Списъкът с нови посланици ще е готов до февруари
Списъкът с нови посланици ще е готов до февруари / Sofia Photo Agency, архив
Списъкът с нови посланици ще е готов до февруари
37149
Списъкът с нови посланици ще е готов до февруари
  • Списъкът с нови посланици ще е готов до февруари

Министърът на външните работи Николай Младенов събеседник в „Седмицата" по Дарик.

Винаги съм уважавала призива, особено на външно министерство, да запазим конструктивно мълчание по деликатни случаи. Става дума в конкретния смисъл и за случая с отвлечените в Судан трима българи. Неизбежно обаче работата ми ме задължава да ви попитам има ли някакво развитие на ситуацията там, нещо
придвижи ли се в последните часове, което трябва да знаем?

Не, в последните часове няма нова информация, която да има нужда да бъде обявена публично, а продължаваме да сме в постоянен, наистина постоянен контакт, както със суданските власти, така и с представителите на Обединените нации, които имат пряка информация на място. Много актуална, много, така, подробности получаваме по линия на нашите партньори, които също са представени в Судан, особено в Дарфур. Все пак да отбележа, че това е една изключително конфликтна точка, в която има много различни групировки, някои са религиозно базирани, други са етнически базирани, които се борят за влияние, и за съжаление отвличането на хора е един от инструментите, които ползват. Практиката през последната една година, анализът, който направихме, показва, че средно около 3-4 месеца при, така, трае едно отвличане. Имаме достатъчно добра система, която беше създадена покрай тежката ситуация, която имахме в Сомалия, която работи в момента много усърдно. Надявам се, че всичко през следващите дни и седмици ще приключи успешно, но пак казвам, нека да коментираме, ако искате, може, като приключи всичко, тогава да говорим много подробно. Дай боже, всичко да е наред.

Разбира се, всички за това се молим, за успешна развръзка на този случай. Единственото, което ме смути, е, така, дългият срок, но всъщност...

Ами, вижте, срокът зависи... Значи, имало е случаи последните седмици, последните месеци, в които такива казуси са се разрешавали буквално за дни. Имало е случаи, в които са продължавали по-дълго. Много е трудно да се каже, в момента да се даде някаква такава оценка. Разбира се, ние сме подготвени за различни варианти. Пак казах, имаме много добри специалисти, които в момента координират и с ООН, и със суданските власти цялата информация, с която разполагаме, и сме готови да реагираме при най-малка промяна на ситуацията.

Конструктивно ви оставяме да работите по тази тема, като разчитаме на това, когато и каквото може, да бъде съобщено, ние да си го получим от страна на вашето ведомство, както и става досега.

Със сигурност ще го получите, както и винаги досега сте го получавали.

Да. Преди да поговорим за посланиците с досиета, да ви питам нещо, така, малко по-актуално с вчерашна дата. Вчера стана ясно, че до Брюксел вече е стигнала информация за прословутия скандал с подслушването у нас. Разбира се, с уговорката, че става въпрос за вътрешен проблем, но все пак какво ще обясняваме на Европа? Те питат тук имало ли е одобрение от съдия за тези разговори да бъдат записани. На тях какво трябва да им кажем?

Вижте, това не е нещо, което може да остане скрито от когото и да било, и е абсолютно коректно при, така, размерите на шума, който се вдигна в България по тази тема, Европейската комисия поиска информация за, какви мерки са предприети и какви мерки се предприемат, за да се установи доколко тези информации са валидни, дали са правени регламентирано, нерегламентирано, дали са от някакви частни фирми и по какъв начин, въобще фалшиви ли са, не са ли, всичко това да се потвърди. И ние тази заявка сме я препратили към прокуратурата, която в момента работи по случая и би трябвало да подготви и за Европейската комисия информация, но най-важното, което е, всъщност прокуратурата да установи кой седи зад всички тези скандали. Това е първата задача. Оттам вече да се информират и партньорите ни, и т.н., защото, така, общото впечатление, което остава и у мен, и у много хора, които се занимават с външнополитическата проблематика, е, че това е, как да кажа, така, предсмъртното ухапване на коня, ако искате. Заради това са... това е една реакция на сили в обществото, които се противят целенасочено и от години наред срещу реформата в България, срещу подредбата на съдебната система, срещу това да има ясни правила, които да спазват, и виждат, че с всеки изминат ден тяхното време изтича, дори и със, каквото и да говорим, когато и да влезем в Шенген, влизането в Шенген на България означава в крайна сметка приключване на свободата за престъпниците, ако искате така да го наречем, и увеличаването на свободата за хората, които искат да се развиват нормално. А с реформите, които се предприемат от Народното събрание в момента по линия на по-голямата прозрачност на плащанията, изземането на незаконното имущество, много, много други проекти, които са подготвени в Народното събрание за реформи, прекъсването на връзки, на обвързаности в миналото, ако искате дори, всичко това заплашва тези хора, които традиционно искат да седят в сянка и да контролират нещата в България. Така че това е моят анализ на ситуацията, но нека да оставим прокуратурата да си свърши работата и съответно да информира както Европейската комисия, разбира се, но по-важно е да застане пред българското общество и да каже какъв е нейният анализ на случилото се.

