Танов: Несериозно е да уволнявам хора, защото имат прякори
Танов: Несериозно е да уволнявам хора, защото имат прякори / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Танов: Несериозно е да уволнявам хора, защото имат прякори
27926
Танов: Несериозно е да уволнявам хора, защото имат прякори
  • Танов: Несериозно е да уволнявам хора, защото имат прякори

 Ако нямаше икономическа криза, реформите в митниците щяха да проличат много по-рано, заяви в „Денят на Дарик" директорът на Агенция „Митници" ген. Ваньо Танов. Той встъпи в длъжност с пет задачи, поставени лично от премиера - спиране на контрабандата, повишаване на събираемостта на акцизи, откритост и прозрачност в работата, работа с неправителствените организации и пълна проверка на публикации в медиите за нередности и нарушения в митниците. Цайса и Марадоната вече не са митничари, но пък се говори, че 20-процентните съкращения не са обхванали други хора с прякори - Фашиста, Шперплата и Шушумигата. Ваньо Танов коментира, че е лекомислено да уволнява хора, само защото имат прякори. Директорът на митниците се закани, че нито литър гориво няма да бъде внесено или продадено нелегално. Борбата с контрабандата на цигари също вече дава резултат, смята Танов. Според него - чак в средата на годината ще стане ясно дали Агенция „Митници" ще успее да изпълни бюджетните си задачи. Eто какво още каза Танов:

Нека започнем нашия разговор от контрабандата на цигари. Всички твърдят, че с повишаването на акциза на тютюневите изделия контрабандата се увеличава. Как на практика Агенция "Митници" ще отговори на тази тенденция?

Във всички държави и в Европа, и в целия свят винаги повишаването на акциза води до увеличаване стремежа за контрабанда. Така че България не е изолирана държава и това правило, естествено, важи и за нас. Що се отнася до контрабандата, мисля, че в последните месеци като усилия, които полага и Агенция "Митници", и Министерство на вътрешните работи, заедно с други правоохранителни органи, резултатите мисля, че са видими. Няколко пъти цитирах, но може би отново трябва да спомена, че за 2008 г. общо в държавата от всички институции, които са призвани да се борят с контрабандата, бяха задържани 13 милиона къса. В момента само Агенция "Митници" за тези 3 месеца е задържала 13 милиона. Така че резултатите са видими. Обявих - за трите дни проверки, които бяха извършени, бяха задържани 381 хиляди, а само за днес, тъй като продължават проверките, бяха задържани над 88 хиляди. Като се има предвид и това, което прави МВР, защото те работят оперативно, установяват места за съхранение, извършват обиски и претърсвания, също се изземват големи количества. Така че аз смятам, че по отношение на контрабандата с цигари има видим напредък.

Разкажете малко повече за начините, чрез които се борите с контрабандата, защото днес бившият вътрешен министър Румен Петков каза, че не е виждал такава контрабанда от времето на югоембаргото.

Ами, Румен Петков е политик. Обикновено политиците гледат в тавана и се изказват. Въпросът е човек, когато се изказва по дадена тема, да цитира и да сравнява някакви показатели. Така всеки може съвсем, така, безотговорно да отправя твърдения, които не може да подкрепи с никакви факти и доказателства. Така че аз на този въпрос няма как да отговоря, защото преди малко казах числа, които са проверими и мисля, че говорят в съвсем друга посока.

А контрабандата на цигари, по-скоро борбата с нея, е част от акция "Сови"-те, нали така?

Ами, ако се придържате към някаква такава терминология, да речем, че е част от операция "Сови". Но за мен ние трябва да работим по всички проблеми ежедневно и не трябва да има кампаниен характер. Това, което правим в тези осем месеца, което беше извършено и като законодателни, и като нормативни промени, и като организация, гарантира едни трайни и постоянни резултати. И затова аз не съм привърженик на такива кампанийни операции.

Едно от наследствата, които ви остави старото правителство, е законов текст, който регламентира да се връща акцизът на производителите на тютюн и на производителите на цигари, когато имат стари бандероли, които не са влезли в сила и са. . . цигарите са унищожени. Какви са задълженията на митниците към този момент към тези фабрики за цигари заради старите бандероли и смятате ли да промените този законов текст? Загатнахте нещо такова по-рано днес на пресконференцията.

