Ваньо Танов: Има волята и желанието да се води битка срещу контрабандата
Ваньо Танов: Има волята и желанието да се води битка срещу контрабандата / снимка: Sofia Photo Agency

 

Интервю с директора на Агенция "Митници" Ваньо Танов в "Седмицата" на Дарик.

Какво последно показва анализът на вноса и износа през българските граници? Има ли сигнал, че се излиза от кризата, за което говореше финансовият министър, и впрочем беше намерено противоречие пък с ваши думи в публикации през седмицата, че вие не виждате такива сигнали?

Това, което ние показваме като данни, защото митницата е на входа на границите и при нея след завършване на даден месец, първите дни могат да се направят изчисления и да се види какво е положението по отношение на внос, износ, като тук искам да направя едно уточнение, че митницата де факто контролира вноса и износа за трети или от трети страни към България, тоест на външни граници на страната. Това, което показва анализът в последните няколко месеца, а това е тенденция от 2009 г., тя непрекъснато е в тази светлина, за намаляване на вноса, намаляване и на износа във...

И вносът, и износът намаляват.

Това, което е във февруари отчетено, има леко увеличение средно на износа и увеличението е леко, защото има намаление на износа към европейски страни и сериозно увеличение на износ към трети страни.

Към кои страни изведнъж започна България да изнася стоки?

Страни, които са извън Европейския съюз. И тук, за да сме точни, по-скоро се касае за материали, които са внесени за активно усъвършенстване, като руди и т.н., преработени са, след което отново се изнасят за страните, от които са внесени. И затова там е висок процентът, между 30-40% имаме увеличаване на износа. Но този износ не говори нищо повече от това, защото това, което е вкарано за активно усъвършенстване, то създава работни места, но то не носи други приходи.

Може ли България да се окаже в положение с митниците като със здравната каса, където не се събират достатъчно пари като вноски за здраве? Това налага увеличаване на здравната вноска с 2%. Може ли примерно в средата на годината да излезе, че заради работата на митниците ще трябва да се увеличава например ДДС на 25% или с 2%, 22, или пък да се увеличават акцизи, или дори корпоративен данък?

Този въпрос според мен е некоректен, защото не може да бъде намалението в приходите заради митниците. Какво искам да кажа? Когато...

Не, ясно, но въпросът е, че вие трябва да съберете вие парите.

Да, ние трябва да ги съберем парите, но...

Както касата трябва да ги събере.

Да, както касата трябва да ги събере. Когато обаче е правен бюджетът за 2010 г., ти имаш определени разходи и на базата на тези разходи трябва да осигуриш съответните приходи, за да има баланс. Другият подход, би трябвало да бъдат намалени разходите, за да бъдат и приходите адекватни, каквато е ситуацията в страната. Тъй като, ако приходите не могат да бъдат увеличени, това, което е желанието на правителството и когато е съставяло бюджета, то го е съставяло да бъдат примерно, по отношение на митниците да бъдат събрани повече от милиард в сравнение с 2009 г. Ако това не може да бъде постигнато, значи трябва да се търси вариант за намаляване на разходите или търсене на варианти за увеличаване на потреблението, за да могат да бъдат събрани тези приходи. Защото няма как митницата примерно да събере, ако вземем петрола, във февруари месец има ремонт в "Лукойл Нефтохим" - Бургас. Няма влязъл нито един танкер. За този месец имаш 72 милиона несъбрани ДДС, защото няма от какво да го събереш, тъй като не е влизал нито един танкер с гориво. Другото нещо, което е, намалялото потребление, и пак ако говорим за гориво, с 32% по-малко гориво е произведено и изкарано на пазара от "Лукойл". Естествено с 32% ние ще съберем...

Тоест една трета по-малко карат коли, това ли искате да кажете?

Да. По данни по отношение на горивата спадът е, по отношение на дизеловите горива е 32% във февруари месец, но февруари месец отразява януари, защото, каквото си реализирал в януари, ти го заявяваш до 15-о число на февруари. Така че февруари е индикатор какъв е бил спадът в януари. Сега в март ще излязат данни и това, което ще излезе в март, фактически касае, по отношение на акцизите, касае февруари. И то е още по-тежко в сравнение с януари.

