В центъра на всяка галактика, включително в Млечния път, има супермасивна черна дупка. Гравитацията на тези черни дупки е толкова силна, че дори светлината не може да се отскубне от тях. / ThinkStock/Getty Images
Когато две галактики се сблъскат, звезди са разкъсвани и поглъщани от супермасивни черни дупки 100 пъти по-често, отколкото се смяташе досега, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес.

Астрономите смятаха, че тези събития са изключително редки - регистрират се на всеки 10 000 - 100 000 години на галактика, отбелязват авторите на изследването.

Заснеха най-ярката скитаща черна дупка (СНИМКА)

В центъра на всяка галактика, включително в Млечния път, има супермасивна черна дупка. Гравитацията на тези черни дупки е толкова силна, че дори светлината не може да се отскубне от тях. Масата им е между 1 милион и 1 милиард пъти по-голяма от слънчевата.

Обикновено супермасивните черни дупки са в спящо състояние и звездите кръжат около тях. Ако обаче звездна орбита бъде незначително променена, съществува риск звездата да се доближи прекалено до черната дупка. Под въздействието на гравитационното й поле звездата се разкъсва. Отскубналата се материя е привлечена от черната дупка, увеличава все повече скоростта си, затопля се и излъчва ярка светлина.

Каква е вероятността черна дупка да погълне Земята?

Докато наблюдавал 15 галактики, екип от университета в Шефилд в Англия под ръководството на Клайв Тадхънтър открил подобна светлина от звезда, която е на път да бъде разкъсана.

"Всяка от тези галактики е на път да се сблъска със своя съседка“, поясни Джеймс Мълейни, един от авторите на изследването. „Извършените наблюдения позволиха да заключим, че когато се сблъскат две галактики, сблъсъкът им значително увеличава честотата на събития, при които звезди са погълнати от супермасивни черни дупки. Смятаме, че той променя орбитата на звезда, която впоследствие е привлечена от черната дупка".

Учени откриха „скрита“ черна дупка в Млечния път

Учените използвали данни, събрани от космическия телескоп "Хершел" на Европейската космическа агенция.

Като сравнили наблюдения, извършени в зоната на 15-те галактики през 2005 г. и 2015 г., учените открили значима промяна в една от галактиките, която се намира на разстояние 1,7 милиарда светлинни години от Земята.

Данни, събрани в рамките на изследователската програма "Каталина скай сървей", показали поява на такава светлина през 2010 г. в галактиката F01004-2237.

Стивън Хокинг: Черните дупки може би водят към други вселени

"Въз основа на получените резултати очакваме подобни събития да са често срещани, когато нашата галактика се слее със съседната Андромеда след около 5 милиарда години", поясни Тадхънтър.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Astronomy.