М. Гечева: В ДНСК се извършват проверки по абсолютно всички сигнали
М. Гечева: В ДНСК се извършват проверки по абсолютно всички сигнали / Sofia Photo Agency, архив
М. Гечева: В ДНСК се извършват проверки по абсолютно всички сигнали
40209
М. Гечева: В ДНСК се извършват проверки по абсолютно всички сигнали
  • М. Гечева: В ДНСК се извършват проверки по абсолютно всички сигнали

Милка Гечева, началник Дирекция за национален строителен контрол, гост в „Седмицата" по темата за събарянето на незаконното строителство във веселото митничарско село. Ще последва ли настъпление на багерите и в планинските и морските ни курорти? Разговор за нередностите във фирмите за строителен надзор и за това как ДНСК работи с екологичните и неправителствените организации.

Точно в 10.30 ч. в сряда вашите багери влязоха в така нареченото весело митничарско село Ставри Димитрово, съществуващо незаконно всъщност на брега на язовир "Ивайловград". Незаконните вили бяха разкрити при проверка на НАП с хеликоптер преди няколко месеца, макар че отдавна се е знаело за това, поне от местните. Акцията беше наблюдавана лично от вас, така стартира. Колко са незаконните вили, какво е положението до момента?

Конкретно в Ставри Димитрово, бившето Ставри Димитрово, са издадени 83 заповеди за премахване на незаконни строежи, а като цяло в прилежащите територии на язовир "Ивайловград" са издадени 169 заповеди за незаконни строежи, като част от тях са и в другите две общини. Бившето Ставри Димитрово е на територията на община Любимец, а още две общини имат прилежащи територии към язовир "Ивайловград", това са община Маджарово и община Ивалойвград. Така че общо незаконните строежи в трите общини са 169. По-голямата част от тези заповеди в момента се обжалват, 44 от заповедите са влезли в сила, 15 от тях се изпълняват сега, до края на април месец, а за още 9 вече има подписани договори с фирма изпълнител, така че в този срок, до края на април месец, ще бъдат изпълнени и те по всяка вероятност. Шест от строежите са премахнати доброволно от техните собственици и в момента може би още два-три строежа също се премахват доброволно. Така че действията там продължават. Над сто от заповедите се обжалват в съда. Те са на различни инстанции, някои от тях са все още в административен съд, съвсем малка част от тях вече са стигнали до Върховен административен съд, но вече в зависимост от влизането им в сила поетапно ще бъдат изпълнявани всички влезли в сила заповеди.

Тук да припомним думите на премиера Бойко Борисов, че някои от незаконно построените имоти ще бъдат съборени, но някои конфискувани в полза на държавата. Ще има ли конфискувани или всички отиват под ножа?

Няма възможност в Закона за устройство на територията за конфискуване на незаконни строежи. Това беше възможност в предишния закон, законът за териториално и селищно устройство. Тогава имаше такава разпоредба, която даваше възможност незаконни строежи да бъдат конфискувани в полза на държавата и да се актуват с актове за държавна собственост. Действително все още при нашите проверки ни попадат такива актове за държавна собственост, но... удържавени имоти, но това е ставало до 2001 г., когато беше приет Законът за устройство на територията.

Как се процедира с тези имоти, чиито собственици остават неизяснени, включително и във веселото село? Събаряте ли ги, или издирвате собствениците, каква е процедурата?

Включително и тези 15, които в момента изпълняваме, те се водят с неизвестен извършител. Проверяващите правят всичко възможно за изясняване на собствеността на имота и на строежа, който е в него, но не винаги това е възможно, особено в случаите, в които имаме застрояване в публична държавна собственост, както е в случая около язовирите, в заливаемите зони на язовирите, както са случаите по черноморското крайбрежие, случаите на застрояване в изключителната държавна собственост, и в някои случаи, когато строежите са изпълнени в общинска собственост. Тогава няма... не винаги е възможно да се установи извършителят на незаконния строеж и след като се направят нужните опити да бъде идентифициран извършителят, в крайна сметка, ако не може да бъде установен, тогава производството се образува срещу неизвестен извършител и за съжаление в този случай всички разходи, които са свързани с премахването, с извозването на отпадъците, рекултивирането на терена остават за сметка на държавата...

На държавата.

...и съответно за сметка на общината. Извозването на отпадъците и рекултивирането на терена е задължение на общината. Така че в тези случаи няма какво друго да се направи.

Спомняме си доста подобни закани за събаряне и в други места из страната, както и при акцията на хеликоптера на данъчните. Какво е положението например с незаконното строителство в планинските ни курорти - Боровец, Пампорово, други места.

