Фандъкова: Имаме осигурено финансиране за мащабна капиталова програма за догодина
Фандъкова: Имаме осигурено финансиране за мащабна капиталова програма за догодина / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова

Кметът на София Йорданка Фандъкова гостува в „Седмицата” по Дарик:

Колко бежанци и да използваме по-широкия термин нелегални имигранти има в София в момента?

В последните дни получаваме информация ежедневно от страна на Агенцията за бежанците. Всъщност държавата има отговорността за приемането и настаняването на бежанците, затова аз от самото начало настоявах за добра координация, защото нашият ангажимент, на общината заедно със СДВР, това е ситуацията около центровете. От първия ден предприехме конкретни действия и срещи с хората.

Имате предвид центровете в Овча купел, във Враждебна?

В София има три центъра за настаняване на бежанци, единият е от години, двата бяха отворени с решение на правителството през месец септември. И трите са с превишен капацитет към момента. Има около...

4070 души бяха данните, публикувани в понеделник от Агенцията за бежанци за София. От тях 2113 били в трите центъра, чийто капацитет е малко по-нисък, с около 150 души по-малко. Но това е информация от преди седмица.

Горе-долу това са числата, които са константни. Това, което е по-притеснително, това са над 2000 души, които се намират на частни адреси, и затова поставихме въпроса за един сериозен контрол върху тези хора.

Това означава, че те имат пари да си вземат жилище под наем или, че има кой да ги приеме. Това притеснително ли е?

Това не е притеснително, но трябва да има, да се отговори дали тези хора подлежат на контрол, защото повечето от бежанците, това са сирийски семейства с деца, но вие виждате, че има и голямо притеснение у хората по отношение на някои действия на бежанци около центровете. Аз пак ще кажа, за мен най-важното в тази ситуация, за мен като кмет, е непрекъснатият контакт и диалог с хората, които живеят наоколо. Хората дават предложения и дават решения. Първите притеснения на хората бяха по отношение на сигурността и по отношение на здравните грижи в центровете, здравните грижи за бежанците. Защото многократно заявих през всичките тези дни, че напрежение и проблеми в центровете се отразяват и навън. Затова от първите дни при по-сериозния натиск и притеснение на хората увеличихме охраната и екипите на Общинска полиция около центровете. Поисках от полицията допълнителни постове както около центровете, така и в централна градска част.

Получихте ли?

Да, СДВР насочи допълнителни сили. Нещо повече, в центъра на града вече има постоянни патрули около Централна минерална баня, около ларгото, там, където се събират повече хора, и това за мен е правилното. Защото това е превенция срещу различни проблеми.

Искахте камери около и в общежитията. Има ли?

Камерите, общината постави допълнителни камери. Изградихме допълнително осветление около центъра в „Овча купел”, както и в подлеза на „Ботевградско шосе” при центъра на „Враждебна”. В детската градина, която е в непосредствена близост до центъра на „Овча купел”, поставихме допълнително камери и ремонтирахме оградата, защото там директорът и учителите имаха притеснения. Поисках Министерството на образованието да направи същото с държавното училище, което се намира в непосредствена близост и директорът по навик се беше обърнал към мен, но, разбира се, общината не може да инвестира в чужда собственост. Очаквам това да се случи. Поисках от министъра на отбраната да се погрижи за двете изоставени сгради, по-скоро незавършени строежи, които се намират също в непосредствена близост до центъра. Получих отговор от министър Ангелов. Той поема ангажимента да има действия в тази посока. За мен обаче е важно бързо да се изгради предпазна ограда и да има охрана, защото тези сгради са опасни за хората, там влизат и деца, и може някой да пострада.

Това е ограда около центъра?

Около тези сгради, които не са обезопасени, те са изоставени стари строежи, в които влизат хора, влизат деца и те могат да представляват някаква опасност. Т.е. всичко това са конкретни действия от първия ден, в който сме започнали по-сериозно да говорим по тези въпроси. Срещам се с хората няколко пъти и в „Овча купел”, във „Враждебна” също така. Моите колеги, районните кметове са почти всеки ден при хората, защото, пак ще кажа, хората имат основания да имат притеснения, важно е да ги чуваме, важно е да предприемаме действия и мерки, и това ги успокоява. При втория ми разговор с граждани от „Овча купел” те вече казаха, да, по-спокойно е, защото виждаме полицейското присъствие, но искаме допълнителни грижи по отношение на рано сутрин, когато хората тръгват на работа, в тъмната част на деня. Пак казвам, нормално е - това са жени, деца, там има училище, университет - да имат своите притеснения. Затова това са действията, които трябва да се правят. Всяка институция трябва да свърши това, което са нейните ангажименти. И тук понеже се прехвърлят непрекъснато отговорности, искам да подчертая, че всъщност отговорностите са много ясно разписани и много ясни. В последните дни имаме много добра координация и с Агенцията за бежанци, и с Министерство на вътрешните работи.

Защото преди седмица с вътрешния министър си разменихте реплики. Той каза 2000 сред 2 милиони столичани концентрация ли е?

Не, ние нямаме спор с вътрешния министър, напротив, аз пак казах, от първия ден, първата среща, която направих, беше с министър Йовчев. Тогава изразих, разбира се, своите опасения от решението на правителството да бъдат отворени допълнителни центрове. Поисках допълнителните полицейски сили и присъствието на допълнителни постове полицейски и получих това уверение. По-късно то беше изпълнено. Това, за което аз апелирах преди една седмица, това беше здравното министерство да предприеме действия за здравните грижи в центровете.

