97169
Превозвачите готвят протест заради нови европейски правила
Превозвачите готвят протест заради новите европейски правила, които предвиждат либерализация на автобусния транспорт и точно обратното – ограничения за тежкотоварния. Протестът ще се проведе както в София, така и по летищата и граничните пунктове, за да бъдем видени, заяви председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи Васил Пиронков, който присъства на дискусия по „Втория пакет мобилност“, организирана от бившия транспортен министър Петър Мутафчиев и народния представител от БСП Георги Свиленски.
Не може да има рестриктивни мерки срещу българските тежкотоварни превозвачи в Европа, а в същото време да се вдигнат ограниченията за европейските автобусни компании за обществения превоз на пътници в България, изтъкна Пиронков.
Рискът при либерализация на автобусния транспорт е чуждестранни компании да започнат да обслужват печелившите линии у нас, а губещите да останат за малките български оператори, посочи евродепутатът от Делегацията на българските социалисти Петър Курумбашев.
Тол системата ще генерира 75% от приходите от тежкотоварните автомобили
На 15 май превозвачите ще вземат решение дали на следващия ден да протестират ефективно, каза Васил Пиронков: "Ще започнем от летищата, граничните пунктове навсякъде, за да може да бъдем чути, видени и да разберат, че България също е част от Европа. Ще излезем с машините да защитаваме национални интереси".
Предложението на ЕК по регламент 1073, т.нар. „Втори пакет мобилност“, е пазарът на автобусните превози да се либерализира над 100 километра разстояние. Ако това стане, компания, която извършва курс от Виена до Истанбул, например, ще може да превозва пътници по печеливши линии в България, обясни Васил Пиронков. Родните оператори обаче, които изпълняват обществени поръчки, обслужват една рентабилна линия в комплект с нерентабилни. Ако българските превозвачи бъдат изтласкани от пазара, няма да има кой да превозва пътниците по непечелившите линии, добави Пиронков. По думите му в момента има 89 населени места, които са обявили, че нямат автобусен транспорт, а броят им ще се увеличи при либерализация на пазара.
Превозвачи готвят мащабни протести
В Европейския парламент има и други държави, които са срещу предложението на Европейската комисия, каза Петър Курумбашев - единственият български депутат в транспортната комисия на Европейския парламент: "Тъй като този модел да се комбинират печеливши и губещи превози действа в доста държави, аз се надявам, че в този случай ние ще бъдем по-успешни за автобусните превози, отколкото в случая с товарите".
На 25 април в Комисията по заетост на ЕП са гласувани текстове в подкрепа на новите правила за тежкотоварните превозвачи, които предвиждат шофьорите да бъдат командировани от първия ден на курса си. Основен мотор на промените в сектора на тежкотоварните превози са Франция, Германия, Австрия и Италия, според които шофьорите от Източна Европа подбиват цените на тежкотоварните превози. Промените предвиждат още водачите да се прибират в страната си за почивка на всеки три седмици, големите седмични почивки да прекарват в хотел и да получават командировъчни с размера на командировъчните в страната, през която преминават.
Не може да има рестриктивни мерки срещу българските тежкотоварни превозвачи в Европа, а в същото време да се вдигнат ограниченията за европейските автобусни компании за обществения превоз на пътници в България, изтъкна Пиронков.
Рискът при либерализация на автобусния транспорт е чуждестранни компании да започнат да обслужват печелившите линии у нас, а губещите да останат за малките български оператори, посочи евродепутатът от Делегацията на българските социалисти Петър Курумбашев.
Тол системата ще генерира 75% от приходите от тежкотоварните автомобили
На 15 май превозвачите ще вземат решение дали на следващия ден да протестират ефективно, каза Васил Пиронков: "Ще започнем от летищата, граничните пунктове навсякъде, за да може да бъдем чути, видени и да разберат, че България също е част от Европа. Ще излезем с машините да защитаваме национални интереси".
Предложението на ЕК по регламент 1073, т.нар. „Втори пакет мобилност“, е пазарът на автобусните превози да се либерализира над 100 километра разстояние. Ако това стане, компания, която извършва курс от Виена до Истанбул, например, ще може да превозва пътници по печеливши линии в България, обясни Васил Пиронков. Родните оператори обаче, които изпълняват обществени поръчки, обслужват една рентабилна линия в комплект с нерентабилни. Ако българските превозвачи бъдат изтласкани от пазара, няма да има кой да превозва пътниците по непечелившите линии, добави Пиронков. По думите му в момента има 89 населени места, които са обявили, че нямат автобусен транспорт, а броят им ще се увеличи при либерализация на пазара.
Превозвачи готвят мащабни протести
Снимка: Пресцентър
На 25 април в Комисията по заетост на ЕП са гласувани текстове в подкрепа на новите правила за тежкотоварните превозвачи, които предвиждат шофьорите да бъдат командировани от първия ден на курса си. Основен мотор на промените в сектора на тежкотоварните превози са Франция, Германия, Австрия и Италия, според които шофьорите от Източна Европа подбиват цените на тежкотоварните превози. Промените предвиждат още водачите да се прибират в страната си за почивка на всеки три седмици, големите седмични почивки да прекарват в хотел и да получават командировъчни с размера на командировъчните в страната, през която преминават.