Вдигат данък сгради с 5-10 лв. в София, намаляват такса смет
Вдигат данък сгради с 5-10 лв. в София, намаляват такса смет / netinfo
Между 5 и 10 лева ще е увеличението на данък сгради в София, но общината планира да намали малко таксата за битови отпадъци, така че да няма повишение на данъчното задължение на столичани. Това съобщи за Дарик заместник-кметът по финансовите въпроси Минко Герджиков. Съвсем минимално ще е увеличението при налога за автомобилите – с 0,5 процента повече от миналогодишната ставка.

Според проекта на Столична община от данъка върху моторните превозни средства е планирано да се съберат 41 милиона лева. Тези средства ще се използват за асфалтиране на улиците. И тази година общината ще вдигне таксата за строителните разрешителни. През миналата година тя бе увеличена на 15 лева, новият и размер който ще бъде предложен за одобрение от Общинския съвет е 21 лева. Със събраната сума от тази такса ще се изгражда кварталната инфраструктура, каза още заместник-кмета Минко Герджиков. С него разговаря Миглена Георгиева

Г-н Герджиков, тази година местните данъци ще се определят от общините, в София как ще се движат те? Определени са горен и долен размер - като примерно за данък сгради се знае, че не може да надвишава два пъти миналогодишния, а пък за моторните превозни средства до три пъти.

Това е една промяна, която считам, че е много важна. От дълго време общините се бориха за правото сами да могат да определят размера на местните данъци и такси. Това е европейска практика и беше свързана с европейските директиви и се радваме, че това нещо вече е факт, тъй като общините и най-вече общинските парламенти на базата на обсъждане най-добре могат да определят оптималния размер на съответните данъци и такси. Например в софийския бюджет имаме едно голямо неравенство между сумата, която се събира от данък сгради, която би трябвало да се използва за развитие на инженерната инфраструктура и такса смет например.

Такса смет като обем е три пъти по-голяма от данък сгради, но всичко идва от това, че ние не можехме сами да определяме размера на местните данъци. Така че, едно от нещата, които ще се опитаме да направим през тази година, е да намалим тази разлика, т.е. може би ще се наложи да увеличим с малко данък сгради от 1,5 промила на 2 промила, а същевременно да намалим, да редуцираме донякъде такса смет, за да може да се намали тази ножица. Това е една от идеите, които имаме.

Също така има едно изискване, че всеки данък или всяка такса трябва да покриват разходите по услугата, която предоставяме. Например известния случай с таксата за строителни разрешения. Когато общината даде разрешение на фирма да строи, тя поема ангажимент да изгради пътната инфраструктура, ВиК, осветление, междублоковите пространства, а това разбирате, че струва доста сериозни средства. И тъй като таксата беше само 80 стотинки, ние се принуждавахме да теглим кредити, които да ги плащат всички столичани, а пък да печелят само строителните фирми.

Именно в тази връзка през миналата година ние завишихме таксата на 15 лева и така до някъде успяхме да разрешим този проблем. Сега има ново предложение на главния архитект – тази такса да бъде завишена на 21 лева, което също ще го предоставим на вниманието на Общинския съвет и тези средства ще се използват за изграждане на инженерната инфраструктура на новостроящите се жилища, а също така и за възстановяване на разрушената инфраструктура от тежките камиони. И има едно предложение със средствата от данъка за леките коли да се покрие сумата необходима за асфалтиране. Тя е 41 милиона лева по проектобюджет, т.е. възможно е да се наложи и малко завишаване на данъка за моторните превозни средства.

Няма да се стигне до максималния размер, който предлага законът – до три пъти увеличение на данъка за автомобилите?

Не, ние не възнамеряваме да ползваме тези увеличения по две причини. Първото е, че съгласно проектобюджета ние имаме представа какви средства са необходими за различните пера и възнамеряваме да бъдем коректни към столичани, т.е. със средствата, които ще получим да покрием само разходите. И второто– животът показа, че хазната се пълни не от големи данъци, а с малки данъци, но плащани от всички.

Може ли да бъдем малко по-конкретни? Какво ще е увеличението при данъка за автомобилите?

С 0,5 процента от сегашната ставка.

Съвсем минимално?

Да, съвсем минимално. Ние сега получихме 35 милиона лева, а са необходими 41 милиона лева и с 0,5 процента завишение ще можем да съберем необходимата сума, с която да възстановим пътната настилка в града.

Да ви върна на данък сгради и такса смет. Казвате, че ще се опитате да намалите голямата разлика, която съществува в момента. Може ли да дадете за пример за двустаен апартамент в някой от кварталите какъв ще е данъка и съответно таксата за битови отпадъци за тази година?

По принцип данък сгради за един апартамент варира между 50 и 120 лева при промил и половина. Ако се повиши на 2 промила увеличението няма да е кой знае какво – с по 5 – 10 лева. Тъй като в София има много сгради и то много нови сгради с висока стойност, смятаме, че ще получим необходимите средства, които ще може да използваме за изграждане на инфраструктурата на столицата. През миналата година приходът от данъка за недвижимите имоти беше 28 милиона лева, а от такса смет – 115 милиона лева. След като се направи завишаване на данък сгради и съответно се намали такса смет, за да не се увеличава сумата, която ще получим, т.е. пак ще имаме 115 милиона лева приходи от такса смет, но от данък сгради се надяваме да получим 45 милиона лева.

