Рекламата в интернет е ефект(ив)на
Рекламата в интернет е ефект(ив)на / DarikNews.bg
Рекламата в интернет е ефект(ив)на
40172
Рекламата в интернет е ефект(ив)на
  • Рекламата в интернет е ефект(ив)на

Сигурно до болка ви е втръснало да ви повтарят, че 2010 г. е била кризисна. Обаче е факт. Според годишния доклад на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) единственият сектор, който е отчел ръст на рекламните инвестиции през миналата година е интернет. Нетно пазарът е пораснал с около 5%. Въпреки това делът, който заема този канал в общия рекламен микс, е едва 4 на сто. Но прогнозите са през 2011 г. цифрата да нарасне до 6%. Най-големият процент от рекламните бюджети онлайн се разпределя в новинарските сайтове. И въпреки отчетения ръст, констатацията на АРА е, че рекламодателите все още подхождат с недоверие към интернет.

Людмил Кърджилов е управител на Darik Web. Групата притежава 18 сайта. Според последните рейтинги от преди дни новинарският Dariknews.bg е в топ 3. Ето как си обяснява той тези факти:

Интернет пенетрацията в България все повече и повече се увеличава, все повече хора ползват интернет за информация, за забавление, за търсене на новини. Този дисбаланс между това, че много хора ползват интернет и от друга страна, че много малко от рекламодателите използват интернет канала, всъщност е обяснението на това, че само в интернет има увеличение на рекламния дял, защото ракламодателите започват да разбират, че без интернет не може да има качествено послание към целевата група, която искат да постигнат. Например във Великобритания повече от 25% от разходите за реклами минават през интернет, в България са само 5%, като и двете страни са в година на криза. Това ще рече, че в България сме много изостанали. Все още се учим, че интернет каналът е изключително ефективен за отправяне на послание към целевите групи. Интернет е една нова медия, едно нова среда, а е напълно естествено рекламодателите да са свикнали с традиционните канали като телевизия, печатни издания, външна реклама, радио и да има едно стъписване към новите форми за реклама, каквито предлага интернет. Аз съм убеден, че в следващите 2, 3 или 4 години това главоломно ще се преобърне и рекламодателите, рекламните агенции и всички, които работят в тази сфера, ще разберат, че една успешна рекламна кампания не може да мине без интернет.

Групата на Darik Web има доста сайтове, най-разнообразни, има и голям новинарски сайт DarikNews.bg, за който разбрахме, че тази седмица е в топ 3. От какво се интересуват читателите, за да може това да даде сигнал на рекламодателите какво още могат да добавят като реклама в интернет?

Хората, които ползват DarikNews.bg, се интересуват от новините, от информацията, от всичко, което се случва около тях и хората са свикнали да го ползват като един от източниците за информация наравно, разбира се, с радиото и с телевизията. Интернет е "непрекъсната" медия. Докато новините по телевизията са в 19.00 ч., в DarikNews.bg вече си ги видял още по обед или следобед. Така че, именно това е важното за рекламодателя, непрекъснатостта на процеса. Рекламата също е информация, показваш нещо на хората и ако те се интересуват, те го виждат. Очевидно търсенето на информация и новини в интернет ще продължи да нараства и ние го наблюдаваме. Например DarikNews.bg е нараснал с около 30% през 2010 г. DarikNews.bg месечно се чете от 600-700 000 души, а цялата група на Darik Web от около 1 700 000 души. Това е доста сериозна цифра и не може да бъде пренебрегвано от рекламодателите. Те имат нужда от тази аудитория, за да могат да отправят своите послания.

Доколко ще се съгласиш с констатацията, че водещи брандове в интернет рекламата са финансовите институции, телекомуникациите, хобита, спорт и мода?

Това е така. Големите компании рекламират в интернет. Не бива да забравяме, че интернет посланието и интернет рекламата се различава от останалите канали. Рекламата в интернет може доста прецизно да се насочи към определени групи от потребители - възрастови или по друг признак, което повишава ефективността. Нека да направим аналогия с телевизионната реклама, където се облъчва един много широк кръг от хора - от пенсионера, който е на вилата си, до динамичния млад мъж, който гледа новините. Рекламодателят насочва своето послание към определен кръг хора, но всички, които гледат телевизия го виждат. Дали това е ефективно? При интернет, заради това, че е измерим канал и технологично по-различен, могат много точно да се насочват посланията.

