Бедечка
Бедечка / netinfo
Собствениците на имоти в „Бедечка” са пряко засегнати от внесените предложения на кмета Живко Тодоров, за предстоящата сесия на Общинския съвет-за налагане на временна забрана за ограждане на имоти и даване на предварително съгласие за ПУП. Това твърдят те в разпространено становище.
 
„Това поражда за нас обвързващи правни последици относно отреждането и предназначението на собствените ни имоти”, пише в документа, в който те призовават предложенията да не бъдат приети.
 
Ето и пълния текст на становището:
 

По първа точка: Налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти в кв. „Бедечка“ .
Считаме, че Общински съвет Стара Загора няма законови основания да приема Предложението на Кмета на Стара Загора, да налага забрана за ограждане на имотите в кв. „Бедечка“ по следните съображения:
1. ОУП не е влязъл в сила, тъй като е публикувано в Държавен вестник бр.58 на 13.07.2018г, стр. 95:
„ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА РЕШЕНИЕ № 1115 от 28 септември 2017 г. На основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА във връзка с чл. 127, ал. 6 от ЗУТ Общинският съвет – гр. Стара Загора, реши: Одобрява проект за изменение на действащия общ устройствен план (ОУП) на Стара Загора и прилежащите крайградски територии, одобрен с Решение № 1158 по протокол № 55 от 26.05.2011 г. на Общинския съвет – гр. Стара Загора, в частта му за квартал/парк „Бедечка“ при граници: юг – ул. Христина Морфова, север – алеята към предприятие „Труд“, запад – ул. Иван Вазов, изток – ул. Хан Тервел, по плана на Стара Загора. Окончателният проект е изработен в съответствие с техническото задание на Община Стара Загора, експертен доклад с експертно проектно решение (скица-предложение) от проектантски колектив на „НЦТР“ – ЕАД, и наличната фитосанитарна експертиза и картотекирана дървесна декоративна и недекоративна растителност. За територии, в които не преобладават дървесни видове, да се запази видът устройствена зона, предвидена в действащия общ устройствен план на Стара Загора.
Съгласно изготвения проект са обособени следните устройствени зони и територии, за които се определят и съответни устройствени режими: – територии с отреждане за озеленяване – устройствена зона – Оз; – територии, попадащи в зона за обществено и делово обслужване – Одо; – територии с отреждане на смесена устройствена зона за жилищно застрояване и общественообслужващи дейности – Сж, Одо. Във връзка с резултата от проведения референдум и експертното становище на проектантския колектив, изразено на общественото обсъждане на 20.01.2017 г., относно преминаване на ул. Августа Траяна през парковата среда и с оглед запазване на съществуващата дървесна растителност продължението на ул. Августа Траяна на изток не е част от транспортно-комуникационната мрежа на града. На основание чл. 215, ал. 4 от ЗУТ в 30-дневен срок от обнародването в „Държавен вестник“ решението подлежи на обжалване чрез Община Стара Загора до Административния съд – Стара Загора. Председател: Т. Брайков“
 
Това, че АС Стара Загора е постановил Решение по адм. дело №529/2017г. на Областния управител на Стара Загора, не означава, че ОУП е влязъл в сила. Законодателят е предвидил това да става съгласно разпоредбата на чл.127 от ЗУТ ал. 6) (Изм. - ДВ, бр. 87 от 2010 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г., доп. - ДВ, бр. 27 от 2013 г.) Общият устройствен план се одобрява от общинския съвет по доклад на кмета на общината. Решението на общинския съвет се изпраща в 7-дневен срок от приемането му на областния управител, който може в 14-дневен срок от получаването да върне незаконосъобразното решение за ново обсъждане или да го оспори пред съответния административен съд при условията и по реда на чл. 45 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. Решението на общинския съвет се изпраща за обнародване в "Държавен вестник", ако не е върнато за ново обсъждане или не е оспорено пред съответния административен съд, а ако е оспорено - след приключване на съдебното производство. Одобреният общ устройствен план се публикува в интернет страницата на съответната община.
Следователно, до приключването и на последното адм. дело от ВАС, ОУП не може да влезе в сила и се запазва действието на ПУП-ПРЗ кв. „Бедечка“.
2. Съгласно цитирания член „48, ал. (12) (Нова - ДВ, бр. 13 от 2017 г.) По предложение на кмета на общината с решение на общинския съвет, прието с мнозинство две трети от общия брой на съветниците, може да се налага временна забрана за ограждане на поземлени имоти в територии, предвидени с общ или подробен устройствен план за изграждане на първостепенната улична мрежа, за метрополитена, за трамвайни или железопътни линии, за обекти на зелената система и за съоръжения за третиране на отпадъци. Забраната се налага еднократно за срок не по-дълъг от три години.“, изрично е отбелязано, че е за предвидени с общ или подробен устройствен план“ което означава, че плановете трябва да са влезли в сила.
 
