/ БГНЕС
Европейският парламент обсъди предлаганите промени в правилата за международните пътни превози. По-рано днес ЕП реши да отложи гласуването на промените за следващата седмица, предаде БТА.

ЕП няма да гласува пакета „Мобилност“ в сряда? (ВИДЕО)

Докладчикът Мерия Кюлонен заяви, че този въпрос вече се превръща в сага. "Възникнаха предизвикателства, според някои сме направили твърде много отстъпки, според други предложенията не са достатъчно твърди. Трябват ни справедливи правила. Превозваческите дружества "пощенски кутии" заобикалят законодателството. Искаме водачите да имат право да се връщат у дома или на място, утвърдено от собственика на фирмата, и всеки да получава еднакво заплащане за еднаква работа", посочи тя.

Докладчикът Вим ван де Камп отбеляза, че от политическа гледна точка въпросът с промените е много чувствителен. "Искаме да подобрим условията за работа. Основният въпрос е къде водачите отдъхват. Съдът на ЕС постанови, че почивките не може да бъдат в кабините на камионите", добави той.

Борисов търси подкрепа за българските превозвачи в ЕП

Докладчикът Исмаил Ертуг определи настоящото положение в сектора като нетърпимо. "Заплатите на водачите от Югоизточна Европа са над средните, но интересът към професията е слаб заради лошите условия на труд. Водачите работят по три месеца без прекъсване. Жертвите на социалния дъмпинг трябва да бъдат защитени", призова той.

Еврокомисарят Кармену Вела заяви, че за Европейската комисия промяната на правилата остава водеща задача. "Превозвачите не могат да чакат повече, те работят в правна несигурност, необходим е пробив", допълни той. Водачите трябва да могат да си почиват у дома или извън кабината, добави еврокомисарят.

Росен Желязков: Такъв прецедент няма в историята на ЕП

При последвалите изказвания на политическите групи Европейската народна партия (ЕНП) отбеляза, че от десетилетия превозите са двигател на европейската икономика. Предложенията на ЕК за промени в правилата внесоха допълнително разделение, вместо да дадат решения. Един от стълбовете на ЕС е свободата на предоставяне на услуги. Трябва да се върнем към преговорите. Това е краят на мандата на ЕП, парламентарните групи са напълно разделени, не можем да говорим спокойно. Не успяхме вече години да постигнем споразумение и е по-добре без споразумение, отколкото да имаме лоша договореност, бе мнението на ЕНП.

Официално: Отлагат гласуването по пакет „Мобилност“

Социалистите и демократите се обявиха срещу задължителното връщане у дома на водачите и призоваха за гъвкавост. Европейските консерватори и реформатори посочиха, че този ЕП е изгубил възможността да постигне отстъпки. АЛДЕ защитиха предложените промени като средство срещу неравенството и социалния дъмпинг.

Зелените коментираха, че водачите са взети за заложници, жертва са на социален дъмпинг и експлоатация от страна на големите превозвачи. Уморените водачи са заплаха за всички останали на пътя и за превозваните стоки. Това е съвременно робство. Искаме правилата за командированите работници да важат за всички и забрана на седмичната почивка в кабините, добавиха от тази парламентарна група.

Протести на български превозвачи в Страсбург (СНИМКИ/ВИДЕО)

Европейската обединена левица настоя водачите да спят в легла и за въвеждането на електронни тахографи. Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" посочи, че водачите работят в истински робски условия. Те настояха промените да бъдат приети до края на следващия месец. Групата "Европа на народите и свободата" коментира, че за това вече е твърде късно. Промените няма да бъдат приети в този мандат, те не постигат подобряване на условията за труд, заявиха представителите на тази парламентарна група.

Евродепутатът Илхан Кючюк (ДПС/АЛДЕ) коментира, че промените не укрепват, а подкопават единния пазар. Шофьорите заслужават добри условия, но това не може да става с унищожаването на цял бизнес, развит на пазарен принцип и който само в България създава 17 на сто от БВП, дава прехрана на близо 500 000 души, отбеляза той. ЕС не става по-силен с противопоставянето на държавите от периферията на държавите от центъра, добави Кючюк. По неговите думи приемането на промените би било безотговорно и би имало разрушително социално-икономическо отражение върху милиони граждани.

Евродепутатът Петър Курумбашев (БСП, С&Д) заяви, че колегите му имат готовност да водят битката до края на този ЕП, а и в следващия.

Евродепутатът Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП) добави, че няма време да се подготви разумно и балансирано решение до края на мандата. По неговите думи единственото решение е въпросът да се остави на следващия ЕП. Вече не става дума за транспорт, а за здрав разум, отбеляза той
БТА