Интервю с Иван Стамболов, член на Националния съвет на „България на гражданите"
Г-н Стамболов, напоследък много се говори за Бюджет 2013. Как го оценявате вие, „гражданите", както все по-често ви наричат?
Ние в „България на гражданите" бяхме от първите политически формации, които излязоха с официална позиция по проекта за държавен бюджет за следващата година. За съжаление беше трудно да се говори за бюджета и да се формира мнение за него и то не за друго, а защото до последния момент военното министерство и МВР се пазаряха с министерство на финансите и договаряха впечатляващите увеличения на бюджетите си, които всъщност и получиха. Ще напомня само, че това са единствените две министерства, чиито бюджети са по над един милиард лева всеки, а специално бюджетът на МВР, оглавявано от вицепремиера г-н Цветанов, получава повишение от близо 13%. Затова беше трудно да се коментира бюджетът. Сега пък е трудно, защото е налице поредната налудничава идея да се облагат доходите от лихви по депозитите. Ако това се приеме, бюджетът ще трябва да се пише наново.
Значи според вас идеята да се облагат лихвите с данък не е добра?
Единственото добро в тази идея е, че г-н Борисов най-вероятно ще се отметне и от нея след два дни, както се отметна от идеята за тъй наречения „американски" инвеститор за АЕЦ „Белене". Иначе, поне според мен, идеята за облагане с данък на депозитите е дори философски неиздържана. Вижте сами: аз съм работил, инвестирал съм, създал съм принадено стойност и съм си формирал печалба. Платил съм си данъците върху тази печалба. Останалите пари решавам да усвоя като дивидент от дейността и ги влагам на депозит в банка, за да не ги тъпча в буркани и под дюшеци, където те няма да работят. Банката приема депозита ми, инвестира парите ми както тя намери за добре, формира печалба от тази своя инвестиция, плаща си данъка и остатъка си поделя с мен, като за себе си формира чиста печалба, а на мен ми дава част от нея под формата на лихва. До този момент на тези пари са платени данъци два пъти. Г-н Дянков обаче иска и за трети път да им вземе данък, като обложи лихвата ми. Разбирам отчаянието му, разбирам, че сме го закъсали с парите, но всичко трябва да си има някакви граници!
Да се върнем на Бюджет 2013. Как бихте го описали с едно изречение?
Бюджет на трайната мизерия и отчаянието. Ние в „България на гражданите" за пореден път сме разочаровани но не и изненадани от него, защото той механично повтаря бюджетите от досегашните три години на управление на ГЕРБ, а тези бюджети сами по себе си не са нищо повече от механичен препис на последния бюджет на предишното правителство. В Бюджет 2013 липсва всякаква визия за развитие на държавата, отсъстват политики и приоритети, които да изразяват тези политики.
А вие какво очаквахте от проекта за бюджет?
Честно казано, не очаквах да видя нищо по-различно от това, което видях, защото всички ние след три години управление сме горе-долу наясно с капацитета на кабинета. Друг е въпросът какво би трябвало да се очаква от един бюджет. От един бюджет би трябвало да се очакват политики. Бюджетът е най-важният политически инструмент. Вместо това обаче ние виждаме колебание и несигурност. В окончателния вариант на Бюджет 2013, който МФ представи миналата седмица, се вижда как управляващите започват да губят оптимизъм за резултатите и очакванията от своето управление. Песимистично са коригирани всички основни показатели на макроикономическия сценарий. Недоумение буди фактът, че разминаванията са значителни - БВП по текущи цени за следващата година е редуциран с 1 333 млн.лв., а за 2015 г. с цели 2 348 млн. лв. Намалява значително и очакваният реален ръст на БВП, увеличава се очакваната инфлация, влошават се процентите за текущата сметка. Незнайно защо се планира увеличаване на размера на преките чуждестранни инвестиции и събираемостта на данъците, след като досега същите бележат непрекъснат спад при управлението на ГЕРБ.
Какво по-конкретно в бюджета ви направи впечатление?
Някои очевидно неверни неща. Например, очакваната за следващата година безработица е 10,3%, при положение че към момента е над 12,5%. Продължава и тенденцията на спад в заетостта от 2009, за съжаление ще продължи и през последната година от това управление. Логично през 2013 можем да очакваме, че ще спадат и доходите на хората, което ще направи крайно проблематичен очаквания икономически растеж. За да се състои ръст на заетостта, БВП през 2013 г. трябва да е поне 3.5%, а такъв не се очертава. Тревога буди и приходната част. Докато приходите от корпоративен данък през 2008 са били 2 228,5 млрд. лв., то за 2013 се очаква те да са само 1 491,4 млрд. лв., а не е сигурно, че ще успеят да се съберат и толкова. Това означава, че работят все по-малко фирми, а тези, които още не са фалирали, печелят все по-малко. На фона на това правителството обещава предизборно увеличение на пенсиите за сметка на по-голяма събираемост. Къде е по-голямата събираемост? В таблиците на бюджета не се вижда. Предизборното увеличение на пенсиите ще стане за сметка на увеличаване на данъчната и осигурителна тежест – подход, който ще доведе до фалит още фирми, ще остави без работа още хора, които ще се наредят за социални помощи, вместо да създават продукт и да увеличават икономическия растеж, още нови хора и фирми ще преминат в сивия сектор, от което събираемостта ще пострада още повече.
Много показателни са заложените приходи от акцизи.
В сравнение с 2008 те са увеличени съвсем малко, докато самите акцизи оттогава досега са увеличени с 46%. Да увеличаваш акцизите на цигари и горива, но в бюджета да продължават да влизат все същите пари – това означава само едно: че контрабандата просто е отразена в закона за държавния бюджет и ефектът е около милиард и половина. Милиард и половина, които отиват някъде другаде и правителството се примирява, правителството няма нищо против това! Питате откъде ще се увеличат доходите на хората. Ето ви милиард и половина само от тук, от контрабандата.
Добре, вие все още не сте парламентарна партия и можете да си позволите лукса смело да критикувате всичко. А какво бихте направили, ако бяхте на мястото на управляващите?
За да се провеждат ефективни политики чрез държавния бюджет, трябва да се осигури паричен ресурс, който да ги финансира. А този ресурс в момента, що се отнася до бюджета, може да дойде от две места: от спиране на контрабандата и от реформиране на нереформираните сектори. Освободените парични средства трябва да се насочат към няколко приоритетни сектора, каквито правителството обаче няма и не желае да дефинира. Само така ще се постигне оживление в тези сектори, а оттам ще се разкрият нови работни места. С повишаването на заетостта ще се облекчи социалната система и ще се увеличат доходите на хората. С увеличаването на доходите ще се увеличи и потреблението, което по естествен път ще стимулира производството. Само така ще стигнем до този икономически растеж, който ще ни извади от кризата, но който през последните години се превърна единствено в медийно заклинание.
Казано накратко, вие не одобрявате проекта за бюджет и смятате, че бихте се справили по-добре, така ли?
Да наистина, ние от „България на гражданите" не одобряваме проекта за закон за държавния бюджет. Той е израз на политическото безсилие на правителството и на съмнението му, че е способно да упражнява властта компетентно и адекватно. Бюджет 2013 не съдържа никаква политическа визия за развитието на България. Той единствено повтаря механично предишните бюджети и с това обрича страната на стагнация, бедност и безизходица. Бюджет 2013 не решава проблемите, а ги задълбочава.