Предприе ли?

Това, разбира се, ще отговорят те. Но аз тук искам да кажа, че когато има една добра координация, каквато има в момента от страна на председателя на Агенцията за бежанците, се получават нещата, макар и не толкова централизирано. Благодарение на тези усилия всъщност Военна болница, генерал Тонев лично беше изпратил екипи, Александровска болница, лекарите, директорите на болници са отворени. Но тук държавата трябва да помисли всъщност как да се намери механизмът, как болниците да получават средствата, на които имат право всъщност тези хора.

Има ли сценарий срещу вас като кмет от опозицията в парламента, организиран от управляващите с изпращането на бежанци в София? Това е теза, която застъпени лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов.

На мен не ми се иска изобщо в тази посока да се разсъждава, защото столицата има огромните проблеми, както всяка друга столица. София е столица на България и тук се съсредоточават проблемите на България. Затова моите усилия са да си върша работата и да искам обаче. Аз не мога да мълча, когато има проблеми, аз ги назовавам, за да бъдат те решавани, а не за да си прехвърляме, така, остри реплики. Не съм силна нито в политическите метафори, нито в тези политически разправии затова няма да спра да си върша работата и няма да спра да искам и останалите институции да си вършат работата.

София ще се изправи много скоро пред по-тежък проблем - как да посрещне вече получилите статут бежанци, защото когато тези хора при ускорените процедури, които въвежда правителството, получат статут на бежанец, те ще могат свободно да се движат из цялата страна и най-вероятно мнозина от тях ще дойдат в София, търсейки по-лесно препитание тук. Как София ще посрещне тези хора?

Това е за мен сериозният въпрос към днешния ден, защото процесът е започнал. В последните дни няколко пъти призовах към това да се направи много ясен план за действие оттук нататък. Разбира се, не само за София, а за всички общини, където... пък и за цялата страна бих казала, защото това са хора, които свободно се движат и те могат да изберат къде да отидат и да живеят. Разбира се, ще търсят работа, препитание и жилища...

Естествено, трябва... работа, храна, здравни услуги, образование, жилища.

Здравни услуги. Затова е необходимо да бъде изработен спешен план за действие, който обаче да бъде и финансово обезпечен. Да се намерят механизмите за финансиране на общините по отношение на допълнителните социални и комунални услуги, които се налага в тази ситуация общините да финансират. Общините нямат такъв финансов ресурс заложен и затова е необходимо да се предприемат действия за създаване на механизъм за финансиране от страна на държавата.

Има ли Столична община общински жилища например свободни, които да може да предостави на бездомни бежанци?

Столичната община няма свободни общински жилища, напротив, в София проблемът с жилищата съществува отдавна, така че ние не бихме могли да предоставим...

Какви комунални услуги тогава говорите, че може да предоставят общините?

По отношение на... аз ще се върна към центровете, защото ние вече имаме допълнителни разходи по отношение на почистването, по отношение на поставянето на допълнителни камери или осветление. Всичко това са допълнителни разходи, допълнителни средства, които Столичната община като голяма община за момента пое, но ние не можем да изпълняваме тази задача, без да имаме целево финансиране за това. Допълнителни социални услуги - това е откриването на допълнителни кухни, центрове не само за бежанците, тук говорим за гражданите на градовете, които ще усетят и по-голям натиск заради притока на бежанци. Тук говорим за грижи за образованието и, разбира се, здравни грижи. Много важно директорите на общинските болници ме алармираха, мисля, че това важи за всички останали болници, да се намери механизмът по-бързо да се решат тези неща, за да може болниците да получават финансиране тогава, когато полагат грижи за хората, които всъщност имат право на здравни грижи.

Те трябва да ги получават от Министерство на здравеопазването по държавния бюджет, това е вашата теза?

От здравната каса.

Защо здравната каса, защо да плаща за бежанци, които не са се осигурявали?

Това е тема, която очаквам да бъде разгледана и да бъде решена, колкото се може по-бързо.

А сега през зимата може да се окаже, че има хора, които нямат къде да се стоплят например. Трябва ли да се направят приюти?

През последните три години София работи много усилено по това да не оставим хора на улицата през студените зимни месеци. Преди две години изградихме първия кризисен център, който поема хората, които по една или друга причина не искат да живеят в центрове за временно настаняване, каквито имаме, и стоят на улицата. Но слава богу, през тези две зими не оставихме нито един човек в студеното време на улицата благодарение на този кризисен център, на кухните, които отваряме, включително финансирани по програми на социалното министерство. Тук обаче аз имам притеснението, че в ситуацията, в която сме, ще има необходимост от повече такива услуги, затова направих среща със социалния министър и поисках да се преразгледат, пренасочат средства по програмите на социалното министерство, така че да могат да се финансират в общините такива допълнителни социални услуги.

Това означава повече кухни или повече приюти.

Повече кухни, кризисни центрове, пак казвам, те няма да са центрове за бежанци, това ще са центрове, които да предоставят възможност нито един български гражданин, нито един човек да не остава на улицата през студените зимни нощи.

Управляващите на национално ниво твърдят, че проблемът е заложен от предишните управляващи, че България не е подготвена да посрещне бежанците.

