Томислав Дончев: Разликата между мен и Плугчиева е огромна
Томислав Дончев: Разликата между мен и Плугчиева е огромна / БГНЕС
Томислав Дончев: Разликата между мен и Плугчиева е огромна
27233
Томислав Дончев: Разликата между мен и Плугчиева е огромна
  • Томислав Дончев: Разликата между мен и Плугчиева е огромна

Новият министър без портфейл с ресор "Управление на средствата по европейските фондове" Томислав Дончев в интервю за предаването „Седмицата" по Дарик:

Г-н Дончев, разкажете ни какво точно ще правите?

Мисля, че няколко пъти вече през изминалите два дни ми се налага да говоря по въпроса. Бях останал с убеждението, че това до голяма степен е ясно. На първо място, това не означава въвеждането на тотална централизирана система при управление на средствата от Европейския съюз. Имам предвид - няма да е необходима моята намеса, фигуративно, ако мога да се изразя, няма да е необходим още един подпис при движението на парите или при одобряване на проектите. Основната ми функция на първо място е свързана с една по-добра координация на всички процеси, които се случват в сферата на управлението и на разпределението на средствата от Европейския съюз. Защото ние имаме партийни програми, управляващи органи, междинни звена, като всички от тях работят. На първо място, е необходима една много силна гаранция, че работата на всички допринася за едни и същи конкретни приоритети и национални цели. На второ място, всички те имат сходни проблеми и сходни задачи. Моята функция е на политическо ниво да работя трескаво за изпълнението на тези задачи и, разбира се, за разрешаването на проблемите. Проблемите основно са свързани с по-големия от необходимия бюрократичен товар в процесите. Разбира се, това е в някаква степен рефлекс, отзвук от всички скандали, свързани с използването на средствата от Европейския съюз преди повече от година. Те имаха положителен ефект, доколкото обостриха общественото внимание по отношение на материя, което е добро. Не така... не така добре и еднозначно подействаха по отношение на всички администрации, ангажирани с процеса. Защото допълнителното бюрократизиране не е най-силната гаранция за по-добър контрол. Както неведнъж казвах последните дни - ключът е правилната рецепта между съвършения контрол, добрия контрол и в същото време минималния бюрократичен натиск.

Сега спорът, който...

Сигурно ще става дума за прословутите 44 подписа... Не е проблемът само в 44-те подписа, проблемът е колко време, колко време минава, докато се положат тия 44 подписа, и колко време някой чака парите за това.

Сега, г-н Дончев, спорът, който се очертава през тази седмица, е дали вие да имате освен едни чисто координиращи и истински контролиращи функции, защото контрол без санкция е безсмислен. Т.е. дали вие като министър ще можете да поемате ангажименти за определени срокове и когато тези срокове не бъдат спазени, ще имате механизъм, по който да наказвате виновните това да не се е случило?

На първо място, когато говорим за контролиращи функции, трябва да изчистим, че новият министър няма пряко технически ангажименти по контрола на случването на проектите. Аз не съм мониториращ орган, нито одитен орган. Моята функция е да контролирам процесите да бъдат те такива, каквито трябва, за да могат нещата да се случват по възможно най-стегнатия и бързия начин. Доколкото си спомняте думите на премиера, ако някъде процесите не се случват така, както трябва да се случват, ако вървят по-бавно, отколкото е необходимо или отколкото е възможно, няма никакъв нито на политическо, нито на техническо ниво проблем да бъде оказан натиск... да бъде оказан натиск нещата да се случват по начина, по който трябва.

Вие ще правите натиск?

Ако... ако е необходимо, натиск може да прави и премиерът.

Говорите за теренно присъствие на експертите. Въпросът е обаче имате ли хора да го направите или ще се назначават още хора?

Само за експертите, с които аз ще работя. В крайна сметка всяка от оперативните програми или, хайде, ако не всяка, голяма част от тях имат деконцентриран статут. Те имат офиси, имат администрации в страната. Разбира се, когато става дума за разпределение на средства... когато става дума за разпределение на средства, там документът е важен. Там е важна формичката, бланката, фактурата, платежното и т.н. Но наред с това е важно едно... една представа какво се случва на терена. Това е не само форма за контрол. Разбира се, на първо място това е форма на контрол. Но, знаете ли, голяма част от проблемите идват не обезателно от злонамереност. Те идват поради незнание, идват поради неопитност. Силното присъствие на терени е един инструмент освен за контрол - и за помощ.

