От край време действа едно правило – за малките улици, особено в крайните квартали, пари няма. Огромни и безброй ями и кал до колене са част от пейзажа в много от варненските улички. За тях в бюджета на голямата община рядко се залагат ремонти, в най-добрия случай да се закърпят траповете-убийци. А да ви преасфалтират цялата уличка, си е цяло събитие. Мнозина вече са загубили вяра, че ще тежките машини, полагащи нов асфалт, ще дойдат на тяхната уличка. И знаят, че ако не искат да доразбият колата си в разположените на зигзаг ями, трябва сами да се заемат със запълването на дупките.
Най-евтината възможност да "закърпите" ямите е да хвърлите в тях няколко чувалчета с чакъл. Проверка в една от варненските строителни борси показа, че 30-килограмово чувал се търгува за 1,50 лв. Този вариант обаче колкото е и евтин, толкова е и нетраен. Не е изключено още след първия дъжд чакълът да бъде изровен и дупката отново да цъфне.
Другият вариант е да се използва бетон. Един кубик струва стотина лева и с помощта на задружна мъжка бригад можете да спасите положението, макар специалистите да не съветват да го правите. „Бетонът и асфалтът имат различни линейни разширения. Оттам нататък наново се получават пукнатини, влиза вода между пластовете и т.н.”, обясни Николай Пашов, шеф на строителната компания „Хидрострой”.
Тук веднага възниква въпросът колко ще ни струва удоволствието. Очаквано, еднозначен отговор не може да се даде. „Ще дойдем, ще замерим, ще видим какви мероприятия трябва да се извършат и ще получите съответната оферта със стойността на ремонта. След това бихме могли да го извършим, ако приемете цената за услугата”, каза шефът на „Хидрострой”.
Варненци още не съм прибягвали към строителната компания за отделни дупки пред блока. От услугите й са се възползвали фирми, които по една или друга причина са повредили инфраструктурата в града. „Прибягвали са хора, които примерно са построили жилищен или нежилищен обект и трябва да се възстанови прилежащата инфраструктура. Правили сме такива услуги неведнъж”, каза Пашов.
Една 25-килограмова кофа струва 20.90 лв. и стига за запълването на средно голяма яма с дълбочина максимум 8 см. Асфалтът може да се нанася при температури от -26°С до + 49°С, при наличие на вода на мястото на полагане, без това да влияе върху качеството на настилката, твърдят производителите. „Предимствата са, че можете сама да си го направите независимо какво е времето навън. Сега то не е определящ фактор, но зимата спокойно можеше да запълвате дупки с този материал”, допълни Цветан Костов.
Колкото и лесно да е полагането на асфалта, нека не забравяме, че основната грижа за поддръжката на пътищата в града е на общината. Изборът е наш – дали като данъкоплатци да гоним до дупка администрацията да си свърши работата, или да махнем ръка и сами да се оправяме.