Нали очакванията ви бяха, че ще спрете не, но силно намалите контрабандата, и че всъщност намаляването от естественото падане на потреблението в кризата може да бъде покрито от обмитяването на досега минаващи контрабандно стоки?

Ама не трябва да се свързват така механично нещата, контрабандата с приходите, защото там, където има контрабанда, ако говорим за карго и за цигари, и за... това може да влияе до 2-3% от дела на приходите по съответната...

А, чакайте, финансовият министър говореше за някакви ама огромни, много по-големи суми. Не знам дали и вие ги потвърждавате, големи проценти контрабанда.

При условие, че в януари месец примерно "Бугартабак", ако говорим за цигарите, "Булгартабак" в януари месец трябва да внесе акциз за предполагаемите продажби януари, февруари и март, тъй като има три месеца гратисен период, в тези три месеца ти можеш да продаваш цигари със стария бандерол, след което трябва да влезе новият от 1 април. В тези три месеца те са преценили, че на пазара ще продадат примерно цигари и тези цигари, тяхната преценка, и са внесли акциз в началото на януари за тези три месеца 72 милиона по-малко.

Това не е ли сигнал за увеличаване на контрабанда, защото пък имам чувството, че народът не е почнал да пуши по-малко?

Да, така е. И преди увеличаването на акциза имаше достатъчно, така, сериозен спор по въпроса за контрабандата, нормално и естествено е, и това не е само в България, всяко едно увеличение на акциз на какъвто и да е продукт води до по-висока контрабанда, желанието за по-голям...

Тоест вие потвърждавате, че контрабандата се е вдигнала на цигари.

Ама, нормално е. В Европейския съюз затова искат всички държави едновременно да вдигат и да поддържат едно ниво на цените, защото когато, ако вземем страните от ЕС, Германия граничи само със страни, и тя няма външни граници. Каквато е цената на цигарите в Испания, 5 евро, такава е в Германия, такава е във Франция, такава е във... Тогава няма натиск от едната държава към другата, защото няма разлика в цените. Затова е и условието към всички присъединили се страни те да догонят в акциза си цените, които са в старите членки на Европейския съюз, защото Европейският съюз е все едно една държава, няма граници между едната и другата. И естествено, че ако има разлика в цените на цигарите в съседни държави, естествено, че от едната ще отиват към другата поради...

Сега, аз не разбрах обаче главната ви теза. България сбърка ли с увеличението на акциза на цигарите от гледна точка на задачата, с която вие сте натоварен, а именно да събирате пари от акцизи?

Значи, този въпрос според мен е доста дискусионен, колко е трябвало да бъде увеличението на акциза, в кой момент трябва да бъде направено, защото понякога увеличението може да доведе и до спад на реалните приходи. В момента доброто е, че след редица разговори Румъния откликна и тя също повишава акциза, защото, пак ще дам пример. Ако в Румъния цигарите са 3 лева, а в България са 5 лева, всеки един примерно русенец...

Ще минава през Румъния.

...качва се на колелото, отива до Румъния, купува си четири стека цигари, защото са му разрешени, и той си решава проблема за месеца.

Тто защо да са му разрешени четитри стека?

Разрешени са му, защото...

А не може ли Румъния, нали сме едно с тях, вече не може ли да си внеса цяла кола с цигари?

Тя е страна от Европейския съюз...

Мога, колкото искам, да си внеса, нали?

Така. При условие, че там са 3, а тук са 5, вие естествено ще отидете...

Е, аз мога цял камион да си внеса оттам, нали?

Може да го внесете цял камион, ако...

Без да внасям никакви тук мита и акцизи или?

Акцизи се внасят, внасят се...

Внасят се, независимо че е друга европейска държава...

Внасят се, независимо че е друга европейска. Аз говоря за това, тези, които са разрешени. При това положение в България ще се пушат цигари, примерно закупени от Румъния, с платен акциз в Румъния, и там са влезли приходите, а цигарите са изпушени в България. Това е основният проблем, а освен това България за разлика от другите страни, тя има и външни граници. Ние имаме натиск от Турция, имаме натиск от Сърбия, имаме натиск от Македония и огромен натиск от Гърция, Румъния, защото през Румъния могат да влизат и украински цигари, през Гърция влизат по море също цигари от други страни, така че България е на кръстопът и по отношение на контрабандата с цигари наистина е в много тежка ситуация. А това, което ние правим...

