Тенденции на пазара с бързооборотни стоки в България

Антоан Брюн
Антоан Брюн
Интервю с Антоан Брюн, вицепрезидент на P&G за Югоизточна Европа

Какви са приликите и разликите между пазарите, за които отговаряте сега, спрямо тези, на които сте работили преди?

Наистина има известни разлики между пазарите във Франция, Турция или Австралия. Става дума за различни култури, структура на пазара на дребно, потребителски доходи и навици. Това, което научих, е, че за да спечелим във всеки един пазар по света, трябва да бъдем най-добрият играч в категорията, що се отнася до създаването на стойност за всички заинтересовани страни – потребители, търговци на дребно, служители и общности, в които живеем и където развиваме дейност. Когато правим това добре, вървим по пътя на устойчивия растеж.

Югоизточна Европа е от значение в Европа – това е един от най-бързо развиващите се региони през последните 2 години. Благодарение на това, инвестираме много в региона, включително в България, за да осигурим най-добрите иновации, налични в P&G. Позволете ми да споделя само един пример, който е показателен за това как българските потребители възприеха най-новата ни иновация – капсулите за пране Ariel 3в1 pods. Това е първата капсула с 3 отделения, предлагаща усъвършенствано изпиране на дрехите, благодарение на трите ѝ степени на действие – почистване, премахване на петната и освежаване. Също така, това е природосъобразна формула, която пести както препарат (благодарение на предварителното дозиране), така и електроенергия, заради по-ниската температура на пране.

пералня пране жена
iStock/Getty Images

От навлизането си на пазара, делът на Ariel 3в1 pods расте много бързо заради иновацията, ефективността и стойността си. Освен това, с този продукт се постига ускорен растеж и на цялата категория в търговските ни партньори, тъй като потребителите са готови да вложат малко повече, за да се възползват от тази превъзходна иновация. Вярвам, че този пример много добре илюстрира това, в което вярваме – създаване на стойност за всички. В общ план, търговията с бързооборотни стоки трябва да извърви дълъг път, докато фокусът не се измести върху идеите, които водят до разрастване на категориите, докато не се оптимизира цялата верига на стойността, за да се служи по-добре на интересите на потребителите и да се развива бизнесът.

Как виждате българския пазар на бързооборотни стоки и какви са целите на P&G?

България е динамичен пазар и перспективите му са много окуражаващи. Като цяло, икономиката изглежда в добро състояние, с непрекъснат устойчив растеж на БВП между 3-4%. Вътрешното търсене продължава да стимулира този растеж и се очаква той да се запази и през следващите няколко години. Нашата роля е да превърнем тази положителна тенденция в ускоряване на нарастването на стойността чрез върхови иновации, а нашите проучвания показват, че българските потребители са готови да ги приемат. За нас това е прекрасно, тъй като P&G се свързва именно с върховите иновации, но е добра новина и за индустрията, тъй като те са катализатор за икономическия напредък и растежа в категориите: иновативните пазари растат четири пъти по-бързо от тези без смислени иновации.

За да постигнем всичко това, ще продължим да си сътрудничим с нашите партньори, за да гарантираме, че ще останем близо до нуждите на потребителите и купувачите, тъй като средата непрекъснато се развива. Трябва да възприемем тази нова реалност като възможност да създадем пазарна среда, която е наслада за нашите потребители, осигурявайки им приятно изживяване, възможност да изследват, да правят осъзнат избор при покупка и да изпълнят своите нужди, независимо къде ще изберат да пазаруват.

Имайки предвид динамиката на търговията на дребно на българския пазар, какви са прогнозите Ви за бъдещето?