Само прокуратурата ли ще изпраща информация на Брюксел? ДАНС...

На този етап би трябвало от прокуратурата да излезе информацията, като приключи проверката. Рразбира се, впоследствие тя трябва да, ако има основания, да стигне до съд, много важно е... Нека да изчакаме това да мине...

Не, питах дали ДАНС не е от институциите, които се очаква да дадат също някакво становище или информация на Брюксел. Но стана ясно, че засега тази информация се чака от прокуратурата. Като, така...

Вижте, значи, информация всеки може да дава, нали, в едно свободно общество всеки пише и във вестниците информациите, които има, но...

Да, Брюксел чете всичко, да.

Но институцията, която трябва да се произнесе за това дали, приключвайки една проверка, дали има основания да се търси отговорност от определени хора и т.н., това е българската прокуратура.

На Запад обаче тези дни, така, съвпадна всичко и с нашия дебат за Шенген. Тук се писа, че скандалът "Танов гейт" е доказал правотата тъкмо на страни като Германия, Франция и Холандия, които поискаха отлагане на нашето присъединяване към Шенген. Спори се кои критерии и аргументи тежат повече - техническите или политическите, особено след този скандал пък.

Пак ви казвам, аз съм убеден, че тези, които предизвикаха този скандал и всички тези скандали, особено вчера, в деня на дебата в парламента по присъединяването на България към Шенген, имат именно това за цел, да отклонят страната. Но просто те трябва да си дават сметка, че те не правят лошо на правителството, на премиера, на определени министри. Не става въпрос за това. Те правят лошо на цялата държава. Ако те искат да си носят отговорността за това, това значи, че те са най-безотговорните в историята на България фигури, които могат да бъдат идентифицирани. Сега, по отношение на присъединяването ни към Шенген, нека да го разделим на две. Първото е техническата страна на нещата. До март месец ние ще бъдем готови с всичко, което се изисква от нас. Пак повтарям, за забавянето, което имахме в подготовката на техническите, изпълнението на техническите критерии, до голяма степен се дължи на забавяне, което наследихме от предходното управление. Разбира се, не казвам, че те нищо не са направили, те са направили част от своя път, но можеше много повече да
направят, ако бяха поставили нещата приоритетно. Сега ние се опитваме да ги ускорим и мисля, че доста успешно се справяме. Който иска, може да погледне, предполагам, че колегите вече са я качили на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи, презентацията, която министър Цветанов вчера направи, където ясно се виждат и оценките, и механизмите, и средствата, които са оползотворени, и т.н. До март ние ще сме готови с това. След март това, което ни предстои, е много ясен и важен за страната, категоричен напредък по отношение на реформата на съдебната система и всички въпроси, свързани с правосъдие и вътрешни работи. Това не е пряко свързано с Шенген. Това не го пише в буквите на шенгенските изисквания. Но това е част от контекста...

То ще влезе в политическата ни оценка, да.

Това е част от контекста и ние бихме били наивни да си казваме, че не е. Защото, ако ние решим всички тези въпроси, ние ги решаваме не само заради Брюксел или заради критериите на Европейския съюз, ние ги решаваме заради нас самите, защото България просто най-накрая това трябва да го приключи. Ако до март ние сме готови с техническите изисквания, успеем да постигнем това, което сме си поставили като, за цел до лятото на тази година и след... и можем да осигурим присъединяването на страната ни към шенгенското пространство до края на 2011 г. Но за да може всичко това да се случи, трябва да има и съгласие между политическите сили, приоритетите в Народното събрание да се подредят по начин, който отговаря на тези задачи, които стоят пред нас, публичното ни говорене, работата на министерствата и т.н., на всички институции, на съд, на прокуратура, на всички, да бъдат насочени в тази посока. И именно затова, предполагам, вие разбирате колко важни моменти са, е периодът от началото на тази година до лятото на тази година именно по този ни път. Затова е и тази съпротива. Затова е и целият този, така, неистов писък, който в момента надават различни сили в обществото.