Пак ще повторя, в момента никой няма полза и никой няма нужда от това да се прехвърля отговорността от едни на други, от една институция на друга. Трябва да има много добра координация, много добър синхрон, анализ на риска задължително и гледане в перспектива, и то краткосрочна перспектива. Зимата идва, сега се радваме на топли есенни дни, но зимата е на вратата и ние трябва да имаме готовност за това. Така че това е моята позиция. Пак казвам, от първия ден ние си изпълняваме нашите задължения и сме в диалог и в подкрепа на всеки, който се обърне към нас, за да може да се решат проблемите. Проблемите ги има, те няма да изчезнат от това, че ние си ги прехвърляме.

Бюджетът на София за 2014 г. Ще вдигате ли данъци, такси - това, което зависи от местната управа?

По отношение на политиката за бюджет ние имаме много последователни действия, последователна политика в тези вече почти четири години, откакто съм кмет на София и продължаваме с тази политика, защото тя е успешна. Неслучайно и тази година имаме потвърждение на стабилния кредитен рейтинг на София. На първо място това се дължи на строгата финансова дисциплина и на второ място на голямата сериозна капиталова програма, финансирана най-вече с европейски средства. Така че ние нямаме намерение да променяме местните данъци и таксата „битови отпадъци”, която е основната за хората, защото смятаме, че в тези години, в които семействата са притеснени, ние не бива да ги натоварваме допълнително. В същото време обаче ние сме длъжни да решаваме проблемите на града, които изискват финансов ресурс. Затова и направихме всичко възможно да осигурим финансирането за големите, ключовите проекти за града, европейското финансиране и, разбира се, съфинансирането от европейските институции, от европейските банки - Европейска инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Имаме осигурено финансиране за много мащабна капиталова програма за следващата година. Продължаваме строителството на метрото. Продължаваме с втория етап строителството на завода за отпадъци, продължаваме строителството на канализация.

Ние ще минем проект по проект. Но принципният въпрос, който постави и регионалният министър в началото на това предаване, е, че в няколкото големи града са били съсредоточени много голяма част от европейските пари, че включително за следващия програмен период, договарянето за чийто пари е започнало по-предишното правителство още преди служебното, са в само примерно 67 града, 67 общини, а в България са четири пъти повече. Вие какво отговаряте на този поглед да не се дават парите от Европа само на няколко големи града и София да не получава лъвския пай от тях?

Аз ще си позволя да възразя това за миналия програмен период, защото в миналия програмен период всъщност София беше равноспоставена с всички общини, включително и най-малките. Ще дам пример конкретен с финансиране на санирането на общински сгради, училища по-специално. София имаше възможността да кандидатства за около 5 милиона лева, с които и с нашето съфинансиране всъщност ние санирахме 9 училища. В същото време за една малка община 9 училища са всички, 100 процента от училищата. За София обаче това е един много малък брой, защото София има 176 общински училища. Така че тук не бих се съгласила. Това че ние успяхме да защитим големите проекти, които се одобряват и директно от Европейската комисия и, разбира се, с подкрепата и със съвместната работа с управляващите органи в лицето на министерствата, това вече е друга тема - това са метрото, това е заводът. А по отношение на програмите, пак казвам, ние бяхме напълно равнопоставени. Нещо повече, аз твърдя, че средствата, европейските средства трябва да се разпределят пропорционално на живеещите, защото тези пари трябва да отиват при хората. В София има два милиона души. Не може мащабът да бъде същият както в една община с много по-малко жители. Така че ние се състезаваме с готови проекти, с готовност, с изграден капацитет. Знаете, проектът за метрото се дава за пример от Европейската комисия не само за проект в рамките на България, но и на цяла Източна Европа. Няма как това да не се отчете, защото в момента се говори за това дали ще се усвоят всички европейски средства, което е важно. Защо да връщаме пари, когато имаме готови разработени проекти.

Има ли рискове за софийския бюджет заради решения на национално ниво? Например тази седмица, той е частен казус, но правителството решава да отпадне нотариалната заверка на подписите при прехвърлянето на автомобили, което обаче според някои кметове поставя под риск дали хората ще си плащат местната такса при продажбата и така дали няма да намалеят приходите им.

Това, което смятам за абсолютно недопустимо, това е решаването на въпроси за бюджета на общините без предварително да се дискутира с общините. След това, разбира се, започват разговорите. Те трябва да се водят преди това, защото местната власт има своите задачи и трябва да има и своя ресурс да изпълни тези задачи. С тези пари ние решаваме ежедневни проблеми за хората. С дискусията - все още няма, разбира се, решение, аз се надявам и да не се върви в тази посока - за промяната в методиката за изчисление на данъците на автомобилите, с 30% за някои автомобили и 50% за други автомобили ще се повишат данъците, ако се вземе това решение и това са автомобилите...

Имате предвид, че по-старите автомобили, които са масови, ще доведе до... Това не е ли добре за общините? За Столична община - много стари коли има в София и ще взимате повече данъци.

На пръв поглед сигурно така изглежда, но за мен, пак казвам, е важно да се върви последователно. Първо, когато има рязко увеличение на данъка, това рязко намалява събираемостта. Без анализ за тези прогнози няма как да се взима такова решение.
Освен това аз разбирам, че всъщност трябва да се правят стимули за по-екологични автомобили, но нали не си...

