Станишев: Пред ЕК не може да тропаш по масата и да се самонапомпваш
Станишев: Пред ЕК не може да тропаш по масата и да се самонапомпваш / снимка: Sofia Photo Agency
Интервю с лидера на БСП Сергей Станишев
23860
Интервю с лидера на БСП Сергей Станишев
  • Интервю с лидера на БСП Сергей Станишев

Европейската комисия разпредели ресорите на новите еврокомисари. От думите на председателя на комисията Жозе Мануел Барозу стана ясно, че Румяна Желева ще отговаря за международното сътрудничество, хуманитарната помощ и реакцията при кризи. Веднага след като тази новина стигна и до България, БСП разпрати специална позиция, в която най-общо се казва, че явно кандидатурата на Румяна Желева не е била на висотата на заявените предпочитания.

В интервю за предаването „Денят" лидерът на БСП Сергей Станишев заяви, че България получава най-незначителния от политическа и икономическа гледна точка, ресор в ЕК. Ето какво още каза червеният лидер за Дарик:

Г-н Станишев, защо БСП смята, че кандидатурата на България не е била защитена и заявените предпочитания не са били изпълнени?

Аз мисля, че това е първият голям провал на българското правителство в областта на европейската му политика и основаният са съвсем ясни, защото за съжаление България получава най-незначителния от политическа и икономическа гледна точка ресор в цялата Европейска комисия. Спомняте си колко приказки бяха изприказвани от министър-председателя г-н Борисов за ресор "Енергетика", "Регионална политика", за "Разширяване", за "Комуникации и медийна политика". В крайна сметка се оказа, че българският комисар, по-точно кандидат за комисар, ще отговаря за хуманитарната помощ и реакцията при кризи, което ни поставя, реално погледнато, в периферията на формирането на европейските политики и това е много тъжно, защото самият процес на разпределение на ресори е достатъчно сложен. Той се определя от тежестта на страната, определя се от много други фактори, от кандидатурата, разбира се, и когато става дума за една нова страна член, каквато е България, трябва правителството и лично министър-председателят да водят много интензивен диалог с председателя на Европейската комисия, с комисията, така че да отстоят един добър ресор. Много добре си спомням, че през 2007 г. българският кандидат беше приет, г-жа Кунева става дума, безрезервно и въпреки че беше по средата на мандата на комисията и за да се формира ресор трябваше да се къса месо от други, беше предоставен един важен като политика ресор, който беше политиката в защита на потребителите. За да не бъда голословен, тъй като ние обичаме да се сравняваме с другите страни членки, новите, нека ви обърна внимание, че Румъния, която предишния път заради неразумния си подход към комисията, получи ресор "Многоезичие" и само с това може да се сравни сегашното предложение на българския комисар. Сега получава "Селско стопанство, земеделие и развитие на селските райони". Естония получава пост на вицепрезидент на комисията и ресора "Транспорт", Полша получава "Бюджет и финансово програмиране", Латвия получава "Развитие". По същество българският комисар ще отговаря като...

Г-н Станишев, ние знаем кой какво е получил и го обяснихме това нещо, но въпросът беше... Добре, според вас какво трябваше да получи България? Какъв ресор трябваше да вземе според положението, което заема в момента страната ни?

Ами, аз ви обясних, че ресорът на една страна се определя от няколко фактора. Първо, от...

Е, кой би бил подходящият според вас?

Кой е подходящият кандидат ли?

Не, кой е подходящият ресор?

Много възможни кандидати, които можеха да се обсъждат, които имат много по-висок личен авторитет и влияние в Европейската комисия, ако щете, започвайки от г-жа Меглена Кунева, минавайки през Меглена Плугчиева, която беше вицепремиер и има много силни позиции и в страните - членки в Европейската комисия, споменавайки и Ивайло Калфин, Гергана Грънчарова и много други потенциални кандидати, но беше избран погрешен подход, политически подход.

Тоест според вас изборът на Румяна Желева за поста еврокомисар също е изиграл роля при определянето на този ресор? Имам предвид като кандидатура.

Ами очевидно и това е имало своето значение, защото се води постоянен диалог. Ако искаш да имаш успех с Европейската комисия, се води диалог с председателя на комисията. Коя е кандидатурата, която има най-голям авторитет? Защото, пак ви повтарям, ние не сме Германия, не сме Великобритания и не можем да разчитаме просто на това, че страната ни е стар член, авторитетна е и всичко останало. Трябва да се търси силна, най-убедителна възможна от всички разполагаеми кандидатури и в крайна сметка това е действително и личен успех на министър-председателя, защото той даде много високи и силни заявки за ресори. Твърдеше, че получава много силна подкрепа от Европейската комисия, изобщо от ЕС и в крайна сметка, за съжаление пак казвам, заради неправилен подход, заради експерименти, цената ще я плащат всички българи. Защото трябва да сме наясно, че независимо от това, че комисарите са наднационални, разбира се, всеки комисар се старае да защитава интересите на своята страна косвено. И когато имаш ресор, който има тежест, това дава възможност на страната чрез диалог да решава немалко свои проблеми. Да не говорим за това, че голямо значение има и личният авторитет, тежест, на самия еврокомисар независимо от ресора. Но това, което се случва, бих казал, е един урок за българското правителство. За съжаление сметката ще я плаща българското общество през следващите близо 4.5 години.

Тоест вие искате да кажете, г-н Станишев, вие искате да кажете, че елементът "Управление на кризи" в ЕС, е маловажна дейност? Така ли?

Точно така, защото... обърнете внимание върху предложението. Няколко еврокомисари са отбелязани със звездички и те са подчинени по същество на Катрин Аштън, която е върховен представител на ЕС за външна политика и сигурност и вицепрезидент на комисията. Това е нов пост съобразно Лисабонския договор. От тези комисари, които са отбелязани със звездички, Щефан Хюле отговаря за разширяване и европейска политика на съседство. Г-н Пиебалгс, който беше комисар по енергетиката, ще отговаря за политика за развитието. Това е политиката на ЕС към трети страни. И тя е, действително, сериозна политика. Аз самият много пъти съм участвал в дискусии на Европейския съвет. В нея има много сериозен ресурс, финансов и в нея има много политика, която може да се прави. А, това, което се предоставя на г-жа Желева, за съжаление е своебразно министерство на бедствия и аварии. Когато в третия свят има някаква хуманитарна криза, се оказва хуманитарна помощ от ЕС, но това се прави по-скоро рутинно и не може да се превърне в сериозна европейска политика и това е много тъжно.

Какви бяха вашите очаквания по отношение на това кой ресор ще получи България? И според вас кой би бил най-подходящ за страната ни?

Страната ни би могла да се бори за различни ресори, но това се върши, това се прави в диалог с Европейската комисия не се подхожда по начина, по който подходи г-н Борисов. Защото, доколкото знам, той е казал "това е моят избор, това е политическо решение, ГЕРБ спечели изборите, има право да определи този, който ГЕРБ прецени". Това е подходът впрочем на управляващата партия по всеки един въпрос. Само че Европейската комисия не е български балкански политически живот и нрав. Тук не може да тропаш по масата и да се самонапомпваш, без да имаш достатъчно покритие и авторитет.