Какво стана със...

...защото аз мога да го илюстрирам с цифри, при условие, че за 2008 г. митниците са задържали 6 милиона къса цигари, а за четири месеца са задържали 76 милиона, виждате, че десетократно е увеличено количествата, които са задържани, т.е. ние работим в тази посока и аз не казвам, че ние ще се справим на 100% с контрабандата, но усилията в това направление са огромни и аз мисля, че има някакви резултати и те са видими както по отношение на цигари, така по отношение на наркотици, по отношение на алкохолите. Има 300 000 литра алкохол, задържан само за четири месеца. Аз мисля, че това са показатели, които говорят числата сами по себе си, че има волята и желанието да се води битка срещу контрабандата.

Какво стана с казуса с тези нелегални цигари, за които се писа, че всъщност са на "Булгартабак", които се внасят после тук, ако изобщо излизат от страната?

Тези цигари са излезли от страната. Те са излезли през ноември месец, мисля, че на 29-и, с ТИР за Турция. Тези цигари по-късно са претоварени в Турция на контейнер и са върнати във...

И там каква е далаверата?

...България. Ами, далаверата е, че, реално изнасяйки "Булгартабак" цигари, за тези цигари не се дължи акциз. Цигарите, които те продават извън България, на тях не се дължи акциз.

Е, хубаво, а после, като ги внасят, не трябва ли...

Да.

...да платят акциза? Или те са...

Ами, те се внасят нелегално.

...нелегално.

Тези, които са задържани във Варна, това е опит за нелегално внасяне. Тези цигари, ако отидат на пазара, те са със...

А, вие не може да ги различите обаче.

Не са с платен акциз.

Но не може да ги...

Това е щетата за държавата. Всяко едно изкарване на цигари навън за износ не се дължи акциз. Ако те обаче бъдат вкарани обратно в страната, те ще заемат определен пазарен дял и... т.е. няма да се продадат цигари с платен акциз и там е голямата щета за държавата. Друг е въпросът, нали, фирмата в края на краищата, "Булгартабак", която и да е фирма, има интерес да увеличава производството и да търси и тя начини за спасяване в условията на криза, но съотношението, което е било в август месец, август месец 60% от производството на "Булгартабак" е било за страната и 40 за износ. В момента това съотношение е точно обратното - 40 за българския пазар и 60 за износ. Значи, само тези 20% разлика са 20% необложени цигари с акциз. Оттук е естествено, че ще падат и постъпленията по отношение на акциз, да речем, внесен от "Булгартабак".

Колко бандероли ще бъдат унищожени заради промяната на цената на цигарите от 1 април?

Значи, в момента, докато не свърши март месец, тъй като до...

Не може да кажете.

...30 март е гратисният период да продаваш цигари със стария бандерол, ние не можем да кажем. Като дойде 1 април, би трябвало от търговската мрежа да бъдат изтеглени всички цигари със стария бандерол и те да бъдат предявени по-късно за възстановяване на акциз. Това, което преди малко казах, е, че може би от презастраховане в януари месец са внесени доста по-малки акцизи поради това, че може би всички фирми смятат, че ще намалее потреблението, и оттам е и сериозният спад в приходите, защото само от цигари и от горива спадът е 130 млн. за един месец.

Четох, че друг начин да се избягва по-високият акциз е да се вкарва тютюн за пушене.

Да, този тютюн е, дори легално да бъде обложен, той е с по-нисък акциз. Много от хората, които не могат да си позволят вече поради високите цени на цигарите, минават и си закупуват...

Си свиват цигари.

Да, закупуват си рязан тютюн, който е с доста по-ниска цена, и си свиват цигари. Това също...

А има ли цифри, които да се направи анализ колко народ е минал на...

