Фосил „състари човешкия род с 400 000 години
Фосил „състари човешкия род с 400 000 години / снимка: БГНЕС

Открита в Етиопия долна челюст със зъби отпреди 2,8 милиона години е най-древният намиран някога фосил от рода човек (Homo), показват резултатите от изследване, цитирани от Франс прес. Находката връща назад с 400 000 години произхода на човека.

"Откриването на челюстта допринася да се намали празнината между австралопитеците, чийто прочут представител Люси е живял преди 3,2 милиона години, и първите видове от рода човек, като Хомо хабилис и Хомо еректус - поясниха авторите на изследването. - Фосилът е отличен пример за преход между видове в период с ключово значение от човешката еволюция."

Мандибулата е открита при разкопки през 2013 г. в района Афар в Етиопия от международен изследователски екип под ръководството на Кей Рийд от университета на Аризона и Брайън Вилмор от университета на Невада.

Проследиха произхода на секса

От десетилетия учените търсят фосили в Африка, за да открият индикации за произхода на човешкия род. Усилията им обаче не са много успешни, тъй като са намерени твърде малко фосили от този период, който е смятан за критичен. Поради тази причина учените не са единодушни за периода, свързан с произхода на човешкия род, който е довел до появата на Хомо сапиенс преди около 200 000 години.

Новооткритият фосил предоставя важни данни за промени в челюстта и зъбите у човешкия род само 200 000 години след последната известна на учените следа от австралопитек - от Люси. Нейният фосил бе открит също в Етиопия през 1974 г.

"Фосилите от човешкия род на повече от два милиона години са много редки - отбелязаха палеонтолозите. - Фактът, че е хвърлена светлина върху първите етапи от еволюцията на нашия род, е особено впечатляващ."

Защо човекът е окосмен и свързано ли е това с еволюцията?

Въз основа на тази единствена челюст те обаче не могат да заключат дали става въпрос за нов вид от човешкия род или не. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сайънс".