Вие говорите експертите да са там, където се доставя машината, където се строи пътят, детската градина или се полага водопровод. Има ли капацитет в момента българската администрация, не говоря за тая, която ще бъде към вас лично, тя сигурно няма да е голяма, до всеки водопровод, до всяка детска градина, до всеки път, до всяка машина да стои един такъв контрольор?

Не, идеята не е да се осигури постоянно присъствие. Доколкото... примерно при строителството там си има и контрол, и надзор и ние не бива да суспендираме или да отнемаме техните функции. Говорим за завишаване на присъствието. Да не се случва така, че един проект да е изпълнен, всички съществени дейности от него да са се случили и съответното административно звено, регионален офис или каквото и да било друго да знае какво се случва там само от предоставените документи. Освен това, когато говорим за процеса... той, разбира се, е бюрократичен процес, той е свързан с размяна на писма и размяна на документи. Но доколкото времето е фактор, времето е ключов фактор, има много места, където нещата могат да се опростят. Примерно изпращането на едно писмо, където ние чакаме 10 дни срок да ни бъдат предоставени някакви документи, защо да не се съчетае и да се съпроводи с телефонен разговор, където съответният служител да предупреди бенефициента - изпратихме ви едно писмо, трябва да предоставите еди-какви си документи. Колкото по-рано го направите, толкова по-рано ще се случат нещата.

Мислите, че не се е правило и сега за пръв път ще се направи в България това?

О, нещата са много различни. В куп места в различни оперативни програми, в различни регионални структури това се прави. За съжаление не навсякъде. Аз съм чувал репликата... само преди няколко седмици в ролята си на кмет от отговорен служител репликата "с бенефициенти не общувам".

Ами, да, защото пък, като заобщуваш с бенефициенти, започват да се съмняват, ти нещо да не си се с тях разбрал. И затова се пазят.

Не разбрах въпроса.

Казвам, че служителите пък, от друга страна, се притесняват да общуват, както казвате вие, с бенефициенти, защото започват съмненията да не е корумпиран, да не се разбира нещо с тях.

Разбира се, всяко становище, всяко решение, то трябва да бъде адекватно документално оформено. Това не означава, че отговорна държавна институция и бенефициентът не могат да общуват помежду си. Отговорната държавна институция не може да разяснява, не може да обяснява. В крайна сметка въпреки императивното изискване за по-добър контрол не могат бенефициентите да се третират, да се възприемат като по дефиниция престъпници. Този подход по никакъв начин не е конструктивен и няма да доведе до този термин, който аз не го обичам - усвояване на средства.

Каква ще е разликата между вас и Меглена Плугчиева?

Огромна. На първо място, г-жа Плугчиева дойде в един по същество кризисен момент и тя имаше други функции. Нейните функции бяха да демонстрира на Европейската комисия, че има кой от българска страна да води един нормален диалог, да слуша това, което се казва в комисията. Тук ситуацията е много по-различна. Ние вече сме в ситуация, когато няма съмнение в желанието на българската държава да осъществява адекватен контрол по отношение на законосъобразност по разходване на средствата. Направено е много по този въпрос. Моята задача е процесът да върви по-бързо, с по-добро качество и най-важното, което е, да води до по-добри резултати. Защото ние често се фиксираме в цифрата, процента, частицата на процента, което разбира се, е важно. България, освен че ползва тези средства, тя има и вноска към бюджета на Европейския съюз, но също така е важно какво ще бъде направено с тези пари. Простете, ако... не е без значение, когато имаме изграден път, докъде води този път, на другия му край има ли нещо, колко единици минават по този път.

Подкрепяте ли, г-н Дончев, временно премахване на добавките към основната заплата на служителите в структури с функции по усвояване на средствата от Европейския съюз или това доплащане да бъде свързано с определен процент на усвояване.

Най-чудесният вариант е, когато говорим за възнаграждение на държавните служители, да бъде изработена такава система, която да отчита усилията, на първо място, на ниво звено и, на второ място, на ниво отделен служител. Разбира се, в страната няма готова методика как това да става по абсолютно справедлив начин.

Не, аз ви говоря за тези мерки, които...

