Пандемията от COVID-19 прекъсна дефилетата на седмиците на модата и накара водещите марки да представят колекциите си дигитално.
Сега се появиха надежди, че секторът ще се върне към нормалния си ритъм, но мнозина се питат как ще изглеждат презентациите.
Отговорите са различни. Според някои седмиците на модата, които съществуват от 40-те години на миналия век, ще се завърнат, но променени коренно.
Според други модните къщи ще заложат на по-икономичния формат в интернет. Той не само допада много на младата клиентела, но освен за бюджета на марките, е и по-щадящ и за околната среда. Така може да бъде заобиколен и трескавият ритъм, определян от календара.
С настъпването на новия коронавирус миналата година дефилетата много бързо преминаха от пищни представления на живо към заснети предварително видео презентации.
Мнозина прогнозираха, че това ще се отрази пагубно на модната индустрия, но тя се оказа неочаквано издръжлива. Причината е, че отдавна в нея трябваше да настъпят промени.
От появата на социалните мрежи марките все по-малко разчитат на списанията за реклама. Те вече създават свои собствени канали в интернет, където представят моделите си. Тъй като и клиентите вече са в интернет, марките все по-малко залагат и на традиционните магазини. Преходът към интернет е особено благоприятен за малките фирми, които са с по-скромен бюджет.
Заради вируса много водещи модни къщи, като "Баленсиага", "Александър Маккуин", "Ботега Венета" и и френския гигант "Керинг" излязоха от традиционния календар и показват колекциите си, когато им е удобно, не само творчески, но и финансово.
Първи бяха от "Сен Лоран", които през април миналата година обявиха, че ще пренебрегнат Седмицата на модата в Париж, "за да контролират ритъма си".
След това Алесандро Микеле от "Гучи" заяви, че вече ще представя две колекции годишно, вместо пет. Последваха "Армани", "Селин".
Демна Гвасалия от "Баленсиага" представи колекция с фотомонтажи с манекенки, позиращи на големите туристически обекти по света. В социалните мрежи модната къща разпространява видео с домашни любимци и морски вълни.
Дизайнерът Еди Слиман от "Селин" също вече показа два поетични филма, заснети в замъци за колекциите мъжка и дамска мода. Той още през януари 2020 г. каза пред "Вог", че идеята на есенно-зимни и пролетно-летни колекции вече е "архаична".
След това "Гучи" и "Баленсиага" се обединиха за съвместна колекция аксесоари и няколко тоалета. Те я представиха не къде да е, а в Шанхай. Азия е новата надежда на модния сектор и благодарение на нея финансовите резултати са толкова добри.
Тиери Мюглер, "Кензо", Стела Маккартни също представиха колекциите си извън официалния календар през март.
Стела Маккартни каза, че индустрията отдавна се пита доколко важни са сезоните, "дори преди Ковид", заради климатичните промени.
Все по-често се повдига въпросът за ненужното пътуване в модната индустрия и за прахосничеството на материали. Луксозните марки са предизвиквали много критики с изгарянето на непродадените стоки.
Никой обаче не очаква да изчезнат дефилетата на живо. Те се завръщат още през юни в Милано и през юли в Париж, където ще е Седмицата на висшата мода.
В Милано ще се представят общо 63 марки, но само три модни къщи ще покажат дефилета на живо с гости - "Джорджо Армани", "Долче и Габана" и "Етро".
Сега се появиха надежди, че секторът ще се върне към нормалния си ритъм, но мнозина се питат как ще изглеждат презентациите.
Отговорите са различни. Според някои седмиците на модата, които съществуват от 40-те години на миналия век, ще се завърнат, но променени коренно.
Според други модните къщи ще заложат на по-икономичния формат в интернет. Той не само допада много на младата клиентела, но освен за бюджета на марките, е и по-щадящ и за околната среда. Така може да бъде заобиколен и трескавият ритъм, определян от календара.
Gulliver/Getty Images
Мнозина прогнозираха, че това ще се отрази пагубно на модната индустрия, но тя се оказа неочаквано издръжлива. Причината е, че отдавна в нея трябваше да настъпят промени.
От появата на социалните мрежи марките все по-малко разчитат на списанията за реклама. Те вече създават свои собствени канали в интернет, където представят моделите си. Тъй като и клиентите вече са в интернет, марките все по-малко залагат и на традиционните магазини. Преходът към интернет е особено благоприятен за малките фирми, които са с по-скромен бюджет.
iStock/Getty Images
Първи бяха от "Сен Лоран", които през април миналата година обявиха, че ще пренебрегнат Седмицата на модата в Париж, "за да контролират ритъма си".
След това Алесандро Микеле от "Гучи" заяви, че вече ще представя две колекции годишно, вместо пет. Последваха "Армани", "Селин".
Демна Гвасалия от "Баленсиага" представи колекция с фотомонтажи с манекенки, позиращи на големите туристически обекти по света. В социалните мрежи модната къща разпространява видео с домашни любимци и морски вълни.
Guliver/Getty Images
След това "Гучи" и "Баленсиага" се обединиха за съвместна колекция аксесоари и няколко тоалета. Те я представиха не къде да е, а в Шанхай. Азия е новата надежда на модния сектор и благодарение на нея финансовите резултати са толкова добри.
Тиери Мюглер, "Кензо", Стела Маккартни също представиха колекциите си извън официалния календар през март.
Стела Маккартни каза, че индустрията отдавна се пита доколко важни са сезоните, "дори преди Ковид", заради климатичните промени.
Gulliver/Getty Images
Никой обаче не очаква да изчезнат дефилетата на живо. Те се завръщат още през юни в Милано и през юли в Париж, където ще е Седмицата на висшата мода.
В Милано ще се представят общо 63 марки, но само три модни къщи ще покажат дефилета на живо с гости - "Джорджо Армани", "Долче и Габана" и "Етро".