Първи национален панаир на музейните сувенири
Първи национален панаир на музейните сувенири / Етнографски музей на открито Етър
Започна втория ден от Първия национален панаир на музейните сувенири, който се провежда в ЕМО „Етър”.
 
От 09:30 до 18:00 часа гостите на музея могат да разгледат и закупят сувенири, които културни институции, фирми-производители и неправителствени организации създават и предлагат.
 
„Пазарище за сувенири” – така е наречен този панаирен модул, който е насочен към широката публика, а местата, на които се предлага продукцията са разположени в откритата част на ЕМО „Етър”. „Пазарище за сувенири” продължава и утре, 18 юни, до самото приключване на Панаира.
 

Първи национален панаир на музейните сувенири
Етнографски музей на открито Етър


 
От 09:30 до 11:30 часа, днес, в лоби бара на хотел „Странноприемница” към музея се провежда „Творческа работилница по дизайн-мислене”. Тя е демо-версия на продукт, който от SmartFabLab са разработили, водени от опита си на запалени туристи. Този продукт е насочен към музеите, за които сувенирите са важна част от общата им идентичност.
 
Във фоайето на хотела може да се разгледа и любопитната изложба „София за вкъщи”, един проект на студио „Комплект”, където са представени осем прототипа на сувенири за столицата.
 
На 16 юни в рамките на Академичния модул от първия национален панаир на музейните сувенири бяха представени големите възможности за развитие на сувенирната индустрия в българските музеи.
 
Нела Рачевиц, зам.-кмет на Община Габрово откри форума и приветства участниците.
 

Първи национален панаир на музейните сувенири
Етнографски музей на открито Етър


 
Модераторът на панела, доц. д-р Светла Димитрова, директор на ЕМО „Етър”, обобщи опита си, придобит от ръководството на такъв тип институции. Според нея е необходимо да се предлага по-широка гама сувенири, за да се задоволят интересите на посетители с различни финансови възможности.
 

Първи национален панаир на музейните сувенири
Етнографски музей на открито Етър


 
Според Борил Караиванов, представител на Дизайн студио „Редизайн”, „сувенирът е огледало на музейната идентичност”. Той въведе участниците в събитието в основните елементи, изграждащи графичната идентичност, като се фокусира върху характеристиките на музейния сувенир.
 
Сувенирът е възможност за приход на един музей, а в същото време предоставя широко поле за творческа дейност, е становището, защитено от Делчо Делчев, представител на SmartFabLab. Той акцентира върху продукти, в които е необходимо да се направят по-сериозни вложения, заради качеството, естетическата им и художествена стойност.
 
Етнографски музей на открито „Етър” има богат опит в предлагането на музейни сувенири. Това стана ясно от много точната, задълбочена и прецизна презентация на Евгения Ангелова, главен счетоводител на музея. Ако се прояви постоянство в налагането на даден продукт, ако той стане разпознаваем за публиката и за него бъде намерено подходящо място, то финансовите резултати не закъсняват. Евгения Ангелова показа как в годините са се повишавали приходите от продажби на сувенири.
 

Първи национален панаир на музейните сувенири
Етнографски музей на открито Етър



Интересно проучване представи Маргарита Доровска, директор на музей „Дом на хумора о сатирата”. Тя припомни, че ДХС става музей преди 11 години, но има богата история в създаването и предлагането на сувенири. Доровска разказа на участниците в Академичния панел как в чуждестранни музеи един и същ продукт се разработва в различни варианти, съобразени със социалния статус на отделните категории посетители. Въпреки това, дори евтините варианти носят своето послание и дават важна информация за епохата и мястото, които представят.
 

Първи национален панаир на музейните сувенири
Етнографски музей на открито Етър


 
Художникът Янко Янев, производител на сувенири, акцентира върху изключително големите възможности за създаване на музейни сувенири на ниски цени. От малко материал може да се създаде атрактивен продукт, стига да се приложи творческо мислене. Янев показа такъв тип сувенири, които се предлагат в различни страни по света и чиято цел е да носят приходи на институциите, които поръчват тяхното производство.