Значи в рамките на един месец е трудно да правиш анализ. Трябва все пак да се проследят няколко месеца и да се сравнят с предходни периоди. Примерно да сравним януари - март месец 2009 г. януари - март 2010 г., и тогава ще кажем, да, нарязан тютюн е бил такова количество, сега е такова. Нараснало е ползването на нарязания тютюн, да речем, с 10, с 20, с 30 процента. Но сега каквото и да кажем, го казваме в условията, така, на, да кажем, някакво число. Аз не съм човек, който обича да говори ей така, на ангро.

Като външна граница на ЕС България не трябва ли да печели повече от мита? Не е ли правилото в съюза, или аз може да не съм го разбрал, че откъдето влиза, през която държава влиза една стока, там се извършва обмитяването, без после да се дължи в рамките на митническия съюз на Европа, да се дължат нови мита. Ние не сме ли на далавера, че не сме например Австрия, заобиколена отвсякъде само от членки на съюза и че тъй и тъй оттук минават пътища на внос.

Първо, аз ще ви кажа две числа, само за да ви стане ясно. В януари месец приходите от мита са 1 милион, а приходите от...

Какво, лева?

... да, а приходите от акциз са - цигари, алкохол и горива, са 467. Виждате какво е нула цяло и нещо процента от...

Това не е ли нелогично, г-н Танов?

Не е нелогично. Първо, митата не влизат в националния бюджет, 75% от събраните мита влизат в ЕС. Това не са суми, които ще помогнат на българския бюджет, каквато и да е тази сума. Аз не казвам, че е... но тя отива в ЕС. В националния бюджет остават и най-важното за него е акцизът, и това са акцизните стоки. Затова и големият натиск е там.

Значи е вярно, че всяка държава събира тя и си задържа, както вие обяснявате, една четвърт от парите.

Да, 25% от тези пари остават в тази страна.

И ние не можем да печелим от тая работа.

Но ние, митниците, събираме...

Къде минава тоя огромен внос за цяла Европа тогава, като не минава през България?

Сега, между страните от Европейския съюз, е това е, че ние не можем да разберем, че след 2007 г. ние сме държава-членка на Европейския съюз. Има свободно движение на стоки, товари и не се дължи нищо.

Що не се движат свободно през нас.

Не се дължи нищо. Значи като няма мита между Германия и Австрия, няма никъде.

Не, отвънка като влизат, от трети държави, тук през нас...

За тези, които влизат отвънка, примерно на Свиленград което влиза, това е едно карго, което се явява... Значи от общите приходи е 0,02%.

Е, да, да, 1 милион казахте.

Да. Това е нищожна...

Ама защо не избират България, през нея да влизат големите потоци на стоки от трети държави, извън Европейския съюз? Това очевидно не е проблем само на митниците, може би има по-глобален проблем. Заради пътищата ли е например?

Има по-глобален проблем. Примерно сега в условията на криза, да речем, българските фирми се стремят и те имат право да обмитят в която и да е държава в ЕС. Когато обмитиш в друга държава в Европейския съюз, ти не дължиш веднага ДДС-то. Ти вкарваш този продукт вече като... и той става вътрешно общностен. Значи аз вкарвам руда и ако я обмитя примерно в Испания...

Или Солун.

... тя е с нулева ставка. Но тя вече с този акт е станала вътрешно общностна доставка и ти дължиш акциз, дължиш ДДС в момента, в който от тази руда ти си направил някакъв продукт...

Принадена стойност.

Да.

А в България не е ли така?

Ако я обмитиш в България, ти веднага дължиш ДДС-то. Всяка една фирма сега е заинтересована да извърши това обмитяване извън...

То тогава е много... глупаво се държи България тогава, от това, което...

Не е, това важи за абсолютно всички страни от Европейския съюз.

А, т.е. пък ако испанска фирма го направи...

Да, тя може да го направи.

... в България ще е на нула, а в Испания ще е така.

Да. Значи тук сега всички фирми се стремят, тъй като нямат свободен ресурс, те тъй или иначе ще го платят ДДС-то, но дали ще прати сега 20 милиона ДДС в момента, или ще го плати след три...

Фирмата не е българска, а испанска. Тя, ако дойде в България, кога ще дължи ДДС-то, веднага ли?

