Два са симптомите за излизане от тежките дни на кризата, смята Тотю Младенов
Два са симптомите за излизане от тежките дни на кризата, смята Тотю Младенов / снимка: Sofia Photo Agency

Министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов в интервю за предаването "Седмицата" по Дарик:

Вие смятате ли да се извинявате, както поиска президентът. Вчера казва на Симеон Дянков: вие трябва да се извините на много хора и на много социални общности, да се извините на тези безработни, които вече са десетки и стотици хиляди само в рамките на тези 7-8 месеца, да се извините на хората с увреждания, които държахте в напрежение месеци наред.. . Три от шест изречения на кого да се извинява са в социалната сфера.

Аз не искам да влизам в тази тема. Ние в Министерство на труда и социалната политика правим всичко възможно да си вършим работата с усвояването на средствата от европейския социален фонд, със социалния диалог, с деинституализацията на деца с увреждания и деца сираци, пазара на труда, квалификацията, подписване на едно двугодишно споразумение между правителството, работодателите и синдикатите, за да има социален мир, търсене на нови антикризисни мерки, за да подпомогнем бизнеса и хората в тази тежка ситуация.

А съгласен ли сте с тезата на президента, че финансовият министър ви е вързал ръцете, защото казва да се. . . той да се извини на колегите министри, защото на тях им е вързал ръцете? Има ли някакъв конфликт, който да е уловил президентът, за да казва това?

Вижте, кризата е доста жестока. Тя удари голяма част от бизнеса в България, а и хората. Това се отразява и на пазара на труда, и на доходите на хората, така че нека да се опитаме заедно да търсим решаването на проблемите, а не да търсим конфликтите.

Колко е безработицата до края на февруари? До края на януари беше 9.9.

Нивото на безработица е отражение на социално-икономическата картина в страната. През месец януари беше 9.9 процента, това беше най-големият пик, края на декември и началото на януари, на пазара на труда. За месец февруари нивото на безработица е 10.27 процента, т.е. покачването е по-плавно, не е толкова рязко.

И вие прогнозирахте 10.4 до края на първото тримесечие.

Очакванията за март са около 10.6 процента. За първото тримесечие средно очакванията на Агенцията по заетостта са за около 10.2 процента безработица и средно за 2010 г. 11.4, като през месеците може да има по-големи пикове и по-големи спадове. Но това, което прави впечатление, тъй като ние следим пазара на труда всяка седмица, вчера имах среща с регионалните служби по заетостта и с бюрата по труда, това, което прави впечатление е, че за първи път от 15 месеца насам, от декември 2008 г., от когато започна покачването на нивото на безработица в България, за първи път има спад за първите 5 дни на месец март с 280 човека по-малко безработни спрямо 28 февруари 2010 г.

280.

280 човека, които са по-малко безработните в бюрата по труда. Това е един симптом, който е много важен както за бизнеса, така и оттук нататък за политиката на пазара на труда.

Според синдикатите обаче не всички нови безработни са били регистрирани. Те правят сметка, че за една година по данни на статистиката заетите намалели с 230 хиляди, а регистрираните безработни били 120 хиляди, и така се получава бакалската сметка, че сто хиляди отиват в сивата икономика, или не е вярно?

Вижте, правото на всеки човек, който е останал без работа, е дали да се регистрира в бюрото по труда, да търси други алтернативи. Това е право на всеки човек, ние никого не спираме. Що се отнася да прогнози и анализи, вчера и в парламента имаше такъв въпрос към мен, аз бих призовал малко по-внимателно с цифрите да се борави. Аз мисля, че не е нужно в изключително тежката ситуация, в която се намира бизнесът, голяма част от него, и хората допълнително да ги плашим с някакви бомбастични цифри. Нека да се позоваваме на цифрите и на фактите такива, каквито са. Аз ви казах каква е тенденцията. За мен изключително важно е това, което става в първите дни на месец март. 280 човека безработни по-малко на бюрото по труда - това е един симптом, това не е преобръщане на пазара на труда, аз съм далеч от тази мисъл, но това е един симптом, който показва, че има леко стабилизиране на пазара на труда, което е много важно.

