/ БГНЕС, архив
Германският евродепутат Исмаил Ертуг
101137
Германският евродепутат Исмаил Ертуг
  • Германският евродепутат Исмаил Ертуг
В момента по европейските пътища е Дивият Запад, заяви за Дарик радио германският евродепутат Исмаил Ертуг, вносител на предложението по „Пакет Мобилност 1“ за завръщане на камионите на всеки четири седмици в страната на произход.

По думите му, най-значимият проблем е, че мощните западноевропейски транспортни компании плащат в пъти по-малко на фирми подизпълнители от държави като България. Проблем е и нелоялната конкуренция от страни извън Съюза, която е опасна и за фирмите от държавите членки от Югоизточна Европа, посочи Ертуг.

Официално: Отлагат гласуването по пакет „Мобилност“

В транспортния сектор в Европейския съюз съществува сива зона и целта на „Пакет Мобилност 1“ е да го структурира, посочи Исмаил Ертуг:

„Вашите фирми и политически лидери знаят много добре, че принципът еднакво заплащане за еднаква услуга не се прилага за вашите държави. Не искам да посочвам имена, но голям германски превозвач, например, търси подизпълнител, който да транспортира стоки от точка А до точна Б. Вашите компании правят оферта и ако голямата транспортна компания плаща 10 евро на германски подизпълнител, тя плаща само три или четири евро на българска фирма. Това е най-големият проблем на ЕС, когато става дума за транспортния сектор. И аз питам вашия министър и представителите на профсъюзите – защо приемате такава дискриминация. Защо приемате голямата германска логистична компания да ви плаща само 30 или 40 процента от това, което плаща на германска фирма“.

Ертуг подчерта, че се опитват да структурират сектора, за да дадат на коректните компании по-добър шанс и това ще осигури равнопоставеност между всички държави в ЕС: „В момента има сива зона или както казвам, по европейските пътища е Дивият Запад“.
В момента българските фирми са притискани да дават ниски цени, тъй като има нелоялна конкуренция от държави извън ЕС, добави германският евродепутат:

„Не трябва да се подценява факта, че това законодателство ще се прилага към всички, независимо откъде идват – Беларус, Русия и т.н. Това в същото време ще защити вашата държава от тези трети страни, които имат много по-ниски цени от вас. Не е въпрос на Изток и Запад, а въпрос на Европейския съюз. Трябва да постигнем това като европейски законодатели. А ние ако не го направим, тогава кой? Кой трябва да защити правата на европейските компании от държавите членки. На този въпрос няма отговор от никой от българските представители досега.“

Според Исмаил Ертуг условията на труд не могат да се добри, ако шофираш три месеца по европейските пътища, без да се прибереш при близките си.

“Знам, че често казват - по-добре лоша работа, отколкото без работа. Това обаче не може да е отговор през 2019 година в ЕС, особено за хората от държавите членки в периферията. Моят подход е да защитя правата на малките и средните компании и в същото време да подкрепя правата на шофьорите. Но това е напълно погрешно разбрано от политическия елит във вашата държава. Те проведоха кампания в продължение на седмици и месеци срещу това предложение и сега два месеца преди изборите не могат да направят отстъпка. Това е главният проблем, а не завръщането на камионите“.

Борисов търси подкрепа за българските превозвачи в ЕП

Предложението от „Пакет Мобилност 1“ камионите да се завръщат на всеки четири седмици в държавата на произход е едно от най-проблемните, според българския транспортен бранш. Приемането му би означавало фалит за голяма част от родните компании, посочват превозвачи.

При гласуването в транспортната комисия в ЕП през януари, когато две трети от предложенията бяха отхвърлени, това предложение беше одобрено. Въпреки очакванията, че няма да се гласува през мандата на настоящия парламент, „Пакет Мобилност 1“ отново беше включен в дневния ред на 27 март, но президентът на парламента Антонио Таяни го оттегли. Следващата седмица се очаква разглеждането му в комисия и евентуално гласуване в зала. Пакетът ще подобри ситуацията в транспортния сектор и заплащането за българските компании и затова се боря за приемането му, заяви Исмаил Ертуг.

Протести на български превозвачи в Страсбург (СНИМКИ/ВИДЕО)

Протест на превозвачи в Страсбурh