В случай, че общината е искала да запази свободния достъп на гражданите до имотите ни, не е следвало да одобрява Решение №283.2012г. за ПУП-ПРЗ кв. „Бедечка“. 
 
2. По втора точка: Предварително съгласие и разрешение за изработване на проект за ПУП – изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал „Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, обхващащ квартали: 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831 по плана на гр. Стара Загора,  във връзка със Заявление вх.№ 10-33-221 от 05.09.2018 г.
 
Считаме, че Общински съвет Стара Загора няма законови основания да приема Предложението за променя ПУП-ПРЗ от 2012г. за кв. „Бедечка“, поради следните аргументи:
 
  1. ОБЩЕСТВЕНИТЕ ИНТЕРЕСИ
Те са били обстойно изследвани при изменението на ОУП през 2011. Нито от Решение № 1115/28.09.2017г., нито от документите, послужили като основание за неговото издаване, може да се установи да са настъпили съществени промени в периода от 2011 до 2017 г., които да налагат изменението. Община Стара Загора не е доказала, че са налице обществени нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, освен чрез отчуждаване на собствените ни имоти. Не са изследвани никакви алтернативи за развитие на зелената система на града като цяло, включително и чрез предвиждания на нови зелени зони за сметка на държавни и общински имоти, а именно:
-възможностите за изработване на допълнение и/или изменение на действащия план за регулация и застрояване, с който застрояването и използването на имотите да се допуска при условията на специфични правила и нормативи;
-възможностите за прилагане на диференциран подход при определяне на конкретното предназначение на имотите ни при спазване на принципа на стабилност и принципа за икономичност на устройствените предвиждания (чл. 108, ал.5 ЗУТ). Принципът за икономичност на регулацията е основно изискване за законосъобразност на ПУП. В случаите на отреждане за озеленяване, с произтичащото от това отчуждаване на имотите ни и въпросите свързани със спазването на принципа на съразмерност, доказване и обосноваване на общинските нужди които не могат да бъдат задоволени по друг начин и икономичността на устройствените предвиждания са въпроси имащи отношение към законосъобразността на ПУП.
 Като водеща причина за ревизиране на статута на кв. „Бедечка“ след 2016 г. се изтъква общественият натиск за изменение на действащите ОУП и ПУП-ПРЗ за тази част от града. Аргументи за промяна в обществено-икономическите условия  не могат да се обосновават и с абстрактни обществени нагласи, доколкото  Техническото задание се позовава на проведения на 18.06.2017 г. Референдум, а същият е обявен за НЕВАЛИДЕН, при това с рекордната най- ниска активност за страната.
 
2.       УСЛОВИЯТА  ЗА ПРОМЯНА НА УСТРОЙСТВЕНИТЕ ПЛАНОВЕ:
 В Предложението не е отчетено при какви условия се променят устройствените планове, които са влезли в сила и че могат да се изменят само при следните условия:
 
Общите се изменят:
1. Когато настъпят съществени промени в обществено-икономическите и устройствени условия, при които е бил утвърден планът;
2. Когато възникнат нови държавни или общински нужди за обекти публична собственост на държавата или общината.  

Влезлите в сила ПУП могат да се изменят при следните условия:
               
1.Когато е било предвидено отчуждаването на УПИ за държавна или общинска нужда и отчуждаването не е започнало в 5-годишен срок от влизане в сила на плана.
2.Кадастралният план или кадастралната карта съдържат съществени непълноти или грешки, които налагат изменение на действащия ПУП. В този случай изменението на плана се допуска след съответните поправки в кадастралната основа.
3.Когато планът не осигурява възможност за целесъобразно застрояване според геоложките условия, както и за запазване на разкрити исторически ценности.
4.Когато планът съдържа явна фактическа грешка, която има значение за неговите предвиждания. При тази хипотеза се приема от съдебната практика, че планът следва да се измени, но само в параметрите, които са необходими за отстраняване на допуснатата фактическа грешка.
5.Когато планът е одобрен при съществени закононарушения. Ако обаче има влязло в сила съдебно решение или планът е приложен, то той НЕ може да се изменя.
6.Когато има съгласие на всички пряко заинтересовани собственици.
 
От горе посоченото от законодателя за промена на устройствените планове, следва, че Предложението не съответства на закона.
 
