Принципът за уседналост на изборите – политическа мантра
Принципът за уседналост на изборите – политическа мантра / netinfo

Председателят на Парламентарната група на Коалиция за България Михаил Миков, гост в „Седмицата” на Дарик

Първо, вашият коментар по новата завръзка в Либия. Каква да бъде българската политика, как да се държи България след заплахите от Либия, че ще скъса дипломатически отношения и ще призове целия арабски свят да скъса дипломатически отношения с България?

Хладнокръвно трябва да се държим, не бива да драматизираме. Мисля си, че става въпрос във висока степен за вътрешна политика на либийската държава, а не за нещо, което е свързано с външнополитически ефекти, но ще изчакаме да видим ясните послания. Всеки случай едно трябва да е ясно - че нито либийската, нито друга държава може по някакъв начин да оспорва конституционните правомощия на българският президент. Конституционни правомощия, които той упражни по отношение на нашите медици, които бяха предадени за изтърпяване на наказанието в България. Тези конституционни правомощия стоят над всичко.

Преди малко Бойко Борисов обаче каза, че според него е било грешка това струпване веднага на стълбичката на самолета, това, че не са извървени формално, чисто формално за няколко часа процедури, които да не дават повод за тази раздразнена реакция на Либия.

Да, аз разбирам, че той може би имаше предвид да ги подържим още малко в затвора.

Не, имаше предвид за Бояна, каза да бъдат закарани там и да се спазят формално процедурите. Това каза Бойко Борисов.

Той по пожарите не се изказва, ще е добре по наказателното право, по темите екстрадиции, по други такива въпроси или да се консултира със специалисти преди това, или да се запознае с действащото право. В крайна сметка, пак казвам, правомощието на президента да помилва наложено наказание се отнася както по отношение на наказанията на лица, осъдени от български съдилища, така и по отношение на предадени от чужда държава за изтърпяване на наказанието. Това е универсално конституционно правомощие на българския президент и когато човек неподготвен се включва в една тема, а тя не е само тази тема, която той коментира охотно, се получават такива изявления.

Г-н Миков, десетки мнения чуха слушателите в това предаване по либийския казус. Вас да ви попитам така - сега, след всичко на нас Либия приятел ли ни е?

Не мога да коментирам приятелството като основен въпрос на отношенията с една или друга държава. То е политическа квалификация, а в крайна сметка отношенията ни с Либия довеждат по правилата на международното право, има обтягане на отношенията в момента, свързани с казуса с нашите невинно осъдени медици там, има напрежение, но то е част от развитието на този процес. Ако някой е очаквал, че либийското правителство ще ръкопляска и ако някой пък смята, че либийското правителство не си е давало сметка какво ще се случи при завръщането на медиците в България, мисля, че е доста наивно. Аз определено смятам, че либийците са били убедени още в момента на предаването за изтърпяване на наказание, при качването на самолета, че това ще се случи. Всичко дотук показваше, че това е развитието на процеса и няма друг път. Пак казвам, в момента мисля, че малко се спекулира с темата, и то за вътрешнополитическа консумация в Либия.

Впрочем новините, последните новини от пресконференцията потвърждават един по-мек засега поне тон на либийския премиер. Той в момента обяснява, че Франция ще оборудва болницата в Бенгази и ще обучи 50 либийски лекари по информация на БГНЕС, така че засега поне няма отправени послания за късане на дипломатически отношения с България.

Пак ви казвам, г-н Вълчев, не мисля да има някой либийски ръководител, който да е предвиждал, че ние ще докараме със самолета нашите невинно осъдени медици… Централния затвор или в Бояна, както предлага Борисов.

Тема номер едно на вътрешната политика - правилата за местните избори. Защо БСП се извъртя на 180 градуса по темата за уседналостта? Аз лично съм водил дебати преди европейските избори в това студио, където Мая Манолова убедено твърдеше, че уседналостта е принципна позиция на БСП и тя ще бъде отстоявана и за местните избори. Какво се промени в принципите ви?

Нищо не се е променило в нашите принципи, г-н Вълчев, и чрез закона ние реализирахме това, което казах - че за да участваш в местните избори, трябва да има определена връзка между лицето и населеното място, община, село, град, в която упражняваш правото си за избор на местни органи на властта. В крайна сметка този принцип за уседналост, или в началото както някои го наричаха отседналост, се превърна в една политическа мантра, мантра, която много успешно се включи в една развихрила се националистическа кампания.

И интересното е, че някак си общите приказки за принципа подмениха правната норма. Всъщност за пръв път в закон в България се въвежда такова изискване. 17 години не е имало такова изискване, и то е факт в закона. Трябва да имаш регистрация по постоянен или настоящ адрес поне 10 месеца преди изборите, за да упражниш правото си на глас. Иначе другото е манипулация.

Добре де, ама вие добре знаете, че в България въпросът с тези постоянни и настоящи адреси хич не е добре уреден и абсолютно недоказуем и непроследируем от избирателните комисии.