В какъв смисъл, ако дойде в България?

Ако тук обмити рудата.

Ако тук я обмити, тя няма да дължи ДДС-то веднага. Тя си плаща митата и това вече...

Т.е. ако си го правиш в родната държава, дължиш веднага ДДС.

Да.

Т.е. това не е само български проблем.

Значи, да станем наясно. Когато го правиш в родната държава, това вече се явява внос. В момента на внос ти дължиш мита и ДДС. Но ако ти си направил обмитяването в друга държава от Европейския съюз, тази стока вече се е превърнала вътрешно общностна и ти дължиш по-късно ДДС-то.

А ДДС-то и там го дължиш, където си направил обмитяване.

И ДДС-то няма да влезе в митницата, а ще влезе в НАП, защото ще влезе вече върху готовата продукция.

Хубаво де, ама тогава пък възниква въпросът що всички испански фирми не идват тук да обмитяват, по същата схема?

Аз просто дадох пример. Абсолютно всички фирми се стремят да забавят плащанията, защото нямат свободен капитал и това го използват, защото то е възможно и е реално. Защото вие, ако си спестите сега 20 милиона, тези 20 милиона може да ги вкарате в производството.

Ще купя много неща, да.

Не, да ги вкарате в производството и да ги дадете след два месеца. Не е едно и също...

Не, интересно е, че...

...дали сега в момента при влизането или ще ги дадете утре.

Интересно обаче защо не... България пък не успява тогава да се превърне в атрактивно място за такъв тип обмитяване на други държави, фирми.

Явно не мога да го... Това се използва там, където митата са нищожни или са нулеви.

А в България не е така.

Примерно. Ами важи за абсолютно всички страни. Но ако аз трябва да платя високо мито, както... А сега, ако говорим за каргото. В момента, в който ние започнем да ги притискаме за китайското и турското карго, което е на много ниска стойност, те спират да влизат през... примерно през Свиленград. Моменталически се пренасочват и отиват на Гърция.

... да, или на Гърция.

На Гърция. Там обмитяват стоката и по-късно трябва да платят ДДС-то в НАП, в България. Друг е въпросът, че вече, влизайки от Гърция, тъй като няма граница, няма и контрол. Много по-голяма работа трябва да бъде свършена примерно от НАП, за да бъдат установени тези фирми, да бъде проследена цялата търговска верига, да се стигне до крайния купувач и да бъде прибрано ДДС-то, и обикновено на това се разчита.

Какво става с акция "Сови", какви са резултатите.

Ами аз преди малко казах по отношение на алкохолите, по отношение на цигарите също.

Вие почнахте с парфюми, ТИР хванахте още в началото.

Значи аз съм дълбоко убеден, че това, което направихме... Разбира се, тази дирекция предстои да... непрекъснато нейната дейност да бъде усъвършенствана, но резултатите в рамките на четирите месеца за миналата година и това, което се показва в януари и февруари, говори за десетократно увеличаване на резултатите по всички направления. И ако следите сайта на митници, ще видите, че ежедневно се задържат, и то не малко количество било алкохол, било цигари, било парфюми. Това е ежедневна вече дейност на...

Т.е. вие може да поемете ангажимент, че митниците ще съберат пари, така че да не се налага да се увеличават данъците. Защото то това е връзката.

Според мен неправилно поставяте въпроса. Ние в неделя, защото имаше среща и в Министерството на финансите, след това имаше среща при премиера, важното е да бъде очертана, да бъдат очертани тенденциите и какво още ще се случи през годината. Защото ако намалява непрекъснато потреблението, е ясно, че митницата от август месец до декември, при 48% в август месец, успя да събере 90% от приходите. Но тя е събрала чрез подобряване на събираемостта, а не защото производството се е увеличило и потреблението се е увеличило, и т.н. И ние в момента това, което го събираме, е в повече, но то не се дължи на това, че е нараснало производството. При 30-процентно съкращение в, както говорихме за горива, по отношение на металите е 70% намалението на... ние събираме много повече...

Горивата - 30, за металите - 70.

По отношение на рудите е 78% спад от януари месец. Още в декември по българските пристанища няма разтоварено едно желязо за строителство. Ами след като...

