите поправки има гаф. Според приетите текстове при превозите до 30 километра колани ще трябва да се монтират в градски автобуси, където може да има и правостоящи, а такова задължение няма да има за автобуси, които превозват ученици и работници.
 
Този пропуск е умишлен и текстовете ще трябва да се пишат отново, заяви зам.-председателят на комисията Георги Свиленски, който е депутат от БСП. Според другия зам.-председател Станислав Иванов от ГЕРБ от бранша показват непознаване на закона, а някои детайли ще се доуточнят през 9-месечния буферен срок за оборудване с колани, в рамките на който всички автобуси ще минат технически преглед.

Гаф или неразбиране: Колани и за правостоящите?
 
Първото и най-спешно искане, което браншът постави пред новия министър на транспорта Росен Желязаков, който беше представен в транспортната парламентарна комисия, е криминализиране на нерегламентираните превози и то с поправките в Наказателния кодекс за производството на цигари, които ще се гласуват следващата седмица.

транспортна комисия
БГНЕС

В най-гореща тема се превърнаха обаче законовите поправки за задължително оборудване с колани на автобусите и микробусите. В текстовете има пропуск, заяви председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова в транспортната комисия в парламента. "Това, което е разписано, е, че не се оборудват с колани автобусите от клас А и клас I при специализиран превоз на пътници, което автоматично означава, че когато извършват градски превоз, трябва да бъдат оборудвани. Това са текстовете, ние не ги тълкуваме. За съжаление, колегите от комисията си позволяват да ги тълкуват. Аз смятам, че законът не се тълкува, а се прилага. Така разписан законът, означава, че в автобусите от градски тип трябва да има колани, когато се извършват превози по редовни автобусни линии и не трябва да има, когато се извършват превози със специализиран превоз", каза тя. 

Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани

Според зам.-председателят на парламентарната транспортна комисия Георги Свиленски, който е народен представител от БСП, пропускът е дори умишлен и текстовете ще трябва да се пишат отново. "Не знам дали е пропуск в закона, това е целенасочено предложение от колегите от ГЕРБ, с което накараха всички пътници в градския транспорт да пътуват с колани  - и прави, и седнали, без значение. Единственото решение в този случай е този текст да бъде отменен и транспортното министерство както си му е редът, чрез закона за автомобилните превози да подготви нови законодателни промени", каза той.

транспортна комисия
БГНЕС


Законовите поправки не изискват оборудване на градските автобуси с колани, заяви от своя страна зам.-председателят Станислав Иванов от ГЕРБ. "Съгласно закона за автомобилните превози това са клас I и клас А. Клас II са предимно седящи пътници, с клас 2 се осъществяват предимно междуградски автобусни линии. Така че по отношение на градските превози мисля, че въпросът е изчерпан. Но тъй като в клас II се допуска да има и правостоящи, но в автобусите, които са специално оборудвани за правостоящи пътници - да има ръкохватки и така нататък, този запис следва да бъде проверено и затова удължихме срока от шест на девет месеца, за да видим колко са тези автобуси", каза той. 

Задължителните колани и видеорегистратори може да оскъпят автобусните билети

На въпроса какво ще се случи с чуждестранните автобуси, които нямат колани, Иванов отговори, че превозвачите от други държави са длъжни да спазват българските закони на българска територия и ще трябва да се съобразят с новите изисквания. Според превозвачи 90 процента от автобусите със сръбска регистрация са произведени преди 2006 година и нямат колани.