/ ThinkStock/Getty Images
Древен череп, за който се смята, че е на представил на уникален вид хоминиди през плейстоцена, кръстен Mongolanthropus, е най-ранното свидетелство за Хомо сапиенс в Монголия, съобщи ЮПИ.

Като прибегнаха до радиовъглеродно датиране и ДНК анализ, палеонтолози установиха, че черепът е на представител на Хомо сапиенс.

Учени откриха тленни останки от загадъчен древен човек

В резултат на провалени усилия за датиране и заради особеностите на фосилизирания череп някои учени предполагаха, че тленните останки на хоминида от средния или късния плейстоцен са от представител на Хомо еректус или от неандерталец. Новият анализ показа, че хоминидът е живял преди 34 950-33 900 години.

Тъй като черепът е "заразен" с разнообразни материали, радиовъглеродното датиране е трудноосъществимо. За да вземат незацапана проба, учени от Оксфордския университет извлекли аминокиселина от колаген във вътрешността на черепа.

Чрез радиовъглеродно датиране на аминокиселината хидроксипролин била установена възрастта на черепа. При предишни разкопки на обект от късния палеолит в Монголия бяха открити каменни сечива. Възрастта на черепа е близка до тази на въпросните каменни артефакти.

Сексът с неандерталци ни е осигурил първата защита от вируси

Специалистите от Оксфордския университет си сътрудничили със свои колеги от университета в Пиза, Италия, за да идентифицират веществата, с които бил заразен черепът. Били открити следи от смола, която е била нанесена върху черепа след откриването му.

"Получените резултати за пореден път показват ползата от подобрените химични методи за датиране на праисторически материал, който е бил заразен или на обекта, където е открит, или в музея, където е съхраняван", заяви Тибо Девиез от екипа от Оксфорд.

Учени опровергаха популярен мит за появата на Хомо сапиенс

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър къмюникейшънс".