Рецесията поради пандемията може да е достигнала дъното си през април-юни, когато БВП спадна с рекордни темпове. Но като се има предвид, че растежът се забави още преди пандемията, перспективите за американската икономика остават мрачни. Базовият ефект сам по себе си вероятно ще осигури положителен растеж през третото тримесечие на 2020 г., но признаците за възстановяване на американската икономика вече се забавят, което означава, че не може да се изключи нов спад в четвъртото тримесечие. И тъй като броят на случаите се увеличава в цялата страна, вероятността е голяма растежът на БВП на САЩ да не се върне към предпандемични нива за години напред, пише авторитетната американска компания за стратегическо прогнозиране Stratfor, основана в град Остин, щата Тексас, от небезизвестния Джордж Фридман. Статията е предадена без редакторска намеса.
Какво се случи
• Както се очакваше, първоначалната оценка на растежа на БВП в САЩ, най-широката мярка за икономическа активност, спадна рязко през второто тримесечие на 2020 г. при годишен темп от 32,9 процента. Въпреки че е малко под консенсусната оценка от 34 процента, спадът е най-големият от поне 40-те години, когато САЩ започнаха да събират тримесечни данни. Ръстът на БВП през първото тримесечие също беше намален с 5 процента.
• През третото тримесечие на 2020 г. икономиката на САЩ вероятно ще нарасне, тъй като карантината достигна своя пик през април. Въпреки това, огнищата се разпространяват в поне 21 щата и възстановяването на високочестотни икономически дейности - като плащания с кредитни карти и заетост на хотели - се забавя. Това ще задълбочи вече нанесените щети върху доходите, потреблението, инвестициите и безработицата. Дори умерените мерки за ограничаване - като продължително физическо дистанциране и работа на работното място за различни професии и индустрии - все още ще подкопават икономическата активност. На 29 юли председателят на Федералния резерв Джером Пауъл подчерта тези опасения, заявявайки недвусмислено, че „икономическото развитие ще зависи до голяма степен от разпространението на вируса“ и че възстановяването на САЩ е под въпрос.
• Американските домакинства ще внимават за всички разходи, различни от ежедневната консумация. Личното потребление, което представлява около две трети от БВП на САЩ, през второто тримесечие е спаднало с 34,6% на годишна база. Делът на личните спестявания в разполагаемия доход също почти се е утроил - от 9,5% през първото тримесечие до 25,7% през второто.
• Личният доход скочи с 32,6% през второто тримесечие, главно заради държавните плащания, чието бъдеще е несигурно. Перспективата за прекратяване на разширените обезщетения за безработица, дори ако Конгресът одобри временно удължаване, продължава да увеличава несигурността относно постоянния доход и ще продължи да намалява потребителските разходи: домакинствата се страхуват от нови огнища и влошаване на безработицата.
• Освен това 17,3 милиона американци имат общо 21,5 милиарда долара за просрочие на наем, според Reuters. Федералната забрана за изгонване изтича на 31 юли и Конгресът е в затруднение по отношение на продължаването.
• Безработицата ще остане най-големият проблем на икономиката. Официалните данни за безработицата обикновено подценяват щетите на пазара на труда, тъй като не е лесно да се разграничат работещите в неплатен отпуск от тези, които отпадат от пазара на труда. В допълнение, завършването на програмата за защита на заплатите на 8 август заплашва забавено съкращаване на работни места, тъй като предприятията губят подкрепа на фона на намаляващите продажби. Участието на населението в работната сила е 61,5 процента - леко увеличение, но недостатъчно, за да се възстанови от спада през февруари-април. Междувременно броят на първоначалните искания за обезщетения за безработица през последния отчетен период (коригиран за забавянето) нараства за първи път от скока през март. Повторните кандидатури намаляват леко, но изглежда, че средното за четири седмици първоначално заявление е останало 1,4 милиона - с над 30 милиона американци, за които се твърди, че получават някаква форма на облаги.
• Положението не е по-добро за американските компании, тъй като несигурността около затрудненията в търсенето и предлагането продължава и корпоративните печалби продължават да намаляват. През второто тримесечие инвестициите в дълготрайни активи паднаха с 27% на годишна база, докато инвестициите в недвижими имоти намаляха с 38,7%. Инвестициите в нежилищни сгради и конструкции намаляват пет четиримесечия поред, без перспективи за значително възстановяване през тази година, тъй като както големите, така и малките компании са изправени пред фалит. До края на юни над 3600 американски компании са подали заявления за фалит по член 11 (за целите на финансовото възстановяване), което е с 26 процента повече от същия период на 2019 г. и 43 процента повече, отколкото през юни 2019 г., според правната служба Epiq Global.