Да, това е също аргумент. София нямали да спечели от това, че хората няма да карат стари коли, които замърсяват въздуха.

Това е сериозен аргумент, но от друга страна, нали не си... Трябва да видим какъв ще е ефектът. Този аргумент би бил силен, ако очакваме заради него хората да си купят нови
автомобили. Нали не очаквате, това са между 150 000 и 200 000 собственици, моите колеги са изчислили, че ще засегне тази промяна, нали не очаквате, че тези хора не искат да карат нови автомобили.

А може би друг възможен ефект е в посока, в която вие работите - да се качат на метро тези хора, да карат, когато е топло, велосипеди по алеите, които правите, да се возят на трамваи, вместо изобщо да си купуват нова кола. Не изтъквахте ли подобен аргумент, когато въвеждахте по-строги правила за паркиране в центъра?

Продължавам да изтъквам всичките тези аргументи, но за да могат те да бъдат наистина сериозни, трябва да има и мерки за тяхното прилагане. Ние работим най-активно за модернизиране на градския транспорт не само чрез метрото, тази седмица министърът на околната среда подписа три договора за финансиране на закупуването на нови превозни средства за София. Заедно с проекта за интегриран градски транспорт очакваме в началото на следващата година да почнат да идват новите 50 тролейбуса. Очаквам до средата на годината да започнат да идват новите трамваи, веднага след подписването на договора - новите метровлакове и когато приключат процедурите за избор на изпълнител, и нови автобуси. Това вече е сериозно. Тогава вече можем да кажем, както го заявихме миналата година, ние инвестираме и правим всичко възможно, за да можете да ползвате добър градски транспорт. И затова, ако забелязахте, ние ограничихме много малък периметър - идеалният, историческият център на града, с повишаване на цените за паркиране. Не можем да си позволим рязко навсякъде да се правят тези промени, без да са обмислени предварително. Аз, извинявайте, само ще кажа, че четох тази седмица, че някои депутати имат и, така, за мен поне, по-екзотични идеи данъците на автомобилите да бъдат включени в цената на горивото. Сигурна съм, че има такива примери някъде, но не може така да се решават нещата.

А това е с цел, който кара повече и замърсява повече въздуха, през бензиноколонките да му се събира данъкът, това ли е идеята?

Това, предполагам, че това е идеята. И пак казвам, на пръв поглед всички тези идеи звучат чудесно, но не може да се правят експерименти. В последния момент, когато се обсъждат тези мерки, просто да се взима някакво решение.

Вашата теза е, че е рано да се вдигне данъкът върху масовите стари автомобили.

Да, смятам, че трябва постепенно да се работи в тази посока, за да се отчетат всички фактори, всички рискове, за да може в края на краищата и да се съобразим и със ситуацията, която е в страната.

За да направим преход между двете теми - за парите на София и за завода за боклук, който е една голяма тема - да ви попитам, очертава ли се следващата година някаква промяна при събирането на таксата смет? Да не бъде, както е масовият случай в момента, на база на данъчната оценка на имотите на хората, а да се измерва кой колко хвърля.

Столичната община заедно с колеги от страната, разбира се, не сме само ние, работим в последните години в тази посока да се направят пилотни проекти, да се анализират всички възможности, така че да може по-справедлива да бъде таксата за битови отпадъци. Това е безспорно. Само че тя изисква много сериозни анализи и изисква, разбира се, методика. Защото едно е от еднофамилните къщи да се събира по този начин таксата, ние имаме вече пилотен проект, който върви в район „Кремиковци” и в „Овча купел”. Това са две...

Там работи ли системата? Вие разказахте преди месеци за този проект.

Ние сме в самото начало, за момента проектът е за разделно събиране на отпадъците. Между другото, резултатите са много добри до този момент. Нека все пак да мине още време, защото един експеримент трябва да има и своето време, за да бъде оценен, но заедно с това ние ще направим и анализите по какъв начин могат да се измерват тези количества. В район „Кремиковци” това никак няма да е трудно. В „Овча купел” при големите блокове нали разбирате, че няма да бъде толкова лесно.

Няма как да мерите боклука, който се хвърля.

Да. А по отношение... те са, общо взето, са известни начините и методите за начисляване на база на количество. Единият е да се мери количеството във физическия смисъл на думата, а другият е на база на брой жители в съответното жилище. Вие сам разбирате, че това няма как да бъде установено за големия град. Така че...

Имате предвид броя жители в жилищата?

Живущите в жилището.

Теоретично според българското законодателство трябва брилянтно да е ясно, всеки да се е регистрирал.

Сам го казахте - теоретично. Аз не бих искала, пак казвам, да правим експерименти, защото този въпрос засяга всъщност поддържането чистотата и хигиената на града.

Всъщност обосновавате защо София не може да промени модела на събиране на такса смет за целия град за следващата година.

За следващата година и защо не може и не бива да става бързо. Трябва да става много сериозно. Тук проблемът е... веднага, разбира се, представителите на бизнеса ще кажат не е справедливо и те ще са прави, защото всъщност и в момента основната тежест за таксата се пада на бизнеса.

Да, офисите плащат много повече, при положение, че някои почти нищо не изхвърлят.

