Премиерът Росен Желязков взе решение държавата да даде 15 млн. лева на столичния градски транспорт. Последваха реакции от страна на столичния кмет Васил Терзиев и зам.-кмета по финанси Иван Василев.
"Свидетели сме на поредния епизод от един и същи сериал - създаване на проблем, решаване на проблем от едни и същи хора и решаване по един не много дългосрочен, не много обмислен начин. Това, което се пропуска да се каже, освен цялата циркова постановка, тези 15 млн. какъв проблем точно биха ни решили и тези 15 млн. идват днес, бързо, за да решим един проблем, но не казват, че Общината трябва и следващата година, да намира всеки един лев, който се гласува за увеличение", каза Терзиев.
По думите му не се мисли устойчивост. „От ден 1 на всички разговори тази дума за мен е била основополагаща - устойчивото развитие на градския транспорт, което включва нивата на заплащане и условията на труд, и подвижния състав. Когато става дума за заплащането - какво трябва да направим, за да решим конкретните проблеми, които имаме, а не да наливаме много скъп ресурс на места, където нямаме проблем", обясни Терзиев. Според него се действа "популистки" и без ясен отговор откъде ще дойдат парите. "Когато не си дал ясен отговор откъде ще дойдат приходите и работиш с виртуални приходи и реални разходи, после винаги идва сметката", каза Терзиев.
„За пореден път Борисов раздава общите ни пари, без да има аргументи и да търси устойчиви решения. Продължава да търси начини да си купи народната любов, а ние си плащаме за нея,“ написа зам.-кметът по финанси Иван Василев в своя публикация.
„Призовавам правителството за сериозно и отговорно отношение към финансите на държавата и парите на данъкоплатците. Неведнъж заявихме, че изсипването на пари „на калпак“ на всички не е реално решение нито днес, нито другата година, нито след това.
Системните проблеми на транспорта в София няма да се решат с 15 млн., или 50 млн., или дори 100 млн., ако няма реформа в дружествата, управлявани от Общинския съвет и ГЕРБ-БСП-ИТН тъмното мнозинство. Няма да разрешат и незаконната стачка на транспортните работници.
Между 3500 и 4600 лв. взимат шофьорите в столичния градски транспорт?
Това мнозинство и синдикатите не желаят реформи, за да има зависими хора и да няма правила и отчетност“, допълни зам.-кметът по финанси.
Според Иван Василев Столична община, в лицето на екипа на кмета на София Васил Терзиев, е предложила различни решения и възможности за подобряване на условията в транспорта в София. С направените предложения са адресирани проблемите директно и формулирани решения там, където ще са най-ефективни.
„Водим диалог със служителите от месеци. Не срещаме разбиране от синдикатите. А днес получихме поредната доза неразбиране и популизъм и познатото разхвърляне на парите на данъкоплатците по усмотрение на един партиен лидер. В какво качество и с какви правомощия председателят на партия ГЕРБ „спасява“ ситуацията или се спасява от нея,“ каза Иван Василев.
В своя публикация в началото на тази седмица зам.-кметът по финанси Иван Василев очерта реалните проблеми и работещите решения, върху които екипът на Столична община работи.
Реалните проблеми в транспорта в столицата са:
➡️ Липса на водачи в Автотранспорта (недостиг на 250 водачи) и Електротранспорта (недостиг от 100 водача) и претовареността им с извънреден труд.
➡️ Стари автобуси, тролеи и трамваи.
➡️ Административен хаос от наличието на 4 отделни дружества и излишно раздута администрация.
Дългосрочните решения, с които екипът на кмета на София работи, са:
➡️ Целенасочена политика по привличане на нови водачи. Така ще постигнем резултат през следващите месеци и години.
➡️ Подготвяме инвестиционен заем, за да финансираме покупката на нови автобуси (120), тролеи (75) и трамваи (58). Пари в бюджета няма и затова ще предложим на обществено обсъждане инвестиционен заем, който вярвам, че ще бъде подкрепен и от Общинския съвет, и ще успеем да модернизираме градския транспорт. По този начин ще подобрим условията както за шофьорите, така и за пътниците в градския транспорт с надеждата да стане все по-предпочитано транспортно средство в града.
➡️ Работим по анализ и обмисляме да предложим сливане на 4 транспортни дружества (ЦГМ, Автотранспорт, Електротранспорт и Метрополитен) в Единен транспортен оператор. Така ще оптимизираме излишно раздутата администрация (700 човека към момента в 4 дружества, които извършват сходни дейности). Ще подобрим финансовите механизми между Столична община и реално извършващите транспортната задача, а не както е в момента – ЦГМ събира всички приходи и решава по свое усмотрение как да разпределя плащанията към дружествата, което води до това те да бавят плащания към контрагенти и после СО да трябва да ги спасява със заеми, както беше през 2024 г.
„Столична община не пита „кой ще ни даде пари“, търси ефективен начин за инвестиция на ресурсите, с които разполага, за да получават всички услуга с качество, за която всеки софиянец плаща,“ каза Иван Василев.