Станишев: Нечии интереси стоят зад концесията за новите терминали
Станишев: Нечии интереси стоят зад концесията за новите терминали / Sofia Photo Agency, архив

С намерението си да дадат новите контейнерни терминали във Варна на концесия управляващите целят обслужване на нечии икономически интереси, заяви във Варна лидерът на БСП Сергей Станишев.

В сегашните условия трудно ще се намери частна фирма, която да е готова да инвестира 450 млн. лева в развитието на инфраструктура. Ясна е и амбицията да бъдат изнудвани основни производители в България, а именно – предприятията в Девня, изтъкна червеният лидер. По думите му крайният резултат, ако това се реализира, ще бъде даване на концесията на някоя  фирма, близка до ГЕРБ и до правителството. Тя наготово ще получава огромни пари и ще поставя постоянно променящи се условия на големите производители. Това ще постави пред много сериозно изпитание производителите в Девня и ще заплашва с много сериозни съкращения на работни места там, изтъкна Станишев. Той допълни, че е запознат с условията за концесиониране на бургаското пристанище. „Там ясно е заложено кой ще спечели конкурса – собствениците на Български морски флот. Вероятно същият ще бъде подходът и за отдаването на концесия на Варна – Изток и Варна Запад на един собственик”, прогнозира бившият премиер.

И във Варна Станишев изтъкна, че решението на правителството да се откаже от японския заем за развитието на контейнерните терминали във Варна и Бургас е абсолютно безотговорно, което обрича България на транспортна изолация и ще нанесе много сериозни щети на развитието на българския траснпорт. Лидерът на БСП определи решението като национално предателство.

Той припомни, че приблизителният обем на заема е 450 млн. лева, което по думите му щеше да позволи контейнерните терминали да бъдат изградени в кратки срокове. Смятаме този заем за изключително изгоден като условия, тъй като той включва 7 години гратисен период и много ниски лихви – 1,4%, каза още червеният лидер.

Съпартиецът му и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев на свой ред заяви, че  сроковете, в които би се извършила една такава концесия, ще забави проектите с минимум 5 години. „Ние имахме ясна перспектива, че чрез Японската банка за развитие 2015 г. ще започне експлоатацията на двата терминала – и във Варна, и в Бургас. Ако сега започне процедурата и приключи за 1 г. най-ранният срок за реализация на тази терминали е 2018 г.”, обясни Мутафчиев. Той допълни, че тези срокове няма как да бъдат спазени, тъй като до края на годината не могат да бъдат обявени процедурите за ново строителство. Необходими са  геоложки проучвания, екооценка, условията на концесията и т.н. „Това означава, че 2020 г. е най-ранният срок, което наистина е национално предателство спрямо интересите на България”, изтъкна Мутафчиев. Той уточни, че контейнерният терминал в Констанца през 1997 г. е изграден с японски заем.