То не се строи.

Така. По отношение на автомобилите, сравняваме, 58% по-малко автомобили са закупени в 2009-та в сравнение с две хиляди... 58%.

2008-а.

Така, добре. Митницата как да събере върху тези, когато са купени 58 процента по-малко автомобили. В 2008 г. всеки гражданин си купуваше автомобил, теглеше кредит или на лизинг и си плащаше.

Каква ви е прогнозата? Към лоша програма ли отива България, към лоша прогноза отиват нещата?

Като ги няма тези неща... Значи, мерките не могат да бъдат еднопосочни. Аз затова казвам, митница не е печатница за пари. Там тя теоретично може да събере и да обложи това, което го има и което съществува. Друг е въпросът, че с общи мерки на правителството, и това в момента се прави, виждате, че всички фондове бяха размразени. Оттук нататък трябва много усилено да се работи по проекти, за да може тези проекти, защото няма проекти, да стартират в май, в юни, в юли. Да започнат сериозни инфраструктурни проекти, които ще доведат. Примерно правим магистрала. Тя довежда моменталически до увеличаване потреблението на горива. Нараствайки потреблението на горива, ще нараснат и приходите. Нарастване инертни материали, мазути, създаване на работни места. Ами 450 000 българи са се върнали от Европа в България. Тези 450 000 българи в 2008 г. са изпращали пари. Тези пари техни близки са ги инвестирали в жилища или с тях са се издържали. Тези българи сега в момента са в България, каквото имаха, изхарчиха, те са безработни. Естествено е, че намалявайки потреблението, няма как да се увеличават приходи. Те могат да бъдат увеличавани на базата на по-добра събираемост в рамките на 2-3%. Оттук нататък трябват други мерки, икономически, не фискални. Защото другият вариант е да се увеличават данъци - това, което казахте преди малко, за да бъде компенсирано това намаляване на потреблението. Но увеличаването на данъци няма да доведе до по-голяма събираемост.

От 1 април ли е вече електронна митническата декларация?

От 1 април е и митническата декларация електронна, от 1 април е електронно и... с който се движат горивата, което също е много...

Предния път не можахте да ми обясните, аз понеже карго не внасям, ми е интересно, като минавам на летището, как ще стане с електронната декларация? Обещахте да го...

Ама вие тръгвате с... тук става въпрос за търговски сделки. В България електронна е декларацията в момента по износа, същото става сега и с вноса. Всяка една фирма, която...

Но няма да касае физическите лица. Ще си пишем тия декларации.

А физическите лица, значи няма как в този момент това да се...

Промяна няма да има, нито по летища, нито по граници, сухопътни.

...да се случи в...

Вие видяхте ли тия 1 милион долара в една банкнота на летище "София"?

Не, не съм ги видял тези...

Разкри ли се, каква е там далаверата с тая банкнота? Как така я пращат, с нея може ли да си купиш нещо, защо я пращат така, има ли митническо нарушение?

Този случай не ми е...

Не сте се занимавал.

Да, не съм се занимавал.

Защото много екстравагантно. Добре, значи 30% спад на вноса на горива, 78% на метали, 58% на коли.

Общо потреблението е намаляло с 15%. Това, което е важно да отбележим, е, че до 15-ти трябва да бъде заплатен акцизът на сделките, които са осъществени във февруари месец. Спадът по отношение на горивата е още по-голям - отива близо към 40%. Така че парите в март месец ще бъдат по-малко, още по-малко от тези, които са в януари. Но другото, което е, че в момента това, което се забелязва, защото това, което става сега в март, ще излезе в април. Има подобрение на обстановката в страната. Започва постепенно качване на потреблението и аз мисля, че в април месец, пък тогава ще стане ясно какво се е случило в март, като се внесат примерно средствата за акцизи, че започва леко покачване. Ние в май, в юни, съм сигурен, че може да кажем какви ще бъдат тенденциите до края на годината. И оттук нататък да се вземат мерки какво ще се прави, за да се постигнат тези показатели. Но митницата, пак казвам, не може да събере повече от това, което влиза в страната и върху което може да бъдат... да има налози.