А колко са заявките за масови уволнения, в сравнение с други месеци нарастват ли? Това си е предупреждение, че предстои . . .

Заявките за масови уволнения февруари спрямо януари са паднали 3 пъти, 3 пъти по-малко. Ако са били до 3-4 хиляди. . .

Тоест симптомите станаха два за излизане от най-тежките дни на кризата.

Симптомите са два и аз съм много доволен от този факт.

Какво да правят хората при изчезнали работодатели? Този въпрос впрочем беше разискван и в парламента в отговор на въпрос към вас. 260 работещи в един шивашки цех, фирма "Марвел", се водят на трудов договор, обаче шефът им е изчезнал, няма кой да го прекрати, не могат да се регистрират като безработни, трябва да започват работа на втори трудов договор.

Това са много сериозни неща, сериозни пропуски в законодателството, не само в трудовото законодателство, но и в Търговския закон. Аз съм поръчал в Националния съвет за тристранно сътрудничество и в комисия по доходите да започнат да работят за промени в законодателството в тази посока, защото, когато един работодател чужд избяга и няма кой да оформи трудовите книжки на хората, те не могат да се запишат в бюрото по труда. Между другото за тези три случая аз съм предприел действия. Изпратихме чрез външно министерство, чрез посланика ни в Атина, чрез трудовото ни аташе в Атина. .. вече тези работодатели са получили призовките от Главна инспекция по труда. Очакваме ги да дойдат да приключат взаимоотношенията си с хората и да се разплатят. Освен това ми предстои много бърза и спешна визита в Гърция с министъра на труда и социалната политика на Гърция. Там има с него какво да говорим, включително и по тези въпроси, както и за социалния диалог, защото в крайна сметка и България, и Гърция сме страни членки на Европейския съюз и трябва да има солидарност.

Тоест вие ще искате и промяна в кодекса на труда, която да дава някаква възможност за служебно прекратяване на трудови договори.

Точно така, и в Търговския закон.

А вярно ли е, че жените са по-съкращавани. Антония Първанова е цитирана, че България била първа в Европа по съкратени жени през последното тримесечие на 2009-та - 86 процента от всички уволнявани са жени в България. Има ли такава. . .

Ние нямаме такава статистика. Аз ще попитам г-жа Първанова, ако има такава статистика, да ни я предостави. Аз обаче искам да кажа още нещо за пазара на труда, което е много важно. Мерките, които предприемаме от края на миналата година и в началото на тази година по отношение на усвояване на средствата от европейския социален фонд, са изключително важни. Искам да кажа, че, когато поех Министерството на труда и социалната политика, бяха усвоени само около 30 милиона лева по оперативната програма "Човешки ресурси", в момента тази цифра е около 98 милиона лева, само за седем месеца. Имаме допълнително около 40 милиона лева да плащаме авансови плащания, които са в нашия ресурс. Освен това искам да кажа, че вече имаме сключени договори за над 1 милиард лева по оперативната програма "Човешки ресурси". Това са много важни моменти, които са свързани с подпомагане на и без това ниския бюджет на Министерство на труда и социалната политика за активни мерки на пазара на труда, и е много важно да използваме в максимална степен средствата от европейския социален фонд за обучение и за квалификация на кадрите, за инвестиция в човешкия ресурс. За програмите "Адаптивност", да подпомагаме тези работници, които работят на половин работен ден, с допълнително обучение и квалификация, месечни стипендии от 176 лева на месец на тези лица. Програмата "Развитие", която е предназначена за дълготрайно безработни, за нея са предвидени 250 милиона лева, да бъдат обучени 65 хиляди дълготрайно безработни и след това да намерят работа 52 хиляди от тях в рамките до една година, като държавата ще плати минималната работна заплата плюс осигуровките върху тях, а работодателят се задължава да добави още толкова към това. Аз мисля, че това са мерките, да не кажа, че мярката "Аз мога", която е за допълнителна квалификация на работещи, вече имаме над 25 хиляди записали се по тази програма чрез ваучерната система. И програмата "Отново на работа", където вече се сключват договорите за 8500 човека, които ще подпомагат тези семейства и тези родители, които имат малки деца, да се гледат техните деца, а те спокойно да могат да осъществяват трудовите си ангажименти в предприятията. Това са мерките, като прибавим и това, че вече от 1 март са назначени 6200 лични асистенти за помощ на хора с увреждания, на деца с увреждания, това са мерките, които Министерство на труда и социалната политика използва в максимална степен, и резултатите са вече факт.