През седмицата разбрахме, че уеб пространството е привлякло през миналата година във Великобритания 25% от разходите за реклама, страната регистрира и общ прираст на рекламните бюджети от 13 на сто.

Великобритания беше една от първите европейски държави, които се потопиха в световната икономическа и финансова криза. От гледна точка на рекламния пазар обаче може да се окаже, че тя е и първата страна, която успява да изплува на повърхността. Това сочат данните на специализираното издание за маркетинг и реклама „Brand Republic". През изминалата година рекламният бизнес на острова може да е бил труден, но определено не и губещ.

В ефективността на интернет рекламата е убеден и Христо Христов, управител на DarikFinance.bg. Сайтът също е част от групата на Darik Web. Според него голям катализатор на интернет рекламата са политическите избори:

Както кризата идва в България с две години закъснение, така и увеличението на интернет дела в рекламния пазар също идва със закъснение, но понеже това не е нещо принудително, за разлика от кризата, която просто идва и нямаш избор, това е нещо, което всеки рекламодател трябва сам да избере и затова идва и с още по-голямо закъснение от порядъка на 3-4 години. В други държави интернет делът при формирането на рекламен бюджет вече изпреварва този на печатна реклама, на радио реклама, дори и на външна реклама, докато в България той продължава да си е най-ниският и това обяснява растежа му всяка година, тъй като той тръгва от ниска база (4% от общия микс) и затова му е много лесно всяка година да расте с 10-15%. Просто тук по-бавно навлизат новите тенденции, но че ще навлязат един ден, е ясно. Като дойде моето поколение, като стигне висшите еталони на властта, защото това е поколение, което е израснало с интернет, драстично ще се промени картинката. Сега все още има управленци, които не ползват интернет, има хора, управители на фирми, които си четат пресата сутрин, слушат си радио, вечер си гледат телевизия, а до интернет не се докосват. За тях компютърът е като някакво зло, табу. Все повече и повече неща тръгват от интернет, като инициативи, дори и митинги вече. Има един много голям катализатор на интернет рекламата и той се казва „избори". Те, водени от последните тенденции в глобален мащаб, отделят точното необходимо внимание на всяка една аудитория.

Тази година ще имаме два вида избори - президентски и за местна власт.

Точно така. Тази година за мен ще бъде ключов момент в развитието на интернет пазара в България, защото ще се види точно какво внимание управляващите, които също са хора, които рекламират своя продукт, отделят на интернет аудиторията. Аз мисля, че това ще бъде много голямо внимание, това ще бъде показателно. Според мен тази година интернет ще нарасне не с 10-15%, както е принципно, а с 20%, точно заради изборите.

Това нарастване на парите за интернет реклама за сметка на кого може да бъде, може би на вестниците?

Не може би, а на вестниците.

Телевизията продължава да запазва огромен дял?

Продължава, но и за сметка на телевизията. Когато интернет започна да става фактор преди 4-5 години в САЩ и всички да говорят за това как интернет един ден ще измести телевизията, три години след това всички агенции скочиха и казаха: „Няма да стане това, ето телевизионният дял на микса продължава да расте" и бяха много щастливи, че това е така. Обаче това е отново краткосрочно виждане. Да, за 2-3 години нищо няма да се случи, за 5 години - също, за 10 - не, но гледайки в перспектива един ден 100% сигурно е, че интернет делът на рекламиращите ще е повече от телевизионния. Защото много просто можеш да го видиш по поведението на младите, те ще потребяват по начина, по който потребяват и сега, даже и повече сигурно. Те не четат вестници, четат рядко списания, телевизия също гледат рядко. Каквото им е интересно от телевизията, то се качва в интернет и виждаме как всички телевизионни групи си направиха много силни сайтове и най-интересното съдържание те го качват в интернет. Нещо повече, те имат ексклузивно съдържание, което е само за интернет.

Остава само да разберем не дали, а за колко време прогнозата му, че интернет ще изпревари телевизията, ще стане факт.