/ БГНЕС, архив
При удар с 50 км/ч и без колан нараняванията на пътника са като падане от петия етаж
97220
При удар с 50 км/ч и без колан нараняванията на пътника са като падане от петия етаж
  • При удар с 50 км/ч и без колан нараняванията на пътника са като падане от петия етаж
Между 200 и 300 души загиват годишно, защото са били без предпазен колан, заяви Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали при катастрофи, която заедно с "Пътна полиция" проведе информационна акция на Централна автогара в София.
 
25 деца загиват, тъй като родителите им не са ги сложили в детски столчета, изтъкна той и добави, че 95% от пътниците на задните седалки и в автобусите не използват колани. А не случайно триточковият колан е сред десетте най-велики открития на миналия век, той е спасил милиони животи, посочи Тодоров.
 
Само за 10 часа полицаи засякоха над 4500 нарушители с превишена скорост

Преди началото на голямото пътуване за Гергьовден Владимир Тодоров иска да напомни на пътниците в междуградските автобуси, че използването на предпазни колани е задължително и най-важното животоспасяващо. 50 лева е глобата за пътник без колан, както за водача на автомобила, но не това е най-силният аргумент на той.
 
"При 50 км/ч и непоставянето на колан нараняванията, които получава пътникът, са равнозначни на падане от петия етаж. Но всеки съвсем спокойно се качва в автобуса и забравя са си сложи колана", обясни Тодоров.
 

БГНЕС, архив


Ще се явяваме на нов шофьорски изпит след три нарушения на пътя?

Сравнението е впечатляващо, сподели една от пътничките на Централна гара в столицата, която вече беше прочела листовката на "Асоциацията на пострадалите при катастрофи". "Така, сравнявайки удара със скачане от петия етаж, те кара да се замислиш", коментира тя, но призна, че не винаги е изрядна в употребата му.  
 
Около 30% от пътниците използват предпазни колани, каза шофьорът на автобус Иван Георгиев. "Първоначално слагат всички и после почват да ги махат. Казвам им на всяка спирка, но пак не слушат", споделя наблюденията си той.
 
Транспортното министерство настоява всички автобуси с камери и колани

Някои вече са убедени, че трябва да използват колани, други са скептични, голяма част от пътниците казват, че автобусите колани няма.
 

БГНЕС, архив


300 живота щяха да бъдат спасени в България за една година и 3000 души щяха да избегнат тежки травми, ако шофьорите и техните спътници бяха с предпазни колани, а поставянето им отнема само 7 секунди. Владимир Тодоров се надява, че с новия Закон за движение по пътищата оборудването с коланите ще стане задължително за всички междуградски автобуси, а "Пътна полиция" и "Автомобилна администрация" ще контролират спазването му.