А ще има ли пари за още фирми, които да минават на половин работен ден, но на работниците им с помощта на държавата да плащат като за цял. Според съобщение от седмицата 1800 работници не можели да ползват тази възможност, въпреки че била поискана от фирмите, защото просто парите свършили.

Искам да се обърна към тях - три милиона лева, които бяха заделени в държавния бюджет за програмата "ПМС 44" за работещите на половин работен ден, държавата плаща 4 месеца половината от минималната работна заплата за тези работници. Въпреки че свършиха парите за тази мярка, програмата "Адаптивност", която е отворена и работодателите могат да кандидатстват, тя е за 42 хиляди работници, над 90 милиона лева. Аз съм изпратил писма до всички областни управители да свикат спешни областни съвети за тристранно сътрудничество и да запознаят бизнеса с тази възможност, защото това е една помощ.

Тоест пари има, но по друга програма трябва да се подаде просто фишът.

Точно така, трябва да се подаде фишът и аз се надявам, че ще има интерес към тази мярка, защото това е едно облекчение както за бизнеса, така и за хората. Там има 6-месечни стипендии, на месец по 176 лева на хората, плюс платено обучение и квалификация за тези четири часа, които те не работят във фирмата.

Как гледате на друга идея за намаляване на работното време, но не в рамките на един ден, а в рамките на работната седмица, като в Малта - да се работело 4 дни, до четвъртък, и както сполучливо пише "Стандарт" в едно заглавие, петък да стане събота?

Това е едно предложение на икономическия и социален съвет, в момента се обсъжда в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Аз мисля, че това не трябва да е задължително, а трябва да съществува като опция.

Тоест да се промени Кодексът на труда и да се позволи такова нещо.

Да. Бих посъветвал синдикатите и най-вече КНСБ да не прекаляват с тази мярка, която предлагат, защото тя може да се обърне в един момент срещу самите работници.

Обяснете за проблема с колективните трудови договори. Вестник "Пари" ви критикува през седмицата в заглавие под главата си, че използвате възможността, дадена в Кодекса на труда, и във ВиК сектора например одобрявате вие колективен трудов договор, който да важи за всички фирми, независимо че те не са се споразумели за такъв договор. Тезата е, че в криза това е още едно утежнение. А от ваша гледна точка?

Аз благодаря за този въпрос, тъй като включително и снощи чух някои коментари и в тази посока. . .

Да, в "Панорама" на министъра. . .

