Емел Етем: Изтеглихме от преспите над 1180 автомобила
Емел Етем: Изтеглихме от преспите над 1180 автомобила / netinfo
Министърът на държавната политика при бедствията и авариите Емел Етем, гост на "Денят" на Дарик радио.

Последно колко са бедстващите общини в страната?

В момента бедствено положение има обявено в областите Русе и Добрич, очакваме утре след заседания на кризисните щабове съответно да получим нова информация дали ще бъде отменено, или продължено бедственото положение. Във всички други останали общини и области в страната няма бедствено положение, отменено е и животът се нормализира постепенно.

А закъсали хора по хижите?

Не, вече нямаме, слава богу, поне дотук нямаме информация за закъсали хора по хижите.

Предполагам, че и по пътищата вече нещата някак се разледениха, така че и там няма закъсали българи.

Надяваме се, да, и по пътищата да няма повече предизвикателства, но все пак да не забравяме, че е зима и обстановката е зимна, и винаги трябва да имаме едно наум.

Министър Етем, оказахте се може би най-издирваният политик по време на снежното бедствие, което ни връхлетя в първата седмица от 2008 г. Защо държавата наистина се оказа под такава снежна блокада? Наистина природата ли беше твърде сурова към нас, или институциите бяха твърде слаби и не работеха координирано?

Аз мисля, че по-скоро природата отново ни постави, така, в една ситуация, в която да трябва много екстремно да се действа, и не можаха да реагират някои от силите на различни регионални структури, които трябваше да осигурят проходимостта на пътищата. Какви са причините? Разбира се, през тези дни всички ние слушаме, четем, гледаме. Надявам се ръководителите на тези институции, нали, докрай да направят своя анализ, но все пак да не забравяме, че в рамките само на три дена имаше, така, тежка обстановка в някои само от участъците на пътищата, а не в цялата страна.

Бих казала, че координацията между институциите е добра, показва още веднъж, че новоприетият закон, който е само на една година, функционира, но е редно ние да се подготвяме за такъв тип предизвикателства малко по-рано и по-навреме. Ще си позволя да ви припомня няколко факта. Още на 7 ноември аз съм издала указания, които са изпратени до всички министерства и ведомства, до всички области и общини, с които ги приканвам да се подготвят много добре за усложнената зимна обстановка за сезон 2007-2008, като всяка от институциите има различни функции и задължения, в които аз сега не искам да навляза.

Тези указания са част от превантивните мерки, които са едно от задълженията на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, да издаваме указания, да издаваме предписания, да припомняме на различните институции за критични точки и пунктове, за да могат те да вземат своевременни мерки.

Оказа се, че част от структурите не са обърнали сериозно внимание явно на тези инструкции и указания, които са издадени, защото впоследствие чухме, че има фирми, които са нямали необходимата техника, пък не са предвидили, нали, навреме да излязат да почистят. Ето затова са тези предписания и указания.

Само да уточним - като казвате част от структурите, имате предвид част от кметствата, защото, общо взето, бедствено и притеснително положение беше от Софийска община до Добрич например. За кметовете говорите в момента, нали така?

Не, не само за кметовете. Още едно пояснение, ако позволите, г-жо Марчева. Пътищата в страната се управляват от фонд "Републиканска пътна мрежа", магистралите и централните, първокласните. И в същото време общинските пък, кметовете отговарят за тези, които се намират на територията, нали, на общината, общинските пътища.

Министър Асен Гагаузов, така, се разкая, като призна, че наистина може би неговото министерство не е реагирало навреме в усложнена зимна обстановка. Дори от новините на "Дарик" радио всички разбраха, че ще има дори наказани директори на областни дирекции от фонд "Републиканска пътна инфраструктура", които не са си свършили работата.

Да, и на мен така ми докладваха. Разбира се, аз още веднъж искам да се върна към тези указания, защото това е една от основните ни функции на министерството, както ви подчертах - да предупреждаваме за предстоящи събития, да подготвяме страната и ведомствата, за да защитим населението. Именно областните управители са изпратили обратна информация и справка, че след проведените съвещания с всички регионални звена на различните ведомства и министерства, и направената координация между тях, докладват, че са готови за посрещане на зимните условия. И аз затова още веднъж апелирам ръководителите, които не са си направили този анализ, а приветствам министър Гагаузов, че вече са направили оценка за ситуацията в някои от тези критични области, са предприели мерки, но наистина не бива да подценяваме такъв род указания и предписания. Както виждате, една по-люта зима, каквато в момента ние виждаме и наблюдаваме, няма да ни прости на никого, без значение дали е всенароден любимец, или не толкова.