Г-н Герджиков, в закона депутатите записаха, че от тази година данък ще плащат и тези сгради, които са застрашени от самосрутване и тези, които са с много лоши хигиенни условия и не позволяват живеене там. До сега те не плащаха данък.

Ние възнамеряваме да бъдем по-активни, отчитайки нещастието, което се случи през миналата година, при което загинаха две момичета. Направихме описание на всички опасни и самосрутващи се сгради и дадохме предписание на техните собственици. Ако те не предприемат необходимите мерки за разрушаване на опасните сгради или пък за инвестиции така, че да се елиминира проблемът, който те създават, то ние действаме активно и с наши средства разрушаваме тези сгради. След това сумата, която сме изразходвали я връчваме за възстановяване от собственика.

По този начин смятаме да продължим да действаме и през тази година и за целта сме заделили около 500 хиляди лева в нашия бюджет. С новите районни кметове също сме се разбрали те да продължат активно тази дейност да контролират, да изискват от собствениците да си ремонтират сградите или да ги събарят. На тях ще им бъдат осигурени всичките необходими средства за това.

За миналата година може ли да кажете колко са съборените по този начин сгради?

Не мога да кажа точната цифра, но за над 100 сгради отчетоха от Инспектората, че са направени ред предписания. И те или са съборени или са отстранени нередностите, които има по тях.

Също така в закона за местните данъци и такси има един текст според, който всеки Общински съвет може да реши да освободи определена група лица от плащането на някои местни такси. Ще бъде ли използван този текст в София и евентуално за какви фирми или граждани?

Данък сгради пълни общинската хазна и с тези средства ние решаваме проблемите на града. Най-вече да кажа събираме средства за решаване на проблема с трафика. Ако Общинският съвет вземе решение за освобождаване, то той ще ощети хазната и няма да имаме бюджет, който да може да се използва за решаването на проблемите на града. Така че, ние няма да предлагаме такова решение, пък и не вярвам и Общинския съвет да се възползва от една такава възможност. Нещо обаче, което може да се каже в тази връзка. Държавата съвсем несправедливо, поне според нас, реши всичките собственици, санирали своите сгради, да бъдат освободени от данък сгради за 5 или за 10 години.

Считам, че това е несправедливо и неправилно, тъй като данъкът върху недвижимите имоти пълни общинската хазна и не е редно държавата да си прави политиката по начин, който ощетява местните власти. Ако тя иска да стимулира нашите съграждани да инвестират в енергийната ефективност, би трябвало тя да го направи със свои средства, а не лишавайки общините от приходоизточници.

От друга страна, държавата ви лиши и от един друг приходоизточник, това е преотстъпването на данъкът върху доходите на физическите лица. Колко ще загубите?

Нашият стремеж беше да направим така, че да не зависим или съвсем малко да зависим от държавата що се отнася до осигуряване на финанси. Именно в тази връзка ние водихме доста дълга битка службите, които събират местните данъци и такси, да преминат към общините, а не държавата да събира тези налози. От две години това е факт. Мога да отбележа, че за това време ние удвоихме приходите от местни данъци и такси на база по-добра събираемост и по-добра организация на тези служби. Така, че колкото и да отнеме държавата, ние вече със завишените приходи може да решаваме своите проблеми без да очакваме държавата справедливо да ни възстановява по-голямата част от средствата, които внасят в хазната работещите столичани. Така че този въпрос не възнамерявам да го поставям. Ако продължават така добре да работят данъчните служби, мисля, че съвсем скоро ние ще може да решаваме своите проблеми без да намесваме въобще държавата.

По отношение на патентния данък, от тази година той става вече общински, местен приход. Какви са разчетите ви там? Заложните къщи са с най-високия патент според закона. От друга страна, в София има достатъчно. Вие към коя цифра се ориентирахте – максималната или минималната?

Там не възнамеряваме да правим промени. Но това, което трябва да знаят нашите съграждани - има няколко нови момента, които трябва да ги отчетат. Първото е, че досега патентният данък се събираше до края на януари, а сега той ще се събира до 30 април. До тази дата трябва да се платят първата и втората вноска, като това ще става в данъчните служби на общините, а не в НАП както е било досега. Всеки занаятчия, който внесе данъка си до 30 април, ще получи 5 процента намаление. Също така има една друга промяна, че патентният данък няма да се плаща по местоживеене в общината, където е регистрирана занаятчийската дейност. Декларацията ще се подава в кметството, където е търговския обект на занаятчията, а не на адреса, на който той живее.

От кой вид патентни дейности очаквате най-голям приход?

От справката, която получихме от НАП, може да очакваме около 9 милиона лева проходи. Нямам подробната разбивка, за да мога да направя преценка от кой вид дейност да очакваме по-голям приход. Но ние считаме, че тази сума от 9 милиона лева може да бъде преизпълнена.