Искам да кажа следното нещо. Това е една нормална европейска практика. Браншовите колективни трудови договори, които са сключени между работодателите и синдикатите на територията на даден бранш, министърът на труда и социалната политика има такава законова възможност в Кодекса на труда да разпростира действията на този колективен трудов договор върху целия бранш. Ние това направихме във ВиК сектора и по този начин помогнахме допълнително на 15 процента от работещите, които не бяха обхванати от този колективен трудов договор, да го направят. Това е една консенсусна мярка, която взехме в края на миналата година правителството, синдикатите и работодателите, и тия антикризисни. . . тя е записана в антикризисната програма на правителството. Освен това какво целим с това разпростиране, което се прави за първи път от десет години? Целим три неща. Първо, борбата на бизнеса с нелоялната конкуренция, което е изключително важно. На второ място, по-голям обхват на хората, които ще се възползват от договора, който е сключен между работодатели и синдикати, не само за синдикални членове, а и за останалите работници и служители. И на трето място, борбата със сивата икономика. Това са изключително важни неща, които се прилагат в Европа много от отдавна и ние искаме да го правим и в България, и то. . .

Т.е. вие няма да спрете с ВиК сектора, кои други сектори според вас спешно се нуждаят от такъв регламент на колективен трудов договор?

Почти има готовност в минната индустрия, браншовата камара на мините със синдикатите на "Подкрепа" и на КНСБ в минната индустрия, както и в пивоварната индустрия. Аз това нещо се възползвам от тази възможност, дадена от Кодекса на труда, само тогава, когато има консенсус между трите страни. Т.е. между двете страни, между работодателите и между синдикатите. И не виждам нищо лошо в това, което правим. Напротив, тези, които я критикуват тази мярка, нека да видят какъв е европейският опит и ще видят, че това много отдавна се прави. . .

Говорите за съгласие между повечето работодатели и това, че има някои отделни, които не са съгласни, тогава се тръгва към налагането на такъв начин на действие.

Говорим, че когато браншовата структура на синдикатите и браншовата структура на работодателите са съгласни това нещо да стане. ..

Това, че някоя фирма не е съгласна. . .

Това, че някоя фирма не е съгласна, не означава, че ние трябва да я толерираме, примерно тези техни работници да получават по-ниски доходи и по този начин да правят дъмпинг на останалите лоялни работодатели към държавата и към хората.

Докога ще останат замразени заплатите и пенсиите?

Вижте, ако трябва да говорим сериозно по тая тема, още в края на миналата година ние се разбрахме със синдикатите и с работодателите в Националния съвет за тристранно сътрудничество, че искаме да изчакаме първото полугодие на 2010 г. да видим как ще бъде събираемостта на приходите в държавния бюджет и тогава да седнем на масата на преговорите и да търсим по-добри възможности за по-високи нива на работни заплати и на доходи от пенсии. Мисля, че е твърде рано, още са минали само два месеца от началото на тази година, предстоят силните месеци за приходите в държавния бюджет, март и април месец особено. Нека да мине първото полугодие и да видим каква е картината, и тогава можем конкретно да говорим.

Т.е. остава възможността да си се приложи швейцарското правило за увеличение на пенсиите от 1 юли?

Аз мисля, че вече в Националния осигурителния институт отиде един професионалист, който ще направи всичко възможно Националният осигурителен институт да заработи на пълни обороти, да предложат нови решения и да се стабилизира пенсионната система.

Защо се стигна от ваша гледна точка до тази промяна, има ли нещо друго извън личните причини, изтъкнати от досегашния управител Сотир Ушев да се оттегли?

Не, той дойде и каза, че това е негово лично решение, така че смятам, че трябва да се уважи това.

Очаква ли се и падане на пенсиите. .. на тавана на пенсиите?

Вижте, ние не сме спрели да работим и по промените в пенсионната система, защото това е изключително важно и необходимо. В крайна сметка 43 процента от държавния бюджет отиват за пенсии. 60 процента от разходите за пенсии се плащат от държавния бюджет, а не от приходите от осигурителни вноски, това са много обезпокоителни факти и във връзка и с демографската криза ние правим много спешни, много спешни сондажи и със социалните партньори в момента, както и с експерти в социалното осигуряване какво трябва да се стабилизира. Европейската практика е - трябва да имаме един стабилен първи стълб. В момента работим по изчистването на осигурителната система от всички неприсъщи за нея разходи, които се правят. Искаме да отделим изцяло социалното осигуряване от социалното подпомагане. Хората да знаят, че това, което внасят в осигурителната система, това ще получат след време, когато дойде време за тяхното пенсиониране. Това е изключително важно, за да се върне доверието.