• Междувременно на фона на федералните разходи през второто тримесечие държавните разходи нараснаха с 2,7%. Предстоящото отстъпление не може да бъде избегнато, тъй като все още няма консенсус относно необходимото количество федерални стимули. Намаляването на държавните и местните приходи също ще допринесе за ограничаване на разходите, тъй като 48 от 50-те щата имат някаква форма на изискване за балансиран бюджет, според Службата на правителствената отчетност на САЩ. За сравнение, на държавните и местните власти бяха необходими 10 години, за да се възстановят от рецесията през 2007 г.
• Докато нетният износ на САЩ (крайната категория на разходите на БВП) се покачи незначително през второто тримесечие, перспективите за търговията остават несигурни на фона на рязък спад на глобалното търсене и ескалиране на напрежението между САЩ и Китай.
Какво следва
По отношение на политическите контрамерки, Пауъл даде да се разбере, че Федералния резерв е достигнал границите на своя арсенал - с цялото си желание да направи всичко необходимо, за да задържи американската икономика над повърхността на фона на ескалиращата епидемия от Covid -19. В бъдеще тежката работа ще падне върху раменете на фискалната политика. Пунктираната графика от заседанието през юни на Федералния комитет за отворен пазар показва единодушното мнение на Фед, че лихвените проценти ще останат близо до нулата до 2021 г. Само двама членове очакват увеличение през 2022 г., а Пауъл не одобрява отрицателните проценти.
С увеличаването на броя на заразените, икономическият растеж на САЩ може да остане на предпандемичните равнища години наред, като заплашва да подкопае федералните разходи и вероятно способността на Вашингтон да упражнява глобално влияние.
Фискалната политика може да помогне на Конгреса и Белия дом, които изглежда са в безизходица около размера на разходите и плащанията. И ако фискалната политика трябва да поеме удара, но не може или ако липсва политическата воля за постигане на споразумение, Съединените щати са изправени пред продължителен период на икономическа стагнация и способността на правителството да реагира на колебанията в бизнес цикъла ще бъде силно ограничена.
Приоритетите на федералните разходи трябва да бъдат променени, особено когато нивата на публичния дълг достигнат рекордни нива, което също има отражение върху глобалната роля на САЩ, ограничавайки способността им да демонстрират сила, твърда или мека. Китай и Европа са много по-добри в контролирането на своите епидемии от Covid-19, отколкото САЩ и независимо дали им харесва или не, Съединените щати ще трябва да правят бюджет според наличните ресурси - и това може да изисква намаляване на военните разходи и чуждестранната помощ.
Какво се случи
• Както се очакваше, първоначалната оценка на растежа на БВП в САЩ, най-широката мярка за икономическа активност, спадна рязко през второто тримесечие на 2020 г. при годишен темп от 32,9 процента. Въпреки че е малко под консенсусната оценка от 34 процента, спадът е най-големият от поне 40-те години, когато САЩ започнаха да събират тримесечни данни. Ръстът на БВП през първото тримесечие също беше намален с 5 процента.
• През третото тримесечие на 2020 г. икономиката на САЩ вероятно ще нарасне, тъй като карантината достигна своя пик през април. Въпреки това, огнищата се разпространяват в поне 21 щата и възстановяването на високочестотни икономически дейности - като плащания с кредитни карти и заетост на хотели - се забавя. Това ще задълбочи вече нанесените щети върху доходите, потреблението, инвестициите и безработицата. Дори умерените мерки за ограничаване - като продължително физическо дистанциране и работа на работното място за различни професии и индустрии - все още ще подкопават икономическата активност. На 29 юли председателят на Федералния резерв Джером Пауъл подчерта тези опасения, заявявайки недвусмислено, че „икономическото развитие ще зависи до голяма степен от разпространението на вируса“ и че възстановяването на САЩ е под въпрос.
• Американските домакинства ще внимават за всички разходи, различни от ежедневната консумация. Личното потребление, което представлява около две трети от БВП на САЩ, през второто тримесечие е спаднало с 34,6% на годишна база. Делът на личните спестявания в разполагаемия доход също почти се е утроил - от 9,5% през първото тримесечие до 25,7% през второто.
• Личният доход скочи с 32,6% през второто тримесечие, главно заради държавните плащания, чието бъдеще е несигурно. Перспективата за прекратяване на разширените обезщетения за безработица, дори ако Конгресът одобри временно удължаване, продължава да увеличава несигурността относно постоянния доход и ще продължи да намалява потребителските разходи: домакинствата се страхуват от нови огнища и влошаване на безработицата.
