Компанията се бори с дългове от над половин милиард долара
Ще изчезнат ли легендарните китари „Гибсън”?
97189
Ще изчезнат ли легендарните китари „Гибсън”?
Ще изчезнат ли легендарните китари „Гибсън”?
След близо 120 години съществуване легендарната марка китари „Гибсън” е застрашена от фалит. Компанията се бори с дългове от над половин милиард долара, което накара изпълнителният директор Хенри Джесковиц да започне процедура по защита от банкрут.
В следващите месеци базираната в Нешвил фирма ще бъде финансирана от различни кредитори и ще смали значителна част от бизнеса си. Китарите „Гибсън” се превърнаха във фундаментален елемент на блуса и рока и оформиха звученето на цялата рокендрол епоха и възраждането на американския фолк. Те са предпочитаната марка на музикални легенди като Чък Бери, Кийт Ричардс, Джими Пейдж, Слаш и още много други, а през 50-те, 60-те и 70-те години цели батальони от китарите „Гибсън” заляха музикалните фестивали по света.
Първият документиран инструмент, създаден от основателя на компанията Орвил Гибсън, е мандолина, направена през 1894 г. Осем години по-късно на бял свят се появява и компанията му „Гибсън”. Към момента електрическите й китари се произвеждат в Нешвил, щата Мемфис, а акустичните - в Боузман, Монтана.
Компанията продава над 170 000 китари годишно в 80 страни по света, а по нейни данни в последната година дори е отбелязала 10-процентов ръст в продажбите.
Преди няколко години обаче „Гибсън” опита да навлезе неуспешно в бизнеса с домашна аудиотехника и започна да продава няколко марки слушалки, тонколони, грамофони и друга техника. Инициативата се оказа неуспешна и въвлече компанията в непосилни дългове, които доведоха и до процедурата по защита от фалит.
Сега планът е до септември кредитори да налеят в „Гибсън” 135 млн. долара. Компанията пък обяви, че се оттегля от бизнеса с аудиотехника и отново ще се съсредоточи главно върху музикалните инструменти.
Gulliver/Getty Images
Според Джордж Грун магазинът за стари музикални инструменти „Gruhn Guitars” - старата слава на „Гибсън”, може да бъде възстановена. „Това, което правят, е, че разшириха бизнеса си към неща, с които нямат истинска връзка. Сега брандът „Гибсън” и репутацията на компанията да прави китари е опетнена. Но при всички случаи не е мъртва и има всички шансове да бъде реанимирана. Трудно е да назовеш китарист, който свири на електрическа или на китара с метални струни, и не притежава „Гибсън”, споделя Грун. "Ще стана на 73 през август, а „Гибсън” е известна компания още отпреди да се родя”, добавя той.
Вероятно най-известният модел от марката е „Лес Пол”, създаден през 1940-а от китариста Лес Пол, който работи над дизайна на една от първите китари със солидно тяло. Легендарният джаз китарист Чарли Крисчън пък сътворява история със своя Gibson ES-150 - една от първите електрически китари изобщо - като го свързва с усилвател и свири с Бени Гуудман оркестра.
Следващите поколения джаз китари на „Гибсън” също влизат в арсенала на велики инструменталисти като Уес Монтгомъри и Джо Пас.
„Гибсън” обаче стават нарицателни най-вече за рокендрола. Най-асоциираният с нея музикант вероятно е бившият китарист на Guns'N'Roses Слаш. Джими Пейдж от Led Zeppelin също е известен с няколко модифицирани модела на „Гибсън” и характерния им звук.
Кралят на рока Елвис Пресли също притежава и свири на няколко модела. След смъртта на Чък Бери неговият обичан червен „Гибсън” беше положен до него в ковчега. Дейвид Боуи също предпочита основно „Гибсън L4”, докато е фронтмен на Tin Machine. На единствената си позната фотография мистериозният делта-блус китарист Робърт Джонсън също държи „Гибсън”. Боб Марли, който не е особено известен с китарните си умения, също ползва модифициран модел „Лес Пол” за повечето си парчета с електрическа китара.
Gulliver/Getty Images
Ноъл Галахър от „Oasis” също е горд притежател на черен „Лес Пол”, подарен му от Джони Мар, записвал съвместно с The Smiths. В интервю от 2015 г. за MusicRadar Мар споделя, че черния „Лес Пол” е само една от няколкото китари, които дал на Галахър, и намеква, че бил пиян по това време, но не съжалява.
"Черният ми „Лес Пол”, който използвах за албума „The Queen is Dead”, се намира у Ноъл Галахър. Но той е добро момче, така че му я оставих. Всъщност за цялата работа си има и друго обяснение - в онези дни пиех доста. Но така или иначе обичам да помагам на колеги музиканти. А и в лицето на Ноъл китарите си намериха чудесен дом. Той написа някои страхотни неща с тях”, споделя Джони Мар.