Г-н Вълчев, ако искате да кажете, и сподвижниците на тази тема, че за да упражняваш правото си на глас трябва определен период преди изборите да си закрепостен към дадено място, мисля че сме объркали времето и пространството. Единственият възможен критерий, обективен критерий, това е адресната регистрация. Съгласете се, че особено като членове на ЕС много българи пътуват. Пътуват и в Гърция, и в Испания, и в Италия на сезонна работа, регистрират се по настоящ адрес, но децата им, данъците им, училището на децата им, улиците на града им са там, където е имотът им. В крайна сметка може би трябва да кажем, че става въпрос за някаква абсолютна подмяна на темата и манипулация…, като говоря за някакъв принцип за уседналост, а не за връзка с населеното място, в което се провеждат изборите.

Г-н Миков, от ГЕРБ правят едно възражение, които изглежда доста разумно. Все пак те са фактор в политическия живот на България поне по резултатите от избори вече, а не само социологически проучвания.

И по това как изглежда София са фактор в политическия живот.

Факт е, че те са влиятелна политическа сила, може би не колкото вие смятате, че е БСП, и някак си е доста дребнаво да нямат представители в избирателните комисии и България да не може да намери механизъм, с който да ги представи. Защо е това заяждане на дребно, което не подхожда на една силна партия?

Г-н Вълчев, по този въпрос всички политически сили са на едно мнение, а това е константната практика, която съществуваше в последните 17 години - представляват се парламентарно представените партии, защото едно разширяване и без това на многото парламентарно представени партии и на представителства - в Европейския парламент, в президентската институция, веднага ще възникне въпросът по кое представителство да се прави ЦИК - по това за Европейския парламент или по това в общините, или по това в българския парламент.

А ако някоя политическа сила спечели президентските избори, а не е представена в парламента, на нея трябва ли да се предоставят места в централните избирателни комисии? Аз си спомням изборите 2001 г., когато една нова политическа сила - НДСВ, се появи и тя нямаше представители за избирателните комисии, но спечели изборите. В крайна сметка въпросът за изборите Борисов трябва да знае, че не се решава с крясъци и не се решава със закони. Мисля си, че въпросът за изборите ще се решава с доверие на хората, които отиват до урните.

Защо отменихте събора на Бузлуджа? Само заради пожарите ли, самата Бузлуджа май не гори, или пък защото там е мястото на лявото крило в БСП, учредено преди седмица от Янаки Стоилов?

Г-н Вълчев, ако някога вие сте идвали на такъв събор, можете да си представите какво представляват 50 000 души, събрани на едно място, и понеже аз точно в този район се намирам сега, понеже виждам как гори Балканът, така, мисля си, че това беше едно добро решение по няколко причини. Едната причина е, че щеше да се създаде опасност, включително за здравето и живота на много хора. Втората причина е, че щеше да бъде ангажиран ресурс - на МВР, на противопожарната защита, който ресурс не бива да си позволяваме да бъде откъсван от всичко това, с което тези хора се занимават тези дни.

И аз тук ползвам случая да благодаря на всички хора - на пожарникарите, на органите на МВР, на тези, които денонощия не спят, за да се справят с тази природна стихия, която е небивала. И още нещо, ако погледнем в момента климата, ако погледнем горещините, които за 100 години не е имало в България, мисля че е едно много правилно решение.

Добре, г-н Миков, да завършим накрая с вашето кратко обобщение на тези месеци от поредния политически сезон на България.

Мисля си, че това беше пореден успешен политически сезон. Някак си между скандалите, между вихрещия се национализъм и атаки срещу правителството остана невидяно какво се прави по темата реформи, и специално една от тях - реформата на съдебната власт, като продължение на онова, което приехме с много висок консенсус извън управляващото мнозинство, промени в конституцията, изграждането на постоянно действащ Висш съдебен съвет, изграждането на инспекторат, приемането на нов Закон за съдебната власт, нещо което за 17 години никое мнозинство, никоя политическа сила не можа да реализира, а отношението по темата е известно и в България, и на нашите европейски партньори.

И редица други въпроси, ако щете и в тази напрегната седмица на избор на законодателство и на политически крясъци ние успяхме да приемем изменения в закона, които да доведат до санкции на тези, които палят стърнища, защото много често се оказва, че горите са запалени по непредпазливост вследствие на умишлено запалени стърнища. В крайна сметка тези хора, да е ясно и от вашия ефир, ще бъдат лишени от държавната помощ тогава, когато се констатира, че даден терен е запален.

Въведохме и по-високи глоби, защото някой във вашето предаване си позволи да каже, че няма високи санкции. Искам да благодаря и на органите на реда, които разкриха доста случаи на такива палежи, където смятам, че ще има бързо и справедливо наказание, така че поредна успешна сесия на Народното събрание, сесия, която отваря възможностите да реализираме това, което очакваме от Европа. Всъщност утре в Евксиноград ще обсъждаме и редакциите, промените в програмата на правителството, които са свързани с част от мандата и които наистина трябва да направят така, че всеки българин да почувства ЕС.