Шефът на НАПИ: Надявам се държавата да даде 25 млн. лв. за зимно поддържане
Шефът на НАПИ: Надявам се държавата да даде 25 млн. лв. за зимно поддържане / netinfo
Шефът на НАПИ: Надявам се държавата да даде 25 млн. лв. за зимно поддържане
21952
Шефът на НАПИ: Надявам се държавата да даде 25 млн. лв. за зимно поддържане
  • Шефът на НАПИ: Надявам се държавата да даде 25 млн. лв. за зимно поддържане

Най-късно до края на ноември ще бъдат сключени всички договори с избраните фирми изпълнители за текущо и зимно поддържане на републиканската пътна мрежа. Това съобщи пред Дарик изпълнителният директор на Национална агенция „Пътна инфраструктура" Димитър Иванов. От 90 договора за снегопочистване, само 14 ще са действащи през зимата, до провеждането на тръжните процедури за останалите 76. Заради създалата се кризисна ситуация областните пътни управления ще имат право да сключват договори „на парче" за почистване на определени участъци, обясни Димитър Иванов. Ето какво още каза той:

Докога трябва да има подновяване на тези 76 договора? Имате ли краен срок , в който  трябва да се случи това?

Крайният срок ни определя Законът за обществените поръчки и това беше и големият проблем, когато го заварихме, защото процедурата е такава, че ако не се обяви до 31 март, тоест да минем по кратката процедура от датата на обявлението до 30 дни, сега трябва да преминем по другата процедура, тъй като предишното ръководство е пропуснало този срок, така че ние минаваме на втория законов вариант - това е 52 дни и очакваме, че фирмите, които ще кандидатстват, ще можем да определим и изпълнителя края на ноември.

Ако обаче завали сняг в края на октомври или началото на ноември и трябва да се почиства републиканската пътна мрежа в различните областни пътни управления, какво се случва тогава, ако нямаме още сключени договори? Какви са вариантите ви за реакция при тази ситуация?

Даваме право на областните пътни директори да реагират съобразно ситуацията, заедно с това, че те познават района, те познават и стопанските субекти и същевременно ще имаме готова финансова схема, в която да могат да възлагат малки поръчки за изпълнение на почистване в определени участъци, където се налага.

Тоест те ще работят на парче с фирмите, така ли?

Ами вижте, друга възможност няма.

Пари откъде ще намерят за това?

По въпроса с паричните ресурси, това беше вторият много важен въпрос. Вече сме поставили писмено предложението на министъра на финансите, с което сме депозирали нашето искания и представи за зимното почистване и неговото финансово обезпечаване, така че очаквам много скоро и това положително решение.

За 2008/2009 година НАПИ разполагаше с 35 млн. лв. за зимно поддържане на пътищата. Сега знаете ли с какви средства ще разполагате за сезон 2009/2010 поне ориентировъчно?

Това, което мога да кажа, че и миналата година по това време ситуацията беше абсолютно същата. На нула нова наличност за зимно поддържане. В същата ситуация като тогава се намираме и в момента, тоест отново предизвикваме държавата да се намеси в намирането на допълнителен бюджетен ресурс. Тогава бяхме формирали стойност 35 млн. лв. Сега сме поставили 25 млн. лв., което в момент, когато се намираме във финансова криза с най-пестеливите калкулации, смятаме, че с този ресурс ще се реши въпросът с финансовото обезпечаване.

Тоест в момента бюджетът на пътната агенция е на нула и вие изчаквате евентуално държавата, с държавни средства да ви подпомогне и да осигури тези 25 млн. лв., за да изкарате зимата?

Аз се надявам, че думата не е „евентуално", а че ще осигури.

Кога да чакаме решение за това?

Мисля, че през октомври въпросът трябва да бъде решен, така че въпросът с финансовото обезпечаване - това е приоритет и на държавната администрация, и на нас персонално - но същевременно това не ме освобождава от отговорност, заедно с колегите от областните пътни управления да подготвим посрещането на зимните предизвикателства.

Каква е ситуацията в столицата, има ли действащи договори или и тук ще трябва да се подновяват?

Като отчетем, че с държавната фирма „Автомагистрали" имаме такъв договор, свързан с почистването на магистралните участъци, за всички останали селищни системи, в които имаме предимно третокласова републиканска пътна инфраструктура, това е за поддържане на общини, Ихтиман, Годеч и редица други, трябва да ви кажа, че ситуацията е такава, каквато е във всички области в България.

Ще ни свари ли неподготвени първият сняг и тази година? Какви са вашите очаквания?

Моите очаквания са с умерен оптимизъм, защото трябва да ви призная, ако трябва да имаме система за поддържане, тази система за поддържане не започва да действа от 1 август, а започва още от предходната година.

Можем ли да уверим нашите читатели, че дори да няма нови сключени договори, онези 76 от които пътната агенция има нужда, за да осигури зимното поддържане, при създала се критична ситуация и при сняг вие ще осигурите едни добри пътища за българските шофьори, за да се движат безопасно и нормално?

Естествено ние освен че сме служители на държавната администрация, ние също сме и граждани и като всеки един гражданин на България просто ние трябва да го решим този въпрос. Тук съвсем отговорно мога да ви кажа, че съвместно и с Българската строителна камара, съвместно с Браншова организация на пътно-строителните компании в България този въпрос е ежеседмично обсъждан, за да може и съответно чрез техните членове по подходящ начин да се представи кризисната ситуация, в която се намираме и очакваме пълно разбиране и от стопанските субекти.