• Освен това 17,3 милиона американци имат общо 21,5 милиарда долара за просрочие на наем, според Reuters. Федералната забрана за изгонване изтича на 31 юли и Конгресът е в затруднение по отношение на продължаването.
• Безработицата ще остане най-големият проблем на икономиката. Официалните данни за безработицата обикновено подценяват щетите на пазара на труда, тъй като не е лесно да се разграничат работещите в неплатен отпуск от тези, които отпадат от пазара на труда. В допълнение, завършването на програмата за защита на заплатите на 8 август заплашва забавено съкращаване на работни места, тъй като предприятията губят подкрепа на фона на намаляващите продажби. Участието на населението в работната сила е 61,5 процента - леко увеличение, но недостатъчно, за да се възстанови от спада през февруари-април. Междувременно броят на първоначалните искания за обезщетения за безработица през последния отчетен период (коригиран за забавянето) нараства за първи път от скока през март. Повторните кандидатури намаляват леко, но изглежда, че средното за четири седмици първоначално заявление е останало 1,4 милиона - с над 30 милиона американци, за които се твърди, че получават някаква форма на облаги.
• Положението не е по-добро за американските компании, тъй като несигурността около затрудненията в търсенето и предлагането продължава и корпоративните печалби продължават да намаляват. През второто тримесечие инвестициите в дълготрайни активи паднаха с 27% на годишна база, докато инвестициите в недвижими имоти намаляха с 38,7%. Инвестициите в нежилищни сгради и конструкции намаляват пет четиримесечия поред, без перспективи за значително възстановяване през тази година, тъй като както големите, така и малките компании са изправени пред фалит. До края на юни над 3600 американски компании са подали заявления за фалит по член 11 (за целите на финансовото възстановяване), което е с 26 процента повече от същия период на 2019 г. и 43 процента повече, отколкото през юни 2019 г., според правната служба Epiq Global.
• Междувременно на фона на федералните разходи през второто тримесечие държавните разходи нараснаха с 2,7%. Предстоящото отстъпление не може да бъде избегнато, тъй като все още няма консенсус относно необходимото количество федерални стимули. Намаляването на държавните и местните приходи също ще допринесе за ограничаване на разходите, тъй като 48 от 50-те щата имат някаква форма на изискване за балансиран бюджет, според Службата на правителствената отчетност на САЩ. За сравнение, на държавните и местните власти бяха необходими 10 години, за да се възстановят от рецесията през 2007 г.
• Докато нетният износ на САЩ (крайната категория на разходите на БВП) се покачи незначително през второто тримесечие, перспективите за търговията остават несигурни на фона на рязък спад на глобалното търсене и ескалиране на напрежението между САЩ и Китай.
Какво следва
По отношение на политическите контрамерки, Пауъл даде да се разбере, че Федералния резерв е достигнал границите на своя арсенал - с цялото си желание да направи всичко необходимо, за да задържи американската икономика над повърхността на фона на ескалиращата епидемия от Covid -19. В бъдеще тежката работа ще падне върху раменете на фискалната политика. Пунктираната графика от заседанието през юни на Федералния комитет за отворен пазар показва единодушното мнение на Фед, че лихвените проценти ще останат близо до нулата до 2021 г. Само двама членове очакват увеличение през 2022 г., а Пауъл не одобрява отрицателните проценти.
С увеличаването на броя на заразените, икономическият растеж на САЩ може да остане на предпандемичните равнища години наред, като заплашва да подкопае федералните разходи и вероятно способността на Вашингтон да упражнява глобално влияние.
Фискалната политика може да помогне на Конгреса и Белия дом, които изглежда са в безизходица около размера на разходите и плащанията. И ако фискалната политика трябва да поеме удара, но не може или ако липсва политическата воля за постигане на споразумение, Съединените щати са изправени пред продължителен период на икономическа стагнация и способността на правителството да реагира на колебанията в бизнес цикъла ще бъде силно ограничена.
Приоритетите на федералните разходи трябва да бъдат променени, особено когато нивата на публичния дълг достигнат рекордни нива, което също има отражение върху глобалната роля на САЩ, ограничавайки способността им да демонстрират сила, твърда или мека. Китай и Европа са много по-добри в контролирането на своите епидемии от Covid-19, отколкото САЩ и независимо дали им харесва или не, Съединените щати ще трябва да правят бюджет според наличните ресурси - и това може да изисква намаляване на военните разходи и чуждестранната помощ.