Това е така и затова в Столичната община имаме въведени три различни начина на плащане на част от таксата, включително и на брой контейнери, заявен брой контейнери, което на практика се доближава до метода плащаш според количествата. Другият вариант е сключване на персонални договори с фирми, които се грижат за сметоизвозването. Така че това също е вариант и по този начин се опитваме да облекчим и бизнеса без обаче да натоварим гражданите, защото европейско е изискването таксата да бъде социално поносима.

Преди края на 2015 г. вече боклукът на София ще бъде каран в завод за боклук. Това е резултатът от решението на ВАС, който потвърди избора на изпълнител, една гръцка фирма, която ще построи завода срещу 218 млн. Лева, които са европейско финансиране.

Над 80% от тях са европейско финансиране, по-скоро около 85. Това беше много важно, наистина пътят беше труден.

За България беше важно, защото щеше да загуби парите България. Нямаше как да ги пренасочи към друг проект.

Беше важно, защото, ако се финансират общински средства или средства от бизнеса, това при всички случаи би се отразило сериозно на таксата. При положение, че ние осигурихме около 85% безвъзмездни средства, сами разбирате, че няма да се наложи чувствителна промяна в таксата в годините напред. Но ще се върна малко по-рано. Всъщност част от отпадъците на София ще започнат да се преработват още в самото начало на 2014 г.

За „Хан Богров” ли ще кажете, инсталациите за растителните и хранителни отпадъци?

Да, те са готови и това е един изключително зелен проект, екологичен и отговарящ на всички съвременни изисквания. Инсталациите са изградени, в момента се тества апаратурата и в началото на следващата година влиза в периода на отстраняване на дефекти, който период всъщност означава, че започва да се обработва отпадъкът. С част от него се произвежда електроенергия и с другата част компос за селското стопанство. Така че ние вече имаме завършен първи етап на интегрирания проект...

А на големия завод кога ще почне строителството?

Сега вече мога да се ангажирам със срокове, след като имаме приключилата процедура. Най-късно до края на месец ноември очаквам да сключим договора с изпълнителя. Срокът е 19 месеца за проектиране и строителство. Неустойките, санкциите за забавяне
са огромни.

200 000 лева на ден?

Около 200 000 лева на ден след приключване на сроковете, така че това се знае от изпълнителя и мисля, че това е и гаранцията, че той няма да си позволи да се бави.

Това означава в средата на 2015 г. София да има завод за боклук?

Аз очаквам пролетта да започне вече самото строителство и почне ли нещо да се строи, има ли строг контрол върху него, практиката показа и хората вече го виждат, че то се получава. А контролът е много сериозен. Това е немска фирма, която спечели конкурса за надзор. Те вече работиха на депото на Яна, на инсталациите на „Хан Богров” и показаха, че не правят компромиси с качеството...

410 000 тона боклук щели да се обработват в новия завод, да произвежда 154 000 тона гориво... Всъщност това каква част от боклука на София е?

Това е целият отпадък.

Целият?

Да.

Няма да има вече София сметища?

Новото сметище на гара Яна е част от цялостния проект за интегрираната система, тъй като една малка част от тези инсталации, разбира се, че ще остава на депото. Но това депо, пак казвам, всеки може да отиде да го види, това е изключително модерно, съвременно съоръжение, с пречиствателната станция, която пречиства всички отпадни води, както от депото на Яна, така и от бъдещия завод, който ще бъде построен там, така и от инсталациите на „Хан Богров”. Така че София в следващите години ще направи една решителна крачка в посока на това да изпълни всички европейски стандарти по темата отпадъци.

Заводът за боклук ли ще е най-големият проект за 2014 г. или метрото е по-голям?

Като размер на финансиране са горе-долу равни, защото освен линиите, които в момента се изграждат до летището и до Бизнеспарка, до края на годината очаквам да започне строителството на още една метростанция по бул. „Черни връх”, на ул. „Сребърна”. Това са двата големи проекта, но да не забравяме, вече казах за транспортните средства, които също са с една сериозна стойност, около 150 млн. лв. са трите проекта, интегрираният проект за градски транспорт...

76 млн. за нови автобуси - 126 броя газови, нископодови, съчленени.

Точно така.

Те ще подменят една трета от 450-те превозни средства на София.

Изключително важен проблем, защото отново ще дойде зимата и ще ме питате защо не са отоплени автобусите и аз ще ви кажа, защото са над 30-годишни.

И тези 126 нови автобуса ще дойдат следващата година?

Ще започнат да идват от втората половина на следващата година, защото по отношение на автобусите процедурите все още не са приключили, докато за другите два проекта са напълно приключили.

Другите два са за?

За трамваи, 20 трамвая нови. Десет нови метровлака. И да не забравяме интегрирания проект за градски транспорт, с който се финансираха 50 съчленени, нископодови тролейбуси, които ще започнат да идват още началото на следващата година и с които на практика почти 100% от тролейбусния парк ще бъде абсолютно обновен.

А коя метростанция ще бъде открита, нова, следващата година? Коя линия? Ще стигне ли до летището?

Ще започнем строителството„Черни връх”. Срокът за изграждане е 2015 г.

И отиваме към улиците, там какво ще се инвестира и по булевардите? Най-скъпите неща изглеждат тези на две нива нови кръстовища, Семинарията четох, че почвате. И „Лъвов мост” трябва да стане също следващата година.

Всъщност вече, да. „Лъвов мост” очакваме строително разрешително, след като поисках промяна на проекта.