Добре, оценката на работата на ръководеното от вас министерство каква е? Казахме вече за министър Гагаузов, той си направи самооценка. Казахме и няколко думи за кметовете. Вашата самооценка каква е?

Да, ако позволите, г-жо Марчева, освен указания, предписания, свързани с превенцията и изграждане на национални системи, Министерството на държавната политика при бедствия и аварии има още една много важна функция и тя е при възникване на събитие да реагира много спешно със своите отряди, силите на "Гражданска защита", за да спасява хората. Това е основна наша функция и задължение. И аз бих казала, че в тези няколко дни, през които доста проблеми наблюдавахме в някои от областите, силите на Министерството на държавната политика в лицето на нашите регионални дирекции на "Гражданска защита" бяха много добре подготвени и се справиха с доста сложната обстановка. Ще ми позволите ли с няколко цифри само да илюстрирам това, което казвам?

Да, слушам ви.

От нашите дирекции, за всички тези, за които говорим преди малко, са извлечени над 1180 автомобила. Оказана е помощ на 70 граждани, които се нуждаят от хемодиализа, на 25 други болни, 22 родилки, 47 граждани, които имат нужда от спешна медицинска помощ. Доставени са медикаменти, лекарства, кръвна плазма, транспортирани са медицински екипи за оказване на бърза помощ на хората в 26 населени места, осигурени са продукти от първа необходимост на 4440 човека, спасени са 2410 човека от 520 автомобили и автобуси, 40 човека от влак. Проведени са спасителни операции за извеждане на хора, които са. . . граждани, които са блокирани в хижи и във фургони, както знаете, над 560 човека. Оказана е помощ също и на други институции, като електроснабдяване, ВиК, също така и при разнасяне и при доставяне на хранителни продукти, минерална вода и пакети с храна на хора в закъсали автомобили. Отстранени са от платната паднали дървета след силна буря или съответно автомобили, които препречват. Така че не малко работа свършиха за тези няколко дни представителите на министерството, дори с, така, да отворя една скоба, с непълна окомплектовка. Ако позволите, не във всички областни центрове, както знаете, нямаме отряди все още изградени. Дотук имаме само в 23, в 5 предстои в рамките на 2008 г. да изградим отряди. Единият от тях е Ямбол. Ямбол например нямаха отряд, а имаха много сериозно предизвикателство. Сливен имаха отряд, който първият работен ден им беше 1 януари, така да се каже, защото те са назначени съвсем скоро преди Нова година, преминаха курс на обучение в нашия национален център за обучение в Монтана и това им беше и бойното кръщене. Те се справиха много добре. На помощ на Ямбол и на Сливен се притече отрядът в Бургас.

"Гражданска защита" на места свърши добре работата си и предполагам, че вие ще се съгласите с мен, че и една от функциите на ръководеното от вас министерство е и координация на действията при бедствие. Между другото обиди ли ви оценката на президента Георги Първанов, който каза, че е необходима повече, по-добра координация в работата на изпълнителната власт по време на кризи?

Ще ми позволите ли, г-жо Марчева, да ви коригирам, защото казахте, че едно от задълженията ни е и координация. Само в определени от Закона за защита при бедствия случаи сме задължени да правим координация. Искам да използвам вашия ефир и да направя едно уточнение. Тези дни от медиите разбирам, че има една неяснота. Министерството на държавната политика при бедствия и аварии не отговаря за всички бедствия, които възникват на територията на страната, били те пожари, наводнения, нали, земетресения, снеговалежи, птичи грип, пандемия или каквото и да е друго.

А за кои бедствия отговаря?

Бедствията имат различен характер и ние според закона имаме разписани ясни и точни функции. Или още нещо за пояснение - министерството не оглавява кризисните щабове, а кметовете, в чиито територии се развива събитието, или ако обхваща по-голяма част и е област - областните управители оглавяват кризисните щабове. Министерството не е координатор в такъв момент. Кметът и областният управител координират различните институции на територията на района, за който отговарят. И за доказателство на това, което говоря, искам да ви кажа, че за последната една седмица от Нова година досега са сформирани 20 кризисни щаба в 20 области и 121 общински щаба са заседавали в 121 общини. Това значи, че не само там, където е обявено бедствено положение, но и в други места в страната ни е имало събития, които са се нуждаели от координация, и областните управители, и кметовете съответно са я направили, както законът повелява чрез кризисни щабове. Министърът не отговаря, на държавната политика при бедствия и аварии, за координацията по общини и по области.