Не е тайна, че търговията на дребно се променя и развива бързо, а новите модели подкопават традиционната търговия на дребно. Това не се дължи единствено на нововъзникващите търговци на дребно, а и на увеличаването на електронната търговия и новите форми, които магазините приемат. Границите по пътя на покупката са размити, тъй като хората пазаруват ту в онлайн, ту във физическите магазини. Ние искаме да си партнираме с нашите клиенти, за да създадем това пазарно преживяване, което ще доведе до растеж на общия размер на категорията: правилен асортимент, дизайн на рафтовете, помагащ на купувачите лесно да намерят продукта, който искат, както и възможността да се докоснат до нашите иновации, за които знаем, че са от голямо значение за българските потребители. Освен физическите магазини, знаем, че потребителите са силно повлияни от дигиталната информация. Днес силата е в потребителите. Те могат да проучват и купуват всичко, по всяко време и навсякъде. Пътят към покупка вече не е линеен – 75% от потребителите вече използват телефоните си за проучване на продукт, преди да го закупят. Половината от тях искат да направят покупка в рамките на час след това. А това означава, че потребителите избират по съотношението качество/цена и са по-взискателни от всякога, овластени от технологията, която е на една ръка разстояние. Привлечени са от нови, по-прости решения за пазаруване и очакват безпроблемно преживяване на всеки етап, където и когато и да пазаруват. Има много възможности за по-добро удовлетворяване на българските купувачи и ние сме ангажирани да си партнираме с нашите бизнес партньори, за да развиваме категориите на национално ниво.

Антоан Брюн

Начинът на закупуване на продукти се променя под натиска на технологиите. Как се адаптирате към тези нови тенденции?

Ние сме в епохата на четвъртата индустриална революция, време на подривни промени, в което технологията играе ключова роля – смартфони, социални медии, денонощно общуване, непрекъснат достъп до комуникация. Днес има повече мобилни телефони от четки за зъби в ръцете на потребителите. В момента 64% от продажбите в Европа са засегнати от интернет.

Когато сте компания като P&G, която достига до над 5 милиарда потребители по света всеки ден с продукти като Ariel, Lenor, Oral B, знаете, че когато потребителите променят навиците си, вие също трябва да промените себе си. Трябва да се върнем към потребителя и да достигнем по-дълбоко разбиране на пътя за покупка по различни канали и да превърнем тези изводи за поведението на потребителите в действия, готови за прилагане в търговията на дребно. В P&G, в бизнеса ни с пелени, обръщаме внимание на важните моменти за новите майки. Например, в момента, в който жената открие, че е бременна, иска да научи всичко, и то веднага. Или когато изплащането на обезщетението за майчинство приключи. Знаем, че в подобни случаи майката ще преосмисли предпочитаната марка и дори магазина, в който пазарува, за да опита да спести. Така че трябва да сме сигурни, че сме представили правилната комуникация пред нея в подходящия момент и ще свържем това с най-добрата възможност за покупка. По този начин можем по-добре да посрещнем нуждите на потребителите и да помогнем на майките да постигнат това, което искат. Така ще бъдем възнаградени с това, че е закупила нашата марка.

Говорейки за устойчивостта, която е от изключителна важност за обществото, какъв е подходът на P&G към нея?

Устойчивостта, що се отнася до околната среда, не е нещо ново в P&G. От десетилетия я включваме в нашия начин на правене на бизнес. Считаме това за наша отговорност, както и за бизнес възможност, и искаме да гарантираме, че никой не трябва да избира между продуктите, които използва днес, и това, което се надява да запази за следващия ден. И тъй като сме на темата, позволете ми да Ви дам няколко скорошни примера, които демонстрират нашата ангажираност към устойчивия бизнес.

Миналата година Head & Shoulders направи голяма стъпка, за да помогне за справянето с пластмасовите отпадъци, обявявайки първата в света бутилка за шампоан, която може да се рециклира. Изработена е от рециклирана пластмаса, събрана от плажовете. А през януари тази година обявихме голяма инициатива и сме горди да бъдем сред основателите ѝ – съюз от световни компании от производители на пластмасови изделия и такива от веригата на стойността за потребителски стоки, който цели да подобри решенията за елиминиране на пластмасовите отпадъци в околната среда, особено в океана. Съюзът за прекратяване на пластмасовите отпадъци (AEPW), който в момента се състои от близо тридесет компании-членки, е отделил над 1 милиард долара, като целта е да инвестира 1.5 милиарда долара през следващите пет години, за да спомогне за прекратяването на пластмасовите отпадъци в околната среда.