А какво поискахте там? Имало три платна кръгово отгоре, а вие искате две. Защо, за по-евтино?

Също така поисках две. Поисках две, първо, за по-евтино и, второ, защото не можаха да ми докажат, че е необходимо да бъдат три.

А, че има чак такъв трафик...

Да, трябва да се съобразяваме, разбира се, със ситуацията. За мен беше много важно да решим въпроса с това пешеходците да се движат по моста, по стария мост, заедно с трамвая.

По „Лъвов мост”?

Да, той да бъде напълно реставриран. Искам да ви кажа, че в момента даже не се вижда колко е красив. Ако погледнете снимки от стара София, ще видите за каква красота става дума, така че в проекта е заложено реставрирането на моста, по него да се движат само трамваите, пешеходците и велосипедистите, така че на практика там ще имаме една...

А кръговото ще стане с отстрани други мостове, така ли?

Точно така. Това са... ще има кръгово кръстовище.

И това ще стане следващата година? Очаквате строителни разрешения...

Очакваме... Да, ако проектът бъде одобрен и бъде издадено строително разрешително, няма пречка да започне да се работи още сега.

И Семинарията също.

Семинарията вече започва да се работи. Нека да кажа, че там проектът беше преработен два пъти вече, за да може да не се влиза в парка, да се пощади Борисовата градина в тази част, първоначално проектът засягаше, така, сериозна част от парка. В момента проектът е намален, дори като стойност почти е наполовина, така че с останалите средства ние ще можем следващата година да разширим бул. „Черни връх”, да направим пробива покрай болница „Токуда”, така че да облекчим движението. Искам да кажа, че това са цялостни проекти, това, което направихме на Телевизионната кула, е част от един цялостен проект, само че трябва да се правят на етапи.

А имате ли планове и за следващи такива кръстовища на две нива? Къде ще е следващото след „Лъвов мост”, Семинарията?

Знаете за бул. „България” и „Гешов”. Това също е част от цялостния проект, но това, което вече започнахме, е най-мащабната програма за реконструкция на улици, булеварди, за разширение на булеварди, включително и реконструкция на стари мостови съоръжения. В момента се работи заедно с пробива на бул. „Копенхаген”, на моста, който е при Горубляне, знаете откога е построен и не е реконструиран този мост. Това е много важна програма на общината. Следващата година ще направим и цялостната реконструкция на моста на 4-ти км. Това е последното огромно съоръжение.

„Цариградско шосе”.

„Цариградско шосе”. Последното голямо съоръжение, което все още нямахме осигурено финансиране за него, за да направим тази цялостна реконструкция.

А, да се върнем малко на Женския пазар. Той ще бъде завършен също следващата година?

Да, напролет очакваме...

Целият, сега наполовина го ремонтирате в момента. Половината ще бъде готова до пролетта.

Този участък, който в момента се реконструира, ще бъде готов напролет, напълно готов. Това е цялостно обновяване на тази част заедно с настилки, тротоари, с нови павилиони, с пространства за отдих, и включително за културни инициативи, така че аз... Това е и между другото може би пример за граждански проект, защото той беше започнат по инициатива на гражданите, които живеят наоколо. Беше разработен с тяхно участие и сега се прави под техен контрол. Аз имах преди няколко дни среща с тези хора. Отново ги помолих, те са на място, казвам - гледайте, ако има нещо, което не се прави като хората, се обаждайте.

Това всъщност е един от най-хубавите стари квартали на София, това е бил Еврейският квартал, точно до Синагогата, но е имал тази съдба, че евреите си тръгват в средата на 40-те години.

Ако ние искаме да намерим място, което да направим туристическа и културна дестинация като старата част на града, това е тази част, защото там всяка сграда почти, с много малки изключения, всъщност е много красива и ако бъде реставрирана и възстановена, наистина там можем да имаме един квартал, който да посреща гости и да му се радват софиянци.

Тук е мястото да отбележим, понеже и радиоводещите са завършили училище, гимназията, в която аз съм учил, е НГДЕК, Националната гимназия за древни езици и култури, или хората както я знаят Класическата гимназия, и общинският съвет предостави една от най-хубавите училищни сгради, тази на бившето 13-о училище, на Женския пазар, с което решава голям проблем на Класическата гимназия, защото тя в момента се намира на края, ако можем в София да го наречем изобщо, „Модерно предградие”.

Първо с голямо удоволствие, така, защитихме това да бъде предоставена тази общинска сграда в центъра на София на една от най-добрите гимназии не само в София, а в страната. За нас беше много важно това, че заедно с реконструкцията на пазара тази сграда ще се оживи. Децата са изключително интересни, интелигентни, аз бях на място и трябва да ви кажа, че все едно попадаш в друг район на София, а не този, който години наред бяхме свикнали да виждаме, мръсен и неприятен за преминаване. Трябва да кажа, че ние предоставихме тази сграда на Министерството на културата целево, за да бъде настанена Националната гимназия за древни езици и култури, така че надявам се и самата гимназия, и министерството да вземат това решение.

Няма вариант в нещо друго да се превърне от министерството тази сграда? Общината я е дала само за Класическата гимназия.

Да, разбира се, тъй като в решението беше направен един пропуск в това отношение, аз съм възложила на заместник-кмета по култура да внесе доклад, който надявам се общинският съвет да подкрепи, да бъде предоставена целево тази сграда за Класическата гимназия.

