Масови проверки започнаха катаджии за използване на колани на задните седалки в колите. Акцията на КАТ, при която всеки нарушител ще бъде глобяван, ще продължи до неделя - 13 март, но и след тази дата униформените ще следят дали се спазват правилата. Целта на кампанията е фаталните инциденти да се стопят поне с 30%.
Пътните ченгета отчитат, че само между 3 и 5% от българите ползват колани на задната седалка. За сравнение в Европа процентът е 85.
Според черната статистика средно на година у нас загиват близо 1000 души. Ако всички шофьори и пътници поставят при всяко пътуване обезопасителен колан и превозват деца със столчета, само за година ще бъдат предотвратени около 300 смъртни случая, каза гл. инспектор Драгомир Ганчев, началник на група “Пътен контрол” към варненската полиция.
“Много хора смятат, че коланите са излишни при движение в градски условия, но изследванията показват, че те са много полезни при произшествия, които са настъпили точно при скорости до 60 км/ч”, обясни Ганчев. Подробности чуйте в прикачения звуков файл.
Глобата за всеки, който пътува в купето без колан, е 50 лв. Санкцията важи и за пътниците в таксиметровите коли. Метър минават единствено пътуващите в старите соцколи, които фабрично са без колани на задната седалка. Те няма да бъдат глобявани, уверяват от “Пътна полиция”.
Във Варна и региона през 2010 г. са регистрирани 484 тежки произшествия, в които са загинали 53, а ранените са 582.
431 души от участниците в тези катастрофи са водачи или пътници. 38 от тях са намерили смъртта си на пътя, 393 са пострадалите. Статистиката сочи, че колани не са ползвали 10 от загиналите и 140 от ранените.
Средният годишен брой на убитите по пътищата на Варна и региона за последните 20 години е 61 .
От началото на годината жертви на катастрофи са шест души. Толкова е бил броят им и за същия период на миналата година, разкри гл. инсп. Ганчев.
По думите му най-честатата причина за произшествията е несъобразената скорост. 44% от тежките катастрофи във Варненско са предизвикани от шофьори, които фучат с мръсна газ. 75% от загиналите и 43% от ранените при катастрофи са станали жертва на неразумната скорост.
Отнемането на предимство е втората по тежест причина за пътнотранспортните произшествия в областта. 34% от тежките произшествия, 9% от загинали и 35% от ранените са в резултат на това нарушение на правилата за движение.
Изследванията на Евросъюза показват, че всяка година в Европа предпазните колани спасяват над 11 500 участници в катастрофи. Проучване на Министерството на транспорта на Великобритания сочи, че от 565 загинали при пътни катастрофи 300 са могли да оцелеят, ако са имали средства за защита. Най-дисциплинирани в това отношение са шведите, 92% от които ползват обезопасителни колани.