Това, което мога да ви кажа е, че 2007 г. беше извършена една проверка в Банско. Тогава - 2007-2008 г., беше активно строителството в този район. Тогава установихме някои отклонения от одобрени проекти, неспазване на предвижданията на застроителния план, изпълнени строежи с повече етажи от разрешените по план или с по-висока плътност и интензивност на застрояването. Тогава в резултат от тази проверка бяха предприети нужните действия и голяма част от тези строежи бяха наистина приведени в съответствие с проектите и в съответствие със застроителния план. Дори в по-голямата част от случаите не се стигна и до издаване на заповед за премахване от ДНСК, просто остана до констатации, до провеждането на административно наказателно производство, налагане на съответните глоби и санкции и извършителите много бързо осъзнаха, че за тях ще бъде по-лесно да си приведат в съответствие със застроителния план. Така че така приключи проверката в Банско. Има добри резултати. Голяма част от тези строежи бяха и въведени в експлоатация, впоследствие вече приведени в съответствие с изискванията на нормативната уредба, а и оттогава проверка в Банско не е извършвана. Проверки в Боровец от ДНСК, ако са извършвани, те са някакви частични проверки, но комплексна проверка нямаме извършвана в Боровец. А в Пампорово мога да кажа вече, че току-що, към края на март месец приключи една цялостна комплексна проверка на Пампорово и от тази проверка все още не е представен докладът. Ще бъде представен доклад до министъра на регионалното развитие и благоустройството, но в момента все още се изготвя този доклад, но аз имам някои първоначални данни какво е констатирано при тази проверка. Проверени са общо за територията на община Чепеларе и община Смолян, а комплексът Пампорово попада на територията на тези две общини, общо са проверени 202 строежа. От тях с производство за спиране на строеж е само един строеж и това е разбираемо, тъй като вече в последните години строителството значително беше намаляло, вече е намаляло. Само една заповед за спиране на строеж, установили са колегите няколко строежа, които наистина са оставени недовършени и те трябва да бъдат обезопасени, за което ще бъде сигнализирана общинската администрация да предприеме действия по обезопасяването им. Съставени са 15 констативни акта за забрана ползване на строежи, които се ползват, без да са въведени в експлоатация по законноустановения ред, и седем констативни акта за установени незаконни строежи, за които предстои, след изтичане на сроковете за възражения, предстои издаване на заповеди за премахване. В Пампорово от предишни проверки имаме издадени и все още невлезли в сила четири заповеди за премахване и четири заповеди за забрана ползване. Така че в Пампорово може да се каже, че имаме една реална картина на съвсем актуална, на цялото застрояване на тази територия.

Има въведен ред. Кога обаче ще въведете ред и на морето? Знаем, че много незаконни хотели бяха открити не само от хеликоптера, но и, така, от медиите по морския бряг, някои дори в нарушение на конституцията на самата плажна ивица? Дела някакви вървят, това е защитена екотеритория, знаем? Какво е положението? Кога ще започнем за ставаме свидетели на въвеждане на ред там?

Искам само да уточня, че по закона за устройство на черноморското крайбрежие тези територии, изключителната държавна собственост се регулира с този закон за устройство на черноморското крайбрежие, по който закон органи, които контролират спазването на закона, това са кметовете на съответната община, областните управители и министърът на регионалното развитие и благоустройството. А там, в този закон имаше един 6-месечен срок от влизането му в сила, в който ДНСК трябваше да извърши проверка за изпълнение на задълженията на собствениците на строежи, застроени в крайбрежната ивица, дали са ги премахнали в този 6-месечен срок. Това беше направено от ДНСК в 2008 г. и от тези проверки все още и в момента се изпълняват заповеди за премахване, които са издадени в резултат от тези проверки. Около 20 заповеди за премахване вече бяха изпълнени в област Варна, сега до края на април месец предстои премахване на още около 20 строежи в област Варна. В област Бургас също бяха изпълнени заповеди за премахване по плажната ивица, включително Слънчев бряг, Несебър. В момента там също имаме сключени договори за премахване. Ние изнесохме и съобщение на сайта на дирекцията, че 12 от тези заповеди по южния плаж, точно там, където имаме застрояване на бетонов път двулентов, бетонова площадка огромна, превърната в паркинг, стоманобетонови стени, заведения за обществено хранене, застроени върху дюната, която е защитената територия, тези заповеди за премахване бяха стигнали до насрочване и в деня, в който там беше вече пристигнала механизацията и всички участници в принудителното премахване, излязоха едни определения на съда, с които временно беше спряно изпълнението на тези заповеди. Това са 12 заповеди, които в момента чакаме приключване на тези съдебни производства, за да продължи тяхното изпълнение. Така че по черноморското крайбрежие ДНСК не е спирала да упражнява контрол и в следващите години след 2008 г., въпреки че, както казах, ДНСК не е орган по закона за устройство на черноморското крайбрежие, въпреки това в помощ на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, който е принципал на дирекцията, всяка година април -май месец се извършват проверки по плажовете обаче, само по плажните ивици, не и в тези комплекси, за които, предполагам, вие имате предвид, че е това свръхзастрояване - Слънчев бряг, Влас, Златни пясъци и т.н., така че по плажните ивици може да се каже, че се упражнява контрол и се предприемат действия.