Министерството на културата получава сграда за милиони, само ако вътре е Класическата гимназия?

Да, даже подобрихме, заедно с ръководството на гимназията, с учениците в гимназията подобрихме доста средата. Аз бях изненадана, децата бяха направили чудеса преди да влязат вътре. И независимо от всичко, което се говори, ако влезете, ще видите, че това е едно нормално училище. Разбира се, с повече усилия би могло да се модернизира още, но това е едно нормално софийско училище.

Други големи проекти пред София? Паркинг под булевард „Цар Борис Трети” до новата сграда на Районния съд за 340 коли. Това догодина ли ще стане? Главният архитект е говорил с...

В момента главният архитект е внесъл плана. Знаете, че тези процеси са малко по-бавни, така че там не мога да дам точно срок, но това е важен проект. Надявам се да бъде подкрепен и да започне неговото изпълнение, защото там ще се търсят, разбира се, средства чрез публично-частно партньорство. Общината не може да отдели такива средства за изграждане на паркинг. Но ще кажа за другите проекти, които влизат в капиталовата програма за следващата година. Това безспорно е продължаване програмата за строителство на детски градини. В момента ние строим 12 нови сгради, очаквам до края на годината да започне строителството на още четири. За следващата година залагаме още седем и съм поискала целево финансиране от държавата за още толкова, тъй като...

Това е извън... чисто нови градини, които са извън тези, които четох, че имате една програма за реновиране на тия старите, опасни асбестови сгради, например, на детски градини.

Да, ние имаме две програми, които от няколко години изпълняваме много стриктно, инвестираме сериозни средства. Над 100 млн. са инвестирани в модернизация на съществуващи, а почти толкова в строителство на нови сгради. Така че за нас, за да можем да увеличим местата в детските градини, да отговорим на нуждите на хората, е важно да строим нови сгради, колкото можем повече. Правителството на Борисов за първи път отдели 14 млн. лева за София, но и за другите големи градове бяха отпуснати средства, за да се строят детски градини, и аз очаквам и от правителството на Орешарски да продължи инвестицията в децата. Така че съм изпратила своето писмо, надявам се в бюджета на държавата също да намери място грижата за строителство на нови детски градини.

Още малко за паркирането. Ще се съгласите ли на промени в наредбата на организацията на движението в София, които поиска областният управител. Той върна тази наредба с аргумента, че паяците и скобите са незаконни, защото не може фирма, в случая Центърът за градска мобилност, да има административни функции. Общо взето логиката му е кметът може да слага скоби, не може една фирма.

Да, всъщност тук няма оспорване на самата организация, има оспорване кой да го върши, това е чисто правен, юридически казус. Административен съд София-град отмени текстове от наредбата преди няколко месеца. Общинският съвет преработи наредбата, съобразявайки се с някои от препоръките, и в същото време обжалва това решение. Така че се чака решението на Върховен административен съд. Разбира се, че общината трябва да се съобрази на 100% с решението, каквото и да е. За мен е важна философията на тази промяна, която беше направена преди една година. Винаги съм казвала, детайлите, организацията могат да се променят, важно е обаче, че се постигна желания ефект, трайно, около 20% от автомобилите, които паркират в синя зона, са по-малко отколкото бяха преди това и мисля, че това е важно както за самите хора и шофьори, които винаги могат да намерят място за паркиране, така също и за въздуха в центъра на града.

Областният управител е искал още живеещите в центъра с настоящ адрес, а не само с постоянен адрес, да имат право на по-евтиния стикер за паркиране. Нещо, на което четох, че се противопоставя комисията на общинския съвет с аргумента, че домакинствата в центъра на София са 35 000, а местата били 17 000.

Всъщност пак ще кажа, това са правни, юридически въпроси, които трябва да се решават в комисиите, и от юристите, и от общинските съветници да защитят своите тези. За мен, пак ще кажа, важно е, че подреждането на паркирането в центъра на града няма алтернатива. Това е практика в повечето големи градове, не само в чужбина, но и в България вече. Така че, ако има нужда от някаква промяна, тя ще се направи в общинския съвет.

Областният управител върнал и друго решение, за автоматичните прегради на улица „Московска” пред Британското посолство. Всъщност защо трябва да има прегради по централни софийски улици заради чужди посолства?

Всъщност решението е за облекчаване на преминаването по улица „Московска”, защото там въобще няма улица в момента...

Да, то в момента няма автоматични прегради, не се вдигат,  но общо взето аргументът там е, че изобщо не трябва да има.

В тази ситуация нека да не забравяме, че става въпрос за сигурност и тук службите по сигурността са водещи, както и външно министерство, в тези въпроси и трябва да сме отговорни и сериозни. Ние потърсихме вариант, спазвайки изискванията за осигуряване на сигурност на Британско посолство, да се отпуши в определени части на деня и движението след работно време...

Е, сега ще може да се минава в определено време. Кое време...

... и в събота и неделя да бъде отворена улица „Московска”, каквато не е в момента.

Ама вие казвате нещо интересно, че външно министерство всъщност ви казва, и службите за сигурност, които са също към правителството, ви казват дръжте прегради, а областният управител, който е от същото правителство, ви казва що слагате прегради.