3. ПРЕДЛОЖЕНИЕТО Е В РАЗРЕЗ НА ВЕЧЕ ПРИЛОЖЕНИЯ ПЛАН ПО ЗУТ:
 
1. С Решение №1158 от 26.05.2011 г. на ОС Стара Загора, отпада отреждането на територията за парк с точно  описани граници и на това основание собствеността върху имотите ми е възстановена по реда на ЗСПЗЗ.
2. ПУП-ПРЗ от 2012г. е изготвен и заплатен от собствениците на реституираните имоти и е одобрен с Решение № 283 по Протокол № 10 от 28.06.2012 г. на ОС Стара Загора на основание чл. 16 ЗУТ.
3. Планът е  приложен и на основание § 22, ал. 1 от Заключителните разпоредби на ЗУТ, като са настъпили законни изменения, а имено:
- вещноправният му ефект е настъпил считано от датата на влизането му в сила - 02.11.2012 г., с който като собственици на имоти сме  прехвърлили 22 % от собствеността си на Община Стара Загора, при което вече е извършено отчуждаване на имотите ни.
-  индивидуализирани  поземлените имоти образувани с плана, и са отразени в кадастралната карта  с идентификатори, с издадените Заповеди на Кмета на Община Стара Загора,  на основание чл. 16, ал. 5 от ЗУТ още в 2015 г..
- по отношение на регулацията с влизането в сила на административния акт за одобряване на подробен устройствен план по чл. 16, както и със сключването на окончателни договори за прехвърляне право на собственост
-  и по отношение на застрояването - с полагането на фундаментите на строежите по издадени строителни книжа. Получили са разрешение и са построени УПИ VІ-6706, 6711, 6713, 6714 в кв. 823, УПИ І-6128, УПИ ІІ-6190, УПИ ІІІ-6197, всички в кв. 829, УПИ ІІ-144 в кв. 828 и улица, като е предоставена възможност предвижданията на действащия за територията ПУП-ПРЗ да бъдат реализирани.
Освен това, изменението е в ограничен обхват и в предложения му вариант на практика лишава от собственост само онези притежатели на недвижими имоти, които по една или друга причина не са успели да застроят своевременно имотите си. Действието на плана от 2012г. е само 1г. и 6м..
 
                  4.СПАЗВАНЕТО НА ЧЛ.17 от КОНСТИТУЦИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Съгласно чл.17, ал.1 от КРБ правото на собственост се гарантира и защитава от закона, а частната собственост е неприкосновена (чл. 17, ал. 3 от Конституцията), като тази неприкосновеност включва пълна юридическа и фактическа власт върху вещта и забраната други лица да владеят, да ползват или да се разпореждат с нея без съгласието или въпреки несъгласието на собственика. Публичните власти /държавни или общински/ следва да зачитат и гарантира тази неприкосновеност. Единственото изключение от това правило представлява възможността за принудително отчуждаване на частна собственост, предвидена в чл. 17, ал. 5 от Конституцията и което  е свързано с даване на предимство на публичния пред частния интерес на собственика на вещта при спазване на императивно предвидените предпоставки за реализиране на това право - да става въз основа на закон, само ако нуждите не могат да бъдат задоволени по друг начин и след предварително и равностойно обезщетение.
            Разпоредбата на чл. 16, ал. 1 ЗУТ предвижда особена отчуждителна процедура за обекти - публична собственост, по отношение на която не са приложими правилата по чл. 205 - чл. 209 ЗУТ. Плановете, попадащи в приложното поле на чл. 16, ал. 1 ЗУТ имат отчуждително действие по отношение на визираните в разпоредбата до 25% от площта на урегулираните с тях неурегулирани имоти, като визирания публичен интерес се свързва с определянето като необходими на площи за изграждане на изброените в чл.16 ал.1 обекти, зелени площи, мрежи и съоръжения. Отчуждителното действие в полза на общината настъпва едновременно с влизането в сила на плана (чл. 16, ал. 5 ЗУТ) и едновременно с това собствениците се считат за обезщетени с получаването, също по силата на плана, на урегулиран поземлен имот, който се счита за равностоен при условията на чл.210 от ЗУТ.  
             Изпълнението на изискването за „предварителност” на обезщетяването, съдебната практика, вкл.изразена в редица решения на КС, свързва с изискванията: обезщетението да предхожда прехвърлянето на собствеността и завземането на имота (първо), да е окончателно по вид и размер (второ) и да е предоставено или платено изцяло, а не отчасти (трето). В този смисъл са Решение №7 от 2001г., Решение № 6 от 2006г., Решение № 6 от 2013г на Конституционния съд.
              Да се приеме обратното би било в нарушение както на чл.17 ал.3 и ал. 5 от Конституцията на РБългария, така и в противоречие с §1 от Допълнителния Протокол към ЕКПЧ, регламентиращ правото на лицата „мирно да се ползват от своята собственост” („Всяко физическо или юридическо лице има право мирно да се ползва от своята собственост. Никой не може да бъде лишен от своята собственост, освен в интерес на обществото и съгласно условията, предвидени в закона и в общите принципи на международното право. Преходните разпоредби не накърняват по никакъв начин правото на държавите да въвеждат такива закони, каквито счетат за необходими за осъществяването на контрол върху ползването на собствеността в съотвествие с общия интерес или за осигуряване на плащането на данъци или други постъпления или глоби.”). Промяната  на ПУП-ПРЗ от 2012г. в резултат от приемането на Предложението,  в случая  не е по желание на собствениците на имоти, същите не са сред лицата, по чието искане е изработено  Предложението за промяна на ПУП. Регулационната промяна за имотите, резултат от одобряването на ПУП, се явява в противоречие с относимите към този вид план правила, насочени към защита правата на собствениците.
            В случая се установява и несъответствие на плана с целта на закона. Пряката цел в случая се свързва с придобиване от общината на право на собственост върху урегулирани поземлени имоти при липса на законовите предпоставки за това и в противоречие със законовата цел - устройствено планиране.
 