Когато се разглеждаха промените в Закона за акцизите и данъчните складове, този текст, 25-а е членът, който е въведен в март 2009 г. по политически съображения естествено, за да бъде затруднено по-късно новото правителство. . . не можеше да отпадне, тъй като тези задължения вече са възникнали. Днес бяха изплатени 60 милиона, които са последните суми от увеличението. . . 2008-2009 година. Предстоят в май месец да изплатим остатъка от 26 милиона, който е за 2007 г., и по този начин ние. . . След което може да внесем в парламента отмяна на този текст, за да може всички производители и вносители на цигари да бъдат поставени при равни условия и при бъдещи повишавания на акциза да се знае, че няма възстановяване чрез изгаряне. Но тук стои и един друг въпрос. Днес имах отново среща с част от производителите на цигари. Това унищожаване на годни цигари дори и по себестойност на тях им струват...

Пари.

. . . средства. Държавата е ощетена, веднъж, с пари, които са внесени като акциз и трябва да бъдат възстановени, но и самите производители с доста сериозни суми са ощетени за цигари, които са произвели легално и които трябва да бъдат унищожени. Да оставим, че това са материали, човешки ресурс, разходи и т.н. Така че този текст по незнайно какви причини. . . единствено само в нашето законодателство е вкаран такъв текст. За мен е текст, който е целял в 2010 година ние няколко месеца да работим, за да връщаме задължения. . . До момента сме върнали около 170 милиона, което е изключително сериозна сума на фона на икономическата криза. Аз смятам, че след май месец, в юни месец, Агенция "Митници" няма да има никакви задължения към бизнеса и оттук нататък ще започнем да работим на чисто. В края на краищата с тези пасиви поех нещата. За голямо съжаление те съвпадат и със сериозна икономическа криза. Но все пак това пък ни кара да бъдем по-активни и наистина да прилагаме мерки, които да доведат до резултати. . . и то резултати благодарение на това, че затваряме всички течове, които е имало досега.

Включително и, да речем, чрез куфарните търговци.

Куфарните търговци са. . . като приходи това, което се получава от куфарните търговци като мита и ДДС, е нищожна част от общия бюджет, няма и 1 процент. Голямата част в бюджета постъпва по отношение на акцизите, основно са цигари, горива, около 2 процента е от алкохол и 2 процента от пиво. Така че нашите усилия изцяло бяха насочени в това направление - да затворим течовете, и то огромните течове, за да може дори в условия на криза и при значително намалено потребление ние да постигнем резултати, каквито са били примерно в 2008 година.

Питам ви неслучайно за куфарните търговци, защото те не могат да извършват своята търговия без помощта на служители на митниците.

Не бих казал, че не могат да извършват своята търговия. Куфарните търговци, след като преминат границата, тези стоки, които те пренасят, естествено, че отиват по магазини, битаци и т.н. Това, което ние направихме, вече от месец продължава, ние имаме 100-процентен контрол върху тази търговия. Няма вече такива стоки да влизат през южната ни граница. За голямо съжаление, тъй като България е член на Европейския съюз, всички тези търговци имат възможност да вкарват стоките си през други държави, също членки на Европейския съюз. И в момента основно каргото преминава през Румъния и Гърция, където се заплащат митата, тя става вътрешнообщностна стока, свободна за потребление, и се дължи ДДС, което трябва да бъде събрано от НАП. И ако мерките, които трябва да бъдат приложени от НАП, бъдат изпълнени, в края на краищата всички тези търговци, за които говорим, ще разберат, че все пак трябва да работят почтено и да работят на. . . да декларират цени, които са нормални и отговарят на пазарните условия.

Да де, ама голяма част от тези търговци всъщност продават цигари, да речем. Естествено това не е най-големият проблем на митниците, но. . .

