Островната зона във Варненското езеро да бъде новото място на пристанище Варна. Тази идея беше представена от изпълнителния директор на порта Данаил Папазов на кръгла маса за бъдещето на пристанището в морската столица.

В акваторията на залива ще бъде преместено пристанище Варна-Изток и ще бъдат построени новият контейнерен и зърнен терминал. Мястото за тяхното изграждане е определено да е преди Аспаруховия мост. “Там е много удобно, защото има сравнително добри дълбочини в канала. Ако се наложи удълбочаване  до 14-15 и повече метра, това ще бъде значително по-евтино отколкото зад моста”, обясни Папазов. Освен това има вариант за изнасяне на транспортния поток почти до края на града и за освобождаване на централната част от тежкотоварни автомобили.

Както варненските депутати от ГЕРБ, така и Папазов се обяви против проекта, който отрежда новият терминал да бъде на мястото на “Максуда”. Мотивът е известен – терминалът не може да обработва високотонажбни кораби, тъй като те не могат да минат под Аспаруховия мост. Тази е и причината той, шефът на държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура” Георги Генчев и народните избраници от ГЕРБ да  се спрат на района около островната зона.

Световният опит е пристанищата да се изваждат навън към морето. Това се прави както от екологична, така и от икономическа гледна точка, тъй като тези терминали са много по-евтини. Не на последно място – могат да се обработват неограничено кораби, които посещават съответното пристанище, обясни Папазов.



Голяма част от участниците в кръглата маса се обединиха около становището, че е по-удачно за страната ни да се откаже от японския заем, тъй като има много по-добри възможности за финансиране. Добър вариант е с публично частно партньорство, както и чрез концесиониране. Георги Генчев изтъкна, че не са за изпускане възможностите, които ни дава Оперативна програма “Транспорт”. “Става дума за 85% европейско финансиране и 15% държавно финансиране. Какъвто и нисколихвен заем да вземем, по-добрият вариант е с европейските фондове”, категоричен е специалистът.

Той увери, че ако се постигне съгласие къде да бъдат построени новите терминали, в рамките на програмния период до 2013 г. може да бъдат направени предпроектните проучвания. “Това ни дава право през следващия програмен период от 2014 година нататък да започнем реалното строителство и да получим финансиране от ОП “Транспорт””, допълни Генчев.