Това значи да няма и тавани?

Това значи да няма тавани, да няма минимални осигурителни прагове, това е честната позиция спрямо лицата, които се осигуряват. И аз съм сигурен, че експертите в Националния осигурителен институт ще предложат в най-скоро време решение в тази посока.

Реалистично ли е минималните прагове да отпаднат от следващата година? Впрочем през седмицата Институтът за пазарна икономика остро критикува наличието на такива прагове, включително и за хората, които се самоосигуряват и които сега плащат върху по-голяма база осигурителна. . .

Ако има стабилизиране на пазара на труда до края на тази година, което аз съм сигурен, че ще е факт, мисля, че може да се работи в тази посока.

От 2011 да няма минимални осигурителни прагове. . .

Да, мисля, че. . .

. . . но и всеки да е готов да получи такава пенсия, за каквато си е плащал.

В крайна сметка не можем да наказваме тези работодатели, които плащат съвестно осигуровките върху реалните заплати на своите работници за сметка на други хора, които не го правят. В крайна сметка, когато хората се пенсионират, искат да имат високи пенсии. За да имат високи пенсии, те трябва да имат своя принос, както техният, така и на работодателите в осигурителната система. Това е честната позиция.

Като говорим за замразяване на доходи, каква е истината за заплатите на властта - вдигнати ли са, не са ли вдигнати? Трябва ли да се променят правилата, така че да има някаква солидарност в обществото от първия до последния?

Вижте, аз за заплатите искам да кажа нещо, което е много важно. Оттук нататък е много важно да се знае, че хората могат да получават по-високи заплати, когато имат една висока квалификация за работата, която работят, и работят в една конкурентоспособна фирма. Това е изключително важно. И затова чрез Европейския социален фонд ние правим всичко възможно, за да стимулираме хората в непрекъснатото обучаване, квалифициране и преквалифициране, в мобилността. Когато е изгубил работата си, да търси варианти да се включи наново в друг вид работа, която той си избере. Да се квалифицира, да се обучава непрекъснато на своето работно място. Това е изключително важно. Защото това е европейската практика. Общо за страната средната работна заплата за миналата година е нараснала номинално с 8.5 процента, а в реално изражение с 5.6 процента. За обществения сектор ръстът е с 9.3 процента, в реално изражение 6.3 процента. . .

Това значи от 37 лева.

Да, защото общо за страната. . .

Тридесет и седем лева и понеже правилото при депутатите било по три, си се получава законно увеличение от 111 лева. Трябва ли да се сменя това правило, или трябва да продължи да. . . защо правила, които работят години, да се сменят сега?

Депутатите и министрите би трябвало да са по общия режим, както всички останали работници и служители, не трябва да се прави разлика. Аз искам да кажа, че в някои сектори заради кризата се забелязва лек спад на доходите през последните няколко месеца и се надявам, че все повече експортно ориентираните предприятия във връзка с това, че условията за бизнес в Европа се подобряват, ще дадат възможност хората да започнат да си възвръщат старите нива на доходите.

Друга тема - социалните помощи. Расте ли броят на тези, които ги получават?

За съжаление да, тъй като натискът върху пазара на труда изкара и повече хора извън системата и те отидоха да се регистрират в социалното подпомагане. Предприемаме всички необходими мерки. Осигурени са средства за това. Естествено е да изпитваме затруднения в първите месеци на тази година, но засега не сме имали проблеми с това.

"Сега" пише за криза в детските и социалните помощи и с прогноза, че ще става все по-тежка. Според вестника министерството не успява да покрие дължимите месечни плащания. Това е защото са били планирано по-малко от нужните или заради това, което казвате, че се появяват повече хора спрямо планираното, които търсят такива помощи?