Тези търговци не могат да продават легално цигари. Тук може би трябва да отворя една скоба, че с промените в закона на Агенция "Митници" беше възложено разрешителният режим по всички места за продажба на цигари. Съществуващи до момента са около 32 хиляди, а след пререгистрацията ще отговорим колко такива места остават за продажба. И там има редица условия, на които трябва да отговаря един търговец. Не може освен цигари, които са облепени с бандерол, той по какъвто и да е повод да продава други цигари, защото подлежи на санкция и отнемането на лиценза. И ако вие говорите за търговци, които продават цигари, внесени отвън, това са нелегални. . . нелегална търговия, която подлежи на санкция.

Нека поговорим и за по-мащабната контрабанда. Кои са хората с прякорите Фашиста, Шпертплата и Шушумигата и защо бившият вътрешен министър Румен Петков твърди, че държавата в момента покровителства контрабандата на цигари?

Аз пак казвам, на политически изказвания, без никаква аргументация, трудно човек може да отговори. Не знам кой свързва тези прякори с контрабандата. По мое мнение има един човек, който е бивш директор на Агенция "Митници", по всяка вероятност е имал някакви лични проблеми с тези хора за периода, в който е управлявал. . . Но ако той си има лични проблеми, нека ги обяви на дуел или на нещо друго, и да си ги решат. В края на краищата в продължение на месеци да се повтарят някакви прякори, без никакви аргументи в подкрепа на тези прякори, за мен е доста, така, безсмислено.

Все пак не се ли притеснявате, че хора с прякори, така известните, работят за вас?

Ами, прякор на всеки един може да бъде сложен във всеки един момент.

При такова драстично съкращение в Агенция "Митници", над 20 процента, напуснаха доста хора, за които има достатъчно данни, че са били корумпирани. Всеки един от тях може да слага прякори и да се стреми да дискредитира тези, които са останали на работа. Така че е много лековато да се подхожда. . . и ако това е подходът за освобождаване в Агенция "Митници", аз категорично казвам, че съм против такъв подход. В края на краищата работата на всеки един се оценява по резултатите, които постига. Ако някой има някакви нарушения, има съответния законов ред за изясняване на тези нарушения, има инспекторат, който извършва съответните проверки. И един от прякорите, който казвате, това е на директора на дирекция "Инспекторат". И освен за това, че той е твърд, може би затова му е излязъл прякорът, защото не прави никакви компромиси, никакви други аргументи не са изтъкнати за този човек, да се каже този човек е корумпиран, той е взимал подкупи, взимал е туй. . . За добро или за зло, на базата на неговите проверки са освободени доста хора. И е нормално тогава да му сложиш прякор Фашиста. Но това значи ли, че този човек трябва да бъде освободен и да спрат проверките на инспектората? Мисля, че изглежда доста несериозно.

Притеснявате ли се от тези изказвания и чувствате ли натиск спрямо собствения си пост, защото се появиха и такива коментари напоследък?

Ако става въпрос за изказването на Емил Димитров - Ревизоро, аз не се притеснявам, защото досега аз не чух от него, тъй като той е с прозвището Ревизоро, не чух от него икономически коментар, а чувам някакви махленски обвинения за, пак казвам, за хора, с които той е имал някакви спречквания по време на престоя си в Агенция "Митници"... и затова смятам, че те са доста несериозни. Ако той обаче иска да коментираме въпроси, които касаят приходите, той може да заповяда в Агенция "Митници", да му се дадат съответните данни, статистика и т.н., и да се опита да направи някакъв анализ на базата на тези цифри. И аз тогава бих приел сериозно, когато се говори с аргументи, с числа и т.н. Но когато се говори като махленска клюкарка, това въобще не може да ме притеснява.

Добре. Нека тогава поговорим за нещо, което ни притеснява, това е контрабандата на горива. Казахте, че ще бъде спряна. От утре започва монтиране на джи пи ес системи на цистерните?