Що се отнася до курортните комплекси, да, там е възможно да бъдат извършени такива комплексни проверки, но това, досега все още не е взето това решение. Да, но не е изключено наистина да бъдат извършени, както в Банско и в Пампорово, могат да бъдат извършени и в Слънчев бряг, и Златни пясъци, и останалите курортни комплекси. Но тук искам да ви обърна внимание, че това презастрояване, което е наистина изключително неприятно за туристите и за гражданите, в по-голямата част от случаите се дължи на предвиждания на застроителния план, които предвиждания по отношение на плътност, интензивност на застрояване, височина на застрояване, тези застроителни планове и допуснатите с тях параметри на застрояването не са на административен контрол на ДНСК. Заповедите за одобряване на застроителни планове на кметовете на общините подлежат на пряк съдебен контрол, така че там, където установим изпълнено строителство без одобрени проекти и разрешения за строеж, можем да предприемем действия. Но там, където имаме надвишени плътност, интензивност и височина на застрояването, независимо от това, че може да са нарушени нормите за застрояване, компетенциите не са на Дирекция за национален строителен контрол.

При ваши проверки на строителството на магистрала "Тракия" констатирахте нарушения на някои от участниците в строителството, даже са образувани административнонаказателни производства. Колко постановления издадохте, на кои пътно-строителни фирми, какви нарушения видяхте там?

Да, извършени са 17 проверки общо за трите лота. В момента се изпълняват лот две, лот три и лот четири на автомагистрала "Тракия". Най-много проверки, седем, са извършени на лот две, а на лот три и лот четири са извършени по пет проверки. Общо са издадени 15 наказателни постановления на участници в строителството, като те са издадени както на петте фирми, които участват в холдинга, строителния холдинг, така и на лицето, което упражнява строителен надзор. Общата стойност на тези наказателни постановления, на санкциите, които са наложени, е 93 000 лева. Причините, поради които са наложени тези санкции, са некоректно съставяне на актове и протоколи по време на строителството, непълнота в досието на строежа, непредставяне на декларации за съответствие на материалите, които се влагат. Така че това са причините. Но тук искам, тъй като темата за качеството на материалите е много актуална, да кажа, че за влаганите материали се правят изпитвания от лаборатории. Има лабораторни протоколи, които се прилагат към досиетата, но нормативната уредба изисква освен тези протоколи, на базата по-точно на тези протоколи от лаборатории да се издават декларации за съответствие. Ето тази декларация за съответствие липсва в досието по отношение на материалите за насипа и поради това са образувани наказателни постановления. Но това не означава, че има съмнения за качеството на материалите, които са влагани. По-скоро това са изисквания за оформление на документацията, така че в един бъдещ момент, ако възникне някакъв проблем с качеството на влаганите материали, да се знае кои са отговорните лица, от които трябва да бъде търсена сметка за това, че са дали тези документи.

Ще ми се да ви попитам накратко на финала и за работните ви взаимоотношения с екоорганизации и неправителствени организации. Знаем, че доста често воювате с тях, специално за строителството, защитени зони. Какво е положението?

Да. В никакъв случай не мога да кажа, че ние воюваме с тези организации. Напротив, мисля, че си сътрудничим, тъй като при нас наистина пристигат много сигнали от такива организации, за което ние сме благодарни. В ДНСК се извършват проверки по абсолютно всички сигнали. Няма случай някой сигнал да е пропуснат да се предприемат действия по него. Освен работата по сигналите, разбира се, за резултатите от тези проверки подробно уведомяваме авторите на сигналите. Освен тази работа са извършвани и срещи в Дирекция за национален строителен контрол с представители и ръководители на такива екоорганизации, така че аз мисля, че с тях имаме сътрудничество. Друг е въпросът, че, разбира се, те като неправителствени организации могат да си позволят да изразяват неудовлетвореност от действащата нормативна уредба и да я критикуват, докато ние като орган на изпълнителната власт сме длъжни само и единствено да изпълняваме закона и да се съобразяваме с действащата нормативна уредба. Така че може би в тези случаи понякога не можем да отговорим може би според изискванията на тези екологични организации, когато това, което се изисква от нас, е извън нашите компетенции.