Също през януари, на годишната среща на Световния икономически форум в Давос, P&G обяви въвеждането на опаковки за многократна употреба за някои от най-популярните си продукти, като част от ново усилие, което има за цел да промени зависимостта на света от опаковки за еднократна употреба и отпадъците от тях. Това е част от партньорството с LoopTM, платформа за кръгова електронна търговия, разработена от международния лидер в областта на рециклирането TerraCycle. Loop е първото по рода си глобално кръгово решение за опаковки и пазаруване, което има за цел да подобри стандартите за екологичност и удобство в сравнение с настоящите решения за електронна търговия, чрез опаковки, които се събират, почистват, презареждат и използват повторно. Loop предлага и опция за събиране на използвани продукти от дома на потребителите за по-нататъшно рециклиране или повторна употреба. P&G беше първата компания за потребителски продукти, която се присъедини към Loop. Много от най-големите световни марки на P&G ще участват в тази новаторска платформа по-късно тази година с пилотни градове Ню Йорк и Париж.

Какви са приоритетите Ви за българския пазар?

Завеждам клъстер от 10 пазара, включително България, Сърбия, Румъния и Гърция, обслужващи над 60 милиона потребители. P&G е глобална компания, но ние винаги действаме локално, защото не съществува такова нещо като глобален потребител. Гмуркаме се дълбоко във всяка местна среда, за да разберем нуждите там и след това да си партнираме с местните търговци за най-добро обслужване на потребителите. В същото време, използваме синергиите, които съществуват между страните, за бързото въвеждане на иновациите и успешните модели на работа.

В тази връзка, първият ми приоритет е да съм в близост до страхотните хора от P&G, талантите, които имаме на всеки пазар. Да ги изслушвам, за да разбера какво дава резултати. Югоизточна Европа е един от най-бързо развиващите се региони в Европа през последните 2 години, така че за мен е важно да разбера този успех, за да градя върху него.

Вторият ми приоритет е да гарантирам, че представяме най-добрите и най-подходящи иновации на потребителите от Югоизточна Европа във всяка отделна категория и че ги представяме по такъв начин, че да се увеличи общата категория. Това е от решаващо значение за региона, както и за нашите дистрибутори и клиенти.

Третият ми приоритет е да взаимодействам често с ключови бизнес партньори, започвайки с нашите дистрибутори и с клиентите. Ангажиран съм да постигна общ ръст в категориите, във всяка отделна категория. Имаме много богата продуктова гама в региона и възнамерявам да ускоря още повече лансирането на иновации с добавена стойност за потребителите, клиентите и P&G.

И не на последно място, на фокус са и местните общности, защото в P&G се стремим към растеж заедно с общностите, в които живеем и където осъществяваме дейност. Нашите марки наистина са носители на положителната промяна и растежа и трябва да си сътрудничим с голяма мрежа от заинтересовани страни, включително с медиите, неправителствените организации и властите, за да повлияем положително на общностите около нас. Видяхме, че потребителите се интересуват от компанията, която стои зад марките, които купуват и използват. Те искат да знаят, че продуктите, които купуват, идват от надежден източник и ние се стремим да надграждаме доверието всеки ден.

Искам да завърша с един скорошен пример за нашата работа в общността. Току-що дарихме 350 000 пелени, предназначени специално за недоносените бебета, на всички неонатологични отделения в България. Дарението ще покрие нуждите на отделенията до края на 2019 г. Защото в P&G искаме да сме катализатори на растежа, но и посланици на доброто!

pampers