Има ли опасност, да ви питам, изразено беше опасение вчера от трибуната на Народното събрание, да не влезем в Шенген не само в рамките на унгарското, но и на следващото председателство, сиреч до края на годината това да не се случи? Доколко реална е една такава опасност, накратко?

Аз мисля, че е реално ние да си свършим работата до лятото, да може да се вземе решението, защото от вземането на решението за присъединяване към Шенген тъй или иначе има технологични срокове. То не става, днес някой в Брюксел решава и от утре всичко започва. Има технологичен срок по отношение на сухопътни граници, по отношение на въздушни граници, морски граници и т.н. Това ще се случи. За мен това, което обаче е по-важно, е ние като страна да си дадем сметка, че просто не може повече да живеем в тези неясноти, които са наследени от миналото. Това трябва да го изчистим. Влизането в Шенген, подредбата на... темата въобще правосъдие и вътрешен ред в страната ни, съдебната реформа, отговорността, която се носи, всичко това са неща, които трябва да си свършим заради самите себе си. И Шенген е част от стимулите, ако искате, които ни помагат да вървим по този път. Но никой не се заблуждава в България, че влизането на страната ни в Шенген ще има дългосрочни последствия за всички, за нас самите и за Европейския съюз. Все пак ние ще поемем
охраната на външната граница на Европейския съюз, тъй като... ключовете за Париж и Берлин ще бъдат в нашите ръце. Това означава, че трябва да сме способни...

Да сме си свършили работата.

...много добре да пазим тази външна граница, заради нас самите, защото натискът от, емиграционният натиск към страната ни ще се увеличи, и да я пазим, разбира се, заради нашите партньори в Европейския съюз. Така че работата ни ще бъде... влизането в Шенген слага една, така, допълнителна отговорност на държавата, с която тя трябва дългосрочно да се справи. Това не е нещо, което трябва да го постигнем и после да легнем да си почиваме и нищо да не правим.

За да се справим, трябва обаче да свършим много работа. Сменям рязко темата...

Така е.

...за да преминем на казуса с посланиците. Депутатите ви подкрепиха със своята декларация в петък. Призивът е ясен - за оттегляне на сътрудниците на бившата Държавна сигурност. Да очертаем вашите следващи стъпки. В понеделник бяхте казал, че ще се издаде заповед да започне тази процедура по подбор на кандидати на местата на тези, които ще бъдат освободени. Но всичко това се прави, защото е обсъдено вече с президента като конкретни стъпки, или без да се е случвал подобен разговор?

Вижте, волята на Народното събрание е ясна и категорична, и приета със съкрушително мнозинство от, мисля, че над 150 народни представители. Така че волята на българския народ, на Народното събрание е ясна и категорична. Оттук нататък, който смята, че е по-голям от българския народ, нека да не се съобрази с волята на Народното събрание. Аз няма да бъда този човек. Смятам, че всички трябва много внимателно да прочетат решението, което беше прието с едно мнозинство, което категорично показва, че и България, както и всички останали страни от Централна и Източна Европа, е готова да скъса с тази страница в миналото и да вървим напред. Какво означава да вървим напред? Първо, аз следващата седмица ще обявя конкурсите за консулите, генералните консули. Ще бъдат въведени изисквания за проверка за принадлежност към Държавна сигурност на всички кандидати. Между другото такива изисквания вече влизат и в МВР, виждаме, че влизат и в изискванията на някои частни организации през последните дни. Явно това вече е...

Не е нещо ново.

...тенденция, която ще върви категорично в българското общество и няма нужда да се поставя под въпрос. Второ, ще започна процедурата за подбор на кандидати, които да предложа на президента да заместят всички тези посланици, които са визирани в решението на Народното събрание и към които Народното събрание също се обръща с призив да се оттеглят, за да не създават проблем на държавата. Ще подготвя списъците с предложения, мотивирани. Това се надявам да стане в рамките на следващите няколко седмици, може би края на януари, началото на февруари, и ще разчитам, че президентът ще приеме разумно тези предложения, ще се отнесе с тях отговорно и ще се съобрази с решението на Народното, и с декларацията на Народното събрание, с волята, която парламентът е изразил. Също така междувременно започваме и процедурата по промяна на Закона за дипломатическата служба, където има да се направят серия от подобрения на закона, които не е задължително да са свързани с темата Държавна сигурност. Напротив, те ще бъдат в по-голямата част свързани с това да се отвори дипломатическата служба, да се позволи на хора с качества да влизат на различни нива и да, тя да е съобразена с изискванията на това, което имаме в европейската дипломатическа служба и т.н. Така че животът продължава, аз бърза работа нямам оттук нататък, внимателно ще си подготвя нещата. Който смята, че може да върви срещу волята на суверена в една парламентарна република, Народното събрание, пак повтарям, решението е прието със съкрушително мнозинство, да си, да носи отговорността за действията си. Но правителството не може да не се съобрази с това, което парламентът иска.

