Кметът: Станах враг на народа, защото питам
Кметът: Станах враг на народа, защото питам / Sofia Photo Agency, архив

Никога не съм бил против изграждането на новото пристанище. Това заяви варненският кмет Кирил Йорданов, отвръщайки на обвиненията на депутати от ГЕРБ, че пречи на преместването на порта.

Вчера народните избраници Павел Димитров и Свилен Крайчев посъветваха градоначалника да разграничава обществените от съмнителните интереси при вземането на решение за изграждане на контейнерен терминал. Според Димитров има заинтересовани проектът за преместване на пристанището да не бъде осъществен. С такова впечатление той останал от изказванията на градоначалника.

Йорданов окачестви темата като маслодайна, а участието в нея можела много леко да вкара всеки в графата „враг на народа". В отговор той обяви още, че винаги е бил против разполагане на новото пристанище под Максуда. За разлика от други, които първоначално били привърженици на този проект, но впоследствие бързо променили позицията си.

Разполагане на пристанищни съоръжения от тези тип близо до сърцето на града e отдавна отживяла практика, било мнението на специалисти. През 50-те години на миналия век са били последните опити в световен план в големи градове. А пристанище под Максуда щяло да бъде своеобразна тапа за по-нататъшното развитие на града.

„Станах враг на народа, защото питам. А питах дали последният вариант за преместване на порта на челото на острова е най-добрият", обясни градоначалникът. По думите му в Ню Йорк на подобно място е поставена Статуята на свободата, a ние слагаме център на замърсяване.

Кметът попита кой ще носи историческата отговорност, ако се вземе неправилно решение. "Като едното нищо да им грабнеш отговорността за 20 години бездействие. Всякакви специалисти, министерства, отраслови, функционални, администрация си имат, която действа на плочника в София", коментира Йорданов.

Позовавайки се на мнения на специалисти, варненският кмет посочи, че най-доброто място за новите пристанищни терминали е вътрешността на езерото. „Специалистите казват, че вътре в езерото има база, на която да се стъпи. Става въпрос за фериботните мощности", уточни Йорданов. Според него за разрешаване на противоречията с опазването на околната среда имало десетки способи за компенсиране на щетите.

Йорданов призова ГЕРБ да кажат кой е инвеститора, който ще строи новите терминали, защото от думите им излизало, че той „едва ли не чака с чековете в коридора". Йорданов призова всички заинтересовани от изграждане на новото пристанище да се включат в нова дискусия по темата. „След 20 години закъснение какво ще загубим ако следващата седмица направим една среща", попита градоначалникът.