Аз мисля, че контрабандата на горива, най-отговорно го заявявам, не от днес, а много преди това вече е спряна. Тези мерки, които предприехме още в самото начало по отношение на горивата - промените в закона, последователните действия, които извършиме по отношение на всичко, което касае акциз от горива. . . Нека да припомня. Излезе наредба, която регламентира и казва - на вход и на изход в данъчен склад има измервателни уреди. Тоест всяко едно гориво, което е влязло в данъчния склад и след това е напуснало данъчния склад и трябва да му бъде платен акцизът или да се отправи към друг данъчен склад. . . ние тези количества след 2 месеца ще ги знаем, тъй като тогава влизат тези измервателни уреди. Всички горива, които са по отношение за отопление, се прие, че тези горива са оцветени. Това, което е оцветено от началото на годината. . . Беше извършена физическа проверка на 738 случая до крайната точка, до получателя. Една трета от тези горива ги няма там. По всичките тези случаи са изпратени материалите в прокуратурата за съставяне на документи с невярно съдържание и ще се търси наказателна отговорност. В същото време ние чрез закона гарантирахме, че този, който продава такива горива, носи солидарна отговорност. Тоест, ако няма краен потребител, той плаща пълния акциз. Така че за тези горива ще бъде платен пълният акциз. Отделно от утре, както казах, влиза джи пи ес система за контрол на тези горива. Тоест ние сме се подсигурили тройно, за да няма. . . и аз съм сигурен, че и литър не може оттук нататък да излезе от нашето полезрение и да не бъде под контрол. Същото се отнася и за големия проблем, който беше свързан с. . . Там също е оцветено горивото. Там също слагаме джи пи ес системи, за да следим тези . . . И по отношение на горивата, въвеждането от 1 април на електронния пад. За слушателите - това е придружителният административен документ, с който върви всяко едно гориво, което е от страни от Европейския съюз. За това гориво държавата изпращач. . . ако се върне обратно този документ, изпращачът не дължи акциз, а дължи го търговецът, който примерно го е закупил в България. Този електронен пад позволява много преди да е пристигнало горивото в страната, ние да знаем за него, да проследим неговото движение и след това да видим дали е платен акцизът. Там ставаха изключително сериозни злоупотреби и щетата за бюджета беше огромна. Така че и този въпрос е решен. И аз затова смея отговорно да твърдя, че по отношение на горивата вече няма проблеми относно техния контрол. Няма и възможност за бягане в съдебна зала от заплащане на дължимото, тъй като беше напълно законодателството променено в съответствие с изискванията на всички български нормативни документи и документи, които са свързани с членството ни с Европейския съюз.

Ще успеете ли да изпълните бюджетните си задачи за 2010-та?

Бюджетните задачи за 2010 година. Аз лично мога да кажа със сигурност, че. . . колко ще изпълним или няма да изпълним, това можем да кажем примерно в юли месец, когато направим, така, сериозен анализ на базата на първите 6 месеца и да видим в края на краищата потреблението ще започне ли да се повишава, тоест страната ще започне ли да излиза от икономическата криза. Това, което в момента е като резултати, те са стабилни, е, че ние успяваме да съберем парите по отношение на ДДС, въпреки намаленото потребление, по отношение на акцизи изоставаме. Изоставаме поради това, че тези задължения, които казах преди малко, ние върнахме повече от 250 милиона заедно с възстановените средства за селскостопанските производители, но и на базата на доста сериозното намаление в потреблението. . .

Последно искам да ви попитам на базата на тези сравнително добри резултати, както ги оцени финансовият министър, кой според вас има интерес да ви махнат от ръководството на Агенция "Митници"?

Аз мисля, че тези законодателни промени, които направихме, и този сериозен контрол, който осъществяваме, поражда желание в много хора примерно аз да бъда отстранен от Агенция "Митници". И това е нормално, защото в края на краищата в продължение на 20 години се е създала една практика и голяма част от различни сектори в България, било в зоната на сивия или полусивия сектор. . . и когато в един момент всичко това трябва да бъде и се слага под контрол, доста от тези лица са заинтересовани да го няма този контрол. И от тази гледна точка аз представлявам заплаха за техните, така, икономически интереси. Но в края на краищата пътят, който трябваше да се извърви, аз смятам, че ние го извървяхме. Това, което очакваме вече в дългосрочна перспектива, с всеки изминат месец трябва да дава сериозни резултати. Единственото, което съжалявам, е, че България се намира в икономическа криза. Иначе много лесно щяха да проличат тези мерки, които ние въведохме, и тогава щеше да стане разбираемо за всички и нямаше да може да се спекулира.