Четири кораба на БМФ плават край Сомалия
Четири кораба на БМФ плават край Сомалия / cнимка: Reuters

Два кораба на БМФ преминават в момента Аденския залив. Други два се очаква да прекосят опасната за кораби зона в следващите няколко дни. Това съобщи за Дарик капитан Христо Донев - изпълнителен директор на Параходството и председател на Българска асоциация на корабопритежателите.

Корабът „София" (14 101 тона) напуска Аденския залив в източна посока, а „Вола 1" (21 395 тона) се движи на запад. Във втроник край бреговете на Сомалия се очаква да премине 42 700-тонния „Хемус", а след няколко дни и 42 600-тонния „Стара планина". „Корабите са застраховани срещу отвличания. Това нищо не значи, защото когато са в плен, корабите престояват месец, а това значи голяма загуба. Особено тежка обаче е най-вече моралната част", посочи капитан Донев.

„Учудващо е как в съвременния свят, при изразходването на толкова много пари за оборудване на военни кораби и сателити, не можем да се оправим с едни ниско цивилизовани пирати. Които излиза, че са по-добри от НАТО и силите на Европейската общност", коментира шефът на БМФ.

Относително е да се каже дали заобикалянето на Аденския залив излиза по-скъпо от плащането на откуп при похищение, заяви капитан Никола Христов - председател на Българската асоциация на корабните брокери и агенти. При дневна ставка за кораб около 20 000-25 000 долара, плюс гориво за около 15 000 долара на ден, при увеличаване на рейса с 30 дни, разходите при заобикаляне се увеличават с милион и повече долара, калкулира капитан Христов.

„Вместо да си заслужава риска по-добре в НАТО и ООН да вземат да сформират някаква специална част и да отидат да си разчистят нещата, както се полага. Както го е правила навремето Британската кралска флотилия. При съвременните средства за комуникация, следене и разузнаване е смешно да говорим за пиратство. Освен ако няма някакъв особен вид подкрепа с цел дестабилизиране на обстановката в определени райони", смята председателят на родните корабни брокери и агенти.