Младежи спасяват малките ферми
Младежи спасяват малките ферми / sxc.hu

Трима български младежи са се нагърбили с нелеката задача да се опитат да спасят малките ферми. При това не само у нас, но и в чужбина.

За целта младите предприемачи са създали платформа, на която малките ферми да популяризират продукцията си и да се свързват с потребителите.

Роси Митова е част от екипа, създал платформата. Тя е само на 26 години, живяла е в Лондон, където завършва финансова специалност и се е занимавала с инвестиционно банкиране.

По идеята за спасяването на малките производители я запалва неин приятел, с когото преди време отиват на екскурзия до ферма в подножието на Пирин:

„В тази ферма отглеждаха застрашени каракачански породи. Моят приятел толкова искаше да помогне, че реши да „осинови" две овце и да поеме издръжката им. Установи обаче, че тази помощ не е достатъчна, за да се помогне на фермата, и трябва да се включат повече хора към каузата, за да даде тя реален резултат", разказва Роси.

Така тя решава да се върне в България и да се включи в проекта, като се отдава изцяло на работата по него.

„Първоначално идеята на платформата беше всеки, който иска, да си „осинови" животни, но идеята еволюира и направихме платформата като място, на което потребителите могат да си купят свежи и биологично чисти продукти, а фермерите да представят продукцията си. По този начин хората ще могат и да се докоснат до живота във фермата - да си купуват свежи продукти, да ходят там на екскурзии, да посещават мястото", допълва Роси.

Освен продажбата на хранителни продукти, платформата предлага и ръчно направени във фермата неща - като вълнени плетени чорапи например, както и места за почивки и екскурзии.

След като американско списание пише за идеята на българските младежи, с тях се свързват малки ферми от различни места по света - САЩ, Великобритания, Индия, Филипините. Платформата помага на тези ферми да се свържат с клиенти от техния регион, но не е изключено и да се поръчва от други държави. Така например български потребители си поръчвали плетени гривни от Индия.

„Оказа се, че това е проблем на глобално ниво. Оттогава започнахме да развиваме концепцията, за да могат ферми от цял свят да предлагат услугите и продукцията си", обяснява Роси Митова.

Платформата позволява на фермите да присъстват онлайн - да си направят профил и магазин в интернет. Така вместо производителите да ходят на организираните от време на време пазари - като този до Римската стена в София, да бият път и да разнасят продуктите си, те стигат до потребителите чрез платформата. Доставките се извършват до дома на клиента или посоченото от него място.

Младежите вече са пуснали и услуга за създаване на хранителен кооператив. Това представлява група хора, които се обединяват, за да купуват заедно от малките ферми. Обикновено това са хора, живеещи заедно, или приятели. Интересното обаче е, че все повече фирми се включват в такива кооперативи. Някои от големите компании у нас правят такива кооперативи - не само, за да са социално отговорни и да помогнат на малките производители, но и за да осигурят на служителите си чиста храна.

Идеята на тримата предприемачи вече е спечелила финансиране за развитието си и дава реални резултати:

„За някои ферми платформата вече генерира около 40-50% от приходите им. Мога да дам и пример с единствената ферма - производител на сертифицирано биологично телешко месо в България. Досега от фермата винаги са изнасяли продукцията си в чужбина, но сега за първи път цялата им продукция е останала в България и е намерила пазар тук, благодарение на платформата", допълва Роси.

Друг съществен момент е, че чрез платформата се избягват прекупвачите, които винаги са били едно от най-сериозните притеснения за производителите.

Колкото до качеството, досега екипът на платформата - освен да проверява сертификатите на фермите, се е стремил и лично да се запознае, когато е било възможно, с това как се работи във фермите и как се произвеждат продуктите:

„С бързото ни разрастване обаче това няма как да продължава, особено с фермите в други държави. Затова създадохме опция потребителите да следят за качеството и да оценяват производителите и продуктите им. В момента, в който някой напише нещо за дадена ферма, то ще стигне и до останалите потребители", уточнява Роси Митова.