И двете. Но аз искам да кажа следното нещо - въпреки че бюджетът на Министерство на труда и социалната политика, както и останалите бюджети на останалите министерства са по-малки за 2010 година спрямо миналата година заради кризата, аз мисля, че на полугодието там, където има недостиг, той ще бъде компенсиран, за да може ние да осигурим на крайно нуждаещите се това, което им се полага по закон. И аз съм сигурен, че това ще стане.

На полугодието. .. това означава, че прогнозирате до юни да продължава да има забавяния и хора, които. . .

Не, няма да има. .. Вижте, това, че са забавени социални помощи с един ден, аз не смятам, че това. .. оттук може да се тълкува, че ние нямаме пари.

Тоест няма такъв мащаб на големи закъснения за много хора.

Няма такъв мащаб за такива закъснения. В крайна сметка помощите се получават до 30-то число на месеца. Миналия месец имахме лек проблем, тъй като месецът беше доста къс - 25 февруари беше последният работен ден. И това, което не успяхме да изчистим през февруари, го изчистихме веднага на 1 март. Това е истината. Но аз пак казвам, в тази посока хората трябва да бъдат спокойни, това, което им се полага по закон, ще им бъде платено.

Какво ще стане с безплатните кухни? Вие използвахте пари от програмата за почивките на възрастни хора, за да отворите кухни. За тази година има ли пари? Колко са тези кухни?

Вижте, в края на миналата година ние направихме един анализ на всички мерки на Министерство на труда и социалната политика и една неефективна мярка и бих казал глупава, която се харчеха пари да се пращат определен брой пенсионери, примерно 4 или 5 хиляди пенсионери на море, а останалите 2 милиона да си стоят вкъщи и да не ползват тази придобивка, ние я спряхме тази програма. Спестихме около милион 870 хиляди лева и с тях разкрихме 140 социални трапезарии в цялата страна от 1 декември, които действат до 31 март тази година. Аз мисля, че по този начин осигурихме един топъл обяд на над 11 хиляди и 200 човека в цялата страна.

А през април и от април нататък. . .

Именно от тази гледна точка. . .

. . . кой ще осигурява обяда?

. . . поради липсата на достатъчно средства ние започваме една кампания. Искаме да използваме и представителите на медиите за това. Обърнахме се официално към Националното сдружение на общините, към бизнеса, към Българската православна църква - нека да бъдем солидарни в този момент на криза, нека тези най-уязвими групи от българското общество да направим всичко възможно да бъдат подпомогнати. Нека тези социални трапезарии да продължат да работят и след 31 март.

Тоест вие разчитате фирми, църквата, неправителствени организации да поемат безплатните кухни.

Аз мисля, че трябва да бъдем хора и трябва да бъдем солидарни. И затова аз искам да отправя още веднъж един апел към тези хора, които имат възможност да направят това - нека чрез телефоните на фонд "Социално подпомагане" - 81-19-681 или 980-88-54, който има желание нека се обърне към тези телефони, ще бъдат насочени към тези социални трапезарии, които са разкрити, да се обърнат към кметовете, към тях, за да може който с каквото може да помогне. Повярвайте ми, ние сме длъжни да направим всичко възможно тези трапезарии да продължат да работят, защото аз обиколих почти цялата страна, включително и социалните трапезарии, хората са изключително доволни и желаят това да се продължи.

Добре, вие ще направим по Дарик клип с тези телефони. . .

Да, за което ви благодаря.

. . . за да могат наистина повече хора да се ангажират с тези кухни. Друга голяма тема от седмицата и не само от тази са децата. Как си обяснявате неспособността на органите, отговорни за децата, да предотвратяват тежки инциденти, побоища, даже в Червен бряг този Върбан уби едното си дете и рани тежко другото, преди да се самоубие, а служителите в социалната служба, "Социално подпомагане", казват, че не са успели да видят индикации, които да вещаят такава драма.