Говорейки за допълнителното възнаграждение на служителите, които са ангажирани с използването на средствата от Европейския съюз, ние трябва да имаме предвид следното. Този разговор не може да го водим на ниво морални категории - единият взема по-малко, а другият взема повече. Този разговор трябва да го водим на ниво пазар, търсене и предлагане. И тук въпросът е дали ние за заплата от порядъка на 380 или 420 лева, която е заплатата на един служител, без да получава допълнително възнаграждение, дали ние можем да привлечем експерт, който да е административно грамотен, да има отраслова компетенция в рамките на съответната оперативна програма и на всичкото отгоре да знае английски. Отговорът на този въпрос е очевиден.

Тоест вие не подкрепяте мярка 5 в този списък от проектоидеи за борба с кризата да се намалят парите точно на тези, дето работят с еврофондовете?

Нещата са... нещата са доста по-сложни, позволете да отбележа, доколкото вероятно 85 или 90 процента от служителите, които получават допълнително възнаграждение, те не тежат на държавния бюджет. Това допълнително възнаграждение се получава за сметка на самите средства от Европейския съюз. Това е допустим разход и становището на Европейската комисия е, че средствата могат да бъдат използвани по този начин.

Тоест няма нужда да се пестят чуждите пари?

Това е част от средствата, които са необходими за доброто движение на процеса.

Конкретен въпрос.

Мисля, че нещата просто не стоят по този начин. Там, първо, няма значим потенциал за икономия. Освен това има опасност, ограничавайки възнаграждението на тези служители, ние да изгубим много повече пари. Аз мисля, че трябва да третираме средствата, включая и тези, които са за сметка на самите оперативни програми, които се дават като допълнително възнаграждение на някои служители, ние трябва да ги третираме не като течен разход, а като инвестиция.

Конкретен въпрос от седмицата. Тези милиард и половина евро за преасфалтиране на българските пътища, които Бойко Борисов поиска от Европейската народна партия да му съдейства да получи от Европа, те отгоре върху вече определените за България пари по оперативните програми ли ще бъдат?

По всяка вероятност - да, но там разговорът продължава, включая на ниво детайли, защото подобна релокация или преместване на средства на първо място, разбира се, той се нуждае от...

А, чакайте. Не, не, не ви разбирам.

...подкрепа на политическо ниво...

Питам ви допълнителни... ще се местят едни пари от тези вече определени близо 7 милиарда по оперативни програми или от тях ще вземем и примерно ще са били за пречиствателни станции, пък ще ги пратим да отидат за пътища. Това ли е молбата или към 7-те милиарда...

Не могат да се случат нещата по този начин.

...или вместо седем ще вземем...

Не могат да се случат по този начин - от пречиствателни станции да ги дадем за пътища. На първо място е възможно движение в рамките на самата оперативна програма "Транспорт". Там, където има обекти, които в годините по отношение на тях не се случвало нищо, където не е извършено проектиране, където има забавяне с процедурите за отчуждаване или има археологически риск, или има проблеми от гледна точка на екологията и когато... има такива едни атестирани обекти самата оперативна програма "Транспорт", които ние реалистично смятаме, че няма да могат да бъдат изпълнени до края на програмния период, е редно да се помисли какви бързи, наред с това добре обосновани действия могат да се предприемат тези средства да бъдат пренасочени към конкретни други обекти...

Тоест не става дума...

...примерно към пътища първи клас, говорейки за рехабилитация.

Не става дума за допълнителни пари за България, които ще бъдат дадени, защото Европейската народна партия харесва това правителство, а става дума за вече дадени пари.

Предполагам, и едната, предполагам и едната, и другата хипотеза е възможна. Аз в момента коментирам хипотезата от средства, които има огромен риск да бъдат неизползвани или неусвоени да бъдат използвани по този начин.

Кое габровско качество ще ползвате в работата си? Защото то, габровците, сте известни, прощавайте, с известна, хайде да не кажем стиснатост, но голяма пестеливост, а пък вашата работа сега се очертава да бъде да направите така, че да се харчи много от европейските пари, които досега са се пестили, в кавички, в България.

Бързото и необмислено харчене на пари, в това число и европейските, винаги води до негативни резултати. Ако ние харчим и бързо и необмислено пари, след това ще се налага да връщаме. Така че габровското качество да се харчи внимателно, толкова, колкото е необходимо, със сигурност ще ми бъде от полза.