А имаше ли нужда да бъде създаден един такъв кризисен щаб на ниво правителство. . .Да кажем, да, в него да влизате вие, министър Асен Гагаузов, министър Гайдарски, може би още някой от вашите колеги?

Също в законите на страната ни е разписано кога се обявява в национален мащаб, нали, кризисно положение, кога премиерът или посочен от него министър поема този национален щаб. Сега ситуацията не беше такава и не се е налагала. . . не се е налагало сформирането на национален кризисен щаб. Който се опитва по този начин да постави нещата, бъдете сигурни, че сигурно търси по-скоро някакъв политически ефект, а не толкова, нали, да подпомогне обществото при, така да се каже, развиването на опита в една такава бедствена ситуация.

Като заговорихте за политическия, така, елемент, от ДСБ и БЗНС-Народен съюз настояват за вашата оставка, защото не сте изпълнили своите законови задължения и не сте предприела абсолютно нищо. Вие съгласна ли сте с тази присъда?

Не мога да се съглася с такава оценка, но и това за мен говори за една абсолютна неграмотност и непознаване на законите и нормите, нормативните документи на Република България.

Ако искате само просто да изчистим политическия елемент, за да го загърбим. Тоест, не смятате тези искания за вашата оставка за основателни и нямате никакви намерения да си подадете оставката?

Не, не считам, че са основателни, защото преди малко ви казах, че с природната стихия просто мисля, че преминава всякаква етика да се прави политика. На всеки един може да му се струпа, нали, бедствието и проблемът на главата, но в случая не става дума за несправяне със ситуацията. Кажете ми един случай или те да посочат един случай, в който силите, които аз ръководя, министерството, което аз оглавявам, да не се е справило с поставената задача. . . .

Може би събитията ще ни опровергаят, защото, доколкото аз разбирам, опозицията подготвя вот на недоверие към кабинета за несправяне със снежната ситуация.

Сигурно. Могат по същия начин, нали, да отправят въпроса и в Румъния, нали, Америка, Европа, също има, нали, такава ситуация.

Но ако позволите аз да споделя нещо с вас. Изключително важно е, пак за пореден път се повтарям, съпричастността на всички български граждани в една такава ситуация. Срещу природата всеки един е много малък, дори големият политик може да се окаже абсолютно безпомощен, да не говорим за обикновения човек. Затова е много важно да знаем правилата на оцеляване, госпожо Марчева, както при наводнение, при земетресение, така и в снежна виелица. Аз усещам едно подценяване от страна на медиите на тази тема и затова ви моля за съдействие. Моля ви, когато ние издаваме предписания и указания, нали, те наистина да стигат до българските граждани чрез вас, чрез медиите, за да могат те да бъдат подготвени при възникване на някакво събитие, защото в противен случай рискуваме да заплатим с човешки живот.

Добре е да подготвим обществото ни да участва в тези процеси, не да е наблюдател. Освен да спаси собствения си живот и на близкия си, той да може да подпомогне и тези сили, които имат задължения, нали, в лицето на различните ведомства и структури да вършат тази работа. Защото ако не сме солидарни един с друг, ако не се подпомагаме, не бихме могли да гарантираме, че ще има много добър и положителен край битката ни с природната стихия, както и през последната седмица го наблюдавахме. Редно е и ние да имаме някакви ангажименти и задължения в . . .

Министър Етем, моето лично впечатление е, по-скоро гражданско изразявам тук, а не толкова журналистическо, беше, че изминалата седмица ни доказа колко достойни българи има сред нас, как хората могат да бъдат обединени от едно подобно нещастие, как могат да си помагат един на друг, без да пестят нито сили, нито пари, нито енергия. По-скоро нещото, което ме озадачава, е, че може би хората, помагайки си един на друг, се питаха къде са институциите в цялата тази история. Защо не им помагат институциите, за които те плащат данъци и които са призвани все пак да им помогнат в една такава ситуация?

Аз не бих се съгласила, че такъв апокалипсис имаше миналата седмица, защото навсякъде стигнаха силите на държавата - къде по-късно, къде по-рано по независещи от тях причини. Нали разбирате, че горе в планината, в хижите при 2-3 метра преспи, няма как да се стигне за 2-3 часа. Направихме, положихме всякакви усилия. Знаете, че и с хеликоптер храна се предостави на хората. Но ако трябва и аз още един пример да дам. Случаите, в които хората подадоха грешна информация, излъгаха за пострадали хора със счупени ръце, челюсти и т.н., и в последствие се оказа, че не е така. А в този момент, докато силите на държавата се опитваха да стигнат много спешно до тях, за да дадат бърза помощ, на други места имаха нужда от тези сили и тази нужда беше реална. Нека тези случаи да не ги забравяме.