Те не ни казват дръжте прегради, те ни казват каква е обстановката, какви са рисковете и какви основания имат съответните посолства да искат повече сигурност. А общинският съвет решава по какъв начин да стане това.

Ще има ли нов стадион в София за мач на европейското през 2020 г. Вестниците, сайтовете пишат за немци, които искат да инвестират 40 млн. евро в „Овча купел”, където е стадион „Славия”.

Това е въпрос, който спортно министерство решава. Ние сме на разположение да съдействаме максимално, стига да се намери финансиране. За мен е важно стадионът, на който се играят най-големите мачове и най-посещаваните, да не бъде в центъра на
града.

Готова ли е „Топлофикация” да пусне парното?

Да, това беше обявено още с началото, от 1 октомври, че по желание може да се пуска и в момента. А иначе, разбира се, когато паднат температурите, ще бъде пуснато на всички.

Какво ще е по-различно от миналата година, когато хиляди хора излязоха на протести заради сметките си за ток, за парно?

Знаете, че още в началото на тази година веднага предприех съответните действия да се променят някои правила и да станат по-справедливи за хората. Предложих още през месец март два пакета от мерки. Едните засягаха решения на общинския съвет, а другите съответно бяха внесени в Министерството на икономиката за нормативни промени в наредбата и в закона. Всичко, което зависеше от Столичен общински съвет, е факт. За съжаление част от решенията на съвета, които засягат например отпадането на лихви върху прогнозни сметки, трябва да бъдат включени и одобрени в общите условия от страна на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. До този момент такова одобрение няма, както няма и законови промени. Преди седмица депутатите започнаха усилено да дискутират по тези теми, за съжаление обаче времето напредна. Аз още лятото алармирах, че сезонът ще дойде и няма да има готовност за сериозни промени. Въпреки това ще кажа, че мерките и програмата за лоялни клиенти, която аз поисках „Топлофикация” да разработи, е факт. Така че хората, които редовно плащат парното си, ползват, вече ползват в началото на сезона три процента месечна отстъпка, а за тези от тях, които предпочетат месечно разпределение, равномерно разпределение през годината, плащане в 12-те месеца, да ползват отстъпки 50% от една от сметките - първата или последната съответно. Така че тези мерки, разбира се, ще са факт, но останалите, които да гарантират ежемесечното отчитане и това хората да имат по-справедлив начин на разпределение, или поне да знаят какво и защо плащат, се опасявам, че няма да влязат още в този сезон.

Ще направите ли 10% съкращения в администрацията на общината по примера, даден от правителството?

Съкращения ние направихме още първата година в условията на криза, и то сериозни. След това продължихме с тази политика. Пак казвам, заради финансовата дисциплина, която спазва общината, ние имаме и стабилния кредитен рейтинг, който ни позволява да имаме много изгодни лихви по инвестиционните заеми, които общината взима.

Вчера осем български града кандидатстваха за европейска столица на културата през 2019 г. Това са Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново, Габрово, Русе, Шумен и София, заедно с Югозападния регион градовете Кюстендил, Благоевград, Перник и целите региони около тях. Сега тук е честно да се обявяват конфликтите на интереси, както казах, че завърших класическата гимназия и ни е важно на всички завършили да бъде в центъра на София, аз съм в този комитет заедно със следващия ни събеседник, директорът на БТА Максим Минчев. Радосвет Радев, сбоственикът на Дарик, е също в този комитет, но вие кое най-голямо предимство виждате на София пред останалите конкуренти, за да бъде избрана точно тя?

Първо искам да благодаря още веднъж на всички кметове, които приеха моето предложение, както и на министъра на културата, заедно да подадем апликационните форми. Това беше наистина уникално, да видиш конкуренти в днешно време, когато конфронтацията е ежедневна, да видиш конкуренти, седнали на една маса и си пожелават успех, така че наистина това беше важно. Но всъщност силата е в това, силата е в обединяването. Наред с богатото културно историческо наследство и изключително богатата културна програма, ежедневна културна програма на София, за мен най-важното е включването на хората, включително представителите на неправителствените организации, творческите съюзи, на бизнеса, затова съм благодарна на всички вас, които се включихте от първия ден в инициативния комитет, защото това е нашата сила, когато сме заедно, нещата се променят по-лесно и по-бързо.

И бяхте избрана за кмет на годината, според собствените ви колеги, поне така разбрах, че е регламентът, самите кметове избират кой измежду тях е кметът на годината. Кое точно през тая година според вас е най-важното, което сте направила, за да спечелите това признание?

Тази награда, първо, ме изненада, и, второ, действително е изключително ценна, защото благодаря на всички колеги, които са гласували за мен.

Явно не е било на партиен принцип, защото май няма 50% кметове от ГЕРБ, примерно да кажем.

Вижте, при кметовете цветовете не играят първостепенна роля, защото, както съм казвала неведнъж, няма червен и син булевард. Булевардите са или реконструирани, или имат счупени плочки и трябва да се ремонтират. Кметовете сме най-критичните граждани не само на своя град. Когато колегите идват в София, те могат да оценят направеното и да оценят и проблемите, и затова тази награда и много ценна. Благодаря на всички, с които работя. Очевидно те са забелязали промените, които се случват в града. Не бих могла да кажа кое точно е повлияло през тази година да получа тази оценка, но със сигурност решенията на някои от проблемите в града се забелязват и предполагам, че това е мотивирало колегите да оценят.