Аз благодаря за този въпрос. Темата е доста обширна. Искам да кажа, че в Република България има девет институции, които отговарят за тези въпроси - Министерство на правосъдието, Министерство на вътрешните работи, Министерство на труда и социалната политика, Министерство на образованието, Министерство на здравеопазването, Агенцията по социално подпомагане, Агенцията за закрила на детето и най-вече кметовете на общините в Република България. За това, което става напоследък, аз съм изпратил едно писмо и искам да направя една среща с всички тези институции през следващата седмица, за да може да видим кой как си върши работата. Социалните работници. .. нека да не хвърляме всичко върху тях, нека да не очакваме нещо от тях, което те дори и да искат не могат да направят, защото на мен много ми се иска да се обърнем към обществото и към родителите най-вече - в каква среда живеят децата, как се грижат родителите за своите деца. Примерно аз бих задал следния въпрос - в момента голяма част от родителите знаят ли къде се намират техните деца в момента. Как упражняват контрол върху тях? Какви са семейните взаимоотношения? И когато един престъпник убива децата си, какво е посланието към обществото? Когато една гилдия живее с години по други закони, когато използва децата си за просия и за джебчийство, и това е начин на живот, какво трябва да се промени?

Гилдия?

Да, цяла гилдия се оказва, включително и този случай. Купува се жената, използва се за джебчийство в Европа, и това е практика, това е начин на живот. Тези хора имат много странна представа за живота и смъртта. А по отношение на това кой е виновен, аз искам да кажа следното нещо. Ние си правим нашите проверки, ако има нарушение от социалните работници, те ще си понесат своята отговорност. Институциите, останалите, същото трябва да направят. Но кой е виновен? Вижте, много отдавна Спасителят го е казал, и това фигурира в десетте божи заповеди - не убивай. Така че трябва да се обърнем към себе си, трябва да се обърнем към родителите, те да се обърнат към своите деца, да видим как живеем в къщи, в семейството, какви са взаимоотношенията. На мен много ми се иска на тази среща другата седмица да говорим по тези теми, включително и с кметовете.

Добре, трябва да свършваме. Очаквате ли социално напрежение, което да се изрази в стачки? Тази седмица два примера - държавният сектор в Португалия стачкува срещу замразяването на заплатите, стачка на финландските докери блокира Финландия. Смятате ли, че България следващите месеци е възможно да стигне дотук?

Г-н Вълчев, аз искам да ви уверя, че през последните седем-осем месеца правим невероятни усилия в подобряването на социалния диалог. Неслучайно по наша инициатива в момента се работи доста интензивно за сключването на една двугодишна програма с правителство, синдикати, и работодатели за нови антикризисни мерки и за сътрудничество. Обиколих цялата страна, възстановихме областните съвети за тристранно сътрудничество, отрасловите съвети за тристранно сътрудничество, националния съвет за тристранно сътрудничество. Много е важен отговорният диалог - държавата да поеме своите отговорности, синдикатите - своите, и работодателите - своите. В състояние на икономическа криза преди една седмица имаше визита на изпълнителния директор на Международната организация на труда, той каза - аз се възхищавам от това, което правите, и ние искаме да го използваме за модел, защото в икономическа криза най-правилният път е търсенето на диалога и поемането на конкретни ангажименти. Това искаме да направим и аз съм сигурен, че в рамките до три-четири седмици ние ще имаме подписан договор със синдикатите и с работодателите за една двугодишна програма за изпълнение за подобряване на социалния диалог и за поемане на конкретни ангажименти. На бизнеса в момента и на хората в страната не им е нужно някой да ги плаши, някой да ги тика да правят нещо, което няма да им подобри хала, в който живеят. Затова ние искаме да обединим усилията си и да бъдем максимално полезни на хората и на бизнеса.