Искате да кажете, че е имало злоупотреба на хора, които . .

Разбира се, че има достойни българи в страната. Има хора, които бяха съпричастни, но имаше и такива, които не оцениха правилно обстановката и си позволиха да подведат институциите, които имат задължение да ги спасяват. Колко бяха тези случаи на подвеждане, ако щете дори и на злоупотреба със ситуацията?

Да, не бяха малко за съжаление. Някъде, нали, излъгаха, че има малки деца с тях, за да дойдат, нали, да бъдат спасени, а в същото време наистина имаше места, където имаше малки деца, до които трябваше да стигнат. Затова, нали, пак казвам, заедно с вас, медиите, трябва да водим една такава политика към солидарност, политика, в която всички ние да сме готови като доброволци да се включваме в такива дейности. За пример бих ви дала една Германия. В Германия имат много сериозна дисциплина, както и в Чехия между другото. И при тях, чешките граждани знаят при всяко събитие как да действат и. .. както имаме информация и от нашите представители в Чехия, след едни тежки събития, които са имали като наводнения, все по-добре се справят и по-бързо при възникване на дадени събития. Това е и моето желание - всички ние да сме готови. Разбира се, на първо място институциите имат задължение да си свършат своята работа, но и гражданите, ако ги подпомогнат, бихме могли много по-бързо да се спасим от каквато и да е трагедия или бедствие.

Добре. Сега, когато снеговете се разтопят, вероятно пък ни чакат наводнения. Какви мерки трябва да бъдат взети, за да не се наводним сега?

Да, разбира се, тогава пак ще се опитате да кажете:госпожо Етем, а защо не подчертавате, нали, отново за речни корита ще говорим. Но още веднъж искам да подчертая, и за речните корита Министерството на държавната политика при бедствия и аварии не отговаря. И предписанията, които са издадени, добре е да бъдат изпълнени от институциите, които имат отговорност за този тип дейности.

Освен речните корита, които са болна и вечна тема, на мен, честно казано, ми омръзна да си говорим с вас за речни корита, но така ни е било писано. . .

Все таки и на мен не ми е особено приятно да повтарям едни и същи неща през много кратък период от време.

Така. Това, което зависи обаче от ръководеното от вас министерство, за да не подгизнем пък сега под вода.

Не, не зависи от ръководеното от мен министерство. Ето, още едно незнание от ваша страна. Затова, нали, е добре, когато не познаваме нормативите и законите, да не правим заключения.

Не ви разбрах, в смисъл не разбрах критичната ви забележка. Какво не съм разбрала?

Функции, които вменявате, нали, че зависи от ръководеното от мен министерство.

Защо? В смисъл една от функциите ви е превенция, разбира се, на бедствията.

Речните корита и хидросъоръженията не са подопечни на Министерството. . .

Не, не, не, не говорим тук за речните корита. Казах, освен речните корита, които са задължения на кметовете, какво вашето министерство като превенция може да направи, така че след тези силни снегове да не ни споходят сега силни наводнения.

Това, което сме направили, не съм ви разбрала въпроса, извинявайте, това, което сме направили, сме подготвили указания отново до всички институции, защото не са само кметовете, които отговарят за речните корита, да ви коригирам, и други институции. Но това е друга тема, която отново няма да отваряме. До всички институции, които имат такива ангажименти и задължения, се пускат предписания и указания да вземат своевременни мерки преди топенето на снеговете, или това са Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие, Министерството на икономиката и енергетиката, Министерството на земеделието и продоволствието, областните управители в лицето на Министерството на държавната администрация и административна реформа и общините, и кметовете на територията, на които минава. Така че, както виждате, доста са институциите. Но тези дейности трябва да бъдат залегнати като оперативни задачи в плановете им, защото всяко ведомство и всяка община в национален мащаб според закона трябва да има план за действие при такава ситуация и съответно вътре да бъдат споменати и критичните зони, и мерките, с които, нали, да бъдат преодолени.

Добре. Ще ви помоля за много кратък отговор, така, той е един страничен въпрос ни мъчи тука от няколко дни. Как така закъсалите в Унгария български шофьори успяха да се свържат със спешния номер 112 в София, имате ли обяснение?

Ами по всяка вероятност някаква. .. така, линиите, някаква грешка или може би са набрали кода на България, след това на София и 112. Защото знаете, че 112 в момента функционира на територията на София. До края на 2008 г. трябва в цялата страна да изградим останалите центрове и да се включи този телефон, който в една такава ситуация също би бил изключително полезен.