В обществената поръчка за определяне на фирма, която да извършва предварителна обработка на смесените битови отпадъци на Враца интересите на общината са защитени, това се казва в отговор до Дарик изпратен от Община Враца. Поводът за питането бе повдигнатите в ОбС Враца въпроси около все още не пуснатата в експлоатация сепарираща инсталация и обявената за това обществена поръчка.
В писмото се обяснява, че законодателството задължава преди да бъдат депонирани битовите отпадъци от тях да се отделят тези компоненти, които могат да бъдат оползотворени - рециклирани или оползотворени чрез изгаряне. От 2011 г. са въведени и отчисления за депониране на отпадъците, с които се цели да се намали количеството на депонираните отпадъци и да се насърчи тяхното рециклиране и оползотворяване. Тези отчисления нарастват всяка година, като до 2020 г. те ще достигнат до 95 лв./тон депониран отпадък, което е много висока цена.
Новият Закон за управление на отпадъците позволява на общините да намалят на половина заплащаните отчисления или да се освободят изцяло ако изпълнят две условия. „С преработването на отпадъците на сепариращата инсталация смятаме да изпълниме първото условие – да постигнем целите за рециклиране и така да намалим отчисленията за депониране с 50 %. За 2014 г. размерът на отчисленията е 35 лв./т., за 2015 г. – 45 лв./т., за 2016 г. – 55 лв./т. и т.н. – за всяка следваща година ще се увеличава с по 10 лв., докато достигне 95 лв./т.
Прогнозната стойност на поръчката е 2 300 000 лв. без ДДС, за период от 5 години и за 22 000 т. отпадъци годишно. Максимално допустимата цена, с която участниците в обществената поръчка трябва да се съобразят, е до 25 лв./тон с вкл. ДДС, като тя ще важи за целия срок на договора – до края на 2018 г.
Също така в условията на поръчката заложихме изискването избраният изпълнител да отсортира и предава за оползотворяване минимум 20 % от общото количество отпадъци. Предвидени са и финансови санкции в случай, че това условие не се изпълни – цената, която ще заплащаме, ще бъде коригирана и намалена съобразно процента на неизпълнение“.
Приходи от оползотворените отпадъци обаче за Общината не се предвиждат, тъй като „предаването на отпадъци за рециклиране е свързано с транспортни и други разходи, които понякога могат да бъдат по-високи от стойността, на която рециклиращите предприятия ги изкупуват.“ За извършване на дейността са необходими допълнителни ресурси, с каквито Общината не разполага, се обяснява още в писмото. Като мотив от там изтъкват и „непостоянния пазар на рециклируеми отпадъци“ и липсата на гаранция за изкупуването на вторичните суровини на постоянна цена за по-дълъг период от време.
„Предпочитаме да се откажем от собствеността върху отпадъците, като по този начин се освобождаваме и от произтичащите от тази собственост финансови задължения. Естествено, очакванията ни са участниците в поръчката да предвидят тази възможност за приход и да я отрязят в офертите си, което да доведе до постигане от общините Враца и Мездра на възможно най-ниска цена за сортиране на тон смесен битов отпадък“, се посочва още в писмото.
В момента в КЗК има подадена жалба, касаеща обществената поръчка за наемане на фирма, която да стопанисва сепариращата инсталация. От Общината очакват Комисията да излезе със становище, че няма допуснати нарушения от страна на администрацията и процедурата е законосъобразна.
От Община Враца коментираха и кое е наложило да се търси друга фирма, а да не се остави инсталацията за стопанисване на общинското дружество „Екопроект“. „Дружеството няма на този етап опит и ресурс да изпълнява тези дейности. Дейностите са специфични и се различават от дейностите по депониране на отпадъци. Изисква се опит в технологията и процеса на извличане на рециклируеми материали от смесения битов отпадък, познаване на изискванията на рециклиращите предприятия към качеството и състава на съответните материали, познаване на пазара на рециклиращата индустрия.
От друга страна, обхвата, стойността на услугите и техния обем попадат под регламентацията на Закона за обществените поръчки, който предвижда възлагането в такива случаи на разходване на публични средства от възложители, каквато е община Враца, да се извърши чрез провеждане на открита процедура по ЗОП за избор на изпълнител, което и общината е направила.“