От това, което казахте, разбирам, че до момента разговор с президента не е воден, а по-скоро...

Не, не е имало разговор с президента, защото... и няма да водя такъв разговор с президента до момента, до който нямам комплектовани предложения.

Всичките...

Пак ще повторя какъв е проблемът. Когато тези данни излязоха, когато излезе анализът на комисията, тук не става въпрос за индивидуалните качества на един или на друг човек. Ако някой е искал да води разговор за индивидуалните качества на хората, този разговор трябваше да бъде проведен 1990 г., а не 2011 г. да се събуждаме сутринта и да разбираме, първо, че 50 процента от хората, които са ни представлявали през последните 20 години, са били свързани с Държавна сигурност, между другото правя една леко уточнение, да добавя, че в инструкциите и ръководствата на Държавна сигурност, които има в архива на комисията, ясно е записано, че посланиците на Народна република България не могат да бъдат вербовани за агенти, това е било едно време. Тоест, така, първо, 5% са били свързани с Държавна сигурност, второ, тенденцията не е логична, тя нараства. Те са били 30 по време на мандата на предходния президент, между 2001 и 2011 г. те минават 50-60%.

Да, да, това са данни, които се използваха в дебата.

И трето, това, което е най, най-неприятно, това са обвързаностите, кой кого е вербувал и после кой какви услуги на кого е правил явно, нали. Това са трите неща, които системно през тези 20 години са подкопавали авторитета на България.

Разбирам, че ще...

Докато аз съм министър, това ще спре, това ще свърши и това няма да продължи оттук нататък. Има ясна воля на Народното събрание, има ясна воля на правителството, общественото мнение се е произнесло. Дайте да си свършим работата.

Разбрах, че ще окомплектовате всички предложения за нови имена...

Да.

...които да застанат на тези посланически постове, които ще бъдат овакантени, и едва тогава ще отидете с този списък при държавния глава.

Да.

Коректно съм ви разбрала.

Да.

А какво се прави, ако президентът все пак откаже за някой от посланиците да даде съгласие за освобождаването му? Те ще бъдат връщани във външно за дълги консултации? Беше писано някъде даже, че и средствата ще им бъдат спрени, ако се наложи, така, като санкция, ако... Как може да реагирате...

Вижте, въпросът не е, за да се санкционира един или друг тук. Въпросът е ние като държава имаме ли ясни приоритети, може ли да спазваме това, което декларираме като политическа воля, да го извеждаме до края, или не можем. Аз смятам, че можем. Всеки си е изразил волята в случая. Българският народ е гласувал на последните избори. Ясно е заявил волята си каква политика иска да се следва в България. Тази политика се следва. ГЕРБ от самото начало, когато, още на изборите за Европейски парламент, когато бяха първите избори, които ГЕРБ прави, правеше проверки за принадлежност на кандидатите си към Държавна сигурност и т.н. Това е по ясна политика на, която се преследва в България. Така че дайте да не влизаме в някакви разговори, ами, той, ако не направи, ще му спрете ли командировката, ще му приберете ли дневните...

Валутата.

Това е цигански подход, съжалявам, че така казвам. Това е нещо, от което аз бягам. Това, което аз искам, е ясно спазване на решенията, които са взети дотук. Не мога да си представя ситуацията, в която, не искам да си представям ситуацията, в която президентът на парламентарна Република България няма да се съобрази с волята на две трети от народните представители, заявена ясно и категорично от Народното събрание. Не мога да си го представя това, не искам да си го представям. Това би означавало, че целият дебат, който водим за конституция и за, и т.н., е бил абсолютно безсмислен и излишен през последната година. Волята на българския парламент е ясна и категорична.

И съвсем...

Президентът да отзове посланиците и те да си подадат оставките. Това е желанието на българския парламент. По-висш орган в България от парламента няма.

И съвсем на финала да попитам пък има ли някакви минимални шансове този списък с новите имена на посланиците да бъде, така, консултиран предварително пък с държавния глава, или пък в диалог да бъдат посочени тези имена?

Естествено, че всичко ще бъде направено в диалог, в рамките на това кой какви правомощия има.

Разбрах ви.

В рамките на тези правомощия ще бъде диалогът. Но диалогът, който през годините е текъл - ще се съглася да назнача Иван, ако ти приемеш да назначиш Петкан...

Няма да върви.

...това, с това се приключи.