 Следователно, ако се приеме Предложението  от  ОбС Стара Загора, промяна на регулацията на ПУП,  това ще повлияе негативно на правото на мирно ползване на собствеността по смисъла на §1 ДП към ЕКПЧОС, тъй като по недопустим начин препятства и затруднява упражняването на правата на собствениците.  
 
5. ОСНОВНОТО  И  НАЙ-ВАЖНОТО  УСЛОВИЕ Е,  ЧЕ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО НЕ Е СЪОБРАЗЕНО  С  ЧЛ. 15,  АЛ. 3  ОТ  ЗУТ.  А  ИМЕННО:
Липса на представен предварителен договор за прехвърляне на собственост с нотариално заверени подписи по смисъла на чл. 15, ал. 3 ЗУТ. С  изменение на ПУП се променят границите на засегнатите имоти в кв. „Бедечка“, в това число границата на собствениците без тяхното съгласие. Като правно основание в Предложението не е посочено адекватното такова, произтичащо от чл. 134, ал. 2, т. 6 ЗУТ, а чл. 134, ал. 1, т. 1 ЗУТ. Без това основание не може да се предизвика правна последица за промяна на собственост чрез регулация без съгласието на собствениците и без спазване задължителните изисквания на чл. 15 ЗУТ и да се приеме без необходимостта от съгласие и нотариално заверен договор. Ако е налице отнемане на собственост без съгласие, то това би означавало допусне на пряко отчуждително действие чрез регулация, което е недопустимо при действието на ЗУТ. Това би сочело на целени противоправни последици и несъответствие с целта на закона. Ако се отнема собственост без обезщетяване или без съгласие, в нарушение на чл. 15, ал. 3 ЗУТ, то това би означавало нарушение на норми с императивен /задължителен характер/, които касаят валидността на акта.
При изработване на Предложението не е изследван и въпроса за фактическите основания, наложили последващо урегулиране на вече урегулирани имоти, което е допустимо само в определени от закона случаи и условия. В тази връзка няма изследване какво налага промяна /изменение/ на плана ПУП-ПРЗ от 2012г. да се извършва и при какви фактически мотиви. В случая без представяне на окончателен договор за прехвърляне на собственост, ако изменението на регулацията и плана  се предприеме от ОбС Стара Загора е недопустимо и  би значело надхвърляне от административния орган на законови компетенции и превратно упражняване на власт.
 
            Свободата на градоустройствената политика на общината е в граници  определени от законодателя, в предвидените в закона възможности за допустимо ограничаване  правото на собственост на физическите и юридическите лица. В случая нарушаването на предвидените в ЗУТ правила за изработване и одобряване на ПУП  и по-конкретно неспазване на императивните изисквания  несъмнено обуславя нарушение на изисквания баланс между публичен и частен интерес, т.е. накърнява основни начала и правни принципи.  
 
 
УВАЖАЕМИ  ПРЕДСЕДАТЕЛ   НА   ОбС  СТАРА  ЗАГОРА ,
 
С оглед всичко изложено, Ви молим:
-   Да доведете до знанието на постоянните комисии на ОбС.
-   Да доведете до знанието на всички общински съветници
-  Да не приемате на Общинската сесия на 27.09.2018г. Предложението на кмета за „Налагане на временна забрана за ограждане на поземлени имоти в кв. „Бедечка““.
-  Да не приемате на Общинската сесия на 27.09.2018г. Предложението на кмета за „Предварително съгласие и разрешение